Η διαφήμισης της Kellogg που παρουσιάζει ένα ξεχασιάρικο χρυσόψαρο κατηγορήθηκε για δυσφήμηση της gay κοινότητας.
Το προϊόν που διαφημίζεται στην Αυστραλία είναι το The Sultana Bran, όπου παρουσιάζεται το κλασικό σκηνικό γύρω από το τραπέζι της κουζίνας, όπου ο πατέρας με την κόρη του τρώνε πρωινό. Το κοριτσάκι ρωτά τον μπαμπά της αν είναι αλήθεια ότι τα χρυσόψαρα έχουν μνήμη μόλις τριών δευτερολέπτων. Τότε γίνεται κοντινό στο χρυσόψαρο που κολυμπά στη γυάλα και βλέπει το προϊόν, όπου έκπληκτο διαβάζει το αναγραφόμενο μήνυμα στο κουτί του λες και μαθαίνει τα πιο ευχάριστα κι αναπάντεχα νέα του κόσμου.
Η ASB, όμως έλαβε πολλές καταγγελίες, που εστιάζουν στη αναπαράσταση του χρυσόψαρου ως προς τη χροιά της φωνής του και του τόνου ομιλίας του. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα μίας καταγγελίας αναφέρει:
«Με την επιλογή της συγκεκριμένης φωνής με τον συγκεκριμένο τόνο, οι διαφημιστικές διαιωνίζουν τα στερεότυπα που προβάλλονται στους gay άνδρες και που έχουν επικριθεί έντονα εδώ και μία δεκαετία….συμβάλλουν με αυτόν τον τρόπο στη δυσφήμηση της LGBTIQ κοινότητας και ειδικότερα των gay ανδρών.»
https://youtu.be/QXuutyx0EmU
Σε απάντηση στις καταγγελίες η Kellogg κυκλοφορήσει μια δήλωση που εξηγεί, ότι το ψάρι είναι gender neutral και δεν έγινε προσπάθεια από μέρος της εταιρίας να του προσδώσουν κάποιον σεξουαλικό προσανατολισμό.
“Ο σκοπός της διαφήμισης ήταν να τονιστεί το περιεχόμενο του προϊόντος με έναν παιχνιδιάρικο και χιουμοριστικό τρόπο. Έτσι, ο καταναλωτής θα πειστεί από τη διαφήμιση και θα αποφασίσει πιο εύκολα να αυξήσει την πρόσληψη φυσικών ινών στη διατροφή του” …επιλέγοντας το συγκεκριμένο προϊόν.
«Το χρυσόψαρο δεν αναπαρίσταται με κάποια συγκεκριμένα χαρακτηριστικά ή κινήσεις, οι οποίες να “μαρτυρούν” μία κάποια gay φύση. Επιπλέον, η διαφήμιση δεν έκανε καμία αναφορά σε ομόφυλες σχέσεις. Δεν υπήρχαν υπονοούμενα ή άλλη νύξη από οτιδήποτε άλλο.»
Τελικά, η ASB αποφάνθηκε ότι η διαφήμιση δεν θίγει την LGBTIQ+ κοινότητα, επειδή:
«Στο πλαίσιο ενός χιουμοριστικού σεναρίου όπου ένα χρυσόψαρο ξεχνάει αυτό που είπε ακριβώς την προηγούμενη στιγμή και επαναλαμβάνει τον εαυτό του κι η αναπαράστασή του χωρίς προσδιορισμό στο φύλο του δεν είναι κάτι αρνητικό ή προσβλητικό για κανένα άτομο.”
Το συγκεκριμένο βίντεο του προϊόντος των 15 δευτερολέπτων έχει πάνω από 1 εκατομμύριο views στο YouTube, 11 σχόλια, 47 likes και 5 dislikes – ενώ το βίντεο των 30 δευτερολέπτων έχει μόλις 124,800 views.
Η αλήθεια είναι ότι η Kellogg έχει γενικά μια φιλική φήμη προς στην LGBTI κοινότητα και πιο πρόσφατα κυκλοφόρησε διαφήμιση στο Ηνωμένο Βασίλειο με ένα gay ζευγάρι.
https://youtu.be/2iaovoR9xRk?t=5