Ένας εκπαιδευτικός επικοινώνησε με το περιοδικό μας θέλοντας να μιλήσει για το καθεστώς εκφοβισμού και διακρίσεων που υπέφερε ως εργαζόμενος σε δημόσιο ΙΕΚ στο Αιγάλεω Αττικής, κάτι που και ο ίδιος περιγράφει «ως τη χειρότερη εμπειρία της ζωής μου».
Ο ίδιος εργαζόταν εκεί και όπως μας είπε «δεχόταν κακοποιητικά σχόλια και ψυχολογική βία» από τους σπουδαστές λόγω της σεξουαλικότητας, της φωνής, των κιλών και γενικότερα της εξωτερικής του εμφάνισης. Δεχόταν, επίσης, σχόλια και για τις σπουδές και την εργασιακή του εμπειρία. Περιγράφει μάλιστα και περιστατικά, στα οποία κάποια άτομα έφτασαν στο σημείο να του επιτεθούν.
Παρακάτω η επιστολή – καταγγελία που έστειλε o εκπαιδευτικός στο υπουργείο Παιδείας και γνωστοποίησε σε εμάς.
«Καλησπέρα σας,
ονομάζομαι ******* και είμαι εκπαιδευτής στο ΔΙΕΚ Αιγάλεω. Διδάσκω το μάθημα ******* κάθε Πέμπτη στις 19:30-21:00 στην ειδικότητα *******
Επικοινωνώ μαζί σας, καθώς μετά από τις επανειλημμένες προφορικές αναφορές μου, επιθυμώ να σας αναφέρω και εγγράφως τα περιστατικά που έχουν διαδραματιστεί στα πλαίσια του μαθήματος μου – και όχι μόνο – , τα οποία προσβάλουν την αξιοπρέπεια μου, την σεξουαλική μου ταυτότητα και το ήθος μου.
Πιο συγκεκριμένα, από το πρώτο μάθημα η κ. ****, η κ. ****, ο κ. **** και ο κ. ****, μου έχουν κάνει επαναλαμβανόμενες επιθέσεις εντός του μαθήματος, ασκώντας μου ψυχολογική βία.
Πιο συγκεκριμένα η κ. *** και ο κ. ****, με έχουν προσβάλει για την εξωτερική μου εμφάνιση, για τον τόνο της φωνής μου, την ενδεχόμενη σεξουαλικότητα μου και τα κιλά μου. Ειδικότερα, στο χθεσινό μάθημα μου επιτέθηκαν με ακραίους χαρακτηρισμούς, οι οποίοι έθιξαν την υπόληψη μου. Επιπροσθέτως, με έχουν ψάξει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στον επαγγελματικό μου λογαριασμό στο LinkedIn, αντλώντας προσωπικές μου πληροφορίες, τις οποίες χρησιμοποίησαν για να με στοχοποιήσουν στο μάθημα. Με έχουν αποκαλέσει ΠΟΥΣΤΗ, ΧΟΝΤΡΟ, ΚΑΡΑΦΛΑ, με έχουν παρομοιάσει με τον ΜΑΥΡΙΚΙΟ ΜΑΥΡΙΚΙΟΥ (Τραγουδιστής που κοροϊδεύει η νεολαία και οι τηλεοπτικές εκπομπές), μου πετάνε σεξουαλικά υπονοούμενα. Χθες ο κ. ***** μου είπε πως είμαι κομπλεξικός και πως θέλω να συνευρεθώ ερωτικά μαζί του, αλλά με πολύ πιο χυδαίο τρόπο. Έχουν συμβεί κι άλλα περιστατικά εντός του μαθήματος, μεταξύ άλλων η κ. **** για να καλύψει μια μαθησιακή της δυσκολία, με κατηγόρησε πως μπαίνω μέσα στην τάξη μόνο για τα λεφτά, για να περνάει η ώρα και να μην κάνω μάθημα.
Ο κ. **** με ενημέρωσε χθες πως πάσχει από διπολική διαταραχή. Δεν είχα κάποια σχετική ενημέρωση από την διεύθυνση, γεγονός που έθεσε την σωματική μου υγεία σε κίνδυνο. Αναλυτικότερα, κατά την διάρκεια των μαθημάτων, είχα αντιληφθεί πως έχει μία ιδιόρρυθμη συμπεριφορά, χωρίς να έχω γνώσεις ψυχολόγου-ψυχιάτρου, απλώς λαμβάνοντας υπόψιν μου το γεγονός πως άλλαζε απότομα συμπεριφορά και γινόταν επιθετικός. Χθες, στα πλαίσια της συζήτησης που ξεκίνησα με το τμήμα για να λυθεί το πρόβλημα και δημιουργήθηκαν εντάσεις από τους προαναφερθέντες, ξεκίνησε να τρέμει με τρόπο που με σόκαρε, δεν μπορούσε να αρθρώσει ολοκληρωμένες προτάσεις και το βλέμμα του ήταν επιθετικό. Οι συνάδελφοι του προσπάθησαν να τον ηρεμήσουν, ενώ η κατάσταση του είχε αρχίσει να ξεφεύγει, από την συμπεριφορά που πρέπει να έχει ένας καταρτιζόμενος εντός της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Η κ. **** χρήζει ειδικής προσοχής, κατά την προσωπική μου άποψη ως εκπαιδευτής, καθώς συχνά μου επιτίθεται με προσβλητικούς χαρακτηρισμούς ως προς την επαγγελματική και ακαδημαϊκή μου πορεία, ενώ συχνά μου θέτει κάποια ερωτήματα κοινής λογικής και κρίσεως με επιθετικό τρόπο, με σκοπιμότητα για να διακόψει την εκπαιδευτική διαδικασία και να με μειώσει.
Τα συγκεκριμένα άτομα, βρίσκουν υποστήριξη από άλλους καταρτιζόμενους, οι οποίοι δεν έχουν την δυνατότητα να παρακολουθήσουν το μάθημα και εκδηλώνουν αδιαφορία προς το αντικείμενο συζήτησης, με στόχο να δημιουργήσουν κόντρες και εντάσεις.
Στο πρώτο μάθημα που έκανα στην συγκεκριμένη ειδικότητα, τα συγκεκριμένα άτομα μίλαγαν με προσβλητικούς χαρακτηρισμούς για την εκπαιδεύτρια που έκανε το μάθημα **** και προσπαθούσαν να μου διαβάλουν άλλους εκπαιδευτές.
Σε επικοινωνία που είχα με την κ. ****, την κ. **** και άλλα μέλη της διευθύνσεως όπως τον κ. Διευθυντή, μου γνωστοποιήθηκε πως κάποια από τα συγκεκριμένα άτομα δημιουργούν προβλήματα και σε άλλους εργαζόμενους του ΔΙΕΚ, όπως σε καθαρίστριες και άλλους εκπαιδευτές.
Επίσης, χθες ημέρα Πέμπτη 30 Μαρτίου του 2023, τέσσερις σπουδαστές της ειδικότητας, παρευρέθηκαν ενώπιον μου στον διευθυντή του ΔΙΕΚ Αιγάλεω και τον ενημέρωσαν, πως δεν ευθύνομαι για τις συγκεκριμένες συμπεριφορές, με υπερασπίστηκαν και τον ενημέρωσαν πως αυτά τα άτομα δημιουργούν προβλήματα τόσο στους ίδιους όσο και σε άλλους εκπαιδευτές, κι ότι έχουν μεγαλοποιήσει τα περιστατικά και μου επιτίθονται συστηματικά χωρίς αιτία.
Επιπροσθέτως, η κ. ****, ο κ. **** και η κ. ****, όταν αποχώρησα από τους χώρους του ΔΙΕΚ και προχωρούσα προς την λεωφόρο Θηβών, με ακολουθούσαν και με έβριζαν, με απειλούσαν για να παραιτηθώ, πως αυτή η επίθεση θα συνεχιστεί και δεν ξέρω με ποιους έμπλεξα. Με έλεγαν αδερφή, τρελό, πως καλά μου κάνουν και θα με διώξουν και να ξέρω που πάω και μπλέκω.
Επιθυμώ να με ενημερώσετε γραπτώς για τον τρόπο με τον οποίο επιθυμείτε να διαχειριστώ την κατάσταση και σας ζητώ να λάβετε τα απαραίτητα μέτρα.
Τέλος, θα ήθελα να μου στείλετε τον αριθμό πρωτοκόλλου που αντιστοιχεί στο αίτημα μου.
Σας ευχαριστώ πολύ εκ των προτέρων».
Σύμφωνα με τον ίδιο, τα περιστατικά γνωστοποιήθηκαν πρώτα στη Διεύθυνση του ΙΕΚ, η οποία – όπως αναφέρει: «αν και τα γνώριζε δεν έκανε τίποτα, ενώ απείλησαν να με απολύσουν. Μου είπαν, πως γνωρίζουν για τα περιστατικά γιατί συμβαίνουν παρόμοια πράγματα και σε άλλους εκπαιδευτές σε μικρότερη ένταση, αλλά δεν τους νοιάζει, γιατί θέλουν απλώς να μην χάσουν την χρηματοδότηση».
Όταν τελικά έστειλε την επιστολή στο υπουργείο απολύθηκε, με τη δικαιολογία ότι δεν είχε πτυχίο σχετικό με την ιδιότητα του, παρότι δίδασκε ήδη για πέντε εβδομάδες το συγκεκριμένο μάθημα, μετά από δικό τους κάλεσμα.
Μετά από δύο, μάλιστα, εργάσιμες ημέρες ο διευθυντής έκανε πρακτικό κακής συνεργασίας εις βάρος του.
«Θλίβομαι για όλα αυτά τα τραγικά πράγματα που βίωσα. Με απέλυσαν χωρίς να περάσω από ακρόαση και ενώ τους είπα πως έχω στοιχεία που αποδεικνύουν την αθωότητα μου, δεν μου τα ζήτησαν ποτέ…», αναφέρει χαρακτηριστικά. «Όταν, μάλιστα, τους απέδειξα μέσω των επιστολών που αυτοί μου έστειλαν, πως λέω αλήθεια, ΔΕΝ ΤΟ ΣΧΟΛΙΑΣΑΝ ΠΟΤΕ και απλώς αγνόησαν τα στοιχεία».
Κάτι που σύμφωνα με τον εκπαιδευτικό συνέβη και με το υπουργείο, το οποίο συμφώνησε με την απάντηση του διευθυντή, αγνοώντας εντελώς τα στοιχεία που έχει καταθέσει. «Δεν μου ζήτησαν καν τα στοιχεία που είχα στη διάθεσή μου και αποδεικνύουν τα λεγόμενά μου», αναφέρει χαρακτηριστικά.
«Έκανα υπομονή ελπίζοντας πως θα βρω το δίκιο μου με την καταγγελία μου στο υπουργείο, αλλά καμία ελπίδα…»