Darren Hayes: Πώς επιβίωσε από την ομοφοβία και βρήκε την ευτυχία

18/08/2022
από
Darren Hayes - Foto by James Reese
Darren Hayes - Foto by James Reese

Ο Darren Hayes, μίλησε στον The Guardian για τον τρόπο που επιβίωσε την ομοφοβία και για το πώς τελικά βρήκε την ευτυχία. Παρακολουθώντας την άνοδο των νεότερων γκέι σταρ της ποπ, ο 50χρονος πρώην τραγουδιστής των Savage Garden, ένιωσε θλίψη για το πώς έζησε ως νεαρό αγόρι και για τη νιότη που δεν είχε ποτέ. Μιλάει για το coming out, την ψυχική του υγεία και την επιστροφή στη μουσική.

Στο εξώφυλλο του νέου του άλμπουμ, ο Darren Hayes κάθεται περήφανος πίσω από μία επιγραφή με τη λέξη «Ομοφυλόφιλος» που φωτίζει με ροζ νέον γράμματα. Είναι μια λέξη που τον τρόμαζε, μια λέξη που την άκουγε από τους άλλους ως προσβολή και, σήμερα αποτελεί τον τίτλο του πρώτου του δίσκου μετά από 10 χρόνια.

«Καταλαβαίνω ότι δεν είναι η πιο πρωτότυπη ιδέα στον κόσμο να διεκδικήσεις ξανά έναν υποτιμητικό όρο», λέει στον Guardian Australia. «Αλλά είναι τόσο σημαντικό για μένα, γιατί ντρεπόμουν τόσο πολύ γι’ αυτό».

Σήμερα, μπορεί να μην είναι σοκαριστικό να ακούς ότι ο Hayes –ο οποίος ήταν παντρεμένος με έναν άντρα τα τελευταία 17 χρόνια– είναι ομοφυλόφιλος. Αλλά, αν τον θυμάστε από τη δεκαετία του ’90, όταν ο Hayes ήταν ο frontman των Savage Garden, σίγουρα δε θα ήξερες για τη σεξουαλικότητά του. Πέρασε τα πιο επιτυχημένα χρόνια της ζωής του στην ντουλάπα, επεξεργαζόταν αθόρυβα τη δυσκολία, και στη συνέχεια έκρυβε την αλήθεια του ποιος είναι, καθώς περιόδευε στον κόσμο, ενώ ήταν στην κορυφή του κόσμου, πουλώντας 23 εκατομμύρια άλμπουμ και συγκεντρώνοντας 14 βραβεία Aria.

Ο Hayes έκανε τελικά coming out, αλλά αισθάνεται ότι επειδή ήταν ανοιχτά ομοφυλόφιλος στις αρχές του αιώνα αυτό ήταν η αιτία ματαίωσης της σόλο καριέρας που ξεκίνησε μετά τη διάλυση του Savage Garden.

«Δεν ήθελα να είμαι γκέι. Απλώς δεν ήθελα», λέει για εκείνες τις τελευταίες μέρες της δεκαετίας του ’90.

«Λοιπόν [σκέφτηκα] θα δεχτώ αυτή τη λέξη και θα τη μετατρέψω στο καλύτερο κομπλιμέντο που υπήρξε ποτέ».

Χρειάστηκε πολύς χρόνος για να μπορέσει ο Hayes, που σήμερα είναι 50 ετών, να αγκαλιάσει τη σεξουαλικότητά του. Μεγάλωσε στο άκαμπτα συντηρητικό Κουίνσλαντ της δεκαετίας του 1970, όπου ο πατέρας του τον αποκαλούσε f***t, όπως λέει, και τα παιδιά στο σχολείο τον εκφόβιζαν, επειδή ήταν ομοφυλόφιλος ,πριν καταλάβει τι σήμαινε αυτό. Εκ των υστέρων, πιστεύει ότι η σεξουαλικότητά του ήταν προφανής σε όλους σχεδόν, εκτός από τον ίδιο.

Αλλά ο Hayes άρχισε να αντιμετωπίζει την έλξη του για τους άνδρες μόλις στα 20 του, όταν ήταν παντρεμένος και βαθιά ερωτευμένος με μια γυναίκα που είχε γνωρίσει στο πανεπιστήμιο, την Colby Taylor. Αυτός και ο Daniel Jones είχαν ταξιδέψει στο Σίδνεϊ για να δουλέψουν στο πρώτο άλμπουμ των Savage Garden, όταν μια μέρα μπήκε σε ένα γκέι πορνό σινεμά. Η πρώτη του αντίδραση ήταν σοκ. Ακολούθησε η διέγερση, ακολουθούμενη αμέσως από τις συντριπτικές ενοχές. Έτρεξε έξω, βρήκε ένα δημόσιο τηλεφωνικό κουτί και κάλεσε σε γραμμή βοήθειας.

«Έκλαιγα», θυμάται ο Hayes. «Είχα τον πιο εκπληκτικό άνθρωπο στην άλλη άκρη της γραμμής και μου είπε: «Άκου, δεν πειράζει, μάλλον είσαι γκέι. Νομίζω ότι αυτό που πρέπει να κάνεις είναι να πας σπίτι και να μιλήσεις στη γυναίκα σου.» Και ήταν φρικτό. Ήταν η πιο φρικτή είδηση ​​για μένα. Επειδή απλώς σκέφτηκα, δεν το θέλω αυτό. Αγαπώ τη γυναίκα μου. Ήταν η καλύτερή μου φίλη σε όλο τον κόσμο».

Ο Hayes έλαβε αυτή τη συμβουλή και η Taylor ήταν «τόσο καταπληκτική» στην απάντησή της – αλλά δεν αποδέχτηκε αμέσως τι σήμαινε για τη σχέση τους. Στρίμωξαν την ομολογία του κάτω από το χαλί και συνέχισαν.

Τότε, οι Savage Garden ήταν στην κορυφή.

Το ομώνυμο ντεμπούτο έγινε στιγμιαία διεθνής επιτυχία. Θυμάται ότι «έκλαψε πολύ» και ότι έπρεπε να υπομείνει ένα εξαιρετικό πρόγραμμα περιοδειών, που θα πήγαινε σε έως και τρεις διαφορετικές ευρωπαϊκές χώρες την ημέρα. Ο Hayes ήταν ανήσυχος μήπως ο κόσμος ανακάλυπτε το μυστικό της σεξουαλικότητάς του, όταν αυτός και η Taylor ξεκίνησαν τελικά την παροχή συμβουλών γάμου. Σε αυτές τις συνεδρίες, ένας ασκούμενος είπε στον Hayes ότι «θα έπρεπε απλώς να αντιμετωπίσει [τη σεξουαλικότητά του]».

«Τότε ήταν που πρωτοξεκίνησα να θέλω να αυτοκτονήσω», λέει, σκουπίζοντας τα δάκρυα.

Η διαχείριση της ψυχικής του υγείας ήταν πάντα δύσκολη για τον Hayes, αλλά αυτή η εμπειρία την έκανε μια οξεία μάχη. «Θυμάμαι ότι σκέφτηκα, μα καλά, τον έβαλα [τον σύμβουλο γάμου] να μου πει ότι είμαι ένα τρομερό άτομο. Και αυτό πρέπει να είμαι για πάντα».

Αυτός και η Taylor τελικά χώρισαν. Ενώ αυτός ο χωρισμός ήταν μια τεράστια απώλεια, ο Hayes λέει ότι «ήταν ένας απίστευτα όμορφος άνθρωπος για όλα αυτά». Μετέτρεψε την αγάπη του σε τραγούδια, όπως το “I Don’t Know You Anymore” στο δεύτερο άλμπουμ των Savage Garden, το “1999 Affirmation”. Είχαν μνημειώδη επιτυχία, αλλά αυτός και ο Daniel Jones χώρισαν τους δρόμους τους – ένας χωρισμός πολύ λιγότερο φιλικός από το διαζύγιό του – δίνοντας τέλος στο συγκρότημα.

Τα επόμενα δύο χρόνια ο Hayes άρχισε να έρχεται σε επαφή με την εταιρεία του και τους γύρω του, πριν ξεκινήσει μια σόλο καριέρα που ξεκίνησε με το άλμπουμ Spin του 2002. Ο Hayes πιστεύει ότι στο νέο αυτό κεφάλαιο δε δόθηκε ποτέ η ευκαιρία να πετύχει, περιγράφοντας τις εμπειρίες του από την ομοφοβία στη βιομηχανία εκείνη την εποχή.

«Θυμάμαι ότι ήμουν σε συναντήσεις όπου κορόιδευαν ανοιχτά τον Ricky Martin», λέει ο Hayes.

«Έκανα το πρώτο μου βίντεο για το [lead single] Insatiable… Είχα ξανθά μαλλιά, χόρευα και ο επικεφαλής της δισκογραφικής εταιρείας είπε σε όλους ότι φαίνομαι «πολύ γκέι». Ακύρωσαν όλη την προώθηση στις ΗΠΑ για αυτό το άλμπουμ». Μετά από αυτό, ο Hayes λέει, «Η καριέρα μου στην Αυστραλία και στις ΗΠΑ σχεδόν έληξε».

Το βίντεο για το Insatiable τελικά γυρίστηκε ξανά με γυναικείο έρωτα. Ήταν μια «φρικτή στιγμή», λέει ο Hayes.

Μετακόμισε στο Ηνωμένο Βασίλειο – όπου το Insatiable είχε φτάσει στο Νο 2 των charts – μετά από συμβουλή της φίλης του Kylie Minogue, η οποία του είπε να «πάει όπου είναι το φως». Αλλά, ο Hayes παρέμεινε αυτοκτονικός για πολλά χρόνια μέχρι να γνωρίσει τον πλέον σύζυγό του, Richard Cullen, και δεν εγκατέλειψε ποτέ πλήρως τον πόνο που κουβαλούσε από αυτό που συνέβη στην καριέρα του μετά την αποχώρησή του.

“Ποτέ δεν περίμενα η σόλο καριέρα μου να είναι τόσο μεγάλη όσο οι Savage Garden. Αλλά ήταν όλο και πιο δύσκολο να πολεμάς αυτό το αίσθημα του περιθωριοποιημένου και ό,τι συμβαίνει όταν κάνεις coming out”.


Ο Hayes κυκλοφόρησε άλλα τρία σόλο άλμπουμ και στη συνέχεια πέρασε 10 χρόνια μακριά από τη μουσική. Στο σπίτι του στο Λος Άντζελες, ασχολήθηκε με τα πάντα εκτός από το να γράφει τραγούδια: σπούδασε αυτοσχεδιασμό, έγραψε ένα θεατρικό έργο, ξεκίνησε ένα podcast και έκανε φίλους που δεν είχαν ιδέα για την προηγούμενη ζωή του ως ποπ σταρ. Αλλά άρχισε επίσης να βλέπει τις πολιτισμικές αλλαγές γύρω από την αποδοχή της ομοφυλοφιλίας και το νέο κύμα ανοιχτά ομοφυλόφιλων καλλιτεχνών της ποπ που ανέβαιναν στα charts. Η αντίδρασή του ήταν θλίψη για τη νιότη που δεν είχε ποτέ.

«Συνειδητοποίησα ότι όλο το διάστημα που ήμουν διάσημος, όλη αυτή η ενέργεια και όλη αυτή η αγάπη λαμβανόταν από ένα avatar. Δεν το εισέπραξα εγώ», λέει ο Hayes. «Και βλέποντας τον Troye Sivan, τον Brendan Maclean, ο οποίος είναι ένας ομοφυλόφιλος καλλιτέχνης του Σίδνεϊ που αγαπώ, ή κοιτώντας τον Lil Nas X και όλη αυτή τη νέα γενιά που εμφανίζεται ως ο αυθεντικός εαυτός της, ήμουν τόσο θυμωμένος που είχα σβήσει. Με είχαν σβήσει άντρες με κοστούμια».

Ήταν ένας ισχυρός προσωπικός απολογισμός, ο οποίος ενισχύθηκε παρακολουθώντας το κίνημα #MeToo να σαρώνει τη βιομηχανία της ψυχαγωγίας. («στέκομαι σε μια μικρή σκιά του ίδιου μισογυνισμού επειδή υπάρχει ένας παρόμοιος μισογυνισμός που συμβαίνει στους ομοφυλόφιλους άντρες», λέει. «Βιώνουμε έναν παρόμοιο τόνο αυτής της απαξίωσης από τους στρέιτ λευκούς άνδρες.»)

Η θλίψη και ο θυμός είναι επίσης αυτό που τον επανέφερε στη μουσική.

«Απλώς σκέφτηκα ότι θα ήταν τόσο κρίμα, τώρα που νιώθω τόσο άνετα στο πετσί μου, να μη γράφω για την πλήρη, ζωντανή, υψηλής ευκρίνειας, 3D παρουσία μου», λέει.

Ο Hayes άρχισε τελικά να εργάζεται σε ένα νέο είδος άλμπουμ: ένα που παρήγαγε, διασκεύασε, ​​συνέθεσε και ερμήνευσε εξ ολοκλήρου μόνος του. Σπούδασε μουσική παραγωγή και μηχανική και μελέτησε την ιστορία της ντίσκο και της house, συνδυάζοντας στοιχεία αυτών των ειδών σε κομμάτια όπως lead single Let’s Try Being in Love. Έπειτα, στο βίντεο κλιπ υπάρχει μία ιστορία αγάπης μεταξύ ανδρών – μια μικρή αλλά δυνατή νίκη για τον Hayes.

«Με έβαζαν συνεχώς σε μουσικά βίντεο όπου ήμουν σε μια ρομαντική κατάσταση με μια γυναίκα ή ήμουν βουβός», λέει για την πρώιμη καριέρα του. “Και τώρα ήμουν τύπου “Όχι, θα σου δείξω εγώ, θα κάνω καστ σε έναν άντρα, που πιστεύω ότι είναι πραγματικά γαμ$#%# σέξι.”

Μεγάλο μέρος του δίσκου είναι αφιερωμένο στον εορτασμό του έρωτα και της σεξουαλικότητάς του. Αλλά ο Hayes χρησιμοποίησε επίσης τη σύνθεση των τραγουδιών του για να ανακρίνει τα πράγματα που ήταν «κάτω από την επιφάνεια [όλη μου] η ζωή», εμβαθύνοντας στο οικογενειακό του ιστορικό αυτοκτονίας στο κομμάτι Poison Blood και στους δικούς του αγώνες ψυχικής υγείας στο Hey Matt. Η διαχείριση της ψυχικής του υγείας είναι ένας συνεχής αγώνας για τον Hayes («Παίρνω ένα κοκτέιλ φαρμακευτικής αγωγής και πηγαίνω σε θεραπεία κάθε εβδομάδα για να μείνω εδώ κάθε μέρα», λέει) και έπρεπε να σκεφτεί πολύ και σκληρά για το αν να επιστρέψει σε μια βιομηχανία που μπορεί να είναι βάναυση. Αλλά ο Hayes κυκλοφορεί το άλμπουμ στη δική του εταιρεία, μια κίνηση που τον άφησε ελεύθερο να κάνει μουσική εντελώς με τους δικούς του όρους, χωρίς τη συμβολή αυτών των ανδρών με τα κοστούμια. Ένιωθε σαν κάθαρση.

«Ήμουν σαν, γαμώ το, δε με νοιάζει αν αυτό δεν ακούγεται σαν το πιο μοντέρνο δίσκο στον κόσμο», λέει ο Hayes. «Δε με νοιάζει αν δε με παίζει το ραδιόφωνο. Θα κυκλοφορήσω ένα επτάλεπτο σινγκλ». Και ήξερε ότι έπρεπε να ονομάσει το άλμπουμ Ομοφυλόφιλος. «Καταλαβαίνω ότι αυτός ο όρος συνδέεται με τόση φρίκη και τόση κρίση, αλλά θα ξαναπάρω αυτόν τον όρο για τον εαυτό μου», λέει ο Hayes.

“Ξέρεις τι, ναι. Είμαι ένας γαμ@#$# ομοφυλόφιλος. Και το αγαπώ.”

Το νέο άλμπουμ του Darren Hayes “Homosexual” θα κυκλοφορήσει στις 7 Οκτωβρίου.




Δες και αυτό!