“Αποτυγχάνουμε εξαιρετικά συχνά στην απόδοση δικαιοσύνης”

18/09/2019
από
"Ερινύες" , Αvgi Kanaki, έκθεση «Oresteia Reversed»
"Ερινύες" , Αvgi Kanaki, έκθεση «Oresteia Reversed»

Αvgo Kanaki, illustrator και comic artist, συμμετέχει στην έκθεση κόμικς, εμπνευσμένων από την Ορέστεια με τίτλο «Oresteia Reversed» , που πραγματοποιείται αυτές τις μέρες στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, στο πλαίσιο του ερευνητικού και καλλιτεχνικού προγράμματος “Μεγάλες Αφηγήσεις – Η Επιστροφή_Αθήνα 2019” , για το αρχαίο δράμα και τις πολιτικές επιστήμες.

Αvgi Kanaki, illustrator και comic artist
Αvgi Kanaki, illustrator και comic artist

Με αφορμή τη συμμετοχή αυτή, βρήκαμε την ευκαιρία να ρωτήσουμε κάποια πράγματα για τον χώρο των κόμικ στην Ελλάδα του σήμερα, πιάσαμε το κομμάτι της δικαιοσύνης και καταλήξαμε να συζητάμε για συμπεριληπτικότητα. Λάβαμε απαντήσεις μεστές, που φωτίζουν λίγο το κομμάτι της 7ης τέχνης και πώς αυτό μπορεί να είναι όχημα και προορισμός ταυτόχρονα.

 "Ερινύες" , Αvgi Kanaki, έκθεση «Oresteia Reversed»
“Ερινύες” , Αvgi Kanaki, έκθεση «Oresteia Reversed»

Μίλησέ μας για τη συμμετοχή σου στην έκθεση «Oresteia Reversed» . Τι ήταν αυτό που σε έκανε να θέλεις να συμμετέχεις;

Αποφάσισα να συμμετάσχω, γιατί μου φάνηκε πολύ ενδιαφέρουσα η θεματολογία. Το ζητούμενο ήταν να μιλήσουμε για την ανάγνωση μιας κλασικής ιστορίας, ενός κομματιού του μύθου των Ατριδών. Όταν ήρθε η ευκαιρία να πάρω μέρος, λοιπόν, θυμήθηκα την πρώτη φορά που τη διδάχθηκα και ότι πάντα κάποια πράγματα δε μου «κάθονταν» καλά. Ξαναδιαβάζοντας την Ορέστεια με αυτή την αφορμή, ένιωσα ότι άρχισα να καταλαβαίνω ποια ήταν αυτά, κι απλά ήθελα να εξετάσω αυτήν μου την αίσθηση λίγο καλύτερα.

Ποιος είναι ο τίτλος του κόμικ με το οποίο συμμετέχεις στην έκθεση και τι αφορά;

Ο τίτλος είναι “Ερινύες” και αφορά στη Δικαιοσύνη. Το πώς οι Ερινύες, για να εφαρμοστεί το δίκιο, χωρίς τον φόβο της αυτοδικίας, και συνεπώς της αυθαιρεσίας, παρέδωσαν τον ρόλο τους σε ανθρώπινους θεσμούς, και το πώς σήμερα επανεξετάζουν, το τι κατάφεραν οι άνθρωποι με αυτήν τους την προσφορά/θυσία.

 "Ερινύες" , Αvgi Kanaki, έκθεση «Oresteia Reversed»

“Ερινύες” , Αvgi Kanaki, έκθεση «Oresteia Reversed»

Πιστεύεις ότι τα κόμικ συνηχούν με όσα συμβαίνουν γύρω μας, κι αν ναι, πώς το βιώνεις εσύ, ως ένα άτομο που ασχολείται με την τέχνη;

Πιστεύω πως ναι, τα κόμικ έχουν την δυνατότητα να είναι επίκαιρα και να κοιτούν με μια κριτική μάτια το παρόν μας ως κοινωνία, κι ότι μερικές φορές το κάνουν επιτυχημένα και άλλες φορές όχι. Είναι πάντως ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον μέσο για να αποπειράται κανείς να κάνει κάτι τέτοιο.

Μίλησέ μας για το κομμάτι του έργου σου, που απεικονίζει ομοφοβικά και τρανσφοβικά περιστατικά, αλλά και τον Ζακ.

Γυρνάμε στο θέμα της δικαιοσύνης εδώ. Τα περιστατικά που επέλεξα είναι περιστατικά που τα αντιλαμβάνομαι ως (και αντικειμενικά θεωρώ είναι) αυτοδικίες. Οι άνθρωποι, οι οποίοι απεικονίζονται, «τιμωρήθηκαν» για φανταστικά εγκλήματα μες στο μυαλό των θυτών τους. Υποτίθεται ότι ο θεσμός του Αρείου Πάγου, η δίκη από την θέα Αθηνά στην Ορέστεια, δημιουργήθηκε για να εξαλειφθεί η αυθαίρετη βία και να απονέμεται πραγματικά δικαιοσύνη, σε αντίθεση με την αυθαιρεσία που υπήρχε, όσο οι Ερινύες κρατούσαν τα ηνία. Οι Ερινύες τώρα, με αυτά τα περιστατικά, απλά επισημαίνουν ότι σαν άνθρωποι αποτυγχάνουμε εξαιρετικά συχνά σε αυτό, με φρικιαστικό τρόπο και συνέπειες. Η δικαιοσύνη εφαρμόζεται στρεβλά, και σε μερικές περιπτώσεις καθόλου, ενώ η κοινωνία συνεχίζει έμμεσα να ανέχεται την αυτοδικία, όταν πρόκειται για ανθρώπους, που αντιλαμβάνεται ως Άλλους. Οι νόμοι δεν ίσχυαν το ίδιο για όλους στην Ορέστεια. Και ακόμα δεν ισχύουν το ίδιο για όλους και σήμερα.

 "Ερινύες" , Αvgi Kanaki, έκθεση «Oresteia Reversed»

“Ερινύες” , Αvgi Kanaki, έκθεση «Oresteia Reversed»

Πώς ξεκίνησε η ενασχόλησή σου με τα κόμικ;

Παράξενα. Δεν ήταν ότι ήμουν τεράστιος φαν των κόμικ. Εννοείται πως πάντα μου άρεσαν και τα καταχαιρόμουν όταν έπεφταν στα χέρια μου, και φυσικά υπήρχαν κατά καιρούς τίτλοι που μου άρεσαν πάρα πολύ. Αλλά δεν είχα ποτέ μια μεγάλη συλλογή και οι περισσότερες σειρές που έχω καταφέρει να αγοράσω είναι λειψές οι καημένες. Αλλά πάντα διάβαζα, άκουγα και έβλεπα πολλές ιστορίες φτιαγμένες σε διάφορα μέσα από μικρό. Κι όταν λέω πολλές ιστορίες κυριολεκτικά εννοώ ότι τις έτρωγα με τον κουβά. Ε, κατέληξα να ψοφάω να βρω τρόπο να λέω κι εγώ ιστορίες, και τις δικές μου αλλά και άλλων. Μιας και φαινόταν να πιάνει κάπως το χέρι μου, τα κόμικ ήταν ένας από τους πιο προσβάσιμους και λογικούς τρόπους στο μυαλό μου.

Η ελληνική σκηνή κόμικ θεωρείς ότι είναι συμπεριληπτική; Αγκαλιάζει το διαφορετικό;

Πιστεύω πως ναι. Πάντα υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης, αλλά πιστεύω ότι ως περιβάλλον, εργασιακό και κοινωνικό, είναι από τα πιο δεκτικά που έχω βρει τουλάχιστον στα πλαίσια της δίκης μου πολύ προσωπικής εμπειρίας. Και ελπίζω ότι αργά και σταθερά γίνεται και θα γίνεται όλο και πιο συμπεριληπτική.

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Avgi Kanaki (@coddledtamago) στις

Ετοιμάζεις κάτι άλλο αυτόν τον καιρό;

Αυτό τον καιρό ετοιμάζω διάφορα. Κυρίως όμως ετοιμάζω την συνέχεια του Γριμορίου της Γκρέτα, μια περιπέτεια υπερφυσικού μυστηρίου που εκδίδεται από το Jemma και ελπίζω να είναι έτοιμη για το ComicdomCon που μας έρχεται. Και μια κουήρ αυτοέκδοση που ετοιμάζω με τον Ντέννι Γιατρά, το Equidistance, το πρώτο τεύχος του οποίου θα βρίσκεται στο φετινό AthensCon!

Τι θα συμβούλευες κάποιο ΛΟΑΤΚΙ+ άτομο που θέλει να ασχοληθεί με την τέχνη του κόμικ;

Να ασχοληθεί! Είναι ζόρικη η κυρία αλλά είναι όμορφη και νομίζω αξίζει τον κόπο. Επίσης χρειάζεται την φωνή μας οπότε όσο περισσότεροι τόσο καλύτερα.

Αvgi Kanaki στα social media για να κάνετε follow:

Facebook Page

Instagram


Η έκθεση «Oresteia Reversed» συνεχίζεται ως και τις 22 Σεπτεμβρίου, στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, Πειραιώς 206 στον Ταύρο, καθημερινά και Σαββατοκύριακα 18:00 με 22:00.


Συνέντευξη στην Κλεοπάτρα Οικονομίδου




Δες και αυτό!