Δεν είναι μια ντουλάπα, είναι ένα κελί: gay καθολικοί ιερείς μιλούν ανοιχτά

20/02/2019

Η κρίση σχετικά με την σεξουαλικότητα στην Καθολική Εκκλησία ξεπερνάει την κακοποίηση. Φτάνει ως την καρδιά της ιεροσύνης, μέσα σε μια ντουλάπα που εγκλωβίζει χιλιάδες άνδρες.

ΜΙΛΓΟΥΟΚΙ – Ο Gregory Greiten ήταν 17 ετών όταν οι ιερείς οργάνωσαν το παιχνίδι. Ήταν το 1982 και βρισκόταν σε μια εκδρομή με τους συμμαθητές του από το Σεντ Λόρενς, μία Ρωμαϊκή Καθολική ιερατική σχολή που εκπαίδευε νεαρά αγόρια ώστε να γίνουν ιερείς. Οι αρχηγοί ζητούσαν από κάθε αγόρι να επιλέξει τι θα προτιμούσε: να έχει καεί πάνω από το 90 τοις εκατό του σώματός του, να είναι παραπληγικό ή ομοφυλόφιλο. Ο καθένας επέλεγε να είναι είτε καμένος είτε παράλυτος. Κανείς δεν ξεστόμισε τη λέξη “γκέι”. Ονόμαζαν το παιχνίδι ‘Το Παιχνίδι της Ζωής’.

Το μάθημα εμπεδώθηκε. Επτά χρόνια αργότερα, σκαρφάλωσε πάνω στο παράθυρο του κοιτώνα του στην ιερατική σχολή και τοποθέτησε το ένα πόδι στην άκρη. “Πράγματι είμαι γκέι,” θυμήθηκε να λέει στον εαυτό του για πρώτη φορά ο Πατέρας Greiten, ο οποίος είναι τώρα ιερέας κοντά στο Μιλγουόκι. “Ήταν σαν μια θανατική ποινή.”

Η ντουλάπα της Ρωμαϊκής Καθολικής Εκκλησίας βασίζεται πάνω σε μια αδύνατη αντίφαση. Για χρόνια, οι αρχηγοί της εκκλησίας οδηγούν στην ντροπή ομοφυλόφιλους πιστούς και επιμένουν πως οι “ομοφυλοφιλικές τάσεις” είναι “διαταραγμένες”. Ωστόσο, χιλιάδες ιερείς της εκκλησίας είναι ομοφυλόφιλοι.

Οι ιστορίες των ομοφυλόφιλων ιερέων έχουν μείνει κρυφές, προστατευμένες από τον έξω κόσμο, γνωστές μόνο από τον έναν στον άλλον. Όσες είναι όντως γνωστές.

Λιγότεροι από 10 ιερείς στις Ηνωμένες Πολιτείες έχουν τολμήσει να κάνουν δημόσια coming out. Αλλά οι γκέι άνδρες είναι πιθανό πως αποτελούν τουλάχιστον το 30 με 40 τοις εκατό του Αμερικανικού Καθολικού ιερατείου, σύμφωνα με δεκάδες υπολογισμούς από τους ίδιους τους ιερείς και ερευνητές. Κάποιοι ιερείς λένε πως ο αριθμός είναι πιο κοντά στο 75 τοις εκατό. Ένας ιερέας στο Ουισκόνσιν είπε πως υπέθετε πως κάθε ιερέας είναι γκέι, εκτός εάν γνώριζε το αντίθετο. Ένας ιερέας στην Φλόριντα το έθεσε έτσι: “Το ένα τρίτο είναι ομοφυλόφιλοι, το ένα τρίτο είναι ετεροφυλόφιλοι και το ένα τρίτο δεν ξέρουν τι στο καλό είναι.”

Δύο δωδεκάδες από ομοφυλόφιλους ιερείς και εκπαιδευόμενους από 13 πολιτείες μοιράστηκαν προσωπικές λεπτομέρειες για τη ζωή τους μέσα στην ‘Καθολική ντουλάπα’ με το The New York Times τους τελευταίους δύο μήνες. Οι συνεντεύξεις έγιναν στις εκκλησίες τους πριν τη θεία λειτουργία, σε μουσεία τέχνης το σαββατοκύριακο, στα διαμερίσματά τους διακοσμημένα με φώτα νέον στο χρώμα του ουράνιο τόξο και στα διαλείμματα μεταξύ μαθημάτων στην ιερατική σχολή. Κάποιοι συμφώνησαν να φωτογραφηθούν με την προϋπόθεση πως οι ταυτότητες τους θα παραμείνουν κρυμμένες.

Σχεδόν όλοι από αυτούς απαίτησαν αυστηρή εμπιστευτικότητα ώστε να μιλήσουν χωρίς τον φόβο ενδεχόμενων αντίποινων από τους επισκόπους ή τους ανωτέρους τους. Σε ορισμένους είχε απαγορευτεί ρητά να κάνουν come out ή ακόμα και να μιλήσουν για την ομοφυλοφιλία. Οι περισσότεροι έχουν ενεργή θέση στην ιεροσύνη και θα μπορούσαν να χάσουν πολλά περισσότερα από τη δουλειά τους εάν γινόταν γνωστή η ταυτότητα τους. Η εκκλησία σχεδόν πάντα έχει τον έλεγχο της στέγασης, της ιατρικής ασφάλειας και της σύνταξης ενός ιερέα. Θα μπορούσε να χάσει και τα τρία εάν ο επίσκοπος του μάθαινε πως η σεξουαλικότητα του αποκλίνει, ακόμα και εάν είναι πιστός στους όρκους της αγαμίας.

Το περιβάλλον για τους γκέι ιερείς έχει εξελιχθεί σε ακόμη πιο επικίνδυνο. Η πτώση του Theodore McCarrick, του κάποτε ισχυρού καρδινάλιου που καθαιρέθηκε την προηγούμενη βδομάδα εξαιτίας της σεξουαλικής κακοποίησης αγοριών και νέων ανδρών, έχει πυροδοτήσει την άποψη πως για την επανεμφάνιση της κρίσης της κακοποίησης στην εκκλησία ευθύνεται η ομοφυλοφιλία.

Έρευνες επανειλημμένα έχουν δείξει πως δεν υπάρχει κάποια σύνδεση μεταξύ της ομοφυλοφιλίας και της κακοποίησης παιδιών. Ωστόσο, επιφανείς επίσκοποι έχουν εστιάσει στους ομοφυλόφιλους ιερείς αντιμετωπίζοντας τους ως την πηγή του προβλήματος, και οι συντηρητικές οργανώσεις μέσων μαζικής ενημέρωσης επιτίθενται σε αυτό που οι ίδιοι αποκαλούν την “ομοφυλοφιλική υποκουλτούρα,” τη “μαφία της λεβάντας,” ή την “γκέι σκευωρία” της εκκλησίας.

Ακόμη και ο Πάπας Francis έχει γίνει πιο επικριτικός τους τελευταίους μήνες. Έχει αποκαλέσει την ομοφυλοφιλία “μόδα”, πρότεινε οι άνδρες με “αυτή την βαθιά ριζωμένη τάση” να μην γίνονται αποδεκτοί στο ιερατείο και συμβούλεψε τους γκέι ιερείς να είναι “τελείως υπεύθυνοι, προσπαθώντας να μην δημιουργήσουν ποτέ κάποιο σκάνδαλο.”

Αυτή τη βδομάδα, ο Πάπας Francis θα διοργανώσει μια πολυαναμενόμενη διάσκεψη κορυφής με επισκόπους από όλο τον κόσμο σχετικά με την σεξουαλική κακοποίηση. Η συζήτηση υπόσχεται πως δε θα αναφέρεται μόνο στην ευθύνη των επισκόπων αλλά και στην ίδια την ομοφυλοφιλία.

Πατέρας Greg Greiten

“Πραγματικά δεν ήταν ποτέ η ντροπή μου. Ήταν η ντροπή της εκκλησίας. Αυτοί είναι που θα έπρεπε να έχουν την ντροπή για όσα έχουν κάνει σε εμένα αλλά και σε πολλά, πολλά άλλα ΛΟΑΤΚ άτομα. Η οικογένεια μου δεν γνωρίζει πως παλεύω με αυτό. Δεν τους το έχω πει ποτέ. Πιστεύω στη διδασκαλία της εκκλησίας για τον γάμο, τη σεξουαλικότητα- απλά προσπαθώ να καταλάβω τι σημαίνει για μένα. Ίσως ακούγεται κάπως παράξενο. Νιώθω πως με ό,τι παλεύω, ελπίζω να μπορώ να βοηθήσω άλλους καθολικούς να μην χάσουν την πίστη τους”.

“Αυτή είναι η ζωή μου,” είπε ένας ιερέας της ενορίας στα βορειοανατολικά. “Αισθάνεσαι πως όλοι είναι σε ένα κυνήγι μαγισσών τώρα για πράγματα που δεν έχεις κάνει ποτέ.”

Μόλις λίγα χρόνια πριν, αυτή η αλλαγή ήταν σχεδόν απίστευτη. Όταν ο Πάπας Francis εξέφρασε την επαναστατική του ερώτηση, “Ποιος είμαι εγώ για να κρίνω;” το 2013, δελέασε την πόρτα της ντουλάπας να ανοίξει. Κάποιοι επιφυλακτικοί ιερείς επενέβησαν.

Αλλά αν και άνοιξε μια χαραμάδα στην πόρτα της ντουλάπας, τώρα η κρίση της σεξουαλικής κακοποίησης απειλεί να την σφραγίσει. Οι συχνή εμφάνιση των αποδιοπομπαίων τράγων έχει οδηγήσει πολλούς ιερείς βαθύτερα στην ντουλάπα.

“Η τεράστια πλειοψηφία των ομοφυλόφιλων ιερέων δεν είναι ασφαλής,” λέει ο Πατέρας Bob Bussen, ένας ιερέας στο Παρκ Σίτι, της Γιούτα, ο οποίος έκανε φανερή την ταυτότητα του 12 χρόνια πριν, όταν οργάνωσε μια λειτουργία για την ΛΟΑΤΚ κοινότητα.

“Η ζωή στην ντουλάπα είναι χειρότερη από τους αποδιοπομπαίους τράγους,” είπε. “Δεν είναι μια ντουλάπα. Είναι ένα κελί.”

“Μπορείς να μάθεις να συμπεριφέρεσαι ως ετεροφυλόφιλος για να επιβιώσεις.”

Ακόμα και πριν μάθει ένας ιερέας ότι μπορεί να είναι γκέι, γνωρίζει την ύπαρξη της ντουλάπας. Ο κώδικας μαθαίνεται από πολύ νωρίς, συχνά στην ιερατική σχολή. Numquam duo, semper tres, λέει η προειδοποίηση. Ποτέ δύο, πάντα τρεις. Να μετακινήστε σε τριάδες, ποτέ σαν ζευγάρι. Να μην πηγαίνετε για περιπάτους οι δυο σας μόνοι σας, να μην πηγαίνετε για ταινίες σαν ζευγάρι. Οι ανώτεροι προειδοποιούσαν για χρόνια: Οποιαδήποτε αντρική φιλία είναι πολύ επικίνδυνη, μπορεί να οδηγήσει σε κάτι σεξουαλικό και να καταλήξει σε αυτό που ονομάζουν μια “ιδιαίτερη φιλία.”

“Δεν μπορούσες να έχεις μια ιδιαίτερη φιλία με έναν άνδρα, γιατί μπορεί να κατέληγες ομοφυλόφιλος,” εξήγησε ένας ιερέας, που κάποτε έδωσε το ψευδώνυμο “οι P.F.s” στους φίλους του. “Και δεν μπορούσες να έχεις κάποια φιλία με μια γυναίκα, γιατί μπορεί να κατέληγες ερωτευμένος και πήγαινε και αυτό ενάντια στην αγαμία. Με ποιον θα μπορούσες να έχεις μια σχέση, η οποία θα ήταν μια υγιής ανθρώπινη σχέση;”

Σήμερα, η εκπαίδευση για την ιεροσύνη στις Ηνωμένες Πολιτείες ξεκινάει συνήθως κατά τη διάρκεια ή μετά το πανεπιστήμιο. Αλλά μέχρι το 1980, η εκκλησία συχνά στρατολογούσε τα παιδιά από την τρίτη γυμνασίου- νεαροί πάνω στην αγωνία της εφηβείας. Για πολλούς από τους τωρινούς ιερείς και επισκόπους άνω των 50, αυτό το περιβάλλον περιόρισε την υγιή σεξουαλική ανάπτυξη. Οι ιερείς δεν μπορούν να παντρευτούν, οπότε η σεξουαλικότητα από την αρχή είχε να κάνει με την αποχή, την υπακοή.

Πατέρας Bob Bussen
“Ήμουν στα 50 μου όταν έκανα come out. Μπήκα στην ιερατική σχολή όταν ήμουν 18, ένας νέος, ενθουσιασμένος, λευκός, αρσενικός παρθένος που δεν γνώριζε τίποτα, πόσο μάλλον για στρέιτ ή γκέι. Ήταν χρόνια που κρατούσα αυτό το μυστικό. Η προσευχή μου δεν ήταν να με αλλάξει ο Θεός. Ήταν να πεθάνω πριν το μάθει κανείς. Όταν ήμουν στη δευτέρα γυμνασίου, ήταν τρία πράγματα που μπορούσα να κάνω. Θα μπορούσα να γίνω οδηγός φορτηγών σαν τον πατέρα μου. Θα μπορούσα να γίνω γιατρός, αλλά δεν ήμουν αρκετά έξυπνος για αυτό. Ήμουν γκέι, οπότε το μόνο άλλο πράγμα που μπορούσα να γίνω ήταν ιερέας.”

Η σεξουαλική επανάσταση που συνέβαινε έξω από τους τοίχους της ιερατικής σχολής, θα μπορούσε κάλλιστα να είχε συμβεί στη σελήνη, και τα εθνικά ορόσημα στη μάχη για τα δικαιώματα των ομοφυλόφιλων, όπως είναι οι εξεγέρσεις στο Stonewall, στον Άρη.

Ένας ιερέας σε μια αγροτική επισκοπή είπε πως οι κανόνες του θύμιζαν τον τρόπο που το δημοτικό του σχολείο υποχρέωνε τους αριστερόχειρες μαθητές να γράφουν με το δεξί χέρι. “Μπορείς να μάθεις να συμπεριφέρεσαι σαν ετεροφυλόφιλος, ώστε να επιβιώσεις“, είπε.

“Ακόμα θυμάμαι να βλέπω έναν σπουδαστή της σχολής να βγαίνει έξω από το δωμάτιο ενός άλλου στις 5 το ξημέρωμα και να σκέφτομαι, τι ωραία, μιλούσαν όλο το βράδυ,” είπε ο ίδιος ιερέας. “Ήμουν τόσο αφελής.”

Οι ιερείς στην Αμερική τείνουν να κάνουν coming out στους εαυτούς τους σε πολύ μεγαλύτερη ηλικία από τον εθνικό μέσο όρο των ομοφυλόφιλων ανδρών, ο οποίος είναι 15. Πολλοί ομοφυλόφιλοι ιερείς μίλησαν για το ότι πάλευαν μεταξύ της άρνησης και της σύγχυσης, συνειδητοποιώντας εν τέλη την ταυτότητα τους στα 30 ή τα 40 τους.

Ο Πατέρας Greiten ήταν 24 όταν συνειδητοποίησε πως ήταν γκέι και σκέφτηκε να πηδήξει από το παράθυρο του κοιτώνα του. Δεν πήδηξε, αλλά εκμυστηρεύτηκε την απελπισία του σε έναν συμφοιτητή του. Ο φίλος του έκανε και ο ίδιος come out.  Ήταν μια αποκάλυψη: Υπήρχαν και άλλα άτομα που διάβαζαν για να γίνουν ιερείς και ήταν γκέι. Απλά δεν μιλούσε κανείς για αυτό.

Ήρθε σε επαφή με έναν πρώην καθηγητή της σχολής που πίστευε πως ίσως ήταν και εκείνος ομοφυλόφιλος.

“Θα υπάρξει μια στιγμή στη ζωή σου που θα κοιτάξεις πίσω και απλά θα αγαπήσεις τον εαυτό σου για το ότι είναι γκέι,” ο Πατέρας Greiten θυμάται να του λέει ο άνδρας. “Σκέφτηκα, ‘Αυτός ο άνδρας πρέπει να είναι τελείως τρελός.’ “

Όμως έχει ανακαλύψει την παράξενη ειρωνεία της Καθολικής ντουλάπας – δεν είναι καθόλου μυστική.

“Είναι κάπως σαν μια ανοιχτή ντουλάπα,” είπε ο Πατέρας Greiten. “Είναι το να γίνει δημόσια και να μιλάς για αυτή που αποτελεί πρόβλημα.”

Ένας ιερέας, που η ενορία του δεν έχει ιδέα πως είναι γκέι, θυμήθηκε ένα cocktail πάρτι σε έναν κήπο πριν κάποια χρόνια, στο οποίο άλλοι ιερείς έλεγαν ‘σιχαμερά’ πράγματα για έναν γκέι επίσκοπο. Μπήκε στη μέση και τους έκανε come out. Έχασε τρεις φίλους εκείνο το βράδυ. “Έσπασα τον κώδικα ανακοινώνοντας τους πως είμαι γκέι,” είπε. “Ήταν μια συνωμοσία σιωπής.”

Αυτός είναι ένας λόγος που πολλοί άνδρες κάνουν φανερή την ταυτότητα τους μόνο σε ορισμένους στενούς φίλους. Οι φήμες τους έχουν μάθει ποιοι ιερείς στην επισκοπή τους είναι γκέι, ποιους μπορούν να εμπιστεύονται και ποιους πρέπει να φοβούνται.

Πατέρας Steve Wolf

“Αυτή δεν είναι ολόκληρη η ιστορία για το ποιος είμαι. Αλλά εάν δεν θέλεις να ξέρεις αυτό το πράγμα για μένα, θέλεις πραγματικά να με γνωρίσεις; Είναι μια ερώτηση που προσκαλώ τους ανθρώπους του Θεού να επεξεργαστούν. Πρέπει να ήμουν γύρω στα 40 όταν έκανα coming out στην οικογένεια μου και σε κάποιους από τους φίλους μου. Πριν από αυτό, γνώριζαν την ταυτότητα μου ορισμένοι συμφοιτητές μου. Συνειδητοποίησα πως αυτό δεν είναι ένα ζήτημα του ‘εγώ’ μου. Αυτό είναι ένα ζήτημα ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Εάν κάποιος έκανε φανερή την ταυτότητα μου, δε θα έλεγα ψέματα. Αλλά υπάρχει ακόμα υπερβολικά πολύ ομοφοβία στην εκκλησία.”

Όλοι οι ιερείς πρέπει να παλεύουν με τους όρκους της αγαμίας τους, και οι λίγοι ιερείς που έχουν κάνει δημόσια come out, ξεκαθαρίζουν πως είναι ακόμα αγνοί.

Όμως, πολλοί ιερείς έχουν πει πως έχουν κάνει σεξ με άλλους άνδρες για να εξερευνήσουν τη σεξουαλική τους ταυτότητα. Κάποιοι έχουν παρακολουθήσει πορνογραφία για να δουν πώς είναι να κάνουν σεξ δύο άνδρες. Εν τέλη αντιμετωπίζουν περισσότερη αγωνία παρά ευχαρίστηση.

Ένας ιερέας έκανε σεξ για πρώτη φορά στα 62 του, με έναν άνδρα που γνώρισε διαδικτυακά. Η σχέση τους ανακαλύφθηκε και αναφέρθηκε στον επίσκοπό του και δεν έχει ξανακάνει σεξ από τότε. Ένας άλλος ιερέας, όταν ρωτήθηκε εάν θεωρούσε πως είχε κάποτε κάποιον σύντροφο, αναρωτήθηκε τι σήμαινε αυτό. Έκανε μια παύση, πριν αναφέρει έναν πολύ ιδιαίτερο φίλο του. “Έχω ερωτευθεί αρκετές φορές άνδρες,” είπε. “Γνώριζα από την αρχή πως δεν πρόκειται να κρατήσει.”

Αν και ανοιχτή, η ντουλάπα σημαίνει πως πολλοί ιερείς έχουν κρατήσει τις πιο οδυνηρές ιστορίες μυστικές για δεκαετίες: Ο σπουδαστής που αυτοκτόνησε, και τα σπίρτα από ένα γκέι μπαρ βρέθηκαν έπειτα στο δωμάτιο του. Οι φίλοι ενός ιερέα που πέθαναν από AIDS. Το συναίσθημα του να επιστρέφεις σπίτι σε ένα άδειο πρεσβυτέριο κάθε βράδυ.

Οπότε βρίσκουν τρόπους να ενθαρρύνουν ο ένας τον άλλον. Μοιράζονται βιβλία όπως το επαναστατικό “Building a Bridge” του Πατέρα James Martin, για τη σχέση μεταξύ της Καθολικής και της ΛΟΑΤ κοινότητας. Κάποιοι έχουν υπογράψει αιτήματα ενάντια στα θεραπευτικά προγράμματα μετατροπής που χρηματοδοτούνται από την εκκλησία, ή έχουν γνωριστεί σε ιδιωτικές εκδρομές, αφού έχουν βρει τρόπο να τις κρατήσουν μυστικές στα ημερολόγια της εκκλησίας. Περιστασιακά, ένας ιερέας μπορεί να αφαιρέσει το περιλαίμιο του και να προσφέρει την ανεπίσημη ευλογία του σε έναν γάμο ομοφυλόφιλου ζευγαριού.

Κάποιοι μπορεί να το αποκαλέσουν αυτό επανάσταση. Αλλά “αυτό δεν είναι μια συνωμοσία,” είπε ένας ιερέας. “Είναι μια ομάδα αλληλοσυμπαράστασης.”

Μόλις πριν ένα χρόνο, μετά τη συνάντηση με μια ομάδα γκέι ιερέων, ο Πατέρας Greiten αποφάσισε πως ήρθε η ώρα να βάλει ένα τέλος στη σιωπή του. Στην Κυριακάτικη Λειτουργία, κατά τη διάρκεια της περιόδου πριν τα Χριστούγεννα, είπε στην ενορία του πως ήταν γκέι και άγαμος. Πήδηξαν στα πόδια τους και χειροκρότησαν. Η ιστορία του έγινε ευρέως γνωστή. Ένας 90χρονος ιερέας τον κάλεσε για να του πει πως έχει ζήσει ολόκληρη τη ζωή του στην ντουλάπα και ήλπιζε το μέλλον να είναι διαφορετικό. Μια γυναίκα έγραψε από τον Μισισιπή, ζητώντας του να μετακομίσει στα νότια για να γίνει ο ιερέας της.

Σε κάποιους αρχηγούς της εκκλησίας, αυτή η έκρηξη συμπαράστασης μπορεί να είναι ακόμα πιο απειλητική από την σεξουαλικότητα του. Ο Πατέρας Greitan έχει διαπράξει το καρδινάλιο αμάρτημα: Άνοιξε την πόρτα για διάλογο. Ο αρχιεπίσκοπος του, ο Jerome E. Listecki από το Μιλγουάκι, έκανε μια δήλωση λέγοντας πως εύχεται ο Πατέρας Greiten να μην είχε μιλήσει δημόσια. Γράμματα ξεχείλισαν αποκαλώντας τον “σατανικό,” “γκέι βρώμα,” και ένα “τέρας” που κακοποιεί παιδιά.

“Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε κάποια πράγματα όσον αφορά τη σεξουαλικότητα.”

Η ιδέα πως οι ομοφυλόφιλοι ιερείς είναι υπεύθυνοι για την παιδική σεξουαλική κακοποίηση παραμένει ένα επίμονο πιστεύω, ειδικά σε πολλούς συντηρητικούς Καθολικούς κύκλους. Για χρόνια, οι αρχηγοί της εκκλησίας έχουν υπάρξει βαθιά μπερδεμένοι σχετικά με την σχέση μεταξύ γκέι ανδρών και σεξουαλικής κακοποίησης. Με κάθε νέα αποκάλυψη κακοποίησης, τα μπλεγμένα νήματα της σεξουαλικής κουλτούρας της εκκλησίας γίνονται όλο και πιο αδύνατα να διακριθούν.

Πάρα πολλές έρευνες έχουν δείξει πως η ομοφυλοφιλία δεν είναι ένας δείκτης πρόβλεψης της παιδικής σεξουαλικής κακοποίησης. Αυτό ισχύει και για τους ιερείς, σύμφωνα με μια γνωστή έρευνα του John Jay στο College of Criminal Justice, μετά τις αποκαλύψεις του 2002 σχετικά με την παιδική σεξουαλική κακοποίηση μέσα στην εκκλησία. Η έρευνα του John Jay, την οποία πρότειναν οι εκκλησιαστικοί αρχηγοί, έδειξε πως η ομόφυλη εμπειρία δεν έκανε τους ιερείς πιο πιθανούς θύτες ανήλικης κακοποίησης και πως τέσσερα στα πέντε άτομα που είπαν πως ήταν θύματα ήταν άνδρες. Οι ερευνητές δεν βρήκαν καμία αιτία για αυτή την κακοποίηση, όμως διέκριναν πως η εκτεταμένη πρόσβαση των κακοποιητικών ιερέων σε αγόρια είχε παίξει αποφασιστικό ρόλο στην επιλογή των θυμάτων.

Το σκεπτικό πως μια συγκεκριμένη σεξουαλική ταυτότητα οδηγεί σε κακοποιητική συμπεριφορά έχει αποθαρρύνει τους γκέι ιερείς εδώ και δεκαετίες. Για μέρες αφού ένας άνδρας συνταξιοδοτήθηκε, δεν μπορούσε ακόμα να ξεχάσει τα λόγια του αρχιεπισκόπου του γύρω στο 1970 σε όλους τους νέους ιερείς που κατευθύνονταν προς τις πρώτες τους ενοριακές εργασίες. “Είπε, ‘Δεν θέλω ποτέ να με καλέσετε για να αναφέρετε τον πάστορα σας, εκτός εάν είναι ομοφυλόφιλος ή αλκοολικός,’ είπε. Δεν ήξερε καν τι εννοούσε όταν έλεγε ομοφυλόφιλος, επειδή ήμασταν όλοι ομοφυλόφιλοι. Εννοούσε αρπαχτικό, ένα κατά συρροή αρπαχτικό.”

Αυτή η άποψη επιμένει σήμερα σε γνωστές Καθολικές ιερατικές σχολές. Στη μεγαλύτερη των Ηνωμένων Πολιτειών, την σχολή Mundelein στο Ιλινόι, λίγοι μιλάνε για την σεξουαλική ταυτότητα, είπε ένας γκέι σπουδαστής, ο οποίος φοβάται να κάνει come out. Από το περασμένο καλοκαίρι, όταν ο κος McCarrickαποκαλύφθηκε για την κακοποίηση νεαρών ανδρών, οι σπουδαστές έχουν υποστεί καταιγισμούς από κανόνες για την αγαμία και τους διαβόλους του αυνανισμού και της πορνογραφίας.

“Οι συμφοιτητές θα λένε, ‘μην παραδέχεστε πως είστε γκέι,’ “ είπε ο σπουδαστής. “Η άποψη τους είναι πως οι γκέι ιερείς προκαλούν κακοποίηση στα νεότερα αγόρια.”

Ιερείς από όλη τη χώρα αναρωτιούνται εάν η θυσία τους αξίζει το προσωπικό τίμημα. “Θα αφήσω την ιεροσύνη επειδή με έχει κουράσει αυτή η κατηγορία;” ρώτησε ο Πατέρας Michael Shanahan, ένας ιερέας στο Σικάγο που έκανε δημόσια come out τρία χρόνια πριν. “Να απομακρυνθώ από τους ενορίτες; Να κρύβομαι; Να γίνω πιο σκληρός και ηλικιωμένος;”

Η επιβολή ευθυνών στους ομοφυλόφιλους άνδρες για την σεξουαλική κακοποίηση είναι σχεδόν σίγουρο πως θα αποτελέσει ένα από τα κύρια θέματα στην πολυαναμενόμενη τετραήμερη διάσκεψη για την σεξουαλική κακοποίηση στο Βατικανό αυτή τη βδομάδα. Ο Πάπας Francis έχει καλέσει τους πιο ισχυρούς επισκόπους του κόσμου στη Ρώμη για να τους ενημερώσει σχετικά με τα προβλήματα της κακοποίησης, μετά τις πολύκροτες περιπτώσεις κακοποίησης στις Ηνωμένες Πολιτείες, την Αυστραλία, τη Χιλή και αλλού.

Πατέρας Michael Shanahan

“Γιατί να μείνω; Είναι μια απίστευτη ζωή. Με συναρπάζει το βάθος και η ειλικρίνεια των ενοριτών, η τεράστια γενναιοδωρία τους. Η αρνητικότητα εκεί έξω δεν ταιριάζει με όσα συναντώ στην καθημερινή μου ζωή, όταν βλέπω το καλό μέσα στους ανθρώπους. Το αναγνωρίζω αυτό, γιατί με δυναμώνει. Όταν πλησίασα για πρώτη φορά τον επίσκοπο μου, θυμάμαι να σκέφτομαι, εάν ήταν να κάνω come out τώρα, αυτό θα ήταν το μέρος που θα το έκανα. Αυτό απέχει πολύ από το μυαλό μου τώρα. Φυσικά, στους φίλους μου δεν έχω να κρύψω κάτι. Όμως, σε αυτό το κλίμα που βρισκόμαστε τώρα, δε θα αυτοπροσδιοριζόμουν ποτέ ως ένας ομοφυλόφιλος ιερέας.”

Το γεγονός αυτό έχει ανησυχήσει τους ομοφυλόφιλους ιερείς. Λίγα χρόνια μετά το σκάνδαλο του 2002, το Βατικανό απαγόρευσε την είσοδο των ομοφυλόφιλων ανδρών στις ιερατικές σχολές και στις χειροτονίες. Όταν η κρίση της κακοποίησης επανεμφανίστηκε το περασμένο καλοκαίρι, ο πρώην απεσταλμένος από το Βατικανό στις Ηνωμένες Πολιτείες, αρχιεπίσκοπος Carlo Maria Viganò, κατηγόρησε τα “ομοφυλοφιλικά δίκτυα” των Αμερικανών καρδιναλίων για την κρυφή προστασία των θυτών. Και αυτή την εβδομάδα, ένα αισθησιακό βιβλίο με τον τίτλο “Σόδομα” δημοσιεύεται στην Ευρώπη (“Στην Ντουλάπα του Βατικανού” στις Ηνωμένες Πολιτείες) που υποστηρίζει πως θα αποκαλύψει μια τεράστια ομοφυλοφιλική υποκουλτούρα στο Βατικανό.

Μια ομάδα ομοφυλόφιλων ιερέων στην Ολλανδία πρόσφατα έκανε το θαρραλέο βήμα να γράψει στον Πάπα Francis, παροτρύνοντας τον να επιτρέψει στους ομοφυλόφιλους, άγαμους άνδρες να χειροτονηθούν.

“Αντί να δούμε μια αισθητή αύξηση της υπευθυνότητας από τους επισκόπους, μάλλον θα καταδικαστούν για ακόμα μια φορά ο λεσβιακός, ομοφυλοφιλικός και τρανς πληθυσμός μέσα στην εκκλησία,” είπε ο John Coe, 63 χρονών, μόνιμος διάκονος στο Κεντάκι, ο οποίος έκανε come out τον περασμένο χρόνο.


πηγή: New York Times
απόδοση: Χριστίνα Μουστακάκη




Δες και αυτό!