Την περασμένη Παρασκευή (7/5) το Πολύχρωμο Σχολείο συμμετείχε σε συνάντηση με την υπουργό Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, στα πλαίσια πρωτοβουλίας και συνεργασίας μας με άλλους φορείς και πρόσωπα, μεταξύ των οποίων και οι κυρίες Σοφία Μπεκατώρου και Ζέτα Δούκα που πρωτοστάτησαν στο ελληνικό #metoo, για ενημέρωση και ανταλλαγή απόψεων πάνω στο θέμα της Σεξουαλικής Εκπαίδευσης στα σχολεία.
Από την πλευρά της, η οργάνωση έθεσε το σοβαρότατο πρόβλημα των διακρίσεων που αντιμετωπίζουν τα ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα στην εκπαίδευση (παιδιά, γονείς, εκπαιδευτικοί) και αναφέρθηκε στην άμεση σύνδεση μεταξύ της υποτίμησης των θηλυκοτήτων, των έμφυλων διαχωρισμών και ιεραρχήσεων, της σεξουαλικής παρενόχλησης/κακοποίησης κατά κοριτσιών και γυναικών και των προκαταλήψεων κατά των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων, ειδικότερα των παιδιών που δεν συμμορφώνονται με τα κυρίαρχα έμφυλα στερεότυπα (θηλυπρεπή αγόρια, αρρενωπά κορίτσια, παιδιά που η έκφραση, η ταυτότητα ή τα χαρακτηριστικά φύλου τους δεν ανταποκρίνονται στη διαδική αντίληψη περί φύλου) καθώς και των ίντερσεξ και τρανς παιδιών.
“Επισημάναμε ότι είναι απαραίτητο να συμπεριλαμβάνονται όλοι οι σχετικοί άξονες, δηλαδή ο σεξουαλικός προσανατολισμός, η ταυτότητα φύλου, τα χαρακτηριστικά φύλου και η έκφραση φύλου. Αυτά τα ζητήματα πρέπει να τα προσεγγίσει το σχολείο συμπεριληπτικά, συστημικά και ολιστικά μέσω της Σεξουαλικής Εκπαίδευσης, σε όλες τις βαθμίδες, από το Νηπιαγωγείο μέχρι το Λύκειο”.
Συζητήσαμε για την σχετική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και συμφωνήσαμε ότι υπάρχει ήδη μία καλή μαγιά από εκπαιδευτικούς που έχουν ειδικές γνώσεις και χρειάζεται να ενδυναμωθεί ο ρόλος τους ώστε να μπορέσουν να βοηθήσουν πολλαπλασιαστικά. Επίσης, επισημάναμε ότι, αν και το ευρύτερο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων είναι απαραίτητο (αλληλοσεβασμός, σεβασμός στην διαφορετικότητα, ανθρώπινα δικαιώματα, δημοκρατικές αξίες, πολιτειότητα κ.α.) και προς την σωστή κατεύθυνση, το μάθημα της Συμπεριληπτικής Σεξουαλικής Εκπαίδευσης έχει ειδικές απαιτήσεις και πρέπει να εξασφαλιστεί ότι θα προβλέπεται ο απαραίτητος χρόνος διδασκαλίας, ώστε να καλύπτονται οι στόχοι σε όλες τις τάξεις. Τέλος αναφερθήκαμε στο πρόβλημα της αντίληψης, της αναφοράς και της παρακολούθησης των ομοφοβικών, τρανσφοβικών και ιντερφοβικών περιστατικών διακρίσεων και εκφοβισμού στα σχολεία και ζητήσαμε να καθοριστούν οι διαδικασίες, ώστε, αφενός οι εκπαιδευτικοί να ξέρουν πού να απευθυνθούν και πώς να πάρουν εξειδικευμένη βοήθεια, αφετέρου να υπάρχει καλή εποπτεία για τις διαστάσεις και τα χαρακτηριστικά των σχετικών περιστατικών, αλλά και του ευρύτερου θέματος του έμφυλου ζητήματος.
Η συνάντηση ήταν ελπιδοφόρα και ξεκαθαρίστηκε ότι υπάρχει σταθερή και ουσιαστική βούληση από πλευράς Υπουργείου και Κυβέρνησης να προχωρήσει το ζήτημα μέχρι τέλους, σύμφωνα με τα διεθνή στάνταρ και της κατευθυντήριες της UNESCO και να συμπεριλάβει στον σχεδιασμό του τις πρωτοβουλίες από φορείς της Κοινωνίας Πολιτών, χωρίς να ενδώσει σε πιέσεις από τον χώρο της αντίδρασης και της οπισθοδρόμησης που θέλουν να ακυρώσουν οποιαδήποτε προσπάθεια, όπως δυστυχώς έγινε στις προηγούμενες σχετικές απόπειρες εισαγωγής σχετικού μαθήματος τον τελευταίο μισό αιώνα. Στα βασικά σημεία υπάρχει συναντίληψη και εκτός από τις επιθυμίες και τις πολιτικές αποφάσεις, υπάρχει και η ευρύτερη κοινωνική και πολιτική συναίνεση, ως αποτέλεσμα του ελληνικού #metoo. Επίσης, διευκρινίστηκε ότι θα υπάρξει συνέχεια της επικοινωνίας μας στο άμεσο μέλλον”.
Στη συνάντηση συμμετείχαν μεταξύ άλλων η οργάνωση, Άγγιγμα και Όρια και η Μαργαρίτα Γερούκη, πρώην Σχολική Σύμβουλος, μεταδιδακτορική ερευνήτρια και συγγρεφέας του βραβευμένου υλικού Σεξουαλικής Εκπαίδευσης “Παίζω με τον Φρίξο”.