Σε μια μεσογειακή κοιλάδα το φως του ήλιου ακουμπά το υγρό γρασίδι. Σε πρώτο πλάνο μια πισίνα που αντανακλά τις ηλιαχτίδες. Στην άκρη της στέκεται ένα νεαρό αγόρι. Τα χρυσόξανθα μαλλιά του έχουν τους χρωματισμούς της βρεγμένης άμμου. Φοράει ροζ σακάκι και λευκό παντελόνι. Το μοναδικό στοιχείο που φανερώνει οποιαδήποτε κίνηση στο στάσιμο τοπίο είναι μια φιγούρα κάτω από το νερό της πισίνας. Ένας άντρας πλησιάσει υποβρύχιά το αγόρι με το ροζ σακάκι και τα χρυσόξανθα μαλλιά. Πρόκειται για τον πίνακα “Potrait of an artist (Pool with Two Figures)” του David Hockney.
Το έργο αποτελεί ένα μόνο από τα δεκάδες καλλιτεχνικά ενθυμήματα της σχέσης του καλλιτέχνη με τον Peter Schlesinger. Στις 15 Νοεμβρίου 2018 πουλήθηκε στον οίκο δημοπρασιών Christie’s στη Νέα Υόρκη έναντι 90 εκατομμυρίων δολαρίων, αποτελώντας το πιο ακριβό έργο τέχνης ζώντος καλλιτέχνη που πωλήθηκε σε δημοπρασία. Ο πίνακας προέκυψε κάποιο καλοκαίρι της δεκαετίας του 60, στην αρχή της σχέσης των δύο πρωταγωνιστών μας, όσο συγκατοικούσαν στο εξοχικό του Tony Richardson, εμβληματικού σκηνοθέτη του Αγγλικού New Wave Κινηματογράφου, στο Σεντ Τροπέ της Γαλλίας.
Στα τέλη της δεκαετίας του 1960, ο κόσμος της τέχνης βρισκόταν σε πλήρη δημιουργική έξαρση. Ανάμεσα στους πρωταγωνιστές της εποχής ξεχώρισε ο David Hockney, ένας από τους πιο σημαντικούς καλλιτέχνες της ποπ αρτ, και ο εραστής και “μούσα” του, Peter Schlesinger. Η σχέση τους όχι μόνο καθόρισε το καλλιτεχνικό έργο του Hockney, αλλά αποτύπωσε μια στιγμή της queer ιστορίας με ανεξίτηλο τρόπο.
Ο Hockney και ο Schlesinger γνωρίστηκαν το καλοκαίρι του 1966, όταν ο 29χρονος καλλιτέχνης δίδασκε στο UCLA και ο 18χρονος Schlesinger γράφτηκε στο μάθημά του. Η έλξη ανάμεσά τους ήταν άμεση, και σύντομα αναπτύχθηκε μια ρομαντική σχέση. Ο Schlesinger, ο οποίος αρχικά ενδιαφερόταν για τη ζωγραφική, έγινε το αγαπημένο μοντέλο του Hockney. Είναι ο πρωταγωνιστής σε εμβληματικά έργα όπως το “Portrait of an Artist (Pool with Two Figures)” και το “Peter Getting Out of Nick’s Pool.”
Ο Hockney μιλούσε ανοιχτά για την ομοφυλοφιλία του ήδη από την ηλικία των 23 ετών. Ως σημαντικός συντελεστής του κινήματος της pop art της δεκαετίας του 1960, θεωρείται ένας από τους πιο επιδραστικούς Βρετανούς καλλιτέχνες του 20ού και 21ου αιώνα. Όταν γνώρισε τον Schlesinger ο ομοερωτισμός αποτελούσε ήδη βασικό καλλιτεχνικό του αντικείμενο
Ο Hockney εισήγαγε τον Schlesinger στο καλλιτεχνικό του σύμπαν. Ο 18χρονος νέος τότε βρέθηκε περιτριγυρισμένος από την μποέμικη ελίτ της Ευρώπης. Ο νέος του βιότοπος τον οδήγησε σύντομα να πιάσει μια φωτογραφική μηχανή. Οι μνημιώδεις φωτογραφίες του απαθανατίζουν φευγαλέες στιγμές ζωντανών θρύλων. Οι φωτογραφίες που προέκυψαν συμπυκνώνουν ουσιαστικά τα 70s. Ο Andy Warhol διαβάζει την ημερήσια εφημερίδα στο πίσω κάθισμα ενός αυτοκινήτου στο Μονακό. O Robert Mapplethorpe φεύγει από ένα κατάστημα φωτογραφικών μηχανών στο Σεν Ζερμεν. Ο David Hockney κάθεται σε μια μπανιέρα γεμάτη μπουρμπουλίθρες στο Βίτσυ. Ο Ossie Clark ανάβει ένα τσιγάρο σε ένα μπιστρό. Ο Eric Boman και η Grace Coddington κάνουν μια βόλτα στην Rue de Rivoli.
Ο David και ο Peter πέρασαν μαζί μια μποέμικη ζωή, περιτριγυρισμένοι από καλλιτέχνες και διανοούμενους του Λονδίνου και του Λος Άντζελες. Ήταν μια περίοδος όπου η queer κουλτούρα άρχιζε να ανθίζει, παρά τους κοινωνικούς περιορισμούς, και η τέχνη του Hockney ήταν σαφώς επηρεασμένη από την απελευθερωμένη ζωή του.
Στα έργα του, οι εραστές του καταλαμβάνουν κεντρικό ρόλο. Παρά την ένταση της σχέσης τους, το 1971 οι δυο τους χώρισαν. Ο χωρισμός καταγράφηκε έντονα τόσο στο έργο όσο και στη ζωή του Hockney. Ωστόσο, ο Schlesinger συνέχισε να έχει μια αξιοσημείωτη καλλιτεχνική πορεία ως φωτογράφος. Για τον Hockney, η σχέση του με τον Schlesinger αποτέλεσε μια από τις σημαντικότερες καλλιτεχνικές και προσωπικές επιρροές της ζωής του.
Το έργο του “Peter Getting Out of Nick’s Pool” αποτυπώνει αυτή την αμφιθυμία, την προσωπική αίσθηση του χωρισμού. Aντανακλά τη φευγαλέα φύση της αγάπης, της οικειότητας και της απόστασης.