Μηνυτήρια επιστολή προς το τμήμα Αντιμετώπισης Ρατσιστικής Βίας απέστειλαν το Ελληνικό Παρατηρητήριο των Συμφωνιών του Ελσίνκι, το Τμήμα Σεξουαλικού Προσανατολισμού και Ταυτότητας Φύλου του Ελληνικού Παρατηρητηρίου των Συμφωνιών του Ελσίνκι, η Πολύχρωμη Πολυπολιτισμική Ομπρέλα Ξάνθης και το Φεστιβάλ Υπερηφάνειας Αθήνας Athens Pride, με αφορμή ένα φυλλάδιο με έντονο ομοφοβικό περιεχόμενο, που διαμοιράστηκε από θεολόγο σε τμήμα Λυκείου στη Βόρεια Ελλάδα.
Σας παραθέτουμε την επιστολή
Κυρίες/Κύριοι
Άρθρο 1: 1. Όποιος με πρόθεση, δημόσια, προφορικά ή δια του τύπου, μέσω του διαδικτύου ή με οποιοδήποτε άλλο μέσο ή τρόπο, υποκινεί, προκαλεί, διεγείρει ή προτρέπει σε πράξεις ή ενέργειες που μπορούν να προκαλέσουν διακρίσεις, μίσος ή βία κατά προσώπου ή ομάδας προσώπων, που προσδιορίζονται με βάση τη φυλή, το χρώμα, τη θρησκεία, τις γενεαλογικές καταβολές, την εθνική ή εθνοτική καταγωγή, το σεξουαλικό προσανατολισμό, την ταυτότητα φύλου ή την αναπηρία, κατά τρόπο που εκθέτει σε κίνδυνο τη δημόσια τάξη ή ενέχει απειλή για τη ζωή, την ελευθερία ή τη σωματική ακεραιότητα των ως άνω προσώπων, τιμωρείται με φυλάκιση τριών (3) μηνών έως τριών (3) ετών και με χρηματική ποινή πέντε έως είκοσι χιλιάδων (5.000 – 20.000) ευρώ. (…) 5. Αν η πράξη των προηγουμένων παραγράφων τελέστηκε από δημόσιο λειτουργό ή υπάλληλο, κατά την άσκηση των ανατεθειμένων σε αυτόν καθηκόντων, επιβάλλεται: α) στις περιπτώσεις των παραγράφων 1 και 2, φυλάκιση έξι (6) μηνών έως τριών (3) ετών και χρηματική ποινή δέκα χιλιάδων έως είκοσι πέντε χιλιάδων (10.000 -25.000) ευρώ και β) στην περίπτωση της παραγράφου 3, φυλάκιση τουλάχιστον ενός (1) έτους και χρηματική ποινή είκοσι πέντε χιλιάδων έως πενήντα χιλιάδων (25.000 – 50.000) ευρώ.»
Άρθρο 5: 1. Οι πράξεις που περιγράφονται στον παρόντα νόμο, καθώς και τα εγκλήματα που τελούνται συνεπεία αυτών, διώκονται αυτεπαγγέλτως. Ο παθών, κατά την υποβολή της έγκλησης, όπως και όταν παρίσταται ως πολιτικώς ενάγων, δεν καταβάλλει το σχετικό παράβολο υπέρ του Δημοσίου.
Γενικότερα, πρέπει να συνεκτιμηθεί η απόφαση 3490/2006 του Δ’ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας όπου αναφέρεται πως η ομοερωτική κοινωνική ομάδα προστατεύεται από το Σύνταγμα, αφού «οι ερωτικές επιλογές της, όχι μόνο δεν αποδοκιμάζονται από την συνταγματική τάξη της χώρας, αλλά τουναντίον επιβάλλεται από τις διατάξεις των άρθρων 2 (σεβασμός και προστασία της αξίας του ανθρώπου) και 5 παρ. 1 (προστασία της προσωπικής ελευθερίας), ως εκδήλωση ελεύθερης επιλογής των αποτελούντων αυτή, να γίνονται απολύτως σεβαστές».
Τέλος, πρέπει να ληφθεί υπόψη απόφαση του ΕΔΔΑ που επικύρωσε καταδίκη δικαστηρίων της Σουηδίας για διανομή σε μαθητές φυλλαδίων με ανάλογο ομοερωτοφοβικό περιεχόμενο (CASE OF VEJDELAND AND OTHERS v. SWEDEN – Application no. 1813/07 – JUDGMENT. STRASBOURG. 9 February 2012) τα βασικά σημεία της οποίας σε δική μας μετάφραση παρατίθενται στη συνέχεια:
“54. (…) Το Δικαστήριο υπενθυμίζει ότι, σύμφωνα με τα φυλλάδια, η ομοφυλοφιλία ήταν «μια αποκλίνουσα σεξουαλική ροπή» που είχε «μια ηθικά καταστροφική επίδραση επί της ουσίας της κοινωνίας». Τα φυλλάδια ισχυρίζονταν επίσης ότι η ομοφυλοφιλία ήταν ένας από τους κύριους λόγους για τους οποίους το HIV και το AIDS είχαν ριζωθεί και ότι το «ομοφυλοφιλικό λόμπι» προσπάθησε να υποβαθμίσει την παιδεραστία. Κατά τη γνώμη του Δικαστηρίου, αν και αυτές οι δηλώσεις δεν προτρέπουν άμεσα άτομα να διαπράξουν μισαλλόδοξες πράξεις, είναι σοβαροί ισχυρισμοί που δημιουργούν προκαταλήψεις.
55. Επιπλέον, το Δικαστήριο υπενθυμίζει ότι η υποκίνηση σε μίσος δεν συνεπάγεται κατ’ ανάγκη μια προτροπή σε διάπραξη πράξης βίας, ή άλλων εγκληματικών πράξεων. Επιθέσεις σε πρόσωπα που γίνονται με εξύβριση, γελοιοποίηση ή συκοφαντική δυσφήμηση συγκεκριμένων ομάδων του πληθυσμού μπορεί να είναι επαρκείς ώστε οι αρχές να ταχθούν υπέρ της καταπολέμησης του ρατσιστικού λόγου όταν η ελευθερία της έκφρασης ασκείται με ανεύθυνο τρόπο (βλ Féret ν. Βελγίου, δεν υπάρχει. 15615/07, § 73, 16 Ιουλίου 2009). Από την άποψη αυτή, το Δικαστήριο υπογραμμίζει ότι οι διακρίσεις λόγω σεξουαλικού προσανατολισμού είναι το ίδιο σοβαρές με τις διακρίσεις με βάση την «φυλή, την καταγωγή ή το χρώμα» (βλέπε, μεταξύ άλλων, Smith και Grady v. Ηνωμένου Βασιλείου, αρ. 33985/96 και 33986 / 96, § 97, ΕΔΑΔ 1999-VI).
56. Το Δικαστήριο λαμβάνει επίσης υπόψη ότι τα φυλλάδια τοποθετήθηκαν στις θυρίδες νέων ανθρώπων που ήταν σε ευαίσθητη και ευεπηρέαστη ηλικία και οι οποίοι δεν είχαν τη δυνατότητα να αρνηθούν να τα αποδεχθούν (βλέπε, τηρουμένων των αναλογιών, Handyside κατά. Το Ηνωμένο Βασίλειο, 7η Δεκεμβρίου 1976, § 52, σειρά Α, αριθ. 24).”
Με την παρούσα καταμηνύουμε τον/την εκπαιδευτικό στο Τμήμα Αντιμετώπισης Ρατσιστικής Βίας, που έχει μοναδική στην Ελλάδα εμπειρία στη διερεύνηση μηνύσεων για ρατσιστικά εγκλήματα, ζητάμε την άμεση ποινική δίωξη και αυστηρότατη τιμωρία του/της, δηλώνουμε παράσταση πολιτικής αγωγής για την ηθική βλάβη που υποστήκαμε (πλην του πρώτου) καθώς και όλα τα (ή πολλά) μέλη των οργανώσεων μας ως ομοερωτικά άτομα από την προαναφερόμενη παράνομη πράξη του/της εγκαλούμενου/ης και ζητούμε από αυτόν/ήν χρηματική ικανοποίηση 44 ευρώ για την ηθική βλάβη από την ως άνω παράνομη συμπεριφορά, με την επιφύλαξη διεκδίκησης περαιτέρω ικανοποίησης ενώπιον των αρμοδίων δικαστηρίων.
11 Απριλίου 2017
Ελληνικό Παρατηρητήριο των Συμφωνιών του Ελσίνκι
Τμήμα Σεξουαλικού Προσανατολισμού και Ταυτότητας Φύλου
του Ελληνικού Παρατηρητηρίου των Συμφωνιών του Ελσίνκι
Πολύχρωμη Πολυπολιτισμική Ομπρέλα Ξάνθης
Φεστιβάλ Υπερηφάνειας Αθήνας Athens Pride