Φωτογραφία αρχείου

Γκαλερί στην Ουάσιγκτον ακυρώνει εκθέσεις Μαύρων και ΛΟΑΤΚΙ+ καλλιτεχνών

04/03/2025
από
Μια γκαλερί τέχνης στην Ουάσιγκτον ακύρωσε δύο εκθέσεις με Μαύρα και ΛΟΑΤΚΙ+ καλλιτεχνά, λίγες εβδομάδες μετά την κατάργηση των πολιτικών ισότητας από τον Αμερικανό πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ.

Το Μουσείο Τέχνης της Αμερικής, το οποίο διοικείται από τον Οργανισμό Αμερικανικών Κρατών (OAS), επρόκειτο να εγκαινιάσει τις δύο εκθέσεις τον Μάρτιο.

Ωστόσο, η Cheryl D. Edwards και ο Andil Gosine, οι επιμελητές των δύο εκθέσεων, δέχθηκαν τηλεφωνήματα από τη διευθύντρια του μουσείου Adriana Ospina, η οποία τους ενημέρωσε ότι οι εκθέσεις ακυρώθηκαν χωρίς περαιτέρω εξηγήσεις.

Η έκθεση της Edwards περιείχε έργα τέχνης κυρίως από Μαύρα άτομα, ενώ η έκθεση του Gosine περιείχε έργα τέχνης από μη λευκά κουήρ άτομα.

Η κίνηση αυτή έρχεται μετά την υπογραφή εκτελεστικού διατάγματος από τον Τραμπ, με το οποίο επιδιώκεται να τερματιστούν «τα ριζοσπαστικά και σπάταλα κυβερνητικά προγράμματα DEI» και, ως εκ τούτου, η κατάργηση της ομοσπονδιακής χρηματοδότησης για όλες τις συμπεριληπτικές πρωτοβουλίες.

Το OAS είναι ένα διεθνές μη κερδοσκοπικό ίδρυμα που λαμβάνει χρηματοδότηση από περισσότερες από 30 χώρες, αλλά η πλειονότητά της προέρχεται από τις Ηνωμένες Πολιτείες, οπότε το μουσείο χρηματοδοτείται ομοσπονδιακά -έστω και έμμεσα- και ως εκ τούτου θα αναγκαστεί να συμμορφωθεί για να διατηρήσει τα ταμειακά του αποθέματα.

Η Εθνική Πινακοθήκη Τέχνης και το Smithsonian έχουν ήδη κλείσει γραφεία που επικεντρώνονται στην υποστήριξη φυλετικών μειονοτήτων και της διαφορετικότητας στους συλλόγους τους υπό το πρίσμα του διατάγματος.

Η Edwards δήλωσε στην Washington Post ότι η απόφαση να ακυρωθεί η έκθεσή της σχετίζεται άμεσα με το εκτελεστικό διάταγμα, καθώς η έκθεσή της θεωρείται «DEI».

Η έκθεση της Edwards είχε τίτλο «Before the Americas» και θα παρουσίαζε έργα τέχνης από Αφροαμερικανούς, Αφρο-Λατίνους και καλλιτέχνες της Καραϊβικής, με στόχο να παρακολουθήσει την επιρροή του υπερατλαντικού δουλεμπορίου σε όλες τις γενιές της τέχνης.

Είπε ότι η εκτόπιση των πολιτικών DEI στο πλαίσιο κυβερνητικών προγραμμάτων «φιμώνει τις καλλιτεχνικές φωνές».

Ο Gosine δήλωσε στον Guardian ότι το μουσείο συνθηκολόγησε προληπτικά με το διάταγμα, πριν καν του επιβληθεί.

Είπε: «Υπάρχει μια μακρά ιστορία επιθέσεων στις τέχνες από συντηρητικές δυνάμεις. Αυτό για το οποίο είμαι απογοητευμένος με τον OAS είναι ότι δεν πρόκειται για μια δράση του Τραμπ, είναι προληπτικό. Αυτό για μένα είναι ακόμα πιο τρομακτικό, γιατί νιώθω ότι βλέπουμε κοντά μας πώς ξεδιπλώνεται ο φασισμός».

Ο Gosine δήλωσε ότι για την έκθεσή του, με τίτλο «Nature’s Wild», χρειάστηκαν χρόνια δουλειάς και η απότομη ακύρωση ήταν εξαιρετικά απογοητευτική.

«Δεν έχω βάλει περισσότερους πόρους ή χρόνο σε κανένα έργο. Ήταν ένα πολύ προσωπικό έργο. Μεγάλωσα στο Τρινιντάντ- η έκθεση ήταν γύρω από το ξεσκέπασμα μιας ολόκληρης ζωής. Η χαρακτηριστική εικόνα για την έκθεση ήταν μια εικόνα μου στα τρία μου χρόνια», εξήγησε ο Gosine.




Δες και αυτό!