Το Εργαστήριο Κοινής Στρατηγικής για την αντιμετώπιση του ομοφοβικού και τρανσφοβικού εκφοβισμού στα σχολεία πραγματοποιήθηκε την περασμένη Πέμπτη από το ΚΜΟΠ , σε συνεργασία με το Πολύχρωμο Σχολείο.
Στην αρχή της συνάντησης παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα σχετικής έρευνας που εκπονήθηκε την περίοδο Οκτώβριος 2017 – Μαρτίου 2018 μέσω της οποίας καταδείχτηκε η έκταση του ομοφοβικού και τρανσφοβικού εκφοβισμού στα σχολεία, τα διαφορετικά χαρακτηριστικά του εκφοβισμού, καλές πρακτικές και τρόποι αντιμετώπισης του φαινόμενου στα σχολεία. Από τα σημαντικότερα ευρήματα είναι ότι το 71% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι τα παιδιά που δεν ανταποκρίνονται στη στερεοτυπική εικόνα ενός κοριτσιού ή αγοριού δέχονται συνήθως εκφοβισμό. Σε γενικές γραμμές οι γυναίκες που συμμετείχαν ήταν περισσότερο ανεκτικές σε ζητήματα σεξουαλικού προσανατολισμού και ταυτότητας φύλου, γεγονός που καταδεικνύεται τόσο από τη διεθνή βιβλιογραφία όσο και την έρευνα πεδίου. Αντιθέτως, οι άνδρες παραμένουν λιγότερο ανεκτικοί προς τη ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα. Αξιοσημείωτο εύρημα της έρευνας αποτελεί επίσης η αναγνώριση της ίδιας της εκπαιδευτικής κοινότητας για την αδυναμία και έλλειψη κατάρτισης να χειριστεί αποτελεσματικά το ζήτημα, αναγνωρίζοντας αρνητικά σχόλια ή συμπεριφορές, συνειδητές ή ασυνείδητες, όχι μόνο των παιδιών προς άλλα παιδιά αλλά και του εκπαιδευτικού προσωπικού προς τα παιδιά.
Η έρευνα παρουσιάζεται στην Εθνική Έκθεση της Ελλάδας την οποία μπορείτε να βρείτε μαζί με τη συγκριτική ανάλυση των αποτελεσμάτων σε Ελλάδα, Λιθουανία και Κύπρο εδώ.
Κύριος στόχος του εργαστηρίου που ακολούθησε ήταν η διαμόρφωση στρατηγικών για την καταπολέμηση του ομοφοβικού και τρανσφοβικού εκφοβισμού στα σχολεία με βάση την εξειδίκευση και την εμπειρία των εμπλεκόμενων φορέων. Το εργαστήριο απευθυνόταν σε επαγγελματίες του τομέα της εκπαίδευσης (ενώσεις διδασκόντων, σχολικές ψυχολογικές ενώσεις, εκπαιδευτικά ιδρύματα κλπ.), στελέχη του δημόσιου τομέα και εκπροσώπους της κοινωνίας των πολιτών.
Οι κύριες προτάσεις που προέκυψαν αφορούν σε καμπάνιες ευαισθητοποίησης απευθυνόμενες στα διάφορα ιδρύματα και στους εκπαιδευτικούς, εισαγωγή μη ετεροκανονικής διαπαιδαγώγησης από τα πρώτα στάδια της εκπαίδευσης και επέκταση της σεξουαλικής πολυμορφίας σε άλλα μαθήματα, παροχή πληροφοριών μέσω διαδικτύου για μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικούς – με βάση το ενδιαφέρον και τα ερωτήματά τους, χρήση των ήδη υπάρχοντων θεματικών εβδομάδων στα σχολεία και του ανάλογου υλικού, καλύτερη επικοινωνία των αποτελεσμάτων των ερευνών, διαμόρφωση συμμαχιών γύρω από κοινούς στόχους και δημιουργία τοπικών, εθνικών δικτύων. Οι φορείς αποφάσισαν να επικεντρωθούν στη διαμόρφωση συμμαχιών γύρω από τους προαναφερθέντες, κοινούς στόχους και τη δημιουργία τοπικών, εθνικών δικτύων. Σε επόμενο στάδιο οι συμμετέχοντες φορείς θα συνεργαστούν για την διαμόρφωση των προτεραιοτήτων σχετικά με το φαινόμενο του ομοφοβικού και τρανσφοβικού εκφοβισμού στα σχολεία και την ανάπτυξη ενός σχεδίου δράσης για την καταπολέμηση του.
Τοποθετήσεις στο εργαστήριο έκαναν η Πρόεδρος του ΚΜΟΠ, Δρ. Αντωνία Τορρένς, ο κος Πέτρος Σαπουντζάκης, ιδρυτικό μέλος του Πολύχρωμου Σχολείου και εκπαιδευτικός, ο εμπειρογνώμονας κος. Peter Dankmeijer και η Δρ. Χριστίνα Ιωάννου, ψυχολόγος και υπεύθυνη ερευνήτρια του ΚΜΟΠ.
Παρευρέθηκαν ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Παιδείας, εκπρόσωποι της Γενικής Γραμματείας Ισότητας Φύλων – Υπουργείο Εσωτερικών, του ΚΕΘΙ, του Κέντρου Προαγωγής Ψυχικής Υγείας Δήμου Αθηναίων, του Δικτύου για τα Δικαιώματα του Παιδιού, των κομμάτων ΣΥΡΙΖΑ, ΝΔ, Ποτάμι, Κίνημα Αλλαγής, ΚΙΔΗΣΟ, και των οργανώσεων Colour Youth – Κοινότητα LGBTQ Νέων Αθήνας, ActionAid, Θετική Φωνή, ΟΛΚΕ, Γραμμή Ψυχολογικής Στήριξης “11528 – ΔΙΠΛΑ ΣΟΥ”, ΟΚΑΝΑ καθώς και σύμβουλοι εκπαίδευσης, καθηγητές πανεπιστημίων και εκπαιδευτικοί.
Το έργο ΗΟΜΒΑΤ χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο του Προγράμματος Rights, Equality and Citizenship Programme (REC) 2014-2020 και υλοποιείται από ένα σχήμα 5 συνεργαζόμενων φορέων σε 4 χώρες. Απευθύνεται στο σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας, σε παιδιά της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σε εκπαιδευτικές αρχές και φορείς, καθώς και σε γονείς με παιδιά σε αυτές τις εκπαιδευτικές βαθμίδες.