Το να βλέπεις ένα ομόφυλο ζευγάρι σε ένα τηλεοπτικό σποτ είναι κάτι σπάνιο για τα ελληνικά δεδομένα. Πόσο μάλλον όταν η διαφήμιση αυτή ανήκει σε μια εταιρεία (σ.σ. Jumbo) που δραστηριοποιείται -μεταξύ άλλων- στον χώρο των παιδικών παιχνιδιών. Δεν είναι, λοιπόν, να απορείς που τόσος κόσμος έσπευσε να εκφράσει για μια ακόμη φορά τις ομοφοβικέ του απόψεις, με το πρόσχημα της παιδικής αθωότητας (ρίξτε μια ματιά στα σχόλια κάτω από το σχετικό βίντεο στο youtube και θα καταλάβετε). Κάποιοι, μάλιστα, με την ιδιότητα του γονέα έσπευσαν να εκφράσουν τη δυσφορία τους, στέλνοντας επιστολές γεμάτες ομοφοβία. Χαρακτηριστική είναι αυτή ενός πατέρα από την Κρήτη που ευθαρσώς επισημαίνει: “Όταν η ομοφυλοφιλία και η έμφυλη σύγχυση προβάλλεται από εταιρίες δραστηριοποιούμενες στο χώρο των ειδών και υπηρεσιών για παιδιά, βρέφη και γονείς, μήπως προπαγανδίζεται έτσι παράλληλα …και η υιοθεσία αθώων παιδιών από ομόφυλα ζευγάρια;”
Σε μια προσπάθεια λοιπόν να αντισταθμίσουμε αυτό το κλίμα ομοφοβίας και θέλοντας να δώσουμε λόγο σε απόψεις που συχνά δε χαίρουν αντίστοιχης προβολής, καλέσαμε τις σχετικές ΛΟΑΤΚΙ+ οργανώσεις αλλά και γονείς να μας πουν τη γνώμη τους.
Χάρις Παρασκευοπούλου
Εύγε στον υπεύθυνο της διαφήμισης που παρουσίασε την πραγματική εικόνα ενός ομόφυλου ζευγαριού και όχι τις καρικατούρες που συνηθίζεται να προβάλλονται στους τηλεοπτικούς δείκτες. Αν κάποιοι δεν αντέχουν την αντίθεση της οικείας εικόνας με ό,τι στο νου τους έχουν τερατοποιήσει, ας διδαχτούν. Για τα παιδιά τους δε, θα είναι ένα παράθυρο στο φως. Αναμένω με ανυπομονησία το επόμενο μήνυμα του τηλεοπτικού κόσμου σε μια ρεαλιστική και, συνεπώς, γνώριμη, εικόνα.
Ιωακείμ Φεϊντάνογλου
Κανονικά δε θα είχα ασχοληθεί με μια διαφήμιση του τζάμπο, όπως αποφεύγω να ψωνίζω από αυτή την αλυσίδα… μια όμως που είδα το σποτ και διάβασα το σχόλιο του Κρητικού κυρίου, μπήκα στη σκέψη… Ναι, έχει δίκιο ο κύριος αυτός. Απόλυτο δίκιο. Έχω κι εγώ τρία παιδιά, τα οποία, δυστυχώς, κάποιες φορές βλέπουν τηλεόραση… Επίσης κυκλοφορούν έξω, στην κοινωνία, άσε που τα πιο μεγάλα είναι και σε ηλικία και θέση να διαβάσουν… Τρέμω στην ιδέα πως ίσως θα πρέπει να τους εξηγήσω ότι υπάρχουν άνθρωποι ανάμεσά μας που σκέφτονται, ζουν και έχουν “άλλα μυαλά” από εμάς… Πώς να τους εξηγήσω την κακοβουλία, το ρατσισμό, την ιδεοληψία ή δεν ξέρω κι εγώ τί άλλο… Και πώς να εδραιώσω μετά το δικό μου αλάθητο; Γι αυτό και μ αρέσουν τα απολυταρχικά καθεστώτα. Ξέρεις το σωστό, το πράττεις και ξεμπερδεύεις… Άσε που δεν χρειάζεται να σκεφτείς… Την απόλυτη αλήθεια την έχει και στη λέει ο παππάς της γειτονιάς σου, ο αστυνομικός, ο πρόεδρος, κλπ (αν και τελευταία κι απ αυτούς “μπάζουν νερά). Μια και όμως δεν υπάρχουν (αυτή ακριβώς τη στιγμή) εμφανή γκούλαγκ, Μακρόνησοι κλπ, είμαι αναγκασμένος να βρω τρόπο να λειτουργήσω με όλους αυτούς… γαμώτο…Επίσης, με ενοχλεί και το σποτ με τον Έλληνα κύριο και το μετανάστη… ίσα κι όμοια… Γενικά το κόνσεπτ “η δημοκρατία της χαράς”, όπως χρησιμοποιείται, δε μ αρέσει: Φυσικά Ναι και στη Δημοκρατία, να και στη Χαρά, αλλά μόνο για μένα και την οικογένειά μου…
Α.Π.
Προσωπικά, δεν βρίσκω τίποτε κακό στην στάση του εν λόγω κυρίου (και όλων των ομοίων του), όταν δηλώνει I’lltakemybusinesselsewhere επί το ελληνικότερον, απευθυνόμενος στα Jumbo με αφορμή την γνωστή διαφήμιση. Ο άνθρωπος δηλώνει ευθαρσώς και δημοσίως ότι θέλει να προστατέψει τα αθώα παιδιά του, που λόγω ηλικίας επηρεάζονται εύκολα από κακά πρότυπα, όπως ένα ζευγάρι ανδρών που κάνει τα ψώνια του. Ακόμη κι αν το κακό πρότυπο στην συγκεκριμένη περίπτωση είμαι εγώ, θα το πιω κι αυτό το ποτήρι. Εξάλλου, αυτή είναι η έννοια της δημοκρατίας, να μπορεί ο καθένας να εκφράζει την άποψή του. Ή μήπως όχι; Μήπως δεν πρέπει να είμαι τόσο πολιτισμένος; Μήπως, μετά από τόσα χρόνια κακοποιητικού λόγου, θα πρέπει να πω στον κύριο αυτό να συνέλθει και να συμμαζευτεί; Ότι μπορεί να κρατήσει την αποψάρα του για το σπίτι/ την παρέα/ την ενορία του; Μήπως ήρθε ο καιρός να δείξει ανοχή στην αναπαράσταση μιας πραγματικότητας που ήδη υφίσταται; Αποδοχή δεν θα ζητήσω, γιατί δεν την χρειάζομαι καν από τέτοιους ανθρώπους. Όμως θα απαιτήσω την ανοχή του, και θα πρέπει να προσέχει τα λόγια του όταν μιλά για πρότυπα και ηθική. Όπως τα δικά του παιδιά είναι ευαίσθητα σε κακά πρότυπα, έτσι και τα δικά μου είναι ευαίσθητα στην έλλειψη ανοχής. Έχοντας υποστεί κακοποιητικό λόγο και ηθικολογίες που ανήκουν σε άλλους αιώνες, δεν μπορώ να ανεχτώ ούτε καν την σκέψη ότι κάποιοι θα στοχοποιήσουν την δική μου οικογένεια και τα δικά μου παιδιά, απλά επειδή δεν μπαίνουμε στα δικά τους κουτάκια. Επειδή μας θεωρούν κάτι καινοφανές ή αριθμητικά αμελητέο. Επειδή μέχρι εκεί φτάνει η γνώση τους και θεωρούν ότι κατέχουν την απόλυτη ηθική και το αλάθητο του Πάπα. Δεν θα ασχοληθώ άλλο, ούτε με τον κύριο αυτό ούτε με τους ομοίους του. Αντιθέτως, θα δώσω τα συγχαρητήριά μου στα Jumbo που κινούνται στο σήμερα κι όχι στο προχθές, και θα πεταχτώ με την πρώτη ευκαιρία να ψωνίσω και κάτι μπιχλιμπίδια που ξέχασα την προηγούμενη φορά.
Οικογένειες Ουράνιο Τόξο
Καθώς διάφοροι γονείς «θίχτηκαν» από την τελευταία διαφημιστική καμπάνια των Jumbo είπαμε πως έχει ένα νόημα να δει η συγκεκριμένη επιχείρηση ότι δεν χάνει πελάτες αλλά αντιθέτως κερδίζει πολλούς νέους. Καλούμε και άλλους λοατκι + ανθρώπους που θεωρούν ένα βήμα προς τα εμπρός αυτήν την διαφήμιση να πλημμυρίσουν την σελίδα του jumbo με θετικά μηνύματα.
Αγαπητό Jumbo,
στο παρελθόν αποφεύγαμε να επισκεπτόμαστε με τα παιδιά μας τα πολυκαταστήματά σας, παρά την υπόσχεση της «χαμηλότερης τιμής της αγοράς». Το αποφεύγαμε, γιατί είναι γνωστό πως η χαμηλή τιμή συνδέεται άμεσα με κακοπληρωμένους εργαζόμενους τόσο στον τομέα της παραγωγής προϊόντων όσο και σε εκείνον της πώλησης. Επίσης, δεν ανοίγαμε την πόρτα σας, γιατί αρκετές φορές η καμπάνια σας δεν μας έπειθε. Δεν μιλάμε βέβαια για εκείνη την άκρως σεξιστική που έλεγε: «χτύπα σαν άντρας». Δυσκολευόμαστε να κατανοήσουμε ένα από τα τρικ της ελεύθερης αγοράς, που λέει πως η αρνητική διαφήμιση έχει πολλές φορές καλύτερα αποτελέσματα από την ήπια… Παρότι εξακολουθούμε να είμαστε αντίθετοι στην πολιτική της εταιρείας σας, σε ό,τι αφορά τον εργασιακό τομέα, αποφασίσαμε να επανεξετάσουμε τη στάση μας, γιατί αυτή τη φορά η «πρόκληση» αντί να μας γυρίζει στο σκοτεινό μεσαίωνα, μας φέρνει λίγο πιο κοντά στον υπόλοιπο πολιτισμένο κόσμο. Επιτέλους μια διαφήμιση που να δείχνει μια όψη της πραγματικότητας που τα παιδιά μας διαφορετικά, δεν θα είχαν την δυνατότητα να δουν στο σαλόνι του σπιτιού τους ,μέσα από την τηλεόραση! Επιτέλους μια διαφήμιση με ένα ζευγάρι gay ανδρών! Επιτέλους μια εικόνα αποδοχής που θα βοηθήσει όλα τα παιδιά να γνωρίσουν την ετερότητα!
Τέτοιες εικόνες θα βοηθήσουν να σπάσουν στερεότυπα που οδηγούν νέα παιδιά στην αυτοκτονία, άλλα νέα παιδιά να κάνουν μπούλινγκ σε συμμαθητές τους και μερικές φορές να χτυπούν ανθρώπους με μανία στο δρόμο – όπως έγινε πριν λίγες ημέρες στο Ρέθυμνο-, γιατί διαφέρει ο σεξουαλικός τους προσανατολισμός από τον «συνηθισμένο».
Καταλήγοντας, δεν μπορούμε παρά να συγχαρούμε τη διαφημιστική σας εταιρία που τόλμησε. Είναι η πρώτη ελληνική διαφήμιση που παρουσιάζει ένα ζευγάρι ανδρών χωρίς προκατάληψη, χωρίς αρνητικό πρόσημο και χωρίς αναφορά σε στερεοτυπικές αναπαραστάσεις, καρικατούρες των πραγματικών ανθρώπων. Δεν μπορούμε επίσης παρά να συγχαρούμε κι εσάς και να σας ευχαριστήσουμε που ως εταιρία αποδεχτήκατε την «τολμηρή» ιδέα, ώστε να βοηθήσετε εκατοντάδες χιλιάδες ελληνόπουλα να δουν αυτή την τόσο τρυφερή και όμορφη εικόνα. Να μην βρεθούν στην δυσάρεστη θέση που βρέθηκαν παιδιά προηγούμενων γενεών, που έπρεπε να γίνουν 19 χρονών και ως φοιτητές στο εξωτερικό, να ανακαλύψουν ότι υπάρχουν και gay άντρες κι ότι αυτό είναι εντάξει. Ελπίζουμε οι μισαλλόδοξες κραυγές «γονιών» που μπορεί να φτάσουν ως εσάς, να μην σας οδηγήσουν σε απόσυρση της καμπάνιας. Είναι η πρώτη φορά που αναγνωρίζω ότι είστε από την σωστή πλευρά της ιστορίας . Συνεχίστε με την ίδια γενναιότητα και στους υπόλοιπους τομείς των δραστηριοτήτων σας.
Υπερήφανοι Γονείς
Σαν γονείς ΛΟΑΤΚΙ+ παιδιών, υπερασπιζόμενοι τα δικαιώματα τους σχετικά με τα χρηστά ήθη κάποιων που θίχτηκαν με το διαφημιστικό σποτ της εταιρείας Jumbo, επισημαίνουμε τα παρακάτω: Το ότι το συγκεκριμένο διαφημιστικό σποτ εμφανίζει απλά ένα ομόφυλο ζευγάρι να κάνει με ευπρέπεια τα ψώνια του στο Jumbo, δε νομίζουμε ότι προσβάλλει κανέναν. Απλώς προβάλλει στην κοινωνία ότι υπάρχουν και άλλες οικογένειες, αξιοπρεπείς, γεμάτες αγάπη. Είναι οι οικογένειες των ΛΟΑΤΚΙ+ ανθρώπων, είναι οι οικογένειες που θα κάνουν αύριο τα δικά μας παιδιά και κανείς δεν δικαιούται να τους στερήσει αυτό το δικαίωμα. Εάν θέλετε αυτές οι οικογένειες να παραμείνουν στο σκοτάδι, όπως ήταν μέχρι τώρα, σας λέμε ότι ήρθε η ώρα να βγούνε στο φώς και να ζήσουν ισότιμα με οποιονδήποτε άλλον. Δεν είδαμε κάτι προσβλητικό ή προκλητικό στη συμπεριφορά της ομόφυλης οικογένειας του διαφημιστικού σποτ. Γιατί επομένως θίχτηκαν τα χρηστά σας ήθη μόνο με την ύπαρξη της ομόφυλης οικογένειας; Θέλετε να αποκρύψετε από τα παιδιά σας ότι υπάρχουν ομόφυλες οικογένειες, φοβούμενοι ότι μπορεί να επηρεαστούν και να θέλουν να κάνουν το ίδιο; Δεν υπάρχει φόβος. ΛΟΑΤΚΙ+ γεννιέσαι, δε γίνεσαι. Αυτό έχει αποδειχτεί επιστημονικά εδώ και αρκετά χρόνια.
Μάθετε στα παιδιά σας να σέβονται το διαφορετικό (αν θεωρήσουμε ότι είναι διαφορετικό). Και έχετε στο πίσω μέρος του μυαλού σας ότι μπορεί μία ημέρα κάποιο από τα παιδιά σας να σας αποκαλύψει ότι είναι ΛΟΑΤΚΙ+ άνθρωπος. Τότε τι θα κάνετε; Θα το κρύψετε στο υπόγειο; Μήπως θα το διώξετε από το σπίτι; Δεν θέλουμε να φανταστούμε τι θα τραβήξει, επειδή το ίδιο σας το παιδί πρόσβαλε τα «χρηστά σας ήθη».
Αφήστε λοιπόν τους ΛΟΑΤΚΙ+ ανθρώπους να ζήσουν όπως εκείνοι αισθάνονται και εάν νομίζετε ότι τα παιδιά σας κινδυνεύουν, τότε μην τα αφήσετε να ξαναδούν τηλεόραση, γιατί μπορεί κατά τύχη να δουν διαφημιστικό του Jumbo. Προσοχή και στις πρωινές και μεσημεριανές εκπομπές της τηλεόρασης, γιατί μπορεί να τις παρουσιάζουν ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα. Και βέβαια, αποκλείονται οι Ελληνικές ταινίες με τον Σταύρο Παράβα, γιατί και εκείνος υποδυόταν ΛΟΑΤΚΙ+ χαρακτήρες. Τι θα γίνει εάν στο δρόμο δουν τα παιδιά σας ένα ομόφυλο ζευγάρι να κρατιέται χέρι χέρι; Θα καλέσετε την αστυνομία; Τι πρόβλημα έχετε με την παιδοθεσία από ομόφυλα ζευγάρια; Υπάρχουν ήδη τέτοια ζευγάρια που ζουν με αξιοπρέπεια ανάμεσά μας με τα παιδιά τους. Μεγαλώνουν τα παιδιά τους με στοργή και αγάπη πολύ πιο δυνατή από οποιονδήποτε άλλον. Πόσες περιπτώσεις ακούμε για κακοποιήσεις, βιασμούς και φόνους παιδιών από «χρηστώς σκεπτόμενους και εμφρόνως σκεπτόμενους κοινωνικά ανθρώπους με χρηστά ήθη»; Μπράβο στην εταιρεία JUMBO για το διαφημιστικό σποτ με την ομόφυλη οικογένεια. Ας ευχηθούμε ότι η εταιρία σας θα δείξει την ίδια ευαισθησία όσον αφορά και στην πρόσληψη ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων ανάμεσα στο προσωπικό της.