Μια πρώτη γεύση από το 63ο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, που θα διεξαχθεί από τις 3 έως τις 13 Νοέμβρη πήραμε στη «διπλή» συνέντευξη Τύπου, που πραγματοποιήθηκε στις 25 Οκτώβρη σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη ταυτόχρονα (μέσω livestreaming).

της Δήμητρα Κυρίλλου

Το Antivirus βρέθηκε στο auditorium Τεό Αγγελόπουλος στο Γαλλικό Ινστιτούτο στην Αθήνα, όπου η γενική διευθύντρια του Φεστιβάλ Ελίζ Ζαλαντό και ο υπεύθυνος προγράμματος Γιώργος Κρασσακόπουλος συνομιλώντας με τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ Ορέστη Ανδρεαδάκη και τη νέα υπεύθυνη της Αγοράς Αγγελική Βέργου, παρουσίασαν το πρόγραμμα, τα αφιερώματα και τις εκδηλώσεις.

Παρακολουθήσαμε την «πρώτη» προβολή του φετινού σποτ του Φεστιβάλ, μια διασκευή του λαϊκού τραγουδιού «Λαδάδικα» των Μάριου Τόκα και Φίλιππου Γράψα, που είχε ερμηνεύσει πρώτος ο Δημήτρης Μητροπάνος, αυτή τη φορά σε μια «πειραγμένη» all feminine εκτέλεση από πέντε γυναίκες μεταξύ τους και η Θέμις Μπαζάκα, η οποία θα βρίσκεται στο 63ο ΦΚΘ για να παρουσιάσει (μαζί με άλλα προσκλεκλημένα άτομα) επιλεγμένες σκηνές από τη φιλμογραφία της στο πλαίσιο του αφιερώματος του φεστιβάλ στην υποκριτική τέχνη.
Στα υπόλοιπα αφιερώματα αξίζει να αναφέρουμε το homage στον κορυφαίο Έλληνα κινηματογραφιστή Θόδωρο Αγγελόπουλο δέκα χρόνια μετά το θάνατό του, τον αιρετικό Πίτερ Στρίκλαντ (ναι, του αγαπημένου μας «Duke of Burgundy»), που θα παρευρεθεί στη Θεσσαλονίκη, το σινεμά του πρωτοπόρου Γιουγκοσλάβου Αλεξάντρ Πέτροβιτς (περιλαμβάνεται και η κινηματογραφική μεταφορά του αξεπέραστου «Ο Μετρ κι η Μαργαρίτα» του Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ), και σίγουρα το αφιέρωμα ατον κινηματογράφο των αυτοχθόνων, που θα φωτίσει πολιτισμούς λιγότερο ή καθόλου γνωστούς που αξίζει να γνωρίσουμε.

Πρώτη οπτική ταυτότητα

Μια γυναικεία φιγούρα που αιωρείται πάνω από την πόλη αποτελεί την πρώτη και κυρίαρχη οπτική ταυτότητα του 63ου ΦΚΘ στο πόστερ, που υπογράφει ο εικαστικός και visual artist Δημήτρης Τριμίντζιος (Taxis), προσκαλώντας να επαναδιαπραγματευτούμε την αναπαράσταση της γυναίκας και βέβαια όχι μόνο αυτή, αλλά τους ρόλους και τη θέση της.

Πλούσιο πρόγραμμα

Δια-τρέχοντας το πλούσιο πρόγραμμα, που περιλαμβάνει 199 μεγάλου μήκους, 68 μικρού μήκους ταινίες, πλέον podcasts, masterclasses και εκδηλώσεις, θα πρέπει να αναφέρουμε το αναβαθμισμένο Διεθνές Διαγωνιστικό τμήμα, στο οποίο ήδη ξεχωρίσαμε το Πορτογαλικό «Λύκοι και σκυλιά» και το «Blue Jean» της Georgia Oakley. H τελευταία θα μας μεταφέρει στη Βρετανία του 1980, της κυβέρνησης Θάτσερ και του διαβόητου άρθρου 28 που στιγμάτιζε τα λοατκι άτομα στην εκπαίδευση. Αυτή την περίοδο θα γνωρίσουμε μέσα από τα μάτια μιας λεσβίας γυμνάστριας που αναγκάζεται να ζει διπλή ζωή. Στο Ελληνικό διαγωνιστικό έρχονται τα «Μπάσταρδα», η ιστορία δέκα παιδιών που το σκάνε από την καθημερινότητά τους, (η ταινία περιλαμβάνεται επίσης στον πιο πειραματικό κύκλο Film Forward).

Σημαντικές παραγωγές που σημάδεψαν τη χρονιά που τρέχει έρχονται στις ειδικές προβολές: Η «Φάλαινα» του Ντάρεν Αρανόφσκι με έναν αγνώριστο Μπρένταν Φρέιζερ στον λοατκι+ ρόλο της καριέρας του, ο «Πίτερ φον Καντ» του Φρανσουά Οζόν, φόρος τιμής στην «Πέτρα φον Καντ» και τον Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ, ο «Άρχοντας των μυρμηγκιών» του Τζιάννι Αμέλιο, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν «Τόρι και Λοκίτα», και πολλές άλλες.

Δυο αγαπημένα πρόσωπα έρχονται στο φεστιβάλ με τις τελευταίες τους ταινίες, ο Φατίχ Ακιν (Το χρυσάφι του Ρήνου) και η Σαρλότ Γκενσμπούργκ (Νυχτερινοί επισκέπτες).

Τέλος, εύστοχη επιλογή για μια «γυναικεία» ταινία στη λήξη του φεστιβάλ, το «Κορσές» της Μαρί Κρόιτζερ, που δεν διστάζει να αναμετρηθεί με την εκδοχή της Ρόμι Σνάιντερ παρουσιάζοντας το πορτρέτο της αντικομφορμίστριας βασίλισσας Σίσσυ. Και πώς να μην το κάνει, όταν διαθέτει στο ρόλο της Σίσσυ τη Βίκυ Κρiπς, ήδη με βραβεία ερμηνείας σε Κάννες και Σαράγεβο.

Mermaid awards

Από το 2018, το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει περιλάβει στα βραβεία του τo Mermaid Award, ένα ανεξάρτητο βραβείο για την καλύτερη ταινία LGBTQI θεματικής του επίσημου προγράμματος του Φεστιβάλ. Φέτος το βραβείο αναβαθμίζεται με χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ μέσω χορηγίας.