Το Δικαστήριο της ΕΕ απαγορεύει στη Meta να χρησιμοποιεί τον σεξουαλικό προσανατολισμό για στοχευμένες διαφημίσεις

14/10/2024
από
Το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ) αποφάσισε ότι η Meta, η μητρική εταιρεία του Facebook και του Instagram, δεν μπορεί να στοχεύει χρήστες στην ΕΕ με διαφημίσεις που βασίζονται σε δημόσιες δηλώσεις τους σχετικά με τον σεξουαλικό τους προσανατολισμό.

Ο γκέι Αυστριακός ακτιβιστής για την προστασία της ιδιωτικής ζωής Max Schrems κατέθεσε την αγωγή κατά του γίγαντα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης μετά από σχεδόν μια δεκαετία λήψης διαφημίσεων που πίστευε ότι τον στόχευαν λόγω του σεξουαλικού του προσανατολισμού, υποστηρίζοντας ότι η εταιρεία παραβίασε τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων (GDPR) της ΕΕ, ο οποίος ρυθμίζει τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να χρησιμοποιηθούν τα προσωπικά δεδομένα κάποιου.

Ο Schrems υποστήριξε ότι τα δεδομένα της εταιρείας δείχνουν ότι η εταιρία μπορεί να καταλάβει τη σεξουαλικότητα των χρηστών από τη διαδικτυακή τους συμπεριφορά, ακόμη και όταν δεν το δηλώνουν στο προφίλ τους. Είπε ότι η Meta στη συνέχεια προσαρμόζει τις διαφημίσεις με βάση αυτές τις πληροφορίες, μια πρακτική που η εταιρεία έχει αρνηθεί ότι κάνει, σύμφωνα με το Wired.

Η υπόθεση πήγε στο ΔΕΕ αφού ένα κατώτερο δικαστήριο στην Αυστρία αποφάνθηκε ότι η Meta έχει το δικαίωμα να στοχεύει τον Schrems με βάση τη σεξουαλικότητά του, καθώς έχει μιλήσει για αυτήν σε μια δημόσια εκδήλωση.

Το ΔΕΕ κατέληξε σε αντίθετη απόφαση από το αυστριακό δικαστήριο.

«Το γεγονός ότι ο κ. Maximilian Schrems προέβη σε μια δήλωση σχετικά με τον σεξουαλικό του προσανατολισμό με αφορμή μια δημόσια συζήτηση σε πάνελ δεν εξουσιοδοτεί τον φορέα εκμετάλλευσης μιας διαδικτυακής πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης να επεξεργάζεται άλλα δεδομένα σχετικά με τον σεξουαλικό του προσανατολισμό, τα οποία αποκτήθηκαν, κατά περίπτωση, εκτός της εν λόγω πλατφόρμας, με σκοπό τη συγκέντρωση και ανάλυση των δεδομένων αυτών, προκειμένου να του προσφέρει εξατομικευμένη διαφήμιση», αναφέρεται στην απόφαση.

Αλλά το δικαστήριο έκρινε επίσης ότι τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα δεν μπορούν να «συγκεντρωθούν, να αναλυθούν και να υποβληθούν σε επεξεργασία για τους σκοπούς της στοχευμένης διαφήμισης χωρίς περιορισμό ως προς το χρόνο και χωρίς διάκριση ως προς το είδος των δεδομένων».

Εκπρόσωπος της Meta δήλωσε ότι η εταιρία θα εξετάσει την απόφαση, καθώς «λαμβάνει πολύ σοβαρά υπόψη την προστασία της ιδιωτικής ζωής» και δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες να διαχειρίζονται το πώς «χρησιμοποιούμε τα δεδομένα τους».

Σε δήλωσή της, η δικηγόρος του Shrems, Katharina Raabe-Stuppnig, εξήγησε: «Η Meta έχει ουσιαστικά δημιουργήσει μια τεράστια δεξαμενή δεδομένων για τους χρήστες εδώ και 20 χρόνια και αυτή αυξάνεται καθημερινά. Ωστόσο, η νομοθεσία της ΕΕ απαιτεί την “ελαχιστοποίηση των δεδομένων”. Μετά από αυτή την απόφαση, μόνο ένα μικρό μέρος της δεξαμενής δεδομένων της Meta θα επιτρέπεται να χρησιμοποιείται για διαφημίσεις – ακόμη και όταν οι χρήστες συναινούν στις διαφημίσεις».

Ο Schrems αποκάλεσε το ζήτημα της ιδιωτικής του ζωής με τη Meta «απλώς άλλη μία [παραβίαση] στον μακρύ κατάλογο των παραβιάσεων που έχουν».

«Οι τοίχοι στενεύουν», είπε.

Η εταιρεία έχει σίγουρα αντιμετωπίσει και στο παρελθόν προβλήματα με τους ΛΟΑΤΚΙ+ χρήστες. Μια έκθεση που κυκλοφόρησε νωρίτερα φέτος από τη ΛΟΑΤΚΙ+ οργάνωση GLAAD, διαπίστωσε ότι η Meta απέτυχε να επιβάλει τις πολιτικές της κατά των αναρτήσεων αντί-τρανς μίσους, συμπεριλαμβανομένων αναρτήσεων που έγιναν από υψηλού προφίλ πολιτικούς παράγοντες επιρροής και μέσα ενημέρωσης.

Επιπλέον, ορισμένοι ΛΟΑΤΚΙ+ δημιουργοί περιεχομένου στη Meta κατηγόρησαν την εταιρεία ότι περιορίζει την εμβέλεια των αναρτήσεων τους λόγω των νέων περιορισμών της για το πολιτικό περιεχόμενο, συμπεριλαμβανομένου του περιεχομένου που αφορά πολιτικούς και κουήρ ζητήματα.

Πληροφορίες από LGBTQ Nation.




Δες και αυτό!