Ο βρετανός τενόρος Πίτερ Πίερς και ο συνθέτης Μπέντζαμιν Μπρίτεν διατηρούσαν ένα παθιασμένο ειδύλλιο για σχεδόν 40 χρόνια. Οι δυο τους ταξίδεψαν σε όλον τον κόσμο ως σύντροφοι στη ζωή και τη μουσική.
Ο Μπέντζαμιν Μπρίτεν ήταν Άγγλος συνθέτης, μαέστρος και πιανίστας. Υπήρξε κεντρική μορφή της βρετανικής μουσικής του 20ού αιώνα, με μια σειρά έργων που περιλαμβάνουν όπερα, ορχηστρικά έργα και έργα δωματίου. Τα πιο γνωστά του δημιουργήματα περιλαμβάνουν την όπερα Peter Grimes (1945), το War Requiem (1962) και το ορχηστρικό έργο The Young Person’s Guide to the Orchestra (1945).
Γεννημένος στο Λόουεστοφτ του Σάφολκ, γιος οδοντιάτρου, ο Μπρίτεν αποκάλυψε το ταλέντο του σε νεαρή ηλικία. Σπούδασε στο Βασιλικό Κολέγιο Μουσικής του Λονδίνου και στο πλαίσιο της κατ’ οίκον εκπαίδευσης μαθήτευσε πλάι στον Φρανκ Μπριτζ. Ο Μπρίτεν έγινε για πρώτη φορά γνωστός στο κοινό με το χορωδιακό έργο A Boy Was Born, το οποίο ερμήνευσε a cappella το 1934. Υπήρξε διάσημος πιανίστας και μαέστρος. Ερμήνευσε πολλά από τα δικά του έργα σε συναυλίες και σε δίσκους. Επίσης, ερμήνευσε και ηχογράφησε έργα άλλων, όπως τα κοντσέρτα του Βρανδεμβούργου του Μπαχ, συμφωνίες του Μότσαρτ και κύκλους τραγουδιών των Σούμπερτ και Σούμαν. Πηγή της έμπνευσής του αποτέλεσε ο σύντροφός του, τενόρος, Πίτερ Πίερς.
Η μουσική καριέρα του Πιρς ξεκίνησε αργά. Στην αρχή δεν ήταν σίγουρος αν θα έπρεπε να επικεντρωθεί στο πιάνο και το εκκλησιαστικό όργανο ή στο τραγούδι- μόνο όταν γνώρισε τον Μπρίτεν ρίχτηκε ολόψυχα στο τραγούδι. Μόλις καθιερώθηκε η συνεργασία του με τον Μπρίτεν, ο συνθέτης έγραψε πολλά έργα για συναυλίες και όπερες με γνώμονα τη φωνή του Πιρς, και ο τραγουδιστής έπαιξε ρόλους σε περισσότερες από δέκα όπερες του Μπρίτεν. Στην αίθουσα συναυλιών ήταν γνωστοί ιδίως για τις ερμηνείες τους σε λίντερ του Schubert και του Schumann. Μαζί ηχογράφησαν τα περισσότερα από τα έργα που έγραψε ο Μπρίτεν για τον Πιρς, καθώς και ένα ευρύ φάσμα μουσικής άλλων συνθετών. Σε συνεργασία με άλλους μουσικούς, ο Πίερς τραγούδησε ένα εκτεταμένο μουσικό ρεπερτόριο.
Ο Μπέντζαμιν Μπρίτεν και ο Πήτερ Πίερς γνωρίστηκαν το 1937 και ξεκίνησαν τον ρομαντικό δεσμό τους δύο χρόνια αργότερα. Η σχέση του διήρκησε από το 1939 μέχρι τον θάνατο του Μπρίτεν το 1976. Συγκατοικούσαν αρχικά στις ΗΠΑ και στη συνέχεια σε διάφορες τοποθεσίες όπως το Σάφοκ και το Λονδίνο. Για το μεγαλύτερο μέρος αυτού του διαστήματος Η σχέση τους κοινωνικά θεωρούταν παράνομη μέχρι και το 1967, οπότε και ψηφίστηκε ο νόμος Περί σεξουαλικών παραβάσεων, ο οποίος απόποινικοποιούσε μερικώς την ομοφυλοφιλία. Το ζευγάρι ζούσε για μεγάλο χρονικό διάστημα υπό τον φόβο της έκθεσης και της πιθανότητας φυλάκισης. Ιδιαίτερα κατά τη δεκαετία του 1950, όταν πραγματοποιούνταν συστηματικά δεκάδες συλλήψεις και προσαγωγές επώνυμων ομοφυλόφιλων.
Οι Μπρίτεν και Πίερς προσπάθησαν να διατηρήσουν τη σχέση τους μυστική παρά το γεγονός πως οι ζωές τους συνδέονταν τόσο ερωτικά όσο και επαγγελματικά. Το αρχείο των Μπρίτεν και Πίερς περιλαμβάνει στοιχεία απ’ την κοινή τους επαγγελματική πορεία, καθώς και τεκμήρια της κοινής τους ζωής και συμβίωσης. Απ’ τα έγγραφα που έχουν διασωθεί φαίνεται πως η ανυπαρξία του νόμου για την ισότητα στο γάμο εκείνη την περίοδο, είχε δημιουργήσει προβλήματα στο ζευγάρι. Οι Μπρίτεν και Πίερς δεν μπορούσαν να έχουν κοινά ιδιοκτησιακά στοιχεία, ούτε κοινή φορολογική δήλωση καθώς κάτι τέτοιο θα αποκάλυπτε το είδος της σχέσης τους που τότε δυστυχώς θεωρούνταν παράνομο. Το κοινό τους αρχείο αποκαλύπτει όλες εκείνες τις διαπραγματεύσεις που χρειάστηκε να κάνουν προκειμένου να επιβιώσουν σε έναν κόσμο πλήρως εμποτισμένο με την νόρμα της ετεροκανονικότητα.
Το 1976, ο Μπρίτεν ζήτησε από έναν φίλο του, τον εκδότη Ντόναλντ Μίτσελ, να “πει την αλήθεια για τον Πίτερ και εμένα”, με τη μορφή της δημοσιοποίησης 365 ερωτικών επιστολών που αντάλλαξε το ζευγάρι, από τότε που πρωτογνωρίστηκαν. Οι δυο τους ήταν επίσης αλληλοθαυμάζονταν με αποτέλεσμα στις επιστολές τους να δηλώνουν ερωτευμένοι με την τέχνη ο ένας του άλλου. «Βρίσκω άλλους τραγουδιστές μάλλον μη εμπνευσμένους», έγραψε ο Μπρίτεν το 1965, αποκαλώντας τον εραστή του «ενδεχομένως τον μεγαλύτερο εν ζωή τραγουδιστή».
Το συναίσθημα ήταν σαφώς αμοιβαίο. «Εσύ είσαι αυτός που μου έδωσε τα πάντα … Είμαι εδώ ως το φερέφωνό σου και ζω μέσα στη μουσική σου», απάντησε ο Pears. Το 1976 ο Μπρίτεν πεθαίνει από συμφορητική καρδιακή ανεπάρκεια. Ο Πίερς πεθαίνει από καρδιακή προσβολή 10 χρόνια αργότερα.