Οι «λεσβίες στα πρόθυρα» (aka Χριστίνα και Ντιάνα) αποφασίσουν να απαντήσουν στις δικές τους ερωτήσεις για τη συνέντευξή τους στο ANTIVIRUS, μιλώντας μας για τη λεσβιακή ταυτότητα αλλά και για το πρώτο Λεσβιακό Φεμινιστικό Φεστιβάλ που διοργανώνουν.
Ποιες είναι οι «λεσβίες στα πρόθυρα»;
Οι «Λεσβίες στα πρόθυρα» γεννήθηκαν μαζί με την ανάγκη μας να κάνουμε περισσότερο ορατή, αλλά όχι διάφανη, τη λεσβιακή ταυτότητα, επιθυμία και εμπειρία. Ήταν μετά το φετινό Athens Pride που νιώσαμε ότι οι λεσβίες δεν έχουν μια πιο αυτόνομη παρουσία. Είχαμε επίσης την ανάγκη να μιλήσουμε για την κατηγορία της λεσβίας με τρόπο συμπεριληπτικό και να δούμε το πώς συνδιαλέγεται με τις άλλες ταυτότητες φύλου και σεξουαλικότητας. Έτσι, λοιπόν, προσκαλέσαμε άτομα και συλλογικότητες να δώσουν τα δικά τους πολιτικά περιεχόμενα στη λεσβιακή ταυτότητα, ιστορία, επιθυμία και εμπειρία. Οι «Λεσβίες στα πρόθυρα» λειτουργούν σαν ομπρέλα του όλου εγχειρήματος.
Τι θα συμβεί στο Λεσβιακό Φεμινιστικό Φεστιβάλ;
Το φεστιβάλ έχει πλούσιο πρόγραμμα, για όλα τα γούστα που λένε. Το πρωί του Σαββάτου και της Κυριακής θα γίνει τουρνουά μπάσκετ που διοργανώνει το Beaver. Παράλληλα θα τρέχουν εργαστήρια στο χώρο του φεστιβάλ. Το Σάββατο θα πραγματοποιηθούν τα εξής εργαστήρια: Διαγενεακό Εργαστήριο Δραματοθεραπείας από τη Μάιρα Στεργίου, Εργαστήριο γραφής με πειραματικές μεθόδους από τις Ντιάνα Μάνεση και Βιβή Πανικόλα, Ράγκμπι με την ομάδα συμπεριληπτικού αθλητισμού «Κένταυροι»; και τέλος εργαστήριο αυτοσχεδιασμού από το House of Improv (που θα γίνει στο δικό του χώρο). Από τις 4μμ και μετά ξεκινά το κυρίως πρόγραμμα του φεστιβάλ. Το Σάββατο 10/09 έχουν προγραμματιστεί δύο πάνελ-ομιλίες: “Λεσβία στη βία της πατριαρχίας: H λες/βία ως πολιτικό υποκείμενο” από το Φεμινιστικό Αυτόνομο Κέντρο (ΦΑΚ) και “Φύλο και νέα (ακρό) δεξία: Λόγος και πολιτισμικές πρακτικές” με τις Άντζελα Δημητρακάκη, Σοφία Μπέμπεζα, Ανδρομάχη Κουτσουλέντη και την Μαρία Λούκα στον συντονισμό. Έτσι θα κυλήσει το Σάββατο μέχρι το βράδυ. Στις 9.30μμ θα ξεκινήσει το speed dating που διοργανώνεται από την Color Youth και η μέρα κλείνει με πάρτι μέχρι τα μεσάνυχτα με τις Disco Lesbiana. Τη Κυριακή 11/09 ξεκινάμε πάλι με εργαστήρια: Εισαγωγικό μάθημα στο Japanese Erotic Bondage από το Athens Shibari και εργαστήριο για το λεσβιακό σεξ «Λεσβίες και Σεξ: Aναζητώντας την Χαμένη Απόλαυση» από το Orlando LGBΤ. Τα εργαστήρια ολοκληρώνονται το μεσημέρι της Κυριακή (11/09) και οι θέσεις τους έχουν ήδη συμπληρωθεί. Το κυρίως πρόγραμμα του φεστιβάλ συνεχίζεται το μεσημέρι της Κυριακής με μία διαγενεαλογική λεσβιακή συνάντηση για cocktail, καφέ, τσάι και συμπάθεια ενώ παράλληλα η Furasu Yoru θα βρίσκεται στο χώρο παρέχοντας παρα-αστρολογικές προβλέψεις. Το απόγευμα στις 5μμ θα πραγματοποιηθεί το πάνελ «Λεσβίες με πρόσωπο και σώμα: Εικόνες και βιώματα από τη λεσβιακή ιστορία της Ελλάδος» (συντονίζει η Ντιάνα Μάνεση). Στις 8μμ ανεβαίνει στη σκηνή το SNAP- Athens Queer Comedy Club με τη συμμετοχή των Χρύσα Κατσαρίνη, Χριστίνα Βούλγαρη, Λάλα Κωλωπή, Δήμητρα Θωμά, Lucumaki, Ντέμη και guest την Ντόρα Σκαφίδα. Στις 9.30μμ ακολουθεί κινηματογραφική προβολή της ταινίας της Βarbara Hammer “Nitrate Kisses” (με την ευγενική παραχώρηση των ελληνικών υποτίτλων από το κουιρ/φεμινιστικό φεστιβάλ «Αφροδίτες») που πραγματεύεται τη καταπίεση ΛΟΑΤΚ ατόμων από το Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά. Το φεστιβάλ κλείνει με τη συναυλία των Someone who Isn’t me (SWIM).
Το διήμερο Λεσβιακό Φεμινιστικό Φεστιβάλ Θα πραγματοποιηθεί στις 10 και 11 Σεπτεμβρίου στη δημοτική αγορά Κυψέλης
Γιατί ένα Λεσβιακό Φεμινιστικό Φεστιβάλ σήμερα;
Εάν το σκεφτείς είναι το πρώτο Λεσβιακό Φεμινιστικό Φεστιβάλ σε δημόσιο χώρο. Νομίζω πως ήρθε η ώρα για κάτι τέτοιο μετά από χρόνια λεσβιακού φεμινιστικού ακτιβισμού. Από την λεσβιακή ομάδα «Λάβρυς» της δεκαετίας του ‘80, τα Cyberdyke πάρτι της Μαρίας Κατσικαδάκου τη δεκαετία του ‘90, τη Λεσβιακή Ομάδα Αθήνας και τα πάρτι “μόνο για γυναίκες” της δεκαετίας του 2000 και τη σημαντική συνεισφορά των λεσβίων στο στήσιμο του πρώτου Athens Pride φτάνουμε στο σήμερα που οι λεσβίες εμφανίζονται στο δημόσιο χώρο με ένα δικό τους φεστιβάλ. Σε αυτή την ιστορία αποτιμά φόρο τιμής το φεστιβάλ με την αφίσα που εικονίζει τη Ντόρα Ρώζεττη. Για την ιστορία λοιπόν να πούμε ότι το βιβλίο «Η ερωμένη της» της Ντόρας Ρωζέττη δημοσιεύτηκε το 1929 και αποτελεί το πρώτο λεσβιακό κείμενο της νεοελληνικής λογοτεχνίας. Σύμφωνα με τη μαρτυρία της Ρωζέττη στην ακτιβίστρια Ελένη Μπακοπούλου το 1984, οι φίλοι της ποιητές Γιώργος Τσουκαλάς και Γ. Σημηριώτης, που είχαν διαβάσει τα κείμενά της σε ημερολογιακή μορφή, συζήτησαν μαζί της, επινόησαν ένα τέλος στην ιστορία και τα εξέδωσαν ως μυθιστόρημα, με τη σύμφωνη γνώμη της, δίνοντας οι ίδιοι στη συγγραφέα το ψευδώνυμο Ντόρα Ρωζέττη αλλά και τον τίτλο του βιβλίου «Η ερωμένη της». Η κυκλοφορία του βιβλίου προκάλεσε σκάνδαλο με αποτέλεσμα η συγγραφέας είτε μόνη είτε μαζί με τη φίλη της (που ήταν και πραγματικά η ερωμένη της) προσπάθησαν να το μαζέψουν από τα βιβλιοπωλεία και το κατέστρεψαν σε μεγάλο βαθμό. Τα χνάρια του βιβλίου χάνονται μέχρι που η φιλόλογος-ερευνήτρια καθηγήτρια Χριστίνα Ντουνιά το ανακάλυψε σε κάποια ιδιωτική βιβλιοθήκη και το επανεξέδωσε. Το 1983 η λεσβία ακτιβίστρια Ελένη Μπακοπούλου εντοπίζει τη Ντόρα Ρώζεττη που φέρει το όνομα Νέλλη Καλογλοπούλου – Μπογιατζόγλου και της παίρνει συνέντευξη η οποία δημοσιεύεται μετά το θάνατό της το 1989. Μέσα από τη συνέντευξη αναδεικνύεται ότι ο σάλος που προκάλεσε η τολμηρή γραφή της Ρωζέττη και η αφήγηση του έρωτά της προς μία γυναίκα είχε ως συνέπεια την καταστροφή και κυριολεκτική εξαφάνιση του βιβλίου, καθώς και τον στιγματισμό τής συγγραφέως που δεν ξαναδημοσίευσε τίποτα παρότι έγραφε σε όλη της τη ζωή. Γιατί σας είπα όλη αυτή την ιστορία; Γιατί για να κατανοήσουμε τη λεσβιακή αορατότητα και τους μηχανισμούς αναπαραγωγής της πρέπει να δούμε τη δική μας ιστορία, να την θυμηθούμε, να την ξαναπούμε και να την επισκεφτούμε σε μία εποχή που δικαιώματα αίρονται (βλέπε το δικαίωμα στην άμβλωση στην Αμερική) ενώ ταυτόχρονα δικαιώματα φαίνεται να κατοχυρώνονται θεσμικά (Σύμφωνο Συμβίωσης για όμοφυλα ζευγάρια στην Ελλάδα).
Τι όραμα έχετε για το φεστιβάλ αλλά και την συνέχεια του;
Θα θέλαμε να ανοίξει συζήτηση για τη σχέση λεσβιακού και φεμινιστικού χώρου, λεσβιακού και κουήρ, λεσβιακού και γκέι, λεσβιακού και τρανς, λεσβιακού και νέων ταυτοτήτων φύλου και σεξουαλικότητας. Να δούμε τα κοινά σημεία και τα σημεία που μας διαφοροποιούν και να βρούμε τρόπο να τα συγκεράσουμε με τρόπο συμπεριληπτικό. Θα θέλαμε να πληθύνουν τα λεσβιακά events στη πόλη. Θα θέλαμε οι «Λεσβίες στα πρόθυρα» να συνεχίσουν να συντονίζουν άλλες λεσβιακές φεμινιστικές δράσεις στη πόλη, να πετάγονται σαν μανιτάρια εδώ και εκεί στο χώρο και στο χρόνο.