Μια δημοσιογράφος του BBC συνειδητοποίησε πρόσφατα ότι είναι bi – αλλά η 24χρονη πιστεύει ότι το Netflix είχε καταλάβει τη σεξουαλική της ταυτότητα πριν καν την συνειδητοποιήσει η ίδια.
Γράφοντας στο BBC, η Ellie House αποκάλυψε ότι η πλατφόρμα streaming άρχισε να τις συστήνει κουήρ ταινίες με σαπφικές ιστορίες, μήνες πριν συνειδητοποιήσει τη σεξουαλική της ταυτότητα.
Και δεν ήταν μόνο το Netflix. Το Spotify πρότεινε επίσης κουήρ λίστες τραγουδιών με εξώφυλλα δύο γυναικών που φιλιούνται και το For You της στο TikTok ήταν γεμάτο με βίντεο από bi δημιουργούς.
Η House λέει ότι δεν έψαξε ποτέ για ΛΟΑΤΚΙ+ περιεχόμενο και ότι χρησιμοποιούσε το TikTok μόνο για τη δουλειά της. Σε αυτό το σημείο, η House θεωρούσε τον εαυτό της στρέιτ.
“Συνειδητοποίησα ότι ήμουν bi στο δεύτερο έτος του πανεπιστημίου μου, αλλά η Big Tech φαινόταν να το έχει καταλάβει αρκετούς μήνες πριν από μένα. Είχα έναν μακροχρόνιο φίλο πριν από αυτό και πάντα θεωρούσα τον εαυτό μου στρέιτ. Για να είμαι ειλικρινής, τα ραντεβού δεν ήταν στην κορυφή της ατζέντας μου.
“Ωστόσο, εκείνη την εποχή παρακολουθούσα πολύ Netflix και έπαιρνα όλο και περισσότερες συστάσεις για σειρές με λεσβιακές ιστορίες ή bi χαρακτήρες. Μια σειρά που ξεχώρισε ήταν η σειρά You Me Her, για ένα παντρεμένο ζευγάρι των προαστίων που καλωσορίζει ένα τρίτο πρόσωπο στη σχέση του. Γεμάτη κουήρ ιστορίες και bi χαρακτήρες, έχει χαρακτηριστεί ως η ‘πρώτη πολυρομαντική κωμωδία'”.
Μπορούν οι αλγόριθμοι να μας γνωρίζουν καλύτερα από εμάς τους ίδιους;
Υπάρχουν πολλά δεδομένα για εμάς. Όλες οι πλατφόρμες – και όχι μόνο τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης – συλλέγουν μαζικά πληροφορίες για εμάς, από την τοποθεσία μας μέχρι τις προτιμήσεις μας για αγορές.
Μερικές φορές, μπορεί να νιώθουμε σχεδόν σαν οι συσκευές μας να μπορούν να διαβάσουν το μυαλό μας – όπως όταν το κινητό, διαφημίζει κάτι για το οποίο μόλις μιλούσαμε.
Το Netflix εν τω μεταξύ, χρησιμοποιεί έναν αλγόριθμο για να προτείνει ταινίες και τηλεοπτικές εκπομπές που μπορεί να θέλουμε να παρακολουθήσουμε. Μπορούν όμως πραγματικά να γνωρίζουν τη σεξουαλικότητά μας πριν από εμάς;
Στο πλαίσιο της έρευνας του BBC, η House κατέβασε όλες τις πληροφορίες από οκτώ από τις μεγαλύτερες πλατφόρμες.
Διαπίστωσε ότι το Facebook παρακολουθούσε άλλους ιστότοπους που είχε επισκεφθεί, καθώς και τις συντεταγμένες της διεύθυνσης του σπιτιού της.
Το Instagram είχε μια λίστα με περισσότερα από 300 διαφορετικά θέματα που πίστευε ότι την ενδιέφεραν, τα οποία χρησιμοποιούσε για εξατομικευμένη διαφήμιση.
Το Netflix της έστειλε ένα λογιστικό φύλλο που περιγράφει λεπτομερώς κάθε τρέιλερ και πρόγραμμα που είχε παρακολουθήσει, πότε, σε ποια συσκευή και αν είχε γίνει αυτόματη αναπαραγωγή ή αν το είχε επιλέξει η ίδια.
Ωστόσο, δεν υπήρχε καμία απόδειξη ότι οποιαδήποτε από αυτές τις πλατφόρμες είχε επισημάνει οτιδήποτε σχετικό με τη σεξουαλικότητα της.
Σε ανακοίνωση της στο BBC, το Spotify δήλωσε:“Η πολιτική απορρήτου μας περιγράφει τα δεδομένα που συλλέγει το Spotify για τους χρήστες του, τα οποία δεν περιλαμβάνουν τον σεξουαλικό προσανατολισμό. Επιπλέον, οι αλγόριθμοί μας δεν κάνουν προβλέψεις σχετικά με τον σεξουαλικό προσανατολισμό με βάση τις προτιμήσεις ακρόασης ενός χρήστη”.
Το Netflix της είπε ότι “το τι έχει παρακολουθήσει ένας χρήστης και πώς έχει αλληλεπιδράσει με την εφαρμογή αποτελεί καλύτερη ένδειξη των προτιμήσεων του από τα δημογραφικά δεδομένα, όπως η ηλικία ή το φύλο. Το σύστημα μαθαίνει καθώς το χρησιμοποιείτε, αλλά σε γενικές γραμμές, ο αλγόριθμος λαμβάνει υπόψη το ιστορικό προβολής, τον τρόπο με τον οποίο βαθμολογήσατε άλλους τίτλους και το τι έχουν απολαύσει άλλα μέλη με παρόμοια γούστα”.
Τεχνητή νοημοσύνη ανίχνευσης γκέι ατόμων
Μια μελέτη του 2017 που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό “Big Data” διαπίστωσε ότι το Facebook μπορεί να υπολογίσει αν είσαι γκέι “με βάση μερικά likes“, ενώ την ίδια χρονιά, ερευνητές ανέφεραν ότι είχαν αναπτύξει μια τεχνητή νοημοσύνη που μπορούσε να αποφασίσει αν κάποιος είναι γκέι ή στρέιτ με βάση μια εικόνα του προσώπου του.
Υπάρχουν κάποιοι φόβοι γύρω από αυτό. Ο Kevin McKee, ανώτερος ερευνητής στο ερευνητικό εργαστήριο Τεχνητής Νοημοσύνης Google Deepmind, είχε δηλώσει στο παρελθόν στο PinkNews ότι τα συστήματα αναγνώρισης προσώπου συνήθως κατηγοριοποιούν το φύλο ως μια δυαδική έννοια, κατατάσσοντας τα άτομα αυστηρά σε άνδρες ή γυναίκες.
Με τον τρόπο αυτό, παραβλέπουν και αγνοούν τις non-binary και τρανς ταυτότητες.
Ένα άρθρο του Wired από το 2018 ανέφερε επίσης ότι “ένας διαφημιστής στο μέλλον μπορεί να γνωρίζει τις σεξουαλικές σας προτιμήσεις πριν αυτές γίνουν σαφείς σε εσάς“.