Η Δεσποινίς Τζούλια, του August Strindberg στο Από Μηχανής Θέατρο

13/11/2017
από

Η παράσταση Δεσποινίς Τζούλια μετά την επιτυχημένη της πορεία επιστρέφει για 10 μόνο παραστάσεις.


 “κοίταξε με! αν με είχες κοιτάξει θα με είχες αγαπήσει…
“Αγία Εταίρα, Σαλώμη” Oscar Wilde


Παραμονή της εορτής του Ιωάννη του Βαπτιστή κι ο κόσμος στους δρόμους ανταγωνίζεται ποιος θα ανάψει τη μεγαλύτερη φωτιά.

Η Τζούλια με τον Ζαν μέσα στο σπίτι ανάβουν τη δική τους «φωτιά» κι έρχονται αντιμέτωποι με το ότι πρέπει να περάσουν από μέσα της. Τα όρια μεταξύ τους λιώνουν, εναλλάσσονται ανάμεσα στη “Κάθαρση” και την ‘Ύβρη” και φτάνουν, έστω και στιγμιαία, στην εξίσωση.

 Παρακολουθώντας τους περιμένουμε πως η Τζούλια ως μία άλλη Σαλώμη θα ζητήσει την κεφαλή του Ζαν επί πίνακι, αντ΄ αυτού παραδίδει το δικό της κεφάλι στα πόδια του δικού της Ιωάννη που τελικά λυτρώνει μέσα από την θυσία της για να λυτρωθεί και η ίδια. Ταπεινώνεται για να υψωθεί, αρνούμενη να υποταχθεί στις επιταγές μίας κοινωνίας όπου γνωρίζει πως δεν ανήκει.


  “Και είπε, όποιος υψώνει τον εαυτό του θα ταπεινωθεί. Και αυτός που ταπεινώνει τον εαυτό του θα υψωθεί
Κατά Λουκάν Ευαγγέλιο


Η Κριστίν, το τρίτο πρόσωπο του έργου, αποτελεί τη σταθερά, εκπροσωπώντας απόλυτα την μικροαστική τάξη του τότε και του τώρα.

Τρεις άνθρωποι, πρωταγωνιστές  της δικής τους «Τραγωδίας» ,ορίζουν τον τρόπο ζωής τους μέσα από αυστηρούς κανόνες και καθορισμένες συμπεριφορές πάντα σε συνάρτηση με την τάξη και το φύλο τους. Οι κοινωνικές συνθήκες και οι προκαταλήψεις, που ακόμα και σήμερα μας εγκλωβίζουν.

 

«πάμε μακριά, σε μιαν άλλη χώρα, εκεί που υπάρχει πραγματική δημοκρατία, εκεί που θα σκύβουν μπροστά μου ακόμα και με τη στολή του υπηρέτη»
Δεσποινίς Τζούλια, Αugust Strindberg


Αποσπάσματα από την “Αγία Εταίρα , Σαλώμη” του Oscar Wilde και τα Ευαγγέλια της βίβλου συναντιούνται με το κείμενο του Strindberg και αναδεικνύουν την “ασφυξία” του ατόμου ως μια διαχρονική και οικουμενική κατάσταση.


Κριτικές
Νάγια Παπαπάνου – Boemradio
Η παράσταση της Ανδρονίκης Αβδελιώτη, έχει μελετήσει ενδελεχώς όχι μόνο το έργο αλλά και τον πρόλογο του Στρίντμπεργκ, επιβάλλοντας το δαρβινιστικό στοιχείο που τόσο είχε επηρεάσει τον συγγραφέα στην σκηνοθεσία. Όλα τα στοιχεία του αγώνα επιβίωσης, της εξέλιξης, της αναπαραγωγής αλλά και η κοινωνική επανάσταση, ο πρώιμος φεμινισμός και η εκκλησία διαποτίζουν αυτή την αριστουργηματική μεταφορά του έργου από μια πάρα πολύ ταλαντούχο καλλιτέχνη. Η αισθητική προσέγγιση της παράστασης, ειδικά ο φωτιστικός σχεδιασμός και η μουσική επιμέλεια, θυμίζει Παζολίνι. Αυτή η εύθραυστη αγάπη προς τον άνθρωπο αναβλυζεί από κάθε σεκάνς – εικόνα της παράστασης, το τρυφερό άγγιγμα του φωτός στην μοναχικότητα της Ζυλί, η θέρμη του Ζαν, το «δόγμα» της Κριστίν, φέρνουν στο νου το ανατριχιαστικό βλέμμα του μέσα από τον διορατικό φακό και τα γραφόμενα του. Το έργο του Α. Στρίντμπεργκ, «Δεσποινίς Τζούλια» μονοπωλεί τακτικά τις ελληνικές θεατρικές σκηνές, αλλά η παράσταση της Ανδρονίκης Αβδελιώτη βάζει μια σφραγίδα αυθεντικής δραματουργικής πρότασης και σκηνοθετικής ευκρίνειας.


Ιφιγένεια Καφετζοπούλου – θέατρο. gr
Με την προσθήκη αποσπασμάτων στο έργο του August Strindberg, από το Ευαγγέλιο και την Αγία Εταίρα, Σαλώμη του Όσκαρ Ουάιλντ, η παράσταση Δεσποινίς Τζούλια αποκτά παράλληλα έναν χαρακτήρα βιβλικό και ακόμη πιο σκοτεινό. Διότι προστίθεται στην ήδη υπάρχουσα νοσηρή ατμόσφαιρα του έργου, η αίσθηση του αναπόδραστου, η αίσθηση του εγκλωβισμού σε δυνάμεις που το υποκείμενο αδυνατεί να ελέγξει ή να προβλέψει. Οι δυνάμεις που το υπερβαίνουν αντικατοπτρίζονται από τον υπερβατικό χαρακτήρα των θρησκευτικών κειμένων. Ο θάνατος της Τζούλιας υπήρξε κατάληξη αναπόφευκτη και αδύνατη να ελεγχθεί από την ίδια, καθώς ουσιαστικά συμβόλιζε την πτώση της ίδιας της φεουδαρχίας.


Ειρήνη Χατζημαργαρίτη – musiccorner
Τρεις ηθοποιοί, ένα απόλυτα ρεαλιστικό σκηνικό, πρωτότυπη μουσική και ένα κείμενο με “παρεμβολές”, συνθέτουν μια παράσταση τόσο σοκαριστική, που πρέπει κανείς να επισκεφθεί με την πρώτη ευκαιρία. Η Δεσποινίς Τζούλια είναι μία παράσταση άρτια τεχνικά, με μία εντελώς εναλλακτική απόδοση που εγείρει προβληματισμούς για το συνεχές παιχνίδι ανάμεσα στον κυνηγό και το θήραμα, το θύμα και το θύτη. Άραγε μήπως τελικά, μόνοι μας ορίζουμε την τύχη μας, ή είμαστε για πάντα καταδικασμένοι να ακολουθήσουμε μία πορεία που κάποιος άλλος έγραψε για εμάς;


Νεφέλη Παπαθανασίου – Θεωρείο
Η σκηνοθεσία της Ανδρονίκης άψογα κουρδισμένη, χωρίς κενά και στιγμές αμηχανίας, δίνει συνοχή στο έργο έχοντας τους ηθοποιούς επί σκηνής καθ’ όλη τη διάρκεια της παράστασης, χωρίς ουσιαστικά να δίνει σημασία στα γεγονότα και στο πώς ή πού διαδραματίζονται, αλλά περισσότερο στην επίδραση αυτών πάνω στα πρόσωπα. Ανταλλάσσοντας θέσεις στο κέντρο της δράσης, άλλοτε φωτισμένοι και άλλοτε όχι, φέρνει μπροστά μας αυτό ακριβώς που έχει ο Στρίντμπεργκ στο επίκεντρο του έργου – τη μάχη αυτών των τριών ανθρώπων μεταξύ τους, με ό,τι βρίσκεται γύρω τους και μέσα τους. Τα εμβόλιμα κομμάτια της Κριστίν από το Ευαγγέλιο, πολύ έξυπνο εύρημα, δένει ως προέκταση του αρχικού κειμένου.
Μουσική, φωτισμοί, κοστούμια πάρα πολύ καλά, εξυπηρετούν την εξέλιξη του έργου και τονίζουν τις ιδιαίτερες στιγμές του.


Αναστασία Φιριππή – kallitexnes.gr
Λυρική και καθηλωτική η μετάφραση του κειμένου (Ανδρονίκη Αβδελιώτη) με συνεχή ρυθμό και θεατρική ροή. Η Ανδρονίκη Αβδελιώτη προσεγγίζει σκηνοθετικά το έργο του Strindberg με αφοσίωση στις σκηνοθετικές υποδείξεις του κειμένου, όπου επικρατούν ρεαλιστικά στοιχεία για τον χώρο και χρόνο της ιστορίας, ενώ δεν λείπουν οι προσωπικές της σκηνοθετικές πινελιές που προσδίδουν ζωντάνια και αίσθηση μυστηρίου κατά την διάρκεια της θεατρικής παράστασης.


ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Μετάφραση – σκηνοθεσία: Ανδρονίκη Αβδελιώτη
Βοηθός σκηνοθέτη: Ελεάννα Παναγουλέα
Σκηνικά – κοστούμια: Νικόλαος Μαρμαροτούρης – Ανδρονίκη Αβδελιώτη
Μουσική: Σίσσυ Βλαχογιάννη
Έπαιξαν οι μουσικοί: Μυρσίνη Βεστάκη, Βαρβάρα Τσότρα, Σίσσυ Βλαχογιάννη
Φωτογραφίες – αφίσα – teaser : Ναταλία Β.
Τρέιλερ: Ελένη Κορακάκη
Παίζουν: Ανδρονίκη Αβδελιώτη, Λάζαρος Βαρτάνης, Ελεάννα Παναγουλέα


INFO
Δεσποινίς Τζούλια, August Strindberg

2ος χρόνος

Διάρκεια: 90΄
Παραστάσεις: Κάθε Σάββατο στις 18:00, ως και τις 13 Ιανουαρίου
Τιμές εισιτηρίων: Γενική είσοδος 10€ / μειωμένο (Φοιτητικό, ατέλεια, ανέργων) 7€

Από Μηχανής Θέατρο
Ακαδήμου 13, Μεταξουργείο
Τηλ. κρατήσεων: 210- 5232097 /6942419151
Προπώληση: www.viva.gr




Δες και αυτό!