Με αφορμή την ταινία του “7 Θυμοί” που βγαίνει στις κινηματογραφικές αίθουσες την προσεχή Πέμπτη 4/2, ο σκηνοθέτης-συγγραφέας Χρήστος Βούπουρας μας έδωσε μια μίνι συνέντευξη και μας μίλησε για τις εικόνες που πλάθει στο μυαλό του. Η ταινία, που παρουσιάστηκε ως work in progress στις Νύχτες Πρεμιέρας της Αθήνας, ολοκληρώθηκε και έχει ήδη ξεκινήσει την πορεία της στο εξωτερικό συμμετέχοντας μάλιστα στο διάσημο Queer Festival της Λισαβώνας, καθώς και στο Pink Festival των Βρυξελλών. Ομοφυλοφιλία και μετανάστευση συνθέτουν το κυρίαρχο κάδρο και συνομιλούν με μια μαυρόασπρη Αθήνα που μοιάζει να παρακολουθεί έκπληκτη.
1. Σας βρίσκουμε με αφορμή την ταινία “7 Θυμοί” που βγαίνει στις αίθουσες της ερχόμενη Πέμπτη 4/2.Θέλετε να μας την συστήσετε;
Ο Πέτρος, αρχαιολόγος στο επάγγελμα, μέσα στο κέντρο τη Αθήνας, βιώνει την απογυμνωμένη ελληνική παράνοια ερχόμενος σε επαφή από επιλογή ή από σύμπτωση με ανθρώπους «διαφορετικούς»: Έναν Άραβα μετανάστη που έρχεται σε μια χώρα απίστων αποφασισμένος να την κατακτήσει. Μια Ελληνογαλλίδα τσελίστα που κουβαλά την αγωνία της αλκοολικής μητέρας της. Έναν νεαρό Αλβανό πιανίστα που φέρει την κατάρα της ευφυΐας και της προσωπικής του θεότητας. Έναν Έλληνα μετανάστη που επαναπατρίζεται, άπατρις πλέον. Έναν διευθυντή τράπεζας που πιστεύει ότι όλα εξαγοράζονται ακόμα και η αγάπη. Έναν αστυνομικό της πεζής περιπολίας που φτιάχνει μια δική του ιστορικοπολιτική πραγματικότητα. Η επαφή του Πέτρου με αυτούς τους ανθρώπους είναι κατ’ αρχήν εμπειρία τραυματική. Για κάθε μια απ’ αυτές ο Πέτρος θα καταβάλει και ένα αντίτιμο. Μερικές φορές υλικό, άλλες καθαρά ψυχικό – συναισθηματικό. Κάποτε και τα δύο. Το κέρδος της Εμπειρίας θα καλύψει την απώλεια; Ουμανισμός και αναζήτηση της ψυχικής ισορροπίας μέσα από έναν ρεαλισμό της καθημερινότητας. Με άλλα λόγια οι 7 Θυμοί» είναι μια ταινία δρόμου, πραγματικού και ψυχικού.
2. Στην ταινία βλέπουμε μια ασπρόμαυρη Αθήνα που μοιάζει να αλλάζει καθημερινά η ταυτότητας της. Στο διάστημα μέχρι την ολοκλήρωση των γυρισμάτων αισθανθήκατε ότι οι αλλαγές που συντελούνται στην καθημερινότητά μας, συμβάδιζαν ή επηρέαζαν τον τρόπο που βλέπατε κι εσείς το “σκηνικό” σας;
Το κέντρο της Αθήνας και κυρίως το Μεταξουργείο όπου γυρίστηκε το μεγαλύτερο μέρος της ταινίας είναι χώρος πολυπολιτισμικός. Οι συνεχείς ροές ανθρώπων άλλων πολιτισμών αλλάζουν συνεχώς το τοπίο. Καινούργια ήθη, συμπεριφορές, γλώσσες, μουσικές αλλά και ρατσισμός, πόνος, φανατισμός. Ζωή σε ένταση, απέλπιδες προσπάθειες επιβίωσης, μέσα σε μια ελληνική κοινωνία που σπαράσσεται από την οικονομική κρίση και όχι μόνο. Η συνεχή επαφή, παρατήρηση και βιωματική προσέγγιση του χώρου και των ανθρώπων εμπλούτιζε καθημερινά την ταινία, σε όλα αυτά τα χρόνια που περίμενε για να γυριστεί. Ο τρόπος που έβλεπα το σκηνικό όπως λέτε αλλά κυρίως το σκηνικό των ψυχών αυτών των «άλλων» ανθρώπων δεν άλλαζε όμως. Η ματιά της ταινίας και του βασικού ήρωά της του Πέτρου είναι μια ματιά βαθύτατα ανθρωποκεντρική.
3. Ο κεντρικός ήρωας έχει μια προνομιακή υποκειμενικότητα (άνδρας λευκός Έλληνας), αλλά και μια ετερότητα (ομοφυλόφιλος) γύρω από την οποία επιλέξατε να κινηθείτε. Είναι άραγε το διαφορετικό που έχουμε μέσα μας αυτό που μας καθορίζει;
Δεν νομίζω ότι ο ήρωας της ταινίας νιώθει προνομιακός επειδή είναι λευκός και ιθαγενής. Είναι ένας ήρωας που αναζητεί με λύσσα το ταξίδι μέσα από τη γνωριμία με τον άλλο άνθρωπο και πόσω μάλλον τον διαφορετικό σε χρώμα, γλώσσα, θρησκεία και πολιτισμό. Η διαφορετικότητά, μας εκπαιδεύει. Αυτό όμως που μας καθορίζει είναι το ήθος.
4. Μετά το «Μιρουπάφσιμ» το 1997, επανέρχεστε ξανά στο θέμα της μετανάστευσης. έχει αλλάξει κάτι από τότε σε αυτό που θέλετε να πείτε;
Το «Mirupafshim» που κάναμε μαζί με τον Γιώργο Κόρρα είναι μια ταινία σπουδή πάνω στον πολιτισμό των Αλβανών την δεκαετία του ’90. Είναι η μελέτη μιας ράτσας πολύ κοντινής σε μας, στα όρια του ντοκιμαντέρ. Αισθήματα και έρωτες είναι καλά κρυμμένα πίσω από τα καθημερινά γεγονότα και τις εκπλήξεις των «διαφορετικών» συμπεριφορών. Στους «7 θυμούς» ο έρωτας είναι δραματουργικά πιο ενεργός, πιο καθοριστικός και καταλυτικός. Ο ήρωας των «7 θυμών» είναι κατά μια γενιά μεγαλύτερος. Από το ταξίδι προς τον άλλο άνθρωπο ευτυχώς δεν μπορούμε να αποδράσουμε.
5. Η ταινία έχει ξεκινήσει την πορεία της στα queer φεστιβάλ της Λισαβώνας και των Βρυξελλών. Τι είναι για εσάς μια queer ταινία; Ήταν συνειδητή απόφαση να χαρακτηριστεί ως queer;
Κάθε άλλο. Για μένα είναι μια ταινία σαν όλες τις άλλες. Όπως και για τον κεντρικό ήρωα η ομοφυλόφιλη σχέση του είναι απόλυτα φυσιολογική. Ο χαρακτηρισμός queer δεν έγινε από εμένα, έγινε από αυτούς που την αναγνώρισαν και την δέχτηκαν στα Φεστιβάλ τους.
Τα Queer φεστιβάλ όχι μόνο έπαιξαν την ταινία αλλά και την εκτίμησαν και της αφιέρωσαν διεισδυτικές αναλύσεις. Η ταινία μου δεν ασχολείται με τα προβλήματα των ομοφυλόφιλων, οικογενειακά, κοινωνικά, αποδοχής ή ρατσισμού και ομοφοβίας. Η θέση των ομοφυλόφιλων στην ελληνική κοινωνία αποτελεί θέμα άλλης ταινίας, πιο στρατευμένης ίσως, πράγμα που δεν ήταν στις άμεσες προθέσεις μου κάνοντας τους «7 Θυμούς». Πιστεύω δηλαδή, πως η ταινία κινείται πέρα από την ομοφυλόφιλη πλευρά της την οποία την αντιμετωπίζει ως δεδομένη.
7 KINDS OF WRATH – OFFICIAL TRAILER from Boo Productions on Vimeo.
H ταινία 7 ΘΥΜΟΙ σε σκηνοθεσία Χρήστου Βούπουρα και παραγωγή της Boo Productions, σε συμπαραγωγή με τη ΝΕΡΙΤ και το ΕΚΚ, θα προβάλλεται από τις 4 Φεβρουαρίου σε δύο αγαπημένες και ιστορικές αίθουσες, την ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ και το ΤΡΙΑΝΟΝ.
[separator type=”thick”]
Συντελεστές
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: ΜΑΞΙΜΟΣ ΜΟΥΜΟΥΡΗΣ ΝΙΚΟΣ ΓΚΕΛΙΑ ΣΟΦΙΑ ΚΟΚΚΑΛΗ ΧΑΡΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ ΚΟΡΑ ΚΑΡΒΟΥΝΗ ΒΑΣΙΛΗΣ ΞΕΝΙΚΑΚΗΣ MYZAFER ZIFLA ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ ΚΑΛΕΤΣΑΝΟΣ ΜΑΡΙΑ ΣΚΟΥΛΑ ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΑΪΝΑΣ ΝΕΝΑ ΜΕΝΤΗ ΜΑΓΙΑ ΛΥΜΠΕΡΟΠΟΥΛΟΥ ΤΙΤΙΚΑ ΣΑΡΙΓΚΟΥΛΗ
ΣΕΝΑΡΙΟ – ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΒΟΥΠΟΥΡΑΣ
Δ/ΝΤΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ: ΚΩΣΤΗΣ ΓΚΙΚΑΣ
ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΙΑ: ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΖΟΥΡΑΡΗ
ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ: ΒΑΣΙΛΙΑ ΡΟΖΑΝΑ
ΜΑΚΙΓΙΑΖ: ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΒΑΡΘΑΛΙΤΟΥ ΠΡΩΤΟΤΥΠΗ
ΜΟΥΣΙΚΗ: ΦΟΙΒΟΣ ΔΕΛΗΒΟΡΙΑΣ
ΜΟΝΤΑΖ: ΜΑΝΟΛΗΣ ΖΕΑΚΗΣ
ΗΧΟΛΗΨΙΑ – ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΗΧΟΥ: ΛΕΑΝΔΡΟΣ ΝΤΟΥΝΗΣ
ΠΑΡΑΓΩΓΟΙ: ΗΡΑΚΛΗΣ ΜΑΥΡΟΕΙΔΗΣ | ΑΓΓΕΛΟΣ ΒΕΝΕΤΗΣ