Είτε μείνεις στην αστική κόλαση είτε καταφέρεις να αποδράσεις έστω για λίγο, διάφοροι εκδοτικοί οίκοι φρόντισαν να εμπλουτίσουν τις συλλογές τους με queer λογοτεχνία, επιχειρώντας ένα βήμα μπροστά. Παρακάτω θα βρεις queer επιλογές σε αστυνομικά μυθιστορήματα, ιστορίες τρόμου και μυστηρίου, queer ποιητικές συλλογές, ρομαντικές νουβέλες, κοινωνικό-ιστορικά πεζογραφήματα, αλλά και queer λογοτεχνήματα που ανέβηκαν ή πρόκειται να ανέβουν στη μικρή και τη μεγάλη οθόνη.
1) Χωρίς Έρωτα (ΔΙΟΠΤΡΑ)
Η coming of age ιστορία μιας μετέφηβης έρχεται να ακουμπήσει τις καρδιές πολλών πλασμάτων που αναρωτιούνται γιατί δεν έχουν ερωτευτεί. Σε αυτό το μυθιστόρημα της Alice Oseman, η Τζόρτζια αισθάνεται στα αζήτητα, δεν έχει αισθανθεί ποτέ της ερωτικό σκίρτημα, ούτε για κορίτσια ούτε για αγόρια. Στο πρώτο έτος των φοιτητικών της χρόνων, με τα βιβλία στη ζεστή της αγκαλιά, έρχεται σε επαφή με καινούριες λέξεις, όπως ασέξουαλική και αρομαντική- που την βοηθούν να μιλήσει σε μια γλώσσα πιο δικιά της απ’ την ετεροκανονική. Μια ιστορία ταυτοτικής αυτοαποδοχής που μας βοηθά να δούμε καθαρά πως η αγάπη δεν περιορίζεται στον έρωτα.
2)Αλήτες! (ΔΙΟΠΤΡΑ)
Πρωταγωνιστές του ευρηματικού μυθιστορήματος της Eloghosa Osunde αποτελούν γκέι, λεσβίες, τρανς, φτωχά και περιθωριοποιημένα άτομα, τα οποία επιλέγουν να ζήσουν ασυμβίβαστα, έξω από νόρμες, κανόνες και όρια. Πιο πολύ απ’ όλα τους όμως πρωταγωνίστρια του βιβλίου είναι η ίδια η πόλη του Λάγος, εντός της οποίας διασταυρώνονται οι ζωές των φλογερά αλητήριων διαβατών της που καταφέρνουν να την ζωντανέψουν, αντιμαχόμενοι την πνιγηρή ηθική των μικροαστών.
3)Χθες βράδυ στο Τέλεγκραφ Κλαμπ (ΔΙΟΠΤΡΑ)
Η Malinda Lo τοποθετεί τις δύο ηρωίδες της σε ένα gay bar στην China Town του San Fransisco το 1954. Πόσο εύκολο είναι για τις δύο κοπέλες να ερωτευτούν στην Αμερική της ποτοαπαγόρευσης, του μακαρθισμού, του αντικομμουνισμού, του ρατσισμού και του βαθύτατα ετεροκανονικού αμερικάνικου ονείρου; Η ιδιωτική ζωή των δύο κοριτσιών συνυφαίνεται με τα κομβικά ιστορικά γεγονότα και κοινωνικά φαινόμενα της συγκεκριμένης περιόδου με αποτέλεσμα το προσωπικό να φαντάζει πιο πολιτικό από ποτέ. Μπορεί άραγε να ανθίσει ο έρωτας την εποχή του φόβου;
4)Ο Πρώτος που πεθαίνει στο τέλος (ΔΙΟΠΤΡΑ)
Ο Adam Silvera, συγγραφέας του “Στο τέλος πεθαίνουν και οι δύο”, μάς παραδίδει το prequel του πολυδιαβασμένου του βιβλίου. Χρησιμοποιώντας για τέχνασμα ένα δελτίο θανάτου, ουσιαστικά καταπιάνεται με τη σχέση δύο έφηβων αγοριών με την ιδέα του θανάτου, τη θλίψη, τη μισαλλοδοξία, την ψυχολογική και συναισθηματική κακοποίηση. “Όλοι θέλουν να μάθουν πώς μπορούμε να προβλέψουμε τον θάνατο…Σας συμβουλεύω να μην αναρωτιέστε πώς προβλέπουμε τους θανάτους και να επικεντρωθείτε στο πώς μπορείτε να ζήσετε τη ζωή σας. Η τελευταία σας μέρα ίσως να είναι πιο κοντά απ’ ότι νομίζετε”, μας ενημερώνει ο ιδρυτής του Δελτίου Θανάτου, Γιόακιν Ρόσα.
5)Κόκκινο, Λευκό και Βασιλικό Μπλε (ΔΙΟΠΤΡΑ)
Πόσο στραβά μπορεί να πάει ένα σενάριο στο πλαίσιο του ο οποίου ο γιος της Προέδρου των ΗΠΑ ερωτεύεται τον πρίγκιπα της Ουαλίας; Πώς κάτι τέτοιο μπορεί να επηρεάσει τις διπλωματικές σχέσεις των δύο χωρών ή τα εκλογικά αποτελέσματα; Πώς μπορεί να αφουγκραστεί το σκηνικό ο διεθνής και εγχώριος τύπος; Μπορεί η αγάπη να σώσει τον κόσμο και το μπλε ρουά να παραμείνει χρώμα βασιλικό υπ’ αυτές τις συνθήκες; Το μυθιστόρημα «Κόκκινο, Λευκό και Βασιλικό Μπλε» τ@ Mcquiston Casey πραγματεύεται τα πιο πάνω ερωτήματα σε μια προσπάθεια να μας μάθει να αφήσουμε τα αληθινά μας χρώματα να λαμπιρίσουν ακόμα κι αν αυτό συνεπάγεται ιστορικό εκτροχιασμό.
6)Η λογική των εραστών (ΠΑΤΑΚΗΣ)
Η Χιλή βαδίζει αισιόδοξα από τη δικτατορία του Πινοσέτ στον σοσιαλισμό και ένα νεαρό ζευγάρι γνωρίζει έναν δικηγόρο με ανατρεπτική προσωπικότητα. Με φόντο διάφορα ιστορικά γεγονότα της εποχής ο Pablo Simonetti γράφει για ένα ερωτικό τρίγωνο που έρχεται να αμφισβητήσει της καταπιεστικές νόρμες του ετεροκανονικού έρωτα. Πόσο κοντά βρίσκεται ο έρωτας στην απόγνωση και πόσο απέχει η ανύψωση απ’ την τραγωδία και η πατροπαράδοτη οικογενειακότητα απ’ τον συμβιβασμό;
7)Αυτά λοιπόν με τη Σάρα (ΠΑΤΑΚΗΣ)
Τελικά, τι συμβαίνει όταν δύο άνθρωποι αγαπιούνται; Ξεπερνούν τον εαυτό τους και ανυψώνονται αγγίζοντας το θείο; Συμβιβάζονται καταργώντας τις προσωπικές τους επιθυμίες μόνο και μόνο για να διεκδικήσουν ένα μαζί αμφίβολο; Ή μήπως ο έρωτας δεν είναι παρά μια εμμονή κλινικών διαστάσεων; Η Πολίν Ντελαμπρουά Αλλάρ τοποθετεί δύο ερωτευμένες γυναίκες στο επίκεντρο του μυθιστορήματός τους. Οι δύο γυναίκες καλούνται να διαχειριστούν μια λεσβιακή σχέση φτιαγμένη από κάρβουνο και θειάφι.
8)Άλμπατρος (ΚΛΕΙΔΑΡΙΘΜΟΣ)
Το πένθος για την απώλεια του πατέρα είναι το βασικό αντικείμενο του αστυνομικού μυθιστορήματος της Ann Cleeves με τον τίτλο «Άλμπατρος». Πρόκειται για το πρώτο βιβλίο της σειράς «Δυο Ποταμοί». Ο Μάθιου Βεν είναι ντεντέκτιβ. Μάλιστα, είναι ένας ανοιχτά gay ντεντέκτιβ. Η διάρρηξη των δεσμών του με την Ευαγγελική Εκκλησία σήμανε ταυτόχρονα και τη διάρρηξη των δεσμών του με τον πατέρα του. Ο Μάθιου με αφορμή την κηδεία του πατέρα του επιστρέφει στην γενέτειρα του. Το αφηγηματικό κουβάρι φαίνεται να μπερδεύεται όταν η θάλασσα ξεβράζει ένα πτώμα με ταττουάζ ένα Άλμπατρος πολύ κοντά στο σπίτι του.
9)Ασυμβίβαστοι (ΚΛΕΙΔΑΡΙΘΜΟΣ)
Η Κλαούντια και ο Φραντσέσκο μεγαλώνουν μαζί. Εκείνη, ένα κορίτσι που δεν μοιάζει με τα άλλα κορίτσια. Φοράει γραβάτες και είναι εκκεντρική. Εκείνος ένα αγόρι που δεν μοιάζει με τα άλλα αγόρια. Είναι συνεσταλμένος και εσωστρεφής και γεμάτος περιέργεια αναπτύσσει ένα δικό του βλέμμα, μέσα απ’ το οποίο ο κόσμος φαίνεται έχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον απ’ ότι στην πραγματικότητα έχει. Είναι και δυο ασυμβίβαστοι, νιώθουν πως ο τόπος δεν τους χωράει. Ο συγγραφέας Μάριο Ντεζιάτι επιχειρεί μια υπαρξιακή βουτιά στην έμφυλη ρευστότητα της γενιάς του, της γενιάς των Millennials.
10)Η Μυστική Λέσχη (ΚΛΕΙΔΑΡΙΘΜΟΣ)
Η Sarah Penner μας ταξιδεύει στην βικτοριανή εποχή με μια φεμινιστική ιστορία μυστηρίου. Η διάσημη πνευματίστρια Βοντλίν Ντ’ Αλέρ συναντά την Λένα Γουίκς με σκοπό να εξιχνιάσουν από κοινού την δολοφονία της αδερφής της τελευταίας. Δύο γυναίκες λοιπόν επιχειρούν να λύσουν το μυστήριο πίσω από μια γυναικοκτονία του προ- προηγούμενου αιώνα. Ταξιδεύουν στο Λονδίνο και επικοινωνούν με ισχυρούς άντρες, όταν αρχίζουν να υποπτεύονται πως ενδεχομένως να βρίσκονται και οι ίδιες μπλεγμένες σε ένα έγκλημα.
11)13 10 λεπτά και 38 δευτερόλεπτα σ’ αυτόν τον παράξενο κόσμο (ΨΥΧΟΓΙΟΣ)
«Και να που τώρα εκείνος, αποχωρώντας από τούτο τον παράξενο κόσμο, πάλι προηγήθηκε λίγο από μένα. Αυτό δεν έχει σημασία. Για ανθρώπους σαν εμάς, που πιστεύουν στη φυσική, ο διαχωρισμός παρελθόντος, παρόντος και μέλλοντος έχει μόνο τη σημασία μιας ομολογουμένως πεισματάρικης ψευδαίσθησης», αναφέρει ο Αϊνστάιν στη συλληπητήρια επιστολή προς την οικογένεια του αγαπημένου του φίλου και σπουδαίου μηχανικού Μικέλε Μπέσο. Από αυτή την φράση αφορμάται και το μυθιστόρημα της Elif Safak (Εκδόσεις Ψυχογιός, 2021). Αλήθεια πόσο πολύ μπορεί να (ξανα)ζήσει κάποια σε 10 λεπτά και 38 δευτερόλεπτα και πως μπορεί μια νεκρή να αφηγηθεί τη ζωή της; Πρόκειται για δύο εντελώς και απολύτως παράδοξα ερωτήματα, τα οποία η πρωταγωνίστρια του βιβλίου, η μάλλον η συγγραφέας δια μέσου της πρωταγωνίστριας επιχειρεί να απαντήσει.
12)Ο Τόπος των Νεκρών Δρόμων (ΤΟΠΟΣ)
Σε τούτο το παράδοξο αφήγημα του Ουίλιαμ Σ. Μπάροουζ, το οποίο διαδραματίζεται στην αμερικανική Άγρια Δύση, συναντάμε ένα σύνολο περιβόητων χαρακτήρων: το Δακρυσμένο Πιστόλι, που βάζει τα κλάματα στη θέα των αντιπάλων του, τον παπά, ο οποίος μόλις αρχίζει το πιστολίδι δίνει τελευταία μετάληψη στους εχθρούς του και τον γνωστό και μη εξαιρετέο Κιμ Κάρσονς, έναν ομοφυλόφιλο πιστολέρο ο οποίος, με συμπαραστάτες μια σειρά από όμορφα αγόρια, βάζει σκοπό να θέσει υπό αμφισβήτηση την ηθική της αμερικανικής επαρχίας ενώ μάχεται για τη διαγαλαξιακή ελευθερία.
13)Είσαι υπέροχ@ όπως είσαι (ΜΙΝΩΑΣ)
Σε έναν κόσμο που συχνά μας κάνει να νιώθουμε ότι δεν είμαστε αρκετά καλοί, αυτό το βιβλίο θέλει να μας υπενθυμίσει ότι είμαστε όλοι μοναδικά υπέροχ@! Το βιβλίο της Έμιλι Κόξχεντ, Είσαι υπέροχ@ όπως είσαι μας βοηθάει να έχουμε μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και λιγότερο άγχος για το τι σκέφτονται οι άλλοι, ενώ παρουσιάζει ζητήματα σχετικά με τη φιλία, τα κοινωνικά δίκτυα και την ψυχική υγεία. Ένας γρήγορος οδηγός για την ευτυχία με χαρούμενη εικονογράφηση, που θα μας αλλάξει τη ζωή! Ένα βιβλίο που σίγουρα θα μας κάνει να αισθανθούμε καλύτερα με τον εαυτό μας.
14)Μια τελευταία στάση (ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ)
Η Όγκαστ, μια κυνική κοπέλα, μετακομίζει στη Νέα Υόρκη θέλοντας να αποδείξει ότι έχει δίκιο που πιστεύει πως δεν υπάρχουν μαγικά κινηματογραφικά λαβ στόρι και πως ο μόνος έξυπνος τρόπος να τα βγάζεις πέρα στη ζωή είναι η μοναξιά. Μέχρι που συναντά την γοητευτική, μυστηριώδη Τζέιν. Εμφανίζεται ακριβώς τη στιγμή που πρέπει, και οι μέρες της Όγκαστ γίνονται μεμιάς καλύτερες. Μέχρι να ανακαλύψει πως υπάρχει ένα μικρό προβληματάκι. Της Casey McQuiston.
15)Κάπου Αλλού (ΒΕLL)
Φαντάσου να βρίσκεσαι στο σπίτι σου και μια μέρα να ανακαλύψεις ότι ο κόσμος όλος… απομακρύνεται. Όσο κι αν τρέξεις, προς όποια κατεύθυνση κι αν προσπαθήσεις να φύγεις, παραμένεις πάντα εκεί. Στο ίδιο σημείο. Στο σπίτι σου. Ή μήπως κάπου αλλού; Οι Εκδόσεις BELL παρουσιάζουν μια νέα φωνή στη λογοτεχνία του φανταστικού που θα συζητηθεί. Το Κάπου Αλλού, μια ιστορία σκοτεινή και πρωτότυπη, που στον πυρήνα της έχει δύο κοπέλες που βιώνουν μια αλλόκοτη πραγματικότητα, είναι το πρώτο μυθιστόρημα της Νατάσας Παυλίτσεβιτς.
16)Middlesex (ΠΑΤΑΚΗΣ)
Η οικογένεια Στεφανίδη εξαναγκάζεται σε διωγμό, όπως τόσοι και τόσοι πρόσφυγες απ’ τη Μικρά Ασία και καταλήγει το Ντιτρόιτ. Με φόντο την εποχή της ποτοαπαγόρευσης, του μακαρθισμού, του φορντισμού και της αυτοκινητοβιομηχανικής υστερίας, του ρατσισμού και του φυλετικού διαχωρισμού ο Τζέφρυ Ευγενίδης ξετυλίγει την ιστορία της κοινωνικής τους ενσωμάτωσης. Στη συνέχεια μετακομίζουν στο Μίσιγκαν. Κατά τη διάρκεια της αφήγησης, η Κάλλι μεταμορφώνεται σε Καλ μέσα απ’ την ξεχωριστή αφηγηματική αυτή ματιά ξεδιπλώνεται μπροστά μας η αναβίωση του αμερικάνικου έπους.
17)Το Παρτάλι (ΠΑΤΑΚΗΣ)
Με φόντο τη Θεσσαλονίκη της Μεταπολίτευσης δύο φοιτητές της Φιλοσοφικής Σχολής προσπαθούν να ερμηνεύσουν ένα γοητευτικά ανοίκειο πλάσμα που φορά παλιομοδίτικα φορέματα ενόσω περιφέρεται πλησίον του Βαρδάρη. Σε μια πόλη και μια εποχή που τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται το Παρτάλι δεν θα μπορούσε να ναι ούτε κατοχικό κορίτσι, ούτε νεοϋορκέζα drag queen. Πριν καν προλάβουν οι δύο φοιτητές να εισβάλλουν στη ζωή του το Παρτάλι έχει ήδη κατακλύσει τις δικές τους. Του Θεόδωρου Γρηγοριάδη.
18)Λόλα Καραμπόλα (ΕΡΜΑ)
Η Λόλα Καραμπόλα στέκεται μπροστά στον θαμπό καθρέφτη του μπάνιου, τυλιγμένη σε μια πετσέτα με τα αρχικά του Ε.Σ. Αρπάζει μια μπλούζα από τα άπλυτα και, καθώς τον καθαρίζει από την υγρασία, μέσα του βλέπει τα χρόνια του δημοτικού να περνάνε σαν σκηνές από ταινία. Πίσω από τις κλειστές πόρτες, στο δυομισάρι της προσφυγικής συνοικίας, αντιλαλούν τραγούδια και κατάρες. Έξω παραμονεύουν κραξίματα, αστυνομουνίες και καραμπόλες. Στον καθαρό καθρέφτη παρατηρεί ξανά το ξένο ρούχο, το σώμα της. Από την Ερωφίλη Κόκκαλη.
19)Διήγημας (ΑΚΥΒΕΡΝΗΤΕΣ ΠΟΛΙΤΕΙΕΣ)
Ο Διήγημας αποτελεί μια οδυνηρή άσκηση απελευθέρωσης που αρθρώνεται σε δώδεκα ενότητες-σπονδύλους. Η συγγραφέας επιστρέφει στα προσωπικά και συλλογικά τραύματα της παιδικής και εφηβικής ηλικίας αλλά και της ενήλικης ζωής μιας οποιασδήποτε θηλυκότητας, μέσα από σκοτεινές διαδρομές με παραστάτες της Μούσες ποιήτριες και ποιητές, και, πετώντας ένα προς ένα τα σκουπίδια της πατριαρχίας για χάρη όλων, φτάνει σε μια θαρραλέα ενηλικίωση. Ενηλικίωση προσωπική, μα παράλληλα και λογοτεχνική: αν στα προηγούμενα έργα της η Τεμπρίδου άγγιζε διερευνητικά τα όρια ποίησης και πεζογραφίας, στον Διήγημα τα αγνοεί ρητά και επιδεικτικά, σφυρηλατώντας με σθένος τη μοναδική φωνή της.
20)Ο γοργόνος και άλλα πλάσματα (ΘΡΑΚΑ)
Τα υπέροχα πλάσματα του Σπύρου Χαιρέτη έρχονται να μας κρατήσουν συντροφιά το φετινό καλοκαίρι. Η δροσερή του ποίηση γεμάτη ειρωνεία και αυτοσαρκασμό ίσως και να αποτελεί το πιο δυνατό, λυρικό coming out για φέτος. Μια ποιητική συλλογή τόσο προσωπική που φαίνεται να απαντά στο συλλογικό ΛΟΑΤΚΙΑ+ υποσυνείδητο. Υπάρχει νοικοκυριό χωρίς μια τοσοδούλα ντουλαπίτσα; Πόσα από μας ερωτεύτηκαν γοργόνους και άλλα πλάσματα; Πόσα από μας κλάψαμε στο μαιευτήριο όταν ο γιατρός ενημέρωνε τους γονείς μας για το βιολογικό μας φύλο; Πόσα από μας καταναλώσαμε τον έρωτα μέσω εφαρμογών και social media;
21)Ανθολογία Ελληνικής Κουήρ Ποίησης (RLS GREECE ΘΡΑΚΑ)
Είναι το queerness μορφή αντι-λόγου με αισθητικές και πολιτικές προεκτάσεις; Μέχρι και την έκδοση του συλλογικού έργου Ανθολογία Ελληνικής Κουήρ η προσπάθεια ανάδειξης ελληνικών queer φωνών φαντάζει ανεπαρκής. Πρόκειται για ένα εγχείρημα στη βάση του οποίου συνενώνονται η ποιητική πράξη, η πολιτική θέση και τo queerness, για την πρώτη απόπειρα διερεύνησης ενός αχαρτογράφητου ακόμα πεδίου για τα εγχώρια δεδομένα. Οι διάφοροι καλλιτέχνες και ακαδημαϊκοί συμμετέχοντες προσπαθούν να επανεννοήσουν όρους και έννοιες όπως η συγγένεια, ο γάμος, η ταξικότητα, ο ακτιβισμός, η θρησκεία, η ορατότητα, η εθνική ταυτότητα, η ψυχική υγεία, οι σεξουαλικές πρακτικές.
22)Ο άνθρωπος με το άδειο (ΔΙΑΠΛΑΣΗ)
Ένας δεκαοκτάχρονος μαθητής, εσώκλειστος σε κολλέγιο της Θεσσαλονίκης στις αρχές της δεκαετίας του 1950, συνειδητοποιεί ότι το τέλος της σχολικής χρονιάς θα σημάνει και τον οριστικό αποχωρισμό του με τον αγαπημένο του καθηγητή, τον 28χρονο Αμερικανό Αλ Σόγιερ, που αδιαφορούσε για τη στεγνή διδασκαλία της αγγλικής γραμματικής και τους μιλούσε για τη μαγεία της τέχνης, εμπνέοντας ολόκληρη την τάξη. Σε μια προσπάθεια να διαφυλάξει κάτι από εκείνον, ζητά από τον Αλ να του διηγηθεί τη ζωή του, στη διάρκεια των έξι τελευταίων απογευμάτων πριν αναχωρήσει για την Αμερική, ώστε να γράψει κάποτε γι’ αυτόν ένα βιβλίο. Από τον Βασίλη Βασιλικό.
23)Κλωτσιές με δωδεκάποντα (ΨΗΦΙΔΕΣ)
Το βιβλίο της Μαρίας Μάζη (ολόκληρος τίτλος «Κλωτσιές με δωδεκάποντα. Η ανάδυση ενός συλλογικού Εμείς μετά τη δολοφονία του Ζακ/της Ζάκι») προβληματίζεται γύρω από το πώς πενθεί μια γενιά της οποίας οι ήρωες και οι ηρωίδες δεν είναι παρά θύματα της ετεροκανονικής βίας του κράτους πατέρα; Έχουμε ευθύνη για το πένθος μας και κυρίως μπορούμε να το μετατρέψουμε σε αγωνιστικό εργαλείο; Πως οι έννοιες «ασφάλεια» και «κοινότητα» να επανανοηματοδοτηθούν σε έναν νέο πλαίσιο ΛΟΑΤΚΙ+ διεκδίκησης και να συνυφανθούν συνθέτοντας ένα νέο φαντασιακό; Ποιο ταυτοτικό Εμείς αναδύεται μετά την δολοφονία της Ζάκι;
24)636 για την Αθανασία (ΠΟΛΥΧΡΩΜΟΣ ΠΛΑΝΗΤΗΣ)
Πέντε ιστορίες αυτοτελείς, ημιτελείς και φαινομενικά ασύνδετες συναντώνται σε μια έκτη. Οι ιστορίες σκληρές, ωμές, δύσκολες, εύκολες, κωμικές, τρυφερές μα πάνω από όλα βαθύτατα ανθρώπινες, προσκαλούν τον αναγνώστη στη σχεδόν εξωπραγματική και υπερφίαλη πραγματικότητα των ηρώων δείχνοντας ξεκάθαρα πως η ζωή χωρίς όρια πολλές φορές δεν είναι επιλογή αλλά μονόδρομος. Οι χαρακτήρες, μερικοί καταραμένοι, ακραίοι, βουτηγμένοι στην υπερβολή και στο πρόβλημα, κάποιοι άλλοι βασανισμένοι ή απλοί καθημερινοί άνθρωποι, γίνονται άθελά τους πρωταγωνιστές μιας συνθήκης που τους θέλει δέσμιους του αριθμού «636». Αυτό το μαγικό νούμερο συνδέει με έναν σχεδόν καρμικό τρόπο τις ζωές όλων τις οποίες ορίζει η αινιγματική και αμφιλεγόμενη Αθανασία. Από τον Γιάννη Αδαμίδη.
25)Μητέρα μηδέν παιδιών (GUTENBERG)
Είναι η μητρότητα ανθρώπινο ένστικτο; Υπάρχει το μητρικό φίλτρο; Τι ισχύει πραγματικά με το βιολογικό ρολόι; Οι γυναίκες που δεν έκαναν παιδί μετανιώνουν; Υπάρχουν γυναίκες που έκαναν παιδί και το μετάνιωσαν; Όταν η μητρότητα θεωρείται υπέρτατη αξία και μοναδική «φυσιολογική» πορεία όλων των γυναικών, οι γυναίκες που σκέφτονται να μη γίνουν μητέρες δέχονται συνεχείς πιέσεις για να συμμορφωθούν στο επικρατές κοινωνικό πρότυπο και να εκπληρώσουν τη «φύση» τους. Αυτό το βιβλίο, το οποίο βασίζεται σε έρευνες και στις ψυχοθεραπευτικές ομάδες που οργανώνει ο Λύο Καλοβυρνάς από το 2012, δίνει φωνή στις γυναίκες, με ή χωρίς παιδιά, οι οποίες όχι μόνο δεν ακούγονται, αλλά φιμώνονται και υποτιμώνται ως προβληματικές ή ανύπαρκτες.