To «Tell Me Why» αποτελεί το πρώτο video game μεγάλης εταιρείας, της Dontnod Entertainment σε συνεργασία με τη Microsoft και το Xbox One, με πρωταγωνιστή τρανς χαρακτήρα. Οι δημιουργοί του franchise «Life is Strange» τον Αύγουστο του 2020 μας έφεραν ένα εξαιρετικά ατμοσφαιρικό, αφηγηματικού τύπου παιχνίδι που πραγματικά μας ταξιδεύει από τα πρώτα κιόλας λεπτά. Ως παίκτρια/ης χειρίζεσαι τα δίδυμα αδέρφια Tyler Ronan, ο οποίος είναι τρανς άντρας, τη φωνή του οποίου χαρίζει ο τρανς ηθοποιός August Aiden Black (Wrabel – The Village), και την Alyson Ronan (Erica Lindbeck). Κάτι που θεωρώ εξαιρετικά σημαντικό είναι πως για τη δημιουργία του παιχνιδιού οι παραπάνω εταιρείες συνεργάστηκαν με τη GLAAD, ώστε να φτιάξουν τους χαρακτήρες με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και να επιτευχθεί μια αυθεντική εκπροσώπηση.

Η ιστορία διαδραματίζεται σε ένα φανταστικό χωριό, Delos Crossing, στην Αλάσκα, όπου τα αδέρφια συναντιούνται μετά από 10 χρόνια για να οργανώσουν την πώληση του οικογενειακού τους σπιτιού. Οι χαρακτήρες έρχονται αντιμέτωποι με τα απομεινάρια της παιδικής τους ηλικίας και τα γεγονότα που οδήγησαν στον χωρισμό της οικογένειάς τους. Φυσικά, οι δημιουργοί ακολουθούν το μοτίβο του «Life is Strange» σύμφωνα με το οποίο οι πρωταγωνιστές έχουν κάποια υπερφυσική δύναμη. Τα αδέρφια, εδώ, έχουν την ικανότητα να αναβιώσουν τις παιδικές τους μνήμες, να τις συγκρίνουν μεταξύ τους και μέσα από αυτή τη διεργασία να ανακατασκευάσουν τις αναμνήσεις τους. Η επιμονή των δημιουργών στη λεπτομέρεια μας δίνει όχι μόνο δύο ιδιαίτερους πρωταγωνιστικούς χαρακτήρες, αλλά και ένα πλήθος πλούσιων δευτερευόντων χαρακτήρων που χτίζουν και χρωματίζουν την ιστορία με πολύ ιδιαίτερο τρόπο.

Ένα από τα κυριότερα στοιχεία είναι το «Book Of Goblins», ένα βιβλίο που τα παιδιά έγραψαν με τη μητέρα τους όταν ήταν μικρά και αποτελείται από ιστορίες μυθολογικού χαρακτήρα, οι οποίες όμως είναι κωδικοποιημένες για να μας δώσουν πληροφορίες για τη ζωή τους, αλλά και όλων των χαρακτήρων του παιχνιδιού. Η Dontnod είναι γνωστή για τη δημιουργία παιχνιδιών με κοινωνικό χαρακτήρα και το «Tell Me Why» σίγουρα αποτελεί ένα από αυτά, με την πολύ κρίσιμη διαφορά ότι φαίνεται να είναι πιο συνειδητοποιημένη και προσεγμένη αυτή η προσέγγιση.

Μέσα από τα μάτια του Tyler βλέπουμε την εμπειρία ενός νεαρού τρανς αγοριού, τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει σε προσωπικό και κοινωνικό επίπεδο, αλλά ταυτόχρονα τον μαθαίνουμε ως έναν άνθρωπο που δεν είναι μόνο αυτή του η ταυτότητα. Μέσα από το παιχνίδι μαθαίνουμε πράγματα για την Queer κοινότητα της Αλάσκας, την Tlingit κουλτούρα, τα περιβαλλοντικά προβλήματα της περιοχής, το νεανικό σύστημα δικαιοσύνης και γενικότερα όλο το περιβάλλον που επηρεάζει και δημιουργεί αυτούς τους πολυδιάστατους χαρακτήρες. Στην ουσία αυτό που μας κρατάει στο παιχνίδι, πέρα από τα εξαιρετικά οπτικοακουστικά στοιχεία, είναι οι ίδιοι οι χαρακτήρες, οι ιστορίες τους και εν τέλει το πόσο πραγματικές και σημαντικές είναι.

Για μένα το «Tell Me Why» αποτελεί μια τεράστια βάση προς την αρχή εκπροσώπησης ΛΟΑΤΚΙ+ ανθρώπων στη βιομηχανία του gaming που γενικά αποτελείται από ετεροκανονικούς χαρακτήρες και ιστορίες.


Sam Krik