Η Έλλη Παπακωνσταντίνου/ODC Ensemble, μετά την τελευταία δημιουργία της “Oedipus: Sex with Mum Was Blinding” που παρουσιάστηκε στο BAM (Brooklyn Academy of Music) της Νέας Υόρκης αποσπώντας διθυραμβικές κριτικές, (τόσο η εφημερίδα Observer όσο και το OperaWire τη συγκατέλεξαν στη λίστα των  must-see παραστάσεων) η σκηνοθέτης (Fulbright Artist’s Award 2019-20 και Music Theatre Now Award 2019), βάδισε για ακόμα μία φορά σε νέα, ανεξερεύνητα μονοπάτια δημιουργώντας ένα υβριδικό έργο, μια ψηφιακή διαδραστική παράσταση που ο θεατής έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει ζωντανά.

Όπως είπε η σκηνοθέτης: «Η περίοδος του lockdown με βρήκε να κάνω πρόβες στο Σουηδικό έργο “Στα ίχνη της Αντιγόνης” της Χριστίνας Ουζουνίδη  που εστιάζει στην ρευστή ταυτότητα και την έμφυλη βία. Συνεχίζοντας τις πρόβες μέσα από ψηφιακές πλατφόρμες, άρχισαν να αναδύονται αισθητικές και διακειμενικές αντιστοιχίες χάρη στη χρήση των νέων μέσων. Ο περιορισμός στο σπίτι πάντα χαρακτήριζε το γυναικείο φύλο και τη γυναικεία δημιουργία και τώρα ο εγκιβωτισμός, η «έλλειψη οξυγόνου» της κάθε περφόρμερ μέσα στο ψηφιακό της παράθυρο, άρχισε να συνομιλεί με το ίδιο το περιεχόμενο του έργου. Το «Trace of Antigone» σε digital μορφή παρουσιάστηκε μέσω μιας ψηφιακής πλατφόρμας με 15 sold out παραστάσεις με θεατές από όλο τον κόσμο (ανάμεσά τους η Αμερικανίδα φιλόσοφος, συγγραφέας που έχει συμβάλει τα μέγιστα στο πεδίο του φεμινισμού Τζούντιθ Μπάτλερ και ο Αμερικανός συγγραφέας και σκηνοθέτης, Ρίτσαρντ Σέχνερ, ιδρυτής της ομάδας Wooster Group και του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης NYU). Η παράσταση δουλεύτηκε ξανά για να πάρει τη μορφή φυσικής παράστασης και πρόκειται να κάνει Παγκόσμια Πρεμιέρα στο διεθνούς φήμης  ROMAEUROPA Festival στις 13 & 14 Οκτώβρη. Η παράσταση είναι ήδη προτεινόμενη για το ιταλικό «Βραβείο Κριτικών (#PremioReteCritica)» για τη digital μορφή της και θα συνεχίσει την περιοδεία της με επόμενη στάση το Διεθνές Φεστιβάλ Città Delle 100 Scale Festival στις 19 Οκτώβρη. Η παράσταση “απέσπασε το “Amazone Award” (65th Amazon Filmfare Awards 2020). «Οι κριτές εντυπωσιάστηκαν τόσο από την ιδέα, το περιεχόμενο και την αισθητική ποιότητα της πρότασης, που αποφάσισαν να δημιουργήσουν μια ειδική υποψηφιότητα» αναφέρεται στο σκεπτικό της βράβευσης.

Για όλες εμάς ήταν επίσης, ένας τρόπος να στηρίξουμε τις επιζώσες έμφυλης ή/και ενδοοικογενειακής βίας, γυναίκες, θηλυκότητες, ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα εν μέσω πανδημίας και περιορισμού της κυκλοφορίας, που είναι εγκλωβισμένες/α σε κακοποιητικό περιβάλλον.

Η παράσταση «Ιχνη της Αντιγόνης/Trace of Antigone» είναι  μία live-streamed, φυσική / ψηφιακή περφόρμανς, που έχει αναπτυχθεί, σχεδιαστεί και εκτελεστεί σε  διαφορετικά σπίτια των καλλιτέχνιδων κατά την περίοδο της απομόνωσης. Ενώνουν τις δυνάμεις τους για να δημιουργήσουν μία μοναδική οπτικοακουστική εμπειρία, ένα συγχρονισμένο κινηματογραφικό κονσέρτο. Πρόκειται για  ένα οπτικοακουστικό κέντημα, ένα ζωντανό έργο τέχνης που ξετυλίγεται ταυτόχρονα τόσο στον ψηφιακό όσο και στον φυσικό κόσμο. Το έργο στοχεύει να συνδέσει το φυσικό με το ψηφιακό, το υλικό με το άυλο και να συνδυάσει τα δύο ακροατήρια (το ψηφιακό και το φυσικό) στον αιθέρα ενός μετα-χώρου. Είναι ένα παράξενο ζώο του Διαδικτύου. Οι ερμηνεύτριες 4 live στη σκηνή και 2 μέσω ψηφιακής πλατφόρμας, υφαίνουν μαζί γλώσσες, εικόνες και ήχους. Μας επιτρέπουν να μπούμε μέσα από τα παράθυρά τους στο εσωτερικό τους χώρο. Μοιράζονται διαφορετικές εμπειρίες για να συνθέσουν μαζί έναν κοινό τόπο και να μεταφέρουν ένα κοινό μήνυμα  Είναι η αρχή ενός νέου κόσμου,  όπου μπορούμε να συναντηθούμε να αλληλοεπιδράσουμε να ενωθούμε επιτρέποντας ο καθένας να παίξει με τα όρια της ιδιωτικότητα του.»

 

Η Σουηδική κριτική αναφέρει χαρακτηριστικά για την ελληνικής καταγωγής συγγραφέα: “Η γραφή της διακεκριμένης Ελληνο-Σουηδής Χριστίνας Ουζουνίδης εκπορεύεται από την άμεση επαφή της με το θέατρο. Η γλώσσα είναι μεστή κι εναλλάσσεται στιγμιαία από καθημερινή σε υψηλή ποιητική. Η γλωσσική επιφάνεια στα “‘Ιχνη της Αντιγόνης” καταρρέει, κι ένα αρχαϊκό σκοτάδι απλώνεται.”

Η παράσταση στηρίζεται από το Υπουργείο Πολιτισμού, το Arts Council της Σουηδίας (Kulturrådet) και την Σουηδική Πρεσβεία στην Ελλάδα και τελεί υπό την Αιγίδα της Γενικής Γραμματείας Ισότητας και της UNESCO.

Καθώς οι κρίσιμες στιγμές που ζούμε επιβάλλουν την φυσική απόσταση για την αντιμετώπιση της εξάπλωσης του Covid-19,  η Έλλη Παπακωνσταντίνου και οι συνεργάτιδες της δημιουργούν μια νέα θεατρική γλώσσα: Το Θέατρο του Εγκλεισμού / Theatre of Seclusion (© Elli Papakonstantinou / ODC Ensemble, 28 March 2020, Athens, All rights reserved).


ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ:

“΄Ιχνη της Αντιγόνης” της Christina Ouzounidis

Concept / Σκηνοθεσία: Έλλη Παπακωνσταντίνου
Μετάφραση στα Ελληνικά:  Margarita Mellberg
Μετάφραση στα Αγγλικά: Gemma H. Carbone, Ειρήνη Δερμιτζάκη, Έλλη Παπακωνσταντίνου
Visual Art Advisor: Μαίρη Ζυγούρη
Μουσική σύνθεση: Nalyssa Green, Κατερίνα Παπαχρήστου
Χορογραφία: Βάλια Παπαχρήστου
Ερμηνεύουν: Miss Presence and The Absent Girl Band: Nalyssa Green, Σεραφίτα Γρηγοριάδου, Gemma H. Carbone, Βάλια Παπαχρήστου, Κατερίνα Παπαχρήστου, Σοφία Μανώλη
Υπεύθυνη Επικοινωνίας:  Μαρία Τσολάκη, Ευαγγελία Σκρομπόλα
Βοηθός Σκηνοθέτη: Ηρώ Λέφα
Φωτογραφία FLP Athens:  Σοφία Μανώλη
Παραγωγή: ΟDC ENSEMBLE
Υπεύθυνος Τεχνικών: Α Ειρήνη Δερμιτζάκη
Υπεύθυνη Τεχνικών: Β Χαρίκλεια Πετράκη
Βοηθός Παραγωγής: Κορίνα Κοτσίρη
Photography: FLP Athens, Sophia Manοli