Ανοιχτή επιστολή διαμαρτυρίας για την έλλειψη στην παράλληλη στήριξη μαθητών & τη δραματική υποβάθμιση της ειδικής αγωγής

08/12/2017
από

Αν θέλετε κι εσείς να συνυπογράψετε την παρακάτω επιστολή, πατήστε πάνω στον σύνδεσμο και αφήστε το όνομά σας σε σχόλιο, ώστε να προστεθείτε στα ονόματα:

Εναλλακτικά, μπορείτε να στείλετε mail με το επώνυμο και το όνομα σας και την ένδειξη “συνυπογράφω για την παράλληλη στήριξη” στα παρακάτω e-mails [email protected] & [email protected]

Κύριε πρωθυπουργέ,  κκ. υπουργοί Παιδείας & Οικονομικών

Παρά τις παραδοσιακά θετικές διαβεβαιώσεις και τον αυτοθαυμασμό του υπουργείου στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς πως “Όλοι οι δάσκαλοι βρίσκονται στις θέσεις τους!”1, τρεις μήνες μετά και λίγες μόλις μέρες πριν το νέο έτος διαπιστώνουμε με πικρότατη απογοήτευση πως η Πολιτεία, δεν έχει ακόμα καλύψει τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες των Α.μεΑ. & Α.μεΕ.Ε.Α.2 μαθητών που φοιτούν στα γενικά σχολεία. Ανάγκες που η ίδια έχει διαγνώσει και αναγνωρίσει με γνωματεύσεις των δομών του Υπουργείου Παιδείας, τα ΚΕΔΔΥ3.

Αναλυτικότερα, μετά την αρχική τοποθέτηση (λίγων) εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης της «Α΄ φάσης» και παράλληλα με την υποβολή νέων αιτημάτων από τις σχολικές μονάδες, έγιναν την Πέμπτη 2/11, έπειτα από δύο μήνες λειτουργίας των σχολείων λίγες ακόμα προσλήψεις αναπληρωτών στη «Β΄ φάση».4

Προσλήψεις – ψίχουλα και από το περίσσευμα δασκάλων της γενικής αγωγής, που οδήγησαν στην εφαρμογή ενός αντεπιστημονικού «αποσπασματικού μοντέλου» παράλληλης στήριξης που μοιράζει τον ειδικό δάσκαλο σε δύο και τρεις μαθητές την εβδομάδα. Τοποθετήσεις βασισμένες σε αυθαίρετα και αντιεπιστημονικά κριτήρια ανάλογα με τη «σοβαρότητα» των συμπτωμάτων του κάθε παιδιού, όπως αυτά εμφανίζονται στο χώρο του σχολείου.

Ως εκ τούτου, μαθητές για τoυς οποίους προβλέπεται5 καθημερινή, πλήρης στήριξη εκπαιδευτικού ειδικής αγωγής και εφαρμογή εξατομικευμένου εκπαιδευτικού προγράμματος, είτε παραμένουν εντελώς ακάλυπτοι, είτε καλύπτονται μόνο για τις μισές ώρες του σχολικού προγράμματος.

Συγκεκριμένα αυτή τη στιγμή, στα δημοτικά σχολεία του νομού Κυκλάδων, δεκαεννέα (19) μαθητές με εγκεκριμένη παράλληλη στήριξη πλήρους ωραρίου, παραμένουν χωρίς ΚΑΜΙΑ ΑΠΟΛΥΤΩΣ στήριξη! Ενώ δεκαοχτώ (18) ακόμα μαθητές στερούνται υποστήριξης τις μισές μέρες του σχολείου!6

Την απογοήτευσή μας σε όλο αυτό το παράλογο και προβληματικό σκηνικό έρχεται να κορυφώσει η εφαρμογή μιας …καινοφανούς όσο και ευφάνταστης πολιτικής (;) του υπουργείου και της Πρωτοβάθμιας Διεύθυνσης των Κυκλάδων: Ειδικότερα, ζητείται από τους εκπαιδευτικούς γενικής αγωγής7 των σχολικών μονάδων με περισσεύματα δύο έως τριών ωρών έκαστος και για μέχρι τέσσερεις εκπαιδευτικούς ανά μονάδα, να καλύψουν (το πολύ οχτώ) ώρες παράλληλης στήριξης ανά παιδί. Φυσικά τέτοιου είδους αντιπαιδαγωγικές και μπακαλίστικες πρακτικές, παραβιάζουν τόσο τα εκπαιδευτικά δικαιώματα των παιδιών όσο και την ισχύουσα νομοθεσία. Και όχι μόνο ΔΕΝ λύνουν το πρόβλημα, αλλά δημιουργούν επιπλέον σωρεία νέων προβλημάτων σε παιδιά, δασκάλους και γονείς. Υποτιμούν την αναγκαιότητα άμεσης κάλυψης των κενών θέσεων της παράλληλης στήριξης από μόνιμο εξειδικευμένο εκπαιδευτικό προσωπικό, ενώ ταυτόχρονα μετατρέπουν τα παιδιά μας σε πειραματόζωα. Παιδιά με μαθησιακές και κοινωνικοσυναισθηματικές δυσκολίες, για τα οποία και μόνο το ασταθές περιβάλλον αποτελεί σημαντική τροχοπέδη στην εξέλιξη και την πρόοδό τους. (Δεν γνωρίζουμε ποιος ιθύνων νους το σκέφτηκε αυτό ως «λύση», όμως είναι προφανές πως όποιος κι αν το σκέφτηκε είναι ΠΑΝΤΕΛΩΣ ΑΣΧΕΤΟΣ με τη φύση και τους στόχους του θεσμού της παράλληλης στήριξης και με την ειδική αγωγή γενικότερα, άρα καλύτερα στο εξής να απασχοληθεί με κάτι άλλο, άσχετο με τα παιδιά μας…)
Κατά συνέπεια, ΚΑΤΑΓΓΕΛΟΥΜΕ τις αντιπαιδαγωγικές, αντιεπιστημονικές και ρατσιστικές τακτικές του υπουργείου οι οποίες ενισχύουν το στίγμα, τις διακρίσεις και τον κοινωνικό αποκλεισμό των Α.μεΑ. & Α.μεΕ.Ε.Α. μαθητών και πλήττουν ποικιλοτρόπως, τόσο τους ίδιους τους μαθητές, τους γενικούς δασκάλους τους, όσο και τις οικογένειές τους. Οικογένειες που για μια ακόμη φορά οδηγούνται να καταφύγουν στην ιδιωτική παράλληλη στήριξη, ΑΝ έχουν τα μέσα. Οικογένειες ήδη επιβαρυμένες ψυχολογικά και οικονομικά από την γενικότερη σημερινή οικονομική κατάσταση της χώρας, από την ανεργία, από τους -υποτίθεται- «ανταποδοτικούς» φόρους, από τις θεραπείες8 των παιδιών και των ανύπαρκτων ή υποστελεχωμένων δομών παρέμβασης & αποκατάστασης9, που αφορούν τόσο την ψυχική υγεία όσο και την ενίσχυση των παιδιών στην εκπαίδευση.


ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ τα αυτονόητα:
Την πλήρη κάλυψη των κενών στην παράλληλη στήριξη με μόνιμες προσλήψεις εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής, που ιδανικά θα παραμένουν οι ίδιοι για όσες τάξεις τους χρειάζεται το παιδί.

Καμιά συμπλήρωση ωραρίων στην παράλληλη για να φαίνεται ότι υπάρχει «κάλυψη» αναγκών. Καλούμε τους δασκάλους της γενικής αγωγής να αρνηθούν με εντιμότητα εφ΄όσον δεν κατέχουν την αναγκαία εξειδίκευση.

Οι ανάγκες σε Παράλληλη Στήριξη θα πρέπει να καλύπτονται ΣΕ ΑΠΟΛΥΤΗ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ, ΚΑΝΟΝΙΚΑ και ΑΠΟΛΥΤΑ, όπως προβλέπουν οι σχετικές γνωματεύσεις, και ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΑ για το κάθε παιδί που την έχει ανάγκη, με πλήρη κάλυψη όλων των ωρών που χρειάζεται για την εφαρμογή του ΕΕΠ από δάσκαλους ΕΑΕ.

Οι δάσκαλοι της Ειδικής Αγωγής (τμήματα ένταξης και παράλληλης στήριξης) θα πρέπει να βρίσκονται στις θέσεις τους στην αρχή της σχολικής χρονιάς, ΠΡΙΝ από όλους, προκειμένου να πραγματοποιηθεί ομαλότερα η σχολική ένταξη των μαθητών κι όχι να προσλαμβάνονται σε δόσεις!

Σύμφωνα με το Σύνταγμα (Άρθρο 16, παρ. 4), η Πολιτεία θα πρέπει να καλύπτει τις υποχρεώσεις της και να σέβεται τις συνταγματικές επιταγές της Δημόσιας, Δωρεάν, Ενιαίας, Συμπεριληπτικής και Δημοκρατικής Παιδείας και το δικαίωμα όλων των παιδιών στη μόρφωση, προστατεύοντας ιδιαιτέρως τις αρχές της ισότητας, της αποφυγής διακρίσεων και της κοινωνικής δικαιοσύνης! Είναι επίσης προφανές ότι το κόστος που δαπανά μια ευνομούμενη πολιτεία για την άρτια ειδική αγωγή και εκπαίδευση των παιδιών στο σήμερα, της εξασφαλίζει στο αύριο πολλαπλάσια έσοδα και οφέλη: Παρέχοντας τους τώρα το κατάλληλο εκπαιδευτικό πλαίσιο, χωρίς ημίμετρα και οικονομικά παζάρια, τους επιτρέπουμε να ενταχθούν κοινωνικά και να εξελιχθούν ατομικά στο καλύτερο δυνατόν δυναμικό τους, άρα σε αυριανούς ενεργούς και παραγωγικούς πολίτες. Μην ξεχνάμε τέλος πως «Η ποιότητα και ο πολιτισμός μιας κοινωνίας και μιας δημοκρατικής χώρας φαίνεται στην ποιότητα ζωής που παρέχει στα άτομα με αναπηρία.»10 Και από την ισότιμη, ποιοτική και συμπεριληπτική εκπαίδευση στα Α.μεΑ. & Α.μεΕ.Ε.Α. παιδιά της, ως τους πλέον ευάλωτους πολίτες της, επιστρέψτε μας να συμπληρώσουμε.

“Υπερασπίσου το παιδί γιατί αν γλιτώσει το παιδί υπάρχει ελπίδα.”
Για όλα τα παραπάνω,
ΖΗΤΑΜΕ να υπερασπιστείτε τα παιδιά και τα δικαιώματά τους. Υπεύθυνα και έντιμα. Στην πράξη. Άμεσα.
ΖΗΤΑΜΕ να σταματήσει πια ο εμπαιγμός και οι διακρίσεις σε βάρος των Α.μεΑ. και Α.μεΕ.Ε.Α. μαθητών!
Μηδενική ανοχή όταν αφορά τα παιδιά και το δικαίωμα της ισότητας στην εκπαίδευση!
Με όσο κουράγιο, δύναμη και εκτίμηση μας έχει απομείνει, συνυπογράφουμε την παρούσα, αναμένοντας να σταματήσετε την αποδόμηση της ειδικής αγωγής και να πράξετε άμεσα τα δέοντα για τις παράλληλες στηρίξεις σε εκκρεμότητα.
Γονείς, θεραπευτές και δάσκαλοι παιδιών που χρίζουν και δικαιούνται παράλληλης στήριξης._


1Αυτό ακούγαμε την 11η Σεπτέμβρη. Αλλά οι δάσκαλοι της παράλληλης στήριξης δεν ήταν πουθενά…
2Μαθητές/άτομα με αναπηρία & μαθητές/άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
3 Τα Κέντρα Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (Κ.Ε.Δ.Δ.Υ.), παλαιότερα ονομαζόμενα Κέντρα Διάγνωσης, Αξιολόγησης και Υποστήριξης (Κ.Δ.Α.Υ.) λειτουργούν στις έδρες των νομών και νομαρχιών, ως αποκεντρωμένες δημόσιες υπηρεσίες, υπαγόμενα απευθείας στο Υπ. Παιδείας, με σκοπό την προσφορά υπηρεσιών διάγνωσης, αξιολόγησης και υποστήριξης των μαθητών και κυρίως εκείνων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, καθώς και υποστήριξης, πληροφόρησης και ευαισθητοποίησης των εκπαιδευτικών, των γονέων και της κοινωνίας. Στην πραγματικότητα ένα παιδί μπορεί να βρίσκεται σε αναμονή μέχρι και δυο χρόνια για να εξεταστεί από τις υποστελεχωμένες και υποβαθμισμένες αυτές δομές, τουλάχιστον σε κάποιες περιφέρειες…
4Το ελληνικό παράδοξο, όπου τα παιδιά πάνε όλα μαζί στις 11/9 σχολείο, σε μια και μοναδική «φάση», αλλά οι δάσκαλοι τους προσλαμβάνονται στη διάρκεια της χρονιάς σε …δόσεις! Η «Α φάση» τον Οκτώβρη, η «Β φάση» τον Νοέμβρη και πάει λέγοντας… Που σημαίνει απλά πως για κάποια παιδιά οι εκπαιδευτικές τους ανάγκες καλύπτονται για 9 μήνες, για κάποια για 8 μηνες, για κάποια για 7 και 6 μόνο μήνες και για κάποια δεν καλύπτονται ΠΟΤΕ… Το λες και εμπαιγμό δηλαδή.
5Προβλέπεται στη βάση πάντα των αξιολογήσεων και των γνωματεύσεων των ΚΕΔΔΥ.
6Υπολείπονται δηλαδή από δέκα (10) έως δεκατέσσερις (14) ώρες για να συμπληρωθεί το αναγκαίο πλήρες ωράριο στήριξής τους.
7Καλούνται δηλαδή απλοί δάσκαλοι, χωρίς καμιά εξειδίκευση ή μετεκπαίδευση στην ειδική αγωγή, να υποστηρίξουν παιδιά με αυτισμό, με σύνδρομα, με ΔΕΠΥ και με διάφορες κοινωνικοσυναισθηματικές και αναπτυξιακές δυσκολίες. Με ποιο «μαγικό» τρόπο άραγε θα τα καταφέρουν;;
8Άλλο επίσης πονεμένο θέμα οι θεραπείες, όπου: Ο ΕΟΠΥΥ μέχρι σήμερα για κάθε συνεδρία που πληρώνουμε οι γονείς 30ευρα μας αποζημιώνει με τα εξής «εντυπωσιακά» ποσά: Για μία εργοθεραπεία αποδιδόταν 1,23 ευρώ μέχρι πρόσφατα που (επιτέλους) επικαιροποιήθηκε στα 15 ευρω, για την ειδική διαπαιδαγώγηση επίσης 1,23 ευρώ, για ψυχοθεραπεία, όταν αυτή εκτελείται από παιδοψυχιάτρους, ψυχιάτρους και νευρολόγους, 15 ευρώ, αλλά για ψυχοθεραπεία από ψυχολόγους αποδίδονται μόλις 2,26 ευρώ. Το εκπληκτικό ποσό του 1,23 ευρώ είναι κατάλοιπο της εποχής της δραχμής, όταν προ 20ετίας η συνεδρία αποζημιωνόταν με 400 δραχμές, το οποίο μετατράπηκε σε 1,23 ευρώ. Και έτσι παρέμεινε! Και καλύτερα ας μην αναφερθούμε στο πόσες οικογένειες αναγκαστικά διέκοψαν τις θεραπείες, τότε, με τις περιβόητες «συμβάσεις» (2016) και τώρα με τις τραγικές καθυστερήσεις πληρωμών του ΕΟΠΥΥ…
9Βλ. Κ.Ε.Φ.Ι.Α. (Κέντρα Φυσικής & Ιατρικής Αποκατάστασης, πρώην ΚΕΚΥΚΑΜΕΑ)
10Η διαπίστωση ανήκει στους βουλευτές Α. Μεϊκόπουλο του ΣΥΡΙΖΑ, Μ. Χρυσοβελώνη των ΑΝ.ΕΛ. και Π. Μουτσινά (ανεξάρτητο.), με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία, την 3η Δεκεμβρίου 2014.
=====================




Δες και αυτό!