∆ιεµφυλική µαθήτρια απευθύνθηκε στο Συνήγορο του Πολίτη καταγγέλλοντας προσβλητική, ταπεινωτική και απειλητική συµπεριφορά στο σχολικό της περιβάλλον λόγω της ταυτότητας φύλου της. Συγκεκριµένα, η µαθήτρια κατήγγειλε την ύπαρξη εκφοβιστικού και εχθρικού κλίµατος στο εσπερινό γυµνάσιο στο οποίο φοιτούσε, το οποίο στην ακραία του µορφή έφτασε ακόµη και στην απειλή ή την άσκηση βίας. Σύµφωνα µε την αναφερόµενη, στη διαµόρφωσηαυτού του κλίµατος συνέβαλε καθοριστικά η στάση του σχολείου, όπως αυτή εκδηλώθηκε µέσω της διαχείρισης του θέµατος από τη διεύθυνσή του. Την αναφορά αυτή υποστήριξαν υποδειγµατικά δύο οργανώσεις της ΛΟΑΤ κοινότητας, γεγονός που είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό για την προοπτική εµπέδωσης σχέσεων εµπιστοσύνης και συνεργασίας δηµόσιων φορέων µε κοινότητες που δραστηριοποιούνται στο χώρο προστασίας δικαιωµάτων ευάλωτων οµάδων.
O Συνήγορος του Πολίτη ζήτησε τις απόψεις της διεύθυνσης του σχολείου για τα καταγγελλόµενα και µετά την ανταπόκριση του σχολείου, πραγµατοποίησε συναντήσεις στα γραφεία της Αρχής και στις εγκαταστάσεις του εσπερινού γυµνασίου, µε όλα τα εµπλεκόµενα µέρη, καθώς και µε εκπροσώπους υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας που είναι επιφορτισµένες µε την εποπτεία της λειτουργίας των σχολείων, προκειµένου να αναζητηθεί άµεσα υλοποιήσιµη λύση.
Μετά την ολοκλήρωση αυτού του κύκλου επαφών και την αξιολόγηση των απόψεων που διατυπώθηκαν, ο Συνήγορος του Πολίτη πρότεινε στη διεύθυνση του σχολείου, ως ένδειξη έµπρακτης αναγνώρισης του δικαιώµατος της µαθήτριας στη διεµφυλικότητα και ως αφετηρία αποκατάστασης της εµπιστοσύνης της µαθήτριας στη διεύθυνση του σχολείου, να γίνουν σεβαστή η βούλησή της σχετικά µε:
α) τη χρήση του ονόµατος που η ίδια επιθυµεί στις σχέσεις της µε τους συµµαθητές της και τους εκπαιδευτικούς,
β) τις γυναικείες ενδυµατολογικές της προτιµήσεις, εφόσον δεν ξεπερνούν τα όρια ευπρέπειας που ισχύουν για τις υπόλοιπες µαθήτριες
και γ) τη χρήση της γυναικείας τουαλέτας.
Οι ανωτέρω προτάσεις έγιναν οµόφωνα δεκτές από τη διεύθυνση και τον σύλλογο διδασκόντων του σχολείου.
Προκειµένου δε να αποκατασταθεί η οµαλότητα στη λειτουργία του σχολείου, αλλά και η ενηµέρωση και ευαισθητοποίηση της σχολικής κοινότητας σε ζητήµατα προστασίας δικαιωµάτων ΛΟΑΤ, σε συνεργασία µε την Αρχή, συγκροτήθηκε οµάδα
παρέµβασης, αποτελούµενη από σύµβουλο Αγωγής Υγείας της ∆ιεύθυνσης Β’/θµιας Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, ψυχολόγο και εκπρόσωπο της οµάδας Εκπαιδευτικών και Ειδικών Ψυχικής Υγείας «Οµοφοβία στην Εκπαίδευση». Κατόπιν
αδείας του Υπουργείου Παιδείας, πραγµατοποιήθηκαν οργανωµένες εκπαιδευτικές δράσεις ευαισθητοποίησης και ενηµέρωσης στο σχολείο, τόσο προς τους µαθητές, όσο και προς τους εκπαιδευτικούς.
Η διερεύνηση της ατοµικής αναφοράς είχε θετικές πτυχές στην τελική της έκβαση, καθώς η εν λόγω µαθήτρια ολοκλήρωσε επιτυχώς τη φοίτησή της στο Εσπερινό Γυµνάσιο. Ωστόσο, ανέδειξε σοβαρά κενά στις υπάρχουσες συµβουλευτικές – υποστηρικτικές δοµές στην εκπαίδευση που καθιστούν δυσχερή την αποτελεσµατική διαχείριση συµπεριφορών ή φαινοµένων, που ενέχουν διάκριση λόγω εθνικής ή φυλετικής καταγωγής, θρησκευτικών ή άλλων πεποιθήσεων, αναπηρίας, σεξουαλικού προσανατολισµού ή ταυτότητας φύλου των µαθητών.
Ο Συνήγορος του Πολίτη προτείνει στο Υπουργείο Παιδείας:
• την υλοποίηση πιλοτικών δράσεων, αντίστοιχων µε αυτών που πραγµατοποιήθηκαν στην παρούσα περίπτωση, σε σχολεία της επικράτειας, που θα επιλεγούν βάσει των προβληµάτων και ενδοσχολικών συγκρούσεων που παρουσιάζουν και το βαθµό της διαφορετικότητας που φιλοξενούν.
• την αξιοποίηση της παρούσας εµπειρίας, και της υποδειγµατικής συµβολής των αρµόδιων υπηρεσιών και των εκπροσώπων οργανώσεων της κοινωνίας των πολιτών που δραστηριοποιούνται σε ζητήµατα προστασίας ευπαθών οµάδων.
Για την περαιτέρω αξιοποίηση µάλιστα της ως άνω καλής πρακτικής, προτείνεται:
• η έκδοση και αποστολή εγκυκλίου προς όλες τις σχολικές µονάδες, µε την οποία να υπογραµµίζεται η αξία αποδοχής της διαφορετικότητας, ανεξαρτήτως εθνικής ή φυλετικής καταγωγής, θρησκευτικών πεποιθήσεων, αναπηρίας, σεξουαλικού προσανατολισµού και ταυτότητας φύλου καθώς και η παροχή πληροφοριών σχετικά µε τις συµβουλευτικές-υποστηρικτικές δοµές
στις οποίες µπορεί να απευθυνθεί ένα σχολείο που αντιµετωπίζει σχετικά προβλήµατα.
• η επαναλειτουργία της γραµµής υποστήριξης 1528 από τη Γενική Γραµµατεία Νέας Γενιάς προκειµένου να µπορούν εκπαιδευτικοί και µαθητές να µπορούν να καταγγέλλουν περιστατικά οµοφοβικής και τρανσφοβικής βίας, και να ζητούν υποστήριξη.
• η υποστήριξη και ανάπτυξη του Παρατηρητηρίου κατά της Σχολικής Βίας και η ανάπτυξη συνεργειών µε την κοινωνία των πολιτών