Yπουργός Παιδείας για την παρουσία ρασοφόρων στα σχολεία: “Δεν πρόκειται να μετατραπούν τα σχολεία σε μία αγορά ομιλιών της μίας ή άλλης κατεύθυνσης”

05/04/2016

Το σχολείο, δεν είναι δυνατό να δίδει βήμα μαθήματος, δηλαδή συνδιδασκαλίας, σε οποιονδήποτε τρίτο παράγοντα ο οποίος δεν είναι εκπαιδευτικός. Δεν πρόκειται να μετατραπούν τα σχολεία, το διδακτικό πρόγραμμα, σε μία αγορά ομιλιών της μίας ή άλλης κατεύθυνσης. Το δημόσιο σχολείο έχει την ευθύνη για το περιεχόμενο των μαθημάτων.

Τα παραπάνω τόνισε ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης κατά τη χθεσινή συζήτηση στη Βουλή, της ερώτησης του Βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας Μ. Βορίδη σχετικά με την «απαγόρευση της ομιλίας του Μητροπολίτη Λαυρεωτικής και Μεσογαίας κ. Νικολάου στο 15ο Ενιαίο Λύκειο Θεσσαλονίκης».

Ολόκληρη η τοποθέτηση:

Α. Εκδηλώσεις πρέπει να γίνονται στα σχολεία, εκτός διδακτικού χρόνου και με βάση την ευθύνη του συλλόγου των καθηγητών και των υπηρεσιών του υπουργείου. Καμία αντίρρηση. Δεν πρόκειται, όμως, να μετατραπούν τα σχολεία, το διδακτικό πρόγραμμα, σε μία αγορά ομιλιών της μίας ή άλλης κατεύθυνσης. Το δημόσιο σχολείο έχει την ευθύνη για το περιεχόμενο των μαθημάτων. Δεν είναι δυνατόν να εκχωρήσει αυτή τη συνταγματικά, την εκ του Συντάγματος απονεμηθείσα ευθύνη, αυτήν την πολιτικά νομιμοποιημένη ευθύνη λειτουργίας του, σε οποιονδήποτε τρίτο εκτός σχολείου.

Β. Αν αρχίσουμε να εκχωρούμε αυτή την ευθύνη, αυτό προϋποθέτει, κατά τη γνώμη μου, πράγματα τα οποία δεν νομίζω ότι και εσείς θα ήταν σίγουρο ότι θα προσυπογράφατε. Τη μία ο κ. Χατζηνικολάου, ο ένας, την άλλη ο κύριος άλλος κ.ο.κ. Δεν εξομοιώνω, αλλά το αξίωμα του καθενός δεν σημαίνει ότι του δίνει τη δυνατότητα να εισέρχεται και να κάνει μάθημα στο σχολείο. Το μάθημα είναι δουλειά του καθηγητή στο πλαίσιο του προγράμματος του σχολείου.

Γ. Η άλλη λειτουργία μετατρέπει το σχολείο σε μία αγορά, η οποία δίνει τη δυνατότητα να λέει ο καθένας ό,τι θέλει -σεβαστά αυτά που θέλει- και ταυτοχρόνως να πουλάει κιόλας -δεν αναφέρομαι στο συγκεκριμένο θέμα, αλλά έχουμε και τέτοια ζητήματα, να προσπαθούν δηλαδή κάποιοι να μετατρέπουν το σχολείο και σε ένα ανοιχτό πωλητήριο διαφόρων πραγμάτων. Ε όχι, αυτό δεν μπορούμε να το δεχθούμε. Υπάρχουν κανόνες για την εύρυθμη σχολική λειτουργία και το σχολείο πρέπει να είναι ανοιχτό, γιατί ανοιχτό σχολείο σημαίνει δημοκρατικό σχολείο κοινωνικά αναζωογονούμενο.

Δ. Και βεβαίως ο κ. Χατζηνικολάου, που αναφερθήκατε νωρίτερα, και άλλοι έχουν δικαίωμα και εμείς έχουμε καθήκον να έλθουν στο σχολείο και να μιλήσουν στα παιδιά, εκτός διδασκαλίας, σε εκδηλώσεις που θα διοργανώνουν οι σύλλογοι καθηγητών, εκτός ωραρίου διδασκαλίας. Σε αυτό είμαι σαφής και αφορά τους πάντες. Διότι αλλιώτικα, επαναλαμβάνω, ο καθένας θα θέλει να υποκαθιστά ή και να επιτηρεί τους καθηγητές. Και αυτού του πράγματος υπήρξαμε μάρτυρες. Υπήρξε μητροπολίτης ο οποίος επί επτά συνεχείς εβδομάδες κάθε Πέμπτη πήγαινε σε σχολεία της περιοχής του για να μιλάει στο μάθημα των Θρησκευτικών μαζί με τον θεολόγο. Ούτε αυτό είναι ανεκτό, η επιτήρηση δηλαδή των καθηγητών από εξωδιδακτικούς παράγοντες.

Ε. Το σχολείο, επαναλαμβάνω, είναι κοσμικό και δημόσιο σχολείο και αποκλείεται να εκχωρήσουμε αρμοδιότητες που το Σύνταγμα και η συντεταγμένη πολιτεία έχουν αναθέσει στο σχολικό σύστημα, από τον σύλλογο των καθηγητών μέχρι το Υπουργείο Παιδείας. Αυτή είναι η άποψή μας. Ανοιχτό σχολείο ναι, αλλά με κανόνες οι οποίοι δεν παραβιάζουν την εύρυθμη λειτουργία του.

Ζ. Είμαστε περίπου έναν μήνα πριν τελειώσουν τα μαθήματα. Οι εξετάσεις είναι στις 16 Μαΐου, μετά το Πάσχα δεν υπάρχει σχολείο. Στην ουσία έχουμε τρεις εβδομάδες μαθήματα ακόμα. Είναι δυνατόν αυτές τις τελευταίες ημέρες, αυτόν τον τελευταίο μήνα, να αρχίσουμε να χάνουμε ώρες μαθημάτων για να κάνουμε εκδηλώσεις; Όχι. Πρέπει να υπάρχει στον χρόνο ένας προγραμματισμός και μία διασπορά των εκδηλώσεων από την αρχή της χρονιάς μέχρι κάποιο χρονικό σημείο; Βεβαίως.

Η.Όταν μιλάμε για εθνική συνείδηση και θρησκευτική συνείδηση, δεν εννοούμε για προσηλυτισμό, δεν εννοούμε για κατηχητικό, εννοούμε για μια παρουσίαση του φαινομένου της θρησκείας, για μια παρουσίαση της ορθόδοξης θρησκείας, βεβαίως, που είναι η αιχμή σήμερα από άποψη πίστης στη χώρα μας –καμία αντίρρηση- τα πολιτιστικά συμφραζόμενα της Ορθοδοξίας και όχι κατηχητικό, δογματική και ομολογιακό μάθημα.

Θ. Αυτή είναι η άποψή μας και όχι μόνο η άποψή η δική μας. Σας υπενθυμίζω ότι η κ. Γιαννάκου, Υπουργός Παιδείας το 2005, του κόμματός σας, αν και μάλλον δεν ήσασταν τότε εσείς στη Νέα Δημοκρατία, θα το ακούσετε, αλλά δεν πειράζει, θα το ανεχθείτε…

Ι. Λέω, λοιπόν, ότι η κ. Γιαννάκου απαγόρευσε τις εξομολογήσεις στα σχολείαΛέτε να τις απαγόρευσε παραβιάζοντας το Σύνταγμα που λέει για επικρατούσα θρησκεία; Όχι. Διότι η κ. Γιαννάκου και όλοι οι άνθρωποι, όλοι οι πολιτικοί υπεύθυνοι στο Υπουργείο Παιδείας, έχουμε μια αρχή: Την αρχή που λέει ότι το σχολειό είναι ουδετερόθρησκο, είναι κοσμικό, δημοκρατικό, δεν είναι θρησκευτικά υποτελές.
Βεβαίως, η Ορθοδοξία πρέπει να διδάσκεται, αλλά όχι με το να μπαινοβγαίνουν αρχιερείς και ιερείς στα σχολεία. Υπάρχουν οι εκπαιδευτικοί θεολόγοι, που με βάση το ωρολόγιο πρόγραμμα θα διδάξουν τα θρησκευτικά. Σε αυτό μπορούμε να συνεννοηθούμε; Γιατί, αλλιώς, όχι μόνο ο κ. Πικετί, αλλά και άλλοι, με μικρότερη επιστημονική εμβέλεια, θα ζητούν να μπαίνουν μέσα στα σχολεία και τότε τι σχολεία θα έχουμε; Υπάρχει ένα ερώτημα.

Κ. Ανοικτό σχολείο, ναι, αλλά με κανόνες δημοκρατίας. Γι’ αυτό και υπάρχουν τα αρμόδια όργανα διοίκησης των σχολείων, υπάρχει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, το οποίο θα καθορίζει τους όρους με τους οποίους θα μπορεί κάποιος να πηγαίνει σε εκδηλώσεις, αλλά μακριά, επαναλαμβάνω, από το ωρολόγιο πρόγραμμα διδασκαλίας.

Λ. Ένα τελευταίο θέμα. Είπατε και γράφετε εδώ, με ρωτάτε δήθεν -«ουαί υμίν!», όπως είπατε νωρίτερα- αν έχουμε αποφασίσει να θέσουμε υπό διωγμό στο εκπαιδευτικό μας σύστημα όσους φορούν ράσα. Όχι. Ράσα φορούν πολλοί καθηγητές, εκπαιδευτικοί. Τους τιμούμε. Θεολόγοι, φιλόλογοι, είναι και κάποιοι μαθηματικοί, νομίζω. Τους τιμούμε. Αλίμονο εάν το ράσο φτιάχνει ένα απαγορευτικό!
Το βασικό είναι άλλο. Όσοι είναι καθηγητές με οιανδήποτε αμφίεση μέσα στο σχολείο, ποιο πρόγραμμα κάνουν; Του Υπουργείου Παιδείας, έστω ένα curriculum, ας μην είναι ένα συγκεκριμένο πάρα πολύ ή ο καθένας εισέρχεται εκεί και βρίσκει κόσμο και κάνει τα κηρύγματά του; Αυτό είναι κρίσιμο θέμα. Εάν δεν απαντήσουμε σ’ αυτό το ζήτημα, φοβούμαι ότι δεν πρόκειται να μιλήσουμε σοβαρά για την αναβάθμιση της εκπαίδευσης στη χώρα μας.

Μ. Τελειώνω με το εξής: Ανοικτό σχολείο, ναι, αλλά δεν είναι δυνατόν να θεωρήσουμε ότι θα είναι χωρίς κανόνες η λειτουργία του σχολείου.
Τελειώνοντας, σας λέγω ότι ο κ. Χατζηνικολάου δεν εμποδίστηκε. Του δώσαμε άδεια, αλλά δεν πήγε. Τη δεύτερη φορά δεν υπέβαλε γραπτό αίτημα το σχολείο, αλλά προφορικά. Απ’ ό,τι είδα, εάν ισχύει αυτό που κατάλαβα από την ομιλία σας, προφορικά για να δικαιολογήσει την παρουσία του κ. Χατζηνικολάου στο πλαίσιο του μαθήματος. Αυτό δεν θα γινόταν αποδεκτό. Είμαι σαφής. Την πρώτη φορά δεν υπήρχε τέτοιο αίτημα. Εκδήλωση ήταν. Να πάει να μιλήσει στην εκδήλωση, καμία αντίρρηση, και ο κ. Χατζηνικολάου και ο οποιοσδήποτε κριθεί από τον σύλλογο των καθηγητών ότι μπορεί να προσφέρει κάτι. Τη δεύτερη φορά δεν υπάρχει γραπτό αίτημα, το ξαναλέω, εντός ευλόγου χρονικού διαστήματος, όπως θα έπρεπε να υπάρχει και υπάρχει η προφορική, απ’ ό,τι κατάλαβα από εσάς, αξίωση να διδάξει. Ε, λοιπόν, δεν θέλουμε να υπάρχουν τέτοια φαινόμενα, που κατά τη γνώμη μας υπονομεύουν αυτά τα φαινόμενα –δεν αναφέρομαι στο συγκεκριμένο γεγονός, μιλώ γενικότερα- τη λειτουργία του σχολείου.

πηγή: esos.gr

 

Vasilis Thanopoulos

Από μικρός ήθελα να γίνω αστροναύτης. Εξάλλου, πάντα θυμάμαι να μου λένε ότι "πετάω στα αστέρια". Λόγω όμως σχετικής υψοφοβίας αποφάσισα να αλλάξω επαγγελματικό προσανατολισμό και να γίνω δημοσιογράφος (απ' το κακό στο χειρότερο), Μπήκα στο Πάντειο (Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων & Πολιτισμού) και λίγους καφέδες αργότερα πήρα το πτυχίο μου. Έκτοτε το επαγγελματικό μου μετερίζι με έχει οδηγήσει στην πόρτα ανθρωπιστικών οργανισμών (Διεθνή Αμνηστία, Έλιξ) αλλά και πολλών έντυπων και διαδικτυακών μέσων (Esquire, Nitro, Protagon, κλπ). Η σχέση μου με το Antivirus ξεκίνησε τυχαία τον Μάρτιο του 2013. Έκτοτε έγινε λατρεία... Είτε εδώ είτε στο περιοδικό, όλο και κάπου θα με πετύχετε. Αν τώρα θέλετε να κάνετε και κάποιο σχόλιο... θα με βρείτε στο [email protected]. Cu!




Δες και αυτό!