Το Σωματείο Υποστήριξης Διεμφυλικών (Σ.Υ.Δ.), αναγνωρισμένο μη κερδοσκοπικό Σωματείο εθελοντικού χαρακτήρα για την προστασία των δικαιωμάτων της τρανς κοινότητας, σε συνέχεια του δελτίου τύπου μας της 11ης Ιουλίου 2016 [1], επισημαίνει για μία ακόμη φορά την αναγκαιότητα της προσθήκης του σεξουαλικού προσανατολισμού και της ταυτότητας φύλου και χαρακτηριστικών φύλου στα πεδία της κοινωνικής ασφάλισης, της υγείας, της εκπαίδευσης, της στέγασης και της παροχής υπηρεσιών και αγαθών στο σχέδιο νόμου που κατατέθηκε στις 9.1.2016 [2], και θα συζητηθεί στις αρμόδιες επιτροπές του Κοινοβουλίου.
Όπως είχαμε επισημάνει θεωρούμε ιδιαίτερα θετικό, παρ’ ότι το ενδιαφέρον μας ως τρανς συλλογικότητα εστιάζεται κυρίως στην τροποποίηση των νομοθεσιών των διακρίσεων λόγω φύλου, το γεγονός ότι στην αναθεώρηση του νόμου, προστίθενται η ταυτότητα φύλου καθώς και τα χαρακτηριστικά φύλου ως έδαφος απαγόρευσης των διακρίσεων στον χώρο της εργασίας και της απασχόλησης. Ωστόσο, τούτο δεν συμβαίνει σε άλλα πεδία της ιδιωτικής και δημόσιας ζωής, όπως την παροχή υπηρεσιών και αγαθών, την εκπαίδευση, την υγεία και την στέγαση, όπου απουσιάζουν.
Είναι θεμελιώδες για τους LGBTQI+ ανθρώπους να υπάρχει προστασία και σε αυτά τα πεδία, καθώς ιδιαίτερα οι τρανς άνθρωποι αντιμετωπίζουν μία σειρά από διακρίσεις στα πεδία αυτά και ιδιαίτερα: σε πολλές περιπτώσεις έχουμε δώσει στη δημοσιότητα θεμελιώδεις παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων και διακρίσεων στον χώρο της παροχής υπηρεσιών και αγαθών με αρνήσεις παροχής υπηρεσιών λόγω της ταυτότητας φύλου των προσώπων, στην στέγαση με άρνηση ενοικίασης στέγης σε τρανς ανθρώπους με βάση μόνο την ταυτότητα φύλου (με πιο πρόσφατο παράδειγμα άρνηση ενοικίασης ακόμη και στο ίδιο το ΣΥΔ), στον χώρο της υγείας και της εκπαίδευσης όπου πολλοί τρανς άνθρωποι αντιμετωπίζουν περιορισμένη πρόσβαση, υποτιμητικές συμπεριφορές, παρενοχλήσεις ή και ακραίες διακρίσεις.
Επί των υπόλοιπων σημείων ακόμη: θεωρούμε πολύ θετικό ότι ενσωματώθηκε η πρότασή μας επί του Άρθρου 8, σύμφωνα με το οποίο τα νομικά πρόσωπα που προσφεύγουν νομικά δεν υποχρεούνται στην καταβολή παραβόλου υπέρ του δημοσίου, ωστόσο τούτο μπορεί να επεκταθεί και για τα φυσικά πρόσωπα και επίσης δεν έχει ενσωματωθεί η πρόταση προσθήκης στο Άρθρο 14 ως φορέας προώθησης και εφαρμογής της αρχής της ίσης μεταχείρισης και ο Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης, καθώς και ο Συμπαραστάτης της Περιφέρειας στο Άρθρο 14, στο πεδίο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Ακόμη, στο ίδιο σχέδιο νόμου, στο Μέρος Δ’, στα Άρθρα 56-58, ορίζεται ο Συνήγορος του Πολίτη, ως Εθνικός Μηχανισμός Διερεύνησης Περιστατικών Αυθαιρεσίας, και παρότι είχαμε επισημάνει σε δελτίο τύπου μας της 21ης Ιουλίου 2016, όταν είχαν τεθεί σε διαβούλευση οι σχετικές διατάξεις ότι θεωρούμε θετικό το γεγονός ότι υπάρχουν ως αιτίες που πρέπει να διερευνάται το ρατσιστικό κίνητρο σε περιστατικά αυθαιρεσίας η ταυτότητα φύλου και τα χαρακτηριστικά φύλου, είχαμε εκφράσει τον σκεπτικισμό μας για το κατά πόσον θα μπορούσε να είναι αποτελεσματική επί του πρακτέου η ανάληψη όλου του βάρους εξέτασης των καταγγελιών αυθαιρεσίας αποκλειστικά από τον Συνήγορο του Πολίτη, καθώς η φύση της αποστολής του είναι η διαμεσολάβηση. Η άποψή μας είναι ότι θα ήταν πιο πρόσφορο να δημιουργηθεί ένας ανεξάρτητος μηχανισμός όπως συμβαίνει σε πολλά κράτη της Ε.Ε.[3]
Καταληκτικά, επισημαίνουμε την αναγκαία προσθήκη του σεξουαλικού προσανατολισμού και ιδίως της ταυτότητας και χαρακτηριστικών φύλου στο Άρθρο 3, παράγραφος 2 του σχεδίου νόμου, που αφορά την ίση μεταχείριση και απαγόρευση των διακρίσεων σε μία σειρά τομέων, όπως η παροχή υπηρεσιών και αγαθών, εκπαίδευση, υγεία και στέγαση, καθώς φυσικά δεν αρκεί το Άρθρο 24 που αναφέρει ότι τούτο μπορεί να γίνει με Προεδρικό Διάταγμα, αλλά μπορεί να γίνει κάλλιστα στον υπάρχοντα νόμο.
Επαναλαμβάνουμε, όπως αναφέρουμε και στο δελτίο τύπου μας της 11ης Ιουλίου, πέραν του Ν. 3304/2005, το Υπουργείο είναι αναγκαίο να προχωρήσει και σε τροποποιήσεις των νομοθεσιών κατά των διακρίσεων για λόγους φύλου και συγκεκριμένα: α) του ν. 3896/2010 για την ίση μεταχείριση στον χώρο της εργασίας και απασχόλησης για λόγους φύλου, β) του ν. 3769/2009 για την ίση μεταχείριση στον χώρο της παροχής υπηρεσιών και αγαθών, και γ) του ν. 4097/2012 για την ίση μεταχείριση στην αυτοτελή επαγγελματική δραστηριότητα για λόγους φύλου, με την απολύτως αναγκαία προσθήκη ταυτότητας φύλου και χαρακτηριστικών φύλου.
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΔΙΕΜΦΥΛΙΚΩΝ (Σ.Υ.Δ.)