Με αφορμή τη συζήτηση γύρω από το νομοσχέδιο για την ισότητα στον γάμο, το Orlando LGBT+ υπενθυμίζει τις θέσεις του και ξεκαθαρίζει το πλαίσιο γύρω από την παρένθετη κύηση.
Συγκεκριμένα, η ΛΟΑΤΚΙ+ οργάνωση επικρίνει το νομοσχέδιο που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός, καθώς αποκλείει πολλά μέλη της κοινότητας, με αποκορύφωμα τα τρανς άτομα για τα οποία δεν υπάρχει καμία μέριμνα.
Παράλληλα, τονίζει την υποκριτική στάση της κυβέρνηση σχετικά με το θέμα της παρένθετης κύησης και αποδομεί τους υποτιθέμενους φεμινιστικούς προβληματισμούς βουλευτών και υπουργών.
Υπενθυμίζει ότι «το 2014, επί κυβέρνησης του Πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά, του πρώτου που τώρα δήλωσε ότι δεν θέλει “γυναίκες-μηχανές αναπαραγωγής”, ψηφίστηκε ρύθμιση που άνοιξε την παρένθετη κύηση και σε άτομα που δεν κατοικούν στην Ελλάδα. Με αυτόν τον τρόπο διευκολύνθηκε η δράση παράνομων κυκλωμάτων που πολλές φορές αναζητούν υποψήφιες παρένθετες σε άλλες βαλκανικές (και όχι μόνο) χώρες, αλλά ενισχύθηκε άμεσα και ο ιατρικός τουρισμός για παρένθετη κύηση».
Όλη η ανακοίνωση παρακάτω:
«Για την ισότητα στον γάμο και την απόκτηση παιδιών.
Παρακολουθούμε τον δημόσιο διάλογο ενόψει της παρουσίασης του νομοσχεδίου για την ισότητα στον γάμο. Εδώ οι θέσεις του φορέα μας:
– Η θέσπιση της ισότητας στον γάμο και την τεκνοθεσία είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα και θα διασφαλίσει τα δικαιώματα των οικογενειών ΛΟΑΤΚΙ+ γονέων που ήδη έχουν παιδιά. Αυτό δεν είναι κάτι μικρό ή ασήμαντο.
– Ισονομία όμως σημαίνει ισονομία. Ο Πρωθυπουργός αντί να προτείνει ένα πραγματικά συμπεριληπτικό βήμα, πλήρους ισότητας για τα ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα, προτείνει μία γραφειοκρατική διευθέτηση “για τα παιδιά που ήδη υπάρχουν”, όπως δηλώνει και ο ίδιος. Το πνεύμα όσων εξήγγειλε δεν είναι στην κουλτούρα της ισότητας και της ενίσχυσης της ορατότητας όλων των μορφών οικογένειας, και των γονέων κάθε ταυτότητας φύλου και σεξουαλικού προσανατολισμού. Αντίθετα δίνει το λιγότερο δυνατό που αναμενόταν από την κυβέρνηση εδώ και 4,5 χρόνια, και συνολικά διεκδικείται οργανωμένα από την κοινότητα από το 2008.
ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΕΝΘΕΤΗ ΚΥΗΣΗ:
– Η συζήτηση που έχει ξεκινήσει γύρω από την παρένθετη κύηση εκ μέρους της Νέας Δημοκρατίας είναι υποκριτική. Η παρένθετη κύηση στην Ελλάδα ισχύει από το 2002. Ο ελληνικός νόμος, ακολουθώντας την ευρωπαϊκή χάρτα δικαιωμάτων του ανθρώπου, ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΙ την οικονομική συναλλαγή και επιτρέπει την παρένθετη κύηση μόνο στη βάση της αλτρουιστικής προσφοράς, για αυτό και συνήθως αυτή λαμβάνει χώρα μόνο μεταξύ συγγενών ή κοντινών και αγαπημένων προσώπων.
– Γνωρίζουμε ότι στην πραγματικότητα υπάρχουν κυκλώματα σωματεμπορίας και εκμετάλλευσης των πιο ευάλωτων γυναικών/ατόμων με μήτρα, τα οποία εμπορευματοποιούν ΠΑΡΑΝΟΜΑ την παρένθετη κύηση. Παρόμοια κυκλώματα δρουν και σε άλλα πεδία εκμετάλλευσης σωματικών οργάνων και λειτουργιών που συνδέονται με ιατρικές υπηρεσίες, π.χ. στη μεταμόσχευση οργάνων και την παράνομη αγοραπωλησία τους, αλλά και στην παράνομη αγοραπωλησία βρεφών. Θύματα τέτοιων κυκλωμάτων είναι πάντα τα πιο ευάλωτα μέλη μιας κοινωνίας, μετανάστες/τριες, άτομα χωρίς χαρτιά, φτωχά και περιθωριοποιημένα υποκείμενα. Απαιτούμε την άσκηση πίεσης για την οριζόντια ενδυνάμωση αυτών των πληθυσμών και βέβαια την τιμωρία συναφών κυκλωμάτων.
– Δε δεχόμαστε, στο όνομα μιας μειονότητας που έχει δεχτεί καταπίεση, στιγματισμό, φτωχοποίηση και αορατοποίηση, όπως είναι η ΛΟΑΤΚΙ+/κουήρ κοινότητα, να εργαλειοποιείται ένα σοβαρό ζήτημα όπως το trafficking, εναντίον της διεκδίκησης ίσης πρόσβασης σε δικαιώματα (εδώ της υποβοηθούμενης αναπαραγωγής/παρένθετης κύησης).
– Η μετατροπή της παρένθετης κύησης σε πεδίο εκμετάλλευσης των πιο αδύναμων έχει στην πραγματικότητα ενισχυθεί από δεξιές κυβερνήσεις της Νέας Δημοκρατίας, που τώρα περιμένει να πιστέψουμε ότι ενδιαφέρεται για τα δικαιώματα θυμάτων σωματεμπορίας, δηλαδή φτωχών, μεταναστριών γυναικών, συχνά χωρίς νομιμοποιητικά έγγραφα.
Συγκεκριμένα το 2014, επί κυβέρνησης του Πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά, του πρώτου που τώρα δήλωσε ότι δεν θέλει “γυναίκες-μηχανές αναπαραγωγής”, ψηφίστηκε ρύθμιση που άνοιξε την παρένθετη κύηση και σε άτομα που δεν κατοικούν στην Ελλάδα. Με αυτόν τον τρόπο διευκολύνθηκε η δράση παράνομων κυκλωμάτων που πολλές φορές αναζητούν υποψήφιες παρένθετες σε άλλες βαλκανικές (και όχι μόνο) χώρες, αλλά ενισχύθηκε άμεσα και ο ιατρικός τουρισμός για παρένθετη κύηση.
– Την ίδια ώρα, επομένως, που η κυβέρνηση δηλώνει ότι δήθεν θέλει να προστατέψει τη διαδικασία της παρένθετης κύησης από φαινόμενα εκμετάλλευσης, κρατώντας τη κλειστή για ένα μόνο μέρος του πληθυσμού, κάνοντας έτσι ευθεία διάκριση, η χώρα μας διαφημίζει σε όλο τον δυτικό κόσμο ότι είναι ανοιχτή για να έρθουν ετερόφυλα ζευγάρια που θέλουν να αποκτήσουν παιδί με παρένθετη. Με αυτή την έννοια, κάθε άτομο ή πολιτικός που δηλώνει ανησυχία για τις συνέπειες της παρένθετης κύησης αν αυτή ανοίξει για όλα τα ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα, το λιγότερο που θα έπρεπε να υποστηρίζει, για λόγους συνέπειας, θα ήταν η οριζόντια απαγόρευσή της. Κάτι που 22 χρόνια τώρα που η παρένθετη κύηση υφίσταται στο νομικό μας πλαίσιο, δεν έχει ακουστεί από πουθενά.
– Με μια τέτοια ρύθμιση δεν αποκλείονται μόνο (cis) γκέι άντρες, κάτι ήδη απαράδεκτο ως προς τα δικαιώματά τους. Αναρωτιόμαστε, μια τρανς γυναίκα που θέλει να αποκτήσει παιδί μέσω παρένθετης κύησης (εκτός των άλλων γιατί θα αντιμετωπίσει και ακραίες διακρίσεις αν θελήσει να κάνει αίτηση για τεκνοθεσία), θα θεωρηθεί ότι πληρεί το κριτήριο του νόμου για “ιατρικό πρόβλημα” και θα γίνει δεκτό το αίτημά της;
Από την άλλη ένας τρανς άνδρας που έχει μήτρα αλλά έχει όντως ιατρικό πρόβλημα και δεν μπορεί να κυοφορήσει, αποκλείεται απευθείας από τη δυνατότητα για παρένθετη κύηση εφόσον ο νόμος δεν θα αλλάξει.
Όλα όσα μπορεί να φαίνονται σε κάποιους λεπτομέρειες, κρύβουν την ουσία της δημοκρατίας, της ισονομίας και της συμπερίληψης.
Και δυστυχώς δε βλέπουμε να είναι μέρος της κουβέντας.
Όπως δε βλέπουμε να είναι μέρος της κουβέντας το τι μήνυμα δίνει π.χ. η νομοθέτηση με αποκλεισμούς σε νέα γκέι αγόρια και ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα, που αυτό που εισπράττουν από τη δημόσια κουβέντα είναι ότι για άλλη μια φορά κρίνονται κοινωνικά ανάξιοι/ες/α να γίνουν γονείς και να αποκτήσουν παιδιά (ανεξάρτητα από το αν το επιθυμούν ή όχι).
Δηλώνουμε επομένως ότι:
– Είμαστε υπέρ κάθε ρύθμισης στον νόμο περί παρένθετης κύησης που θα μειώνει τις πιθανότητες δράσης των κυκλωμάτων και που θα περιορίζει τον ιατρικό τουρισμό για αυτή την υπηρεσία. Υπάρχουν τέτοιες δυνατότητες για περιορισμό και ουσιαστική προστασία και τις απαιτούμε.
– Είμαστε κατά της οριζόντιας απαγόρευσης της παρένθετης κύησης στη βάση δύο επιχειρημάτων:
1) Όταν κάτι που καλύπτει/στηρίζει συγκεκριμένες ανάγκες ή δικαιώματα των πολιτών απαγορεύεται από το κράτος στο όνομα ηθικών προβληματισμών, αυτό δε σημαίνει ότι εξαλείφεται. Αντίθετα ό,τι συναφές με αυτό υπάρχει για την κάλυψη των ίδιων αναγκών (εδώ της απόκτησης τέκνων) βρίσκει τρόπο να συνεχίζει να λειτουργεί αρρύθμιστα και ανεξέλεγκτα, άρα ακόμα πιο βάναυσα. Μπορείτε να απαγορέψετε την παρένθετη κύηση. Αυτό δεν θα αυξήσει τις τεκνοθεσίες, που έτσι κι αλλιώς (συχνά εύλογα) έχουν πολλές δυσκολίες στην ολοκλήρωσή τους. Θα αυξήσει κυκλώματα όπως αυτά της παράνομης αγοραπωλησίας βρεφών, κυκλώματα που κρατούν ομήρους φτωχές έγκυες γυναίκες μέχρι την ολοκλήρωση της “συναλλαγής”.
Και πάει λέγοντας. Υποστηρίζουμε ότι η κρατική ρύθμιση οφείλει να λειτουργεί ως πλαίσιο αναφοράς, κόντρα στη νεοφιλελεύθερη λογική της ανοιχτής αγοράς για όλα, και μπορεί να είναι η μόνη ρεαλιστική προστασία.
2) Δε δεχόμαστε την οριζόντια απαγόρευση της παρένθετης κύησης γιατί προστατεύουμε την έννοια της αυτοδιάθεσης.
Οι γυναίκες και τα άτομα με μήτρα έχουν απόλυτο δικαίωμα στην αυτοδιάθεση των σωμάτων τους. Τα παραδείγματα των ατόμων που έχουν βρεθεί σε θέση παρένθετων κυοφόρων σε συνθήκη πραγματικά ελεύθερης επιλογής είναι πάρα πολλά και συνεχώς αυξάνονται. Η όποια απαγόρευση ή ο περιορισμός της δυνατότητας της αυτοδιάθεσης στο όνομα της “προστασίας” των γυναικών είναι ένα συντηρητικό επιχείρημα, από όπου κι αν ακούγεται -και η ενίσχυσή του, ακόμα και με καλή πρόθεση, δεν έχει ποτέ αθώες ή ασήμαντες συνέπειες.
Υπάρχουν κι άλλα “αμφιλεγόμενα” κατά πολλούς διλήμματα σε ζητήματα αυτοδιάθεσης. Τα επιχειρήματα περιορισμού της έχoυν οδηγήσει π.χ. σε ένα από τα συντηρητικότερα κινήματα εντός ακόμα και παραδοσιακότερων ή δευτεροκυματικών φεμινιστικών ή και αριστερών κύκλων, όπως αυτό που ζητά την ποινικοποίηση της σεξεργασίας -σημείο που διεθνώς συναντώνται δήθεν φεμινιστικά επιχειρήματα με επιχειρήματα της alt-right.
Στεκόμαστε απέναντι και σε αυτό το αίτημα, μαζί με τα πιο σύγχρονα φεμινιστικά διαθεματικά κινήματα, που ταυτόχρονα ζητούν ταξικά, έμφυλα και φυλετικά ενήμερες πολιτικές, προστασία από το κράτος και όχι ελεύθερη αγορά χωρίς όρους.
Οι σύγχρονες, διαθεματικές, κουήρ, φεμινιστικές διεργασίες για όλα τα παραπάνω δε σταματούν ποτέ. Όσα όμως ακούγονται σήμερα στην Ελλάδα, έχουν ξανακουστεί διεθνώς.
Αν ακούμε και σήμερα στην Ελλάδα, με αφορμή τη διεκδίκηση ισονομίας μιας καταπιεσμένης ομάδας, επιχειρήματα για την “προστασία των γυναικείων σωμάτων”, δηλώνουμε ότι προστασία χωρίς αυτοδιάθεση και διαθεματική προσέγγιση δεν υπάρχει.
Και αυτού του είδους την ελλειματική ή ακόμα και επικίνδυνη “προστασία”, όποια μορφή κι αν παίρνει, δεν θα τη δεχτούμε στο όνομά μας, και με την επίκληση στις περιθωριοποιημένες εμπειρίες μας.
Η ΛΟΑΤΚΙ+/κουήρ κοινότητα και τα σύγχρονα φεμινιστικά κινήματα βρίσκονται πάντα στην πρώτη γραμμή υπεράσπισης των αναπαραγωγικών δικαιωμάτων, της ελευθερίας και της αυτοδιάθεσης των σωμάτων.
Δε θα σταματήσουμε σήμερα».