“Η Φιλονικία του Μαριβώ στα δικά μου μάτια φάνταζε πάντοτε σαν μια ιστορία τρόμου.”
Η Αλεξάνδρα Βουτζουράκη μάς μιλά για την παράσταση (ΦΥΛΟ-ΝΙΚΙΑ) που σκηνοθετεί στην «Αθηναϊκή Σκηνή Κάλβου-Καλαμπόκη»
Πώς προέκυψε αυτή η παράσταση;
Από μια συζήτηση μέσα στο καλοκαίρι για το πώς κωμωδίες παρελθόντων αιώνων έχουν μια σκληρότητα που μπορεί να σοκάρει ή να προβληματίσει το σύγχρονο κοινό. Η Φιλονικία του Μαριβώ είναι ένα τέτοιο έργο. Αντιμετωπίσει ως ανάλαφρο αστείο την απομόνωση από τον κόσμο τεσσάρων παιδιών προκειμένου ένας πρίγκιπας να κάνει ένα πείραμα για την διασκέδασή του. Το στοιχείο όμως αυτό είναι που δίνει μια πνοή επικαιρότητας στην κωμωδία αυτή κάνοντας το «χιούμορ» της σκληρό και σκοτεινό.
Πώς διαχειρίζεται το κομμάτι της διαφορετικότητας;
Η έννοια της διαφορετικότητας όπως και της ομοιότητας είναι ένα κοινωνικό κατασκεύασμα. Οι ήρωες της Φυλο- νικίας ζούνε εκτός κοινωνίας. Δεν γνωρίζουν καν την ύπαρξη του «άλλου». Έτσι κάθε άνθρωπο που γνωρίζουν τον αντιμετωπίζουν ως κάτι το διαφορετικό κι εξερευνούν τις διαφορές αλλά και τις ομοιότητές τους. Με τους ηθοποιούς μπήκαμε σε μια δύσκολη αλλά και μαγευτική διαδικασία αφαίρεσης κοινωνικών δεδομένων που έχουμε από παιδιά σε σχέση με τη συναναστροφή μας με τους άλλους. Έπρεπε να μάθουν να κοιτάνε ο ένας τον άλλο με την αγνότητα σχεδόν ενός βρέφους και ν’ αφεθούν στα συναισθήματα που τους γεννάει αυτή η επαφή.
Ποιο πιστεύετε είναι το μήνυμα πίσω από το έργο αυτό του Μαριβώ;
Ο Μαριβώ στην κωμωδία του αυτή παίζει με τα στερεότυπα που υπήρχαν στην εποχή του όσον αφορά τα φύλα και τη μεταξύ τους σχέση. Έτσι οι γυναίκες είναι φιλάρεσκες και εγωίστριες, δεν μπορούν να σχετιστούν μεταξύ τους και διεκδικούν την αντρική προσοχή για να ικανοποιήσουν την φιλαρέσκεια τους. Οι άνδρες είναι πιο αγνοί και απλοϊκοί στη συναναστροφή τους, εύκολα θύματα της γυναικείας γοητείας. Ο τρόπος αυτός θεώρησης των σχέσεων είναι παρωχημένος ακόμα και μέσα στα πλαίσια μιας κωμωδίας. Στη δική μας Φυλο- νικία η μόνη διαφορά που αναγνωρίζουν τα παιδιά ανάμεσα στα φύλα είναι ανατομική και μάλιστα χωρίς να καταλαβαίνουν την αιτία και την χρήση καθώς δεν γνωρίζουν τίποτα ως προς το σεξ και την αναπαραγωγή. Ότι ανακαλύπτουν μεταξύ τους δεν έχει διάκριση φύλου. Το κάθε παιδί κινείται βάσει χαρακτηριολογικών ατομικών στοιχείων που έχουμε συζητήσει και προκαθορίσει ενώ χτίζουν τον κόσμο τους πατώντας πάνω στην κάθε επαφή και εμπειρία που ζουν.
Τι άλλο πρέπει να γνωρίζουμε για εσένα;
Είναι η τρίτη φορά που σκηνοθετώ στο θέατρο της Αθηναϊκής σκηνής. Οι προηγούμενες σκηνοθετικές δουλειές μου ήταν οι Γειτόνισσες του Π. Χορν και το Να ντύσουμε τους γυμνούς του Λουίτζι Πιραντέλλο. Έχω τελειώσει τη δραματική σχολή του Εθνικού θεάτρου και εργάζομαι ως ηθοποιός τα τελευταία δώδεκα χρόνια. Επίσης είμαι κοινωνική ψυχολόγος, θεατρολόγος και μεταφράστρια. Αυτή τη χρονιά ολοκληρώνω την διδακτορική μου διατριβή στο ΕΚΠΑ με θέμα τον Γρηγόριο Ξενόπουλο ως θεωρητικό του θεάτρου και κριτικό. Τα τελευταία δέκα χρόνια διδάσκω στην Ανωτέρα σχολή δραματικής τέχνης «Αθηναϊκή Σκηνή» ιστορία θεάτρου, δραματολογία και υποκριτική ενώ από φέτος διδάσκω θεωρία θεάτρου και ορθοφωνία και στο τμήμα υποκριτικής του ΙΕΚ Όμηρος. Από τον Φεβρουάριο του 2020 θα συμμετέχω, ως ηθοποιός αυτή τη φορά, στην παράσταση «Δωδέκατη νύχτα» στο θέατρο Αθηναϊκή σκηνή σε σκηνοθεσία Μιχάλη Καλαμπόκη στον ρόλο της Ολίβια.
https://avmag.gr/115150/quot-fylo-nikia-quot-stin-athinaiki-skini-kalvoy-kalampoki/