Σε ένα πάρτι μασκέ το 1922, η Βίτα Σάκβιλ – Γουέστ γνωρίζει τη Βιρτζίνια Γουλφ. Η Βίτα ήταν ήδη καταξιωμένη συγγραφέας. Δεν αργεί να θαμπωθεί από την σπιρτάδα και την ευγλωττία της Γουλφ. Την αναγνωρίζει μάλιστα ως πιο ταλαντούχα από την ίδια, αν και παραγνωρισμένη από τους κριτικούς της εποχής. Οι δύο γυναίκες ξεκινούν να αλληλογραφούν. Οι επιστολές τους μας αποκαλύπτουν έναν απ’ τους μεγαλύτερους λογοτεχνικούς έρωτες όλων των εποχών.
Η Βιρτζίνια Γουλφ γεννήθηκε το 1882. Μαζί με την αδερφή της, Βανέσα Μπελ, ίδρυσε την συλλογικότητα Αγγλίδων/Άγγλων συγγραφέων, διανοούμενων, φιλοσόφων, «Bloomsbury Group». Το Bloomsbury του Λονδίνου ήταν γνωστό ως γκέτο σοσιαλιστών και ομοφυλόφιλων. Το 1912 παντρεύεται τον Λέοναρντ Γουλφ, έναν συγγραφέα γνωστό για τις αριστερές του πεποιθήσεις. Ο γάμος τους ωστόσο ήταν αγνός, όπως εμπιστεύτηκε στη Βίτα σε μια από τις επιστολές τους. «Οι απόπειρες σεξουαλικής επαφής μαζί του ήταν εντελώς αποτυχημένες».
Η Βίτα ήταν δέκα χρόνια νεότερη από τη Βιρτζίνια. Γεννήθηκε το 1892. Το 1913 παντρεύτηκε με τον διπλωμάτη Χάρολντ Νίκολσον. Οι δύο τους κατά τη διάρκεια του γάμου τους διατηρούσαν ομόφυλες σχέσεις, για τις οποίες μιλούσαν φανερά. Ήταν αριστοκράτισσα και κοσμοπολίτισσα. Σήμερα μας είναι περισσότερο γνωστή για το εξαιρετικό της ταλέντο στην διακόσμηση εξωτερικών χώρων, παρά τις τεράστιες λογοτεχνικές της επιτυχίες. Το 1917 συνάπτει σχέση με την Βάιολετ Τρεφύσης. Λίγους μήνες αργότερα αργότερα οι δύο γυναίκες κλέβονται και δραπετεύουν στην πόλη του φωτός. Στο Παρίσι η Βίτα πειραματίζεται με το crossdressing. Απολαμβάνει να ξεγελά τους περαστικούς παριστάνοντας τον στρατιώτη, όπως αναφέρει ο γιος της στο βιβλίο του “Portrait of a Marriage”.
Ένα λογοτεχνικό ρομάντζο
Λίγο μετά τη γνωριμία τους, η Γουλφ προτείνει στη Βίτα να εκδώσει τα βιβλία της στον εκδοτικό οίκο που είχε με τον άντρα της. Η Βίτα εκδίδει εκεί τα διηγήματά της Seducers in Ecuador και Κληρονόμος. Τα βιβλία αυτά δεν αργούν να γίνουν εμπορικές επιτυχίες. Το ζεύγος Γουλφ σώζεται έτσι από την χρεοκοπία. Ο εκδοτικός τους οίκος ανελίσσεται στην αγορά. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.
Η Βιρτζίνια δεν αργεί να παραδοθεί στον έρωτά της. «Είναι σαν ελάφι ή σαν άλογο κούρσας (…) ως σώμα το δικό της είναι τέλειο», σημειώνει στο ημερολόγιό της λίγο μετά την γνωριμία τους. Με τον όρο “σώμα” η Βιρτζίνια δεν εννοεί μόνο το πραγματικό σώμα της Βίτα, αλλά, όπως θα διατυπώσει αργότερα, «την ικανότητά της, εννοώ την ικανότητά της να παίρνει το λόγο σε οποιαδήποτε παρέα, να εκπροσωπεί τη χώρα της, να επισκέπτεται το Τσάτσγουορθ, να ελέγχει τα ασημικά, τους υπηρέτες, τα σκυλιά- τη μητρότητά της (αλλά είναι λίγο ψυχρή και απρόσεκτη με τα αγόρια της), με λίγα λόγια το ότι είναι (αυτό που εγώ δεν υπήρξα ποτέ) μια πραγματική γυναίκα».
H Vita αγαπά τα ταξίδια. Μετά από ένα ταξίδι της στην Τεχεράνη, ήταν σαφές ότι κάτι είχε αλλάξει στη φύση της σχέσης τους. Ενώ εξακολουθούσαν να γράφουν με στοργή η μία στην άλλη. Φημολογείται πως μέχρι το 1927 η Βίτα διατηρούσε σχέση με τη Μάρι Κάμπελλ, σύζυγο του ποιητή Ρόι Κάμπελλ.
Ορλάντο: το πιο γοητευτικό ερωτικό γράμμα
Το 1928, η Βιρτζίνια Γουλφ δημοσιεύει το ιστορικής σημασίας για την ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα μυθιστόρημά, Ορλάντο. Το βιβλίο έρχεται ως απόδειξη του έρωτά της στη Bίτα. Την ημέρα της έκδοσης του Ορλάντο, η Βίτα έλαβε ένα άψογο αντίγραφο του βιβλίου και το πρωτότυπο χειρόγραφο της Βιρτζίνια, ειδικά δεμένο για εκείνη με τα αρχικά της χαραγμένα στη ράχη. Ο ίδιος ο γιος της Bίτα θα το περιέγραφε αργότερα ως «το μεγαλύτερο και πιο γοητευτικό ερωτικό γράμμα στη λογοτεχνία».
Παρά τη δημοσίευση του Ορλάντο, η σχέση τους δεν εξελίχθηκε. Συνέχισαν να αλληλογραφούν μέχρι που απομακρύνθηκαν και πάλι. Αυτή την φορά αφορμή στάθηκε ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος.
Το 1941, η Βιρτζίνια αυτοκτόνησε. Λίγα χρόνια αργότερα, η Βίτα έγραψε στον σύζυγό της λέγοντας: «Ακόμα σκέφτομαι ότι θα μπορούσα να την είχα σώσει, αν ήμουν εκεί και γνώριζα την ψυχική κατάσταση στην οποία βρισκόταν».