Η Barbie ανέδειξε τον ρόλο των κουήρ ανδρών στην πατριαρχία

09/08/2023
από
Η ταινία της Greta Gerwig έχει σπάσει τα ταμεία και τα ρεκόρ μέσα σε μόλις μία εβδομάδα. Η Barbie ακολουθεί επίσης τα χνάρια της ταινίας Little Women του 2019, με την Gerwig να εξερευνά πως η πατριαρχία διαστρεβλώνει τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε ή θυμόμαστε τις γυναίκες.

Οι συντηρητικοί σχολιαστές έσπευσαν να την καταδικάσουν για “διαιώνιση μιας αφήγησης κατά των ανδρών”, όπως ήταν αναμενόμενο. Ωστόσο, η εμπλοκή της Barbie με την πατριαρχία είναι πιο διαφοροποιημένη από ό,τι ισχυρίζονται αυτά τα μονοδιάστατα σχόλια. Η Barbierland ξεκινά ως μια μητριαρχική κοινωνία: οι Barbie έχουν τα ονειρεμένα σπίτια, είναι αυτές που κάνουν καριέρα και διοικούν τη “χώρα”. Η αναποδογυρισμένη παρουσίαση των έμφυλων ρόλων είναι οικεία και ενταγμένη μέσα σε ένα πλαίσιο ελαφριάς κωμωδίας, αλλά συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο όταν η Barbie πηγαίνει στον πραγματικό κόσμο. Ενώ οι Ken αγνοούνται και αντιμετωπίζονται ως δευτερεύοντες στην Barbieland, η Barbie διαισθάνεται αμέσως τον κίνδυνο με την είσοδό της στον πραγματικό κόσμο, και όταν ο Ken (RyanGosling) μεταφέρει τα νέα στη Barbieland, οι Barbie υποτάσσονται.

Η Gerwig εστιάζει κυρίως στον αντίκτυπο της πατριαρχίας στις γυναίκες, αλλά οι επικριτές της υποτιθέμενης “αντί-ανδρικής” αφήγησής της παραμελούν τη βαθιά διερεύνηση της επίδρασής της στους άνδρες. Ενώ η μητριαρχία της Barbieland επέτρεψε στις Barbie να ακολουθήσουν μοναδικές, ανεξάρτητες καριέρες, το χιουμοριστικά ονομαζόμενο “Kendom” οδηγεί σε ένα υπερβολικά “μάτσο και στενό” μυαλό. Η πατριαρχία εξακολουθεί να στρέφει τους Ken εναντίον των άλλων, με αποκορύφωμα μια πολύχρωμη, υπέροχα χορογραφημένη σκηνή μάχης.

Η πιο αποχρωματισμένη απεικόνιση της πατριαρχίας ωστόσο, έρχεται με την απεικόνιση του Allan (MichaelCera), ο οποίος θα μπορούσε να είναι και ένας κουήρ ρόλος. Ο χαρακτήρας δεν είναι καλεσμένος σε κανένα “girls night” των Barbie και βρίσκεται υποταγμένος όταν οι Ken αναλαμβάνουν. Ο Allan είναι ένας παρείσακτος που δεν ταιριάζει απόλυτα στις κοινότητες που σχηματίζονται γύρω από τις Barbie ή τους Ken, μια εμπειρία με την οποία ίσως να ταυτίζονται πολλά κουήρ άτομα. Ο Allan βρίσκεται στο περιθώριο τόσο στη μητριαρχία της Barbieland όσο και στην πατριαρχία του Kendom, χωρίς να μπορεί να ενταχθεί σε καμία από τις δύο κοινότητες.

Όταν οι Ken φέρνουν την πατριαρχία τους στην Barbieland, το ένστικτο του Allan, που δεν έχει υποστεί πλύση εγκεφάλου όπως οι Barbie είναι να φύγει μαζί με την Gloria και τη Sasha. Αν και θέλει να στηρίξει τις Barbie, δεν αναλαμβάνει δράση παρά μόνο όταν παρακινείται από την Gloria, σε μια χιουμοριστική σκηνή που ο Allan επιτίθεται άγρια στους Ken με ένα φτυάρι. Αν και κυρίως κωμική, η σκηνή κάνει μια οδυνηρή παρατήρηση για τη σχέση μεταξύ των κουήρ ανδρών και της πατριαρχίας. Η απελπισία του Allan να φύγει από το σύστημα που τον καταπιέζει, αντί να συμμετέχει ενεργά στην καταπολέμησή του, είναι μια μορφή συμμόρφωσης. Σε έναν κόσμο όπου οι συνομήλικοί του έχουν χειραγωγηθεί σε υποταγή, εκείνος επιλέγει συνειδητά την αποφυγή. Ωστόσο, όταν συμμετέχει στον αγώνα κατά των Ken και στην ενθάρρυνση της Στερεοτυπικής Barbie να πάρει θέση, αποδεικνύεται άξιος σύμμαχος. Η Gerwig δεν φοβάται να αποδείξει ότι οι κουήρ άνδρες μπορεί να είναι μέρος του προβλήματος, αν δεν υποστηρίξουμε ενεργά τις γυναίκες στη μάχη κατά της πατριαρχίας.

Αν και ο Allan είναι ο κύριος δίαυλος μέσα από τον οποίο διερευνάται η κουήρ αλληλεγγύη στην ταινία, υπάρχουν και άλλοι διακριτικοί υπαινιγμοί. Κατά τη διάρκεια της σκηνής με τις καταργημένες κούκλες, συναντάμε τον Earring Magic Ken. Η επιδεικτικά ντυμένη κούκλα του Earring Magic Ken προκάλεσε φρενίτιδα στα μέσα μαζικής ενημέρωσης όταν κυκλοφόρησε το 1993, καθώς ο σχεδιασμός του δεν ανταποκρινόταν στις “ανδρικές προσδοκίες για την ενδυματολογική αίσθηση“. Ο Ken φορούσε ένα γιλέκο από δίχτυ, ένα σακάκι από πλισέ δέρμα και, φυσικά, το εμβληματικό σκουλαρίκι, προτού αποσυρθεί από τα ράφια στο τέλος του έτους.

Ωστόσο, η κούκλα είχε επιτυχία στους γκέι άνδρες, οι οποίοι ανταποκρίθηκαν στη διαμάχη του Τύπου τόσο αποτελεσματικά, ώστε φέρεται να έγινε η κούκλα Ken με τις περισσότερες πωλήσεις στην ιστορία της Mattel. Εν ολίγοις, ο Earring Magic Ken είναι ένα γκέι είδωλο. Με την πλαισίωση των κούκλων που καταργήθηκαν και ζουν με την “ΠαράξενηBarbie” (Kate McKinnon) ως απόκληροι, η Gerwig προβάλλει άλλες φιγούρες που εξοστρακίστηκαν τόσο από τη μητριαρχία του Barbieland όσο και από την πατριαρχία του Kendom. Υπάρχουν διάφορες Barbie, αλλά ο Sugar Daddy Ken και ο Earring Magic Ken, οι δύο κούκλες Ken που έχουν σχεδιαστεί με ειδικά κουήρ υπονοούμενα, είναι οι μοναδικοί Ken.

Ίσως η Barbieland να μην είναι τόσο κουήρ όσο θα ήλπιζαν κάποιοι φανς, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι η ταινία δεν εξετάζει και δεν προβάλλει κάποια κουήρ στοιχεία. Το απίστευτα κουήρ καστ της, που περιλαμβάνει είδωλα όπως η Hari Nef, η Alexandra Shipp, ο Scott Evans και η Kate McKinnon, αποδεικνύει σίγουρα ότι οι κουήρ πτυχές λήφθηκαν υπόψη κατά την παραγωγή της ταινίας. Ευτυχώς, το κεντρικό σημείο της ταινίας, η διερεύνηση της πατριαρχίας, δεν παραμελεί τον ρόλο των κουήρ ανδρών τόσο στην υποστήριξη όσο και στην αντίθεση τους σε αυτήν.




Δες και αυτό!