Τον τελευταίο καιρό, όλο και περισσότερες εταιρείες ανταγωνίζονται μεταξύ τους, για το ποια θα προβεί στη μεγαλύτερη “πράξη γενναιοδωρίας”. Πρόσφατο παράδειγμα αυτό των Starbucks, αλλά και της AirBnB. Αλλά υπάρχει πάντα μια παγίδα. Το κάνουν για όσο είναι σίγουροι ότι οι πελάτες τους το γνωρίζουν. Δεν υπάρχει χώρος για ταπεινότητα εδώ. Και ποτέ κάποιος “ανώνυμος δότης”.
Είναι δύσκολο κάποιες φορές να διαχωρίσεις το γεγονός, ότι ενώ όλες αυτές οι επιχειρήσεις προβαίνουν σε κινήσεις κοινωνικής ευθύνης, τελικά καταλήγουν να βοηθούν (για παράδειγμα) πρόσφυγες, γιατί θέλουν απλά να πουλήσουν περισσότερους καφέδες ή “φθηνές διαμονές”. Επιλέγουν να ενσωματώνουν αυτή την κοινωνική ευθύνη στους προϋπολογισμούς τους, μιας (και στη συγκεκριμένη χρονική περίοδο) αποτελεί τη καλύτερη διαφημιστική επένδυση.
Στη Μεγάλη Βρετανία, για παράδειγμα, ο κόσμος πίνει τον καφέ Kenco, όχι τόσο για την απαλή γεύση του, αλλά γιατί η εταιρεία εκπαιδεύει νεαρούς άνδρες ως παραγωγούς καφέ στην Ονδούρα, με στόχο να τους απομακρύνει από τον κόσμο των συμμοριών. Κάτι που έγινε γνωστό μέσά από το σχετικό τηλεοπτικό σποτ, που προβλήθηκε σε primetime ζώνη.
Στις 8 Νοεμβρίου, την ημέρα των προεδρικών εκλογών στις ΗΠΑ, η αλυσίδα ρούχων Patagonia, έκλεισε όλα τα καταστήματά της, ώστε κανένας εργαζόμενος να μην μπορεί να πει ότι δεν ψήφισε, λόγω δουλειάς.
Το 2010, η Pepsi ξεκίνησε το “Pepsi Refresh Initiative” ένα πρότζεκτ 20εκ. δολαρίων που εξασφάλιζε επιχορήγηση σε μη κερδοσκοπικές ιδέες με θετικό αντίκτυπο στην κοινωνία. Το συγκεκριμένο ποσό αφαιρέθηκε από τους διαφημιστικούς πόρους της εταιρείας, με αποτέλεσμα η Pepsi να μην προβάλλει εκείνη τη χρονιά κάποιο διαφημιστικό σποτ, κατά τη διάρκεια του Super Bowl. Αντ’ αυτού κυκλοφόρησε την εκστρατεία μια εβδομάδα πριν. Προφανώς το 2010 δεν ήταν έτοιμο γι΄αυτού του είδους τη “φιλανθρωπία”, γιατί η Pepsi είδε τις πωλήσεις της να πέφτουν δραματικά. Έτσι, 2 χρόνια αργότερα, η εταιρεία επέστρεψε στην πεπατημένη, διαθέτοντας τους πόρους τους σε μια διαφήμιση- υπερπαραγωγή στο Super Bowl με τον Elton John.
Για τα τελευταία 12 χρόνια, η Dove έχει χτίσει τη φήμη της προβάλλοντας εικόνες κανονικών γυναικών, μέσω της Dove Campaign for Real Beauty. Αστείο είναι βέβαια, ότι σπάνια αναφέρεται ότι το brand ανήκει στην Unilever, που έχει -μεταξύ άλλων- το ανδρικό αποσμητικό AXE. Χαρακτηριστικό είναι πως στις διαφημίσεις του AXE πρωταγωνιστούν συχνά μοντέλα της Victoria Secret. Από τη μία λοιπόν το μήνυμα προς τα νεαρά κορίτσια να αποδεχτούν τον εαυτό τους όπως είναι κι από την άλλη το μήνυμα στα νεαρά αγόρια να ποθούν κορίτσια με συγκεκριμένες αναλογίες. Μια εταιρεία και δύο διαφορετικά κοινά. Στη μία περίπτωση πουλάει το σεξ, στην άλλη ο κοινωνικός ακτιβισμός.
H δουλειά όμως είναι δουλειά κι αυτό είναι κάτι που όλες οι επιχειρήσεις το γνωρίζουν. Κάποιες απ΄αυτές, μάλιστα, έχουν αναδείξει τις “κοινωνικές πράξεις” σε διαφημιστικές καμπάνιες με στόχο το μεγαλύτερο κέρδος. Η πρόθεση, λοιπόν, είναι δεδομένη και καθόλου αλτρουιστική. Για το αποτέλεσμα τώρα, ας κρίνει ο καθένας μόνος του.
πηγές: theguardian.com, wikipedia