Με ένα μανιφέστο σχεδόν πέντε χιλιάδων λέξεων το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας μας εξήγησε, γιατί θα καταψηφίσει το νομοσχέδιο για την ισότητα στο γάμο και τη τεκνοθεσία. Διάφορες βουλεύτριες και βουλευτές του υποστήριξαν την σκληροπυρηνική τους στάση από αριστερή σκοπιά.
Η στάση του κόμματος αποτελεί απόρροια μιας κάποιας ιστορικότητας. Θυμόμαστε πως το 2015 το Κόμμα εναντιώθηκε στο σύμφωνο συμβίωσης. Το 2017 αρνήθηκε την νομική αναγνώριση ταυτότητας φύλου. Το 2018 τάχθηκε κατά του δικαιώματος της αναδοχής. Έτσι ερχόμαστε στο 2024, όταν δεν αναγνώρισε την ισότητα στο γάμο και την τεκνοθεσία. Για τις φεμινίστριες και τους φεμινιστές του ΚΚΕ, ωστόσο, ειδικά σε θέματα ισότητας, το προσωπικό είναι πάντα πολιτικό. Δικαίως από μιαν άποψη. Πόσο απέχουν όμως οι πολιτικές τους θέσεις από τις προσωπικές τους επιλογές;
Στις 18 Ιανουαρίου ακούσαμε τον Δημήτρη Κουτσούμπα δια βήματος βουλής να μιλά για “από χέρι κατάργηση της μητρότητας και της πατρότητας”, αλλά και να αναφέρεται σε διάφορες «ανορθολογικές, αντιεπιστημονικές απόψεις περί “κοινωνικής κατασκευής του φύλου” που φτάνουν να αμφισβητούν ακόμα και την αντικειμενική κοινωνική πραγματικότητα». Ο πρόεδρος του ΚΚΕ εξέφρασε την πολιτική θέση του κόμματος και στάθηκε απέναντι στη θεσμοθέτηση του πολιτικού γάμου και της τεκνοθεσίας για τα ομόφυλα ζευγάρια. Ο ίδιος ωστόσο είναι παντρεμμένος.
Στις 24 Ιανουαρίου παρακολουθήσαμε την βουλεύτρια του ΚΚΕ Μαρία Κομνηνάκα να προχωρά σε μια σειρά αβάσιμων γενικεύσεων συνδέοντας την αναγνώριση ενός δικαιώματος με “παράνομα κυκλώματα”, το οποία ωστόσο λειτουργούν και για τα ετερόφυλα ζευγάρια. Υπέδειξε δηλαδή υποκριτικά μια παρανομία για να μην αναγνωρίσει ένα δικαίωμα. Με την ίδια λογική αύριο θα μπορούσαμε να ακούσουμε να προτείνεται η παύση της δωρεάς οργάνων επειδή υπάρχουν παράνομα δίκτυα εμπορίας οργάνων. Η Μαρία Κομνηνάκα ωστόσο δεν σταμάτησε εκεί. Προσπάθησε να πείσει πως τόσο η προσωπική, όσο στάση του κόμματός της δεν είναι απόρροια ομοφοβίας αξιώνοντας μάλιστα να μην αναγνωριστεί ως τέτοια. Να αναφέρουμε επίσης πως η Μαρία Κομνηνάκα είναι παντρεμμένη με οικογένεια.
Στις 7 Φεβρουαρίου από το βήμα της Βουλής ακούσαμε την Βιβή Δάγκα αρχικά να καταδικάζει τις ομοφοβικές δηλώσεις που ακούστηκαν από μέρους μελών της σχετικής επιτροπής της Βουλής, και στη συνέχεια να εξηγεί γιατί δεν θα στηρίξει ένα νομοσχέδιο που επιχειρεί με πολύ μικρά ομολογουμένως βήματα να θεσπίσει την ισότητα, η οποία κατά κοινή ομολογία αποτελεί το μόνο εργαλείο για την εξάλειψη της ομοφοβίας και του ρατσισμού. Η εν λόγω βουλεύτρια ωστόσο ήταν ομιλήτρια στο συνέδριο του κόμματος με τίτλο “Ερωτικές σχέσεις, συμβίωση και γάμος”, αναφερόμενη φυσικά στους ετεροκανονικούς γάμους, σχέσεις και συμβιώσεις.
Μια πάγια και διαχρονική θέση του ΚΚΕ αντανακλά στην αντίληψη πως ο γάμος αποτελεί εμπορευματοποιημένο θεσμό. Στο σχετικό κείμενο του Κόμματος για την ισότητα στο γάμο και τη τεκνοθεσία ωστόσο, υποστηρίζεται πως ο εμπορευματοποιημένος θεσμός του γάμου οδηγεί σε εμπορευματοποιημένες σχέσεις συμβίωσης, που με την σειρά τους οδηγούν σε εμπορευματοποιημένη γονεϊκότητα. Αυτά μόνο για τα ομόφυλα ζευγάρια. Η εναντίωση του ΚΚΕ στην εμπορευματοποίηση είναι επιλεκτική, αν κρίνουμε από το γεγονός πως από τα 21 μέλη του τα περισσότερα είναι παντρεμένα ή/ και με οικογένεια.
Συγκεκριμένα εις εμπορευματοποιημένου γάμου κοινωνία έχουν έρθει οι: Κουτσούμπας, Διγενή, Κατσώτης, Αμπατιέλος, Μανωλάκου, Παπαναστάσης, Μαρίνος, Κομνηνάκα, Συντυχάκης, Έξαρχος, Λαμπρούλης, Μεταξάς.