Εν μέσω της αύξησης του ακροδεξιού λόγου, συνοδευόμενου από μια ετεροκανονική και χριστιανική ρητορική, και της παρουσίασης της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας ως σατανικής, ένας καθηγητής βιβλικών σπουδών αποφάσισε να ξεσκεπάσει το καλυμμένο με έναν θρησκευτικό μανδύα, μίσος της εκκλησίας.
Γνωρίζουμε πολύ καλά τις θέσεις της ελληνικής ορθόδοξης εκκλησίας γύρω από τις ΛΟΑΤΚΙ+ ταυτότητες, ιδίως μέσα από τη συζήτηση που προέκυψε με αφορμή την ισότητα στον γάμο. Την περίοδο πριν την ψήφιση του νόμου, ακούσαμε ιερείς, μητροπολίτες και αρχιμανδρίτες να εκφράζουν λοατκιφοβικές απόψεις και να κάνουν λόγο μέχρι και για «θεραπείες» μεταστροφής.
Από την άλλη, ο Πάπας όταν ρωτήθηκε τον Φεβρουάριο του 2023 για τους νόμους που ποινικοποιούν την ομοφυλοφιλία, είπε: «Αυτό δεν είναι σωστό».
«Οι άνθρωποι με ομοφυλοφιλικές τάσεις είναι παιδιά του θεού. Ο θεός τα αγαπάει. Η ποινικοποίηση των ανθρώπων […] είναι αδικία».
Παράλληλα, τον Νοέμβριο του 2023, ο Πάπας δήλωσε ότι τα τρανς άτομα μπορούν να βαπτίζονται, ενώ τον Δεκέμβρη του ίδιου έτους ανακοίνωσε ότι οι ομόφυλες σχέσεις μπορούν να παίρνουν την ευλογία της Καθολικής Εκκλησίας.
«Πολλοί Καθολικοί μπορεί να υποστηρίξουν ότι η προσέγγιση του Πάπα στα ΛΟΑΤΚΙ+ ζητήματα αποτελεί μια παρερμηνεία των Γραφών. Αλλά είναι;», αναρωτιέται ο καθηγητής βιβλικών σπουδών στο Πανεπιστήμιο του KwaZulu-Natal, Gerald West.
Σύμφωνα με τον ίδιο, οι επικεφαλής της εκκλησίας που χρησιμοποιούν το βήμα τους για «τον αποκλεισμό των ομοφυλόφιλων ατόμων, δεν διαβάζουν τις Γραφές προσεκτικά».
Γράφοντας στο The Conversation, ο καθηγητής παραθέτει μερικά κομμάτια της Καινής Διαθήκης, με σκοπό να αναδείξει ότι ο Ιησούς κήρυττε υπέρ της συμπερίληψης.
«Στο κατά Μάρκο 12:24, ο Ιησούς απευθύνεται στους Σαδδουκαίους, οι οποίοι ήταν οι παραδοσιακοί ανώτατοι ιερείς του αρχαίου Ισραήλ και έπαιζαν σημαντικό ρόλο στο ναό. Ανάμεσα σε εκείνους που αντιπαρατέθηκαν με τον Ιησού», ήταν και μια ομάδα που υποστήριζε «μια συντηρητική θεολογική θέση και χρησιμοποιούσε την ερμηνεία της Αγίας Γραφής για να αποκλείσει. Ο Ιησούς τους είπε:
“Δεν είναι αυτός ο λόγος που κάνετε λάθος, ότι δεν καταλαβαίνετε τις Γραφές ή τη δύναμη του Θεού;”».
Ο Gerald West υποστηρίζει ότι ο Ιησούς κατάλαβε ότι οι συγκεκριμένοι επέλεξαν να ερμηνεύσουν τις Γραφές με έναν τρόπο που εμπόδιζε την ανάγνωσή τους με «μη παραδοσιακούς τρόπους».
«Αυτό το μήνυμα της συμπερίληψης γίνεται ακόμη πιο σαφές όταν ο Ιησούς έρχεται αργότερα αντιμέτωπος με έναν μόνο γραμματικό (12:28). Απαντώντας στην ερώτησή του σχετικά με τους σημαντικότερους νόμους, ο Ιησούς συνοψίζει τη θεολογική ηθική του ευαγγελίου του: αγάπη προς τον Θεό και αγάπη προς τον πλησίον (12:29-31)», συμπληρώνει ο καθηγητής.
Στη συνέχεια, αναφέρει ότι αυτοί που επιλέγουν να αποκλείουν τα ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα από την εκκλησία, «επιλέγουν να αγνοήσουν τον Ιησού». Αντιθέτως, επιστρέφουν στην Παλαιά Γραφή και πιο συγκεκριμένα στη Γένεση 19, «την καταστροφή των πόλεων των Σοδόμων και των Γομόρρων. Η ερμηνεία τους για την ιστορία είναι ότι πρόκειται για την ομοφυλοφιλία. Δεν είναι έτσι. Σχετίζεται με τη φιλοξενία».
«Η ιστορία αρχίζει στη Γένεση 18, όταν τρεις επισκέπτες (ο Θεός και δύο άγγελοι, που εμφανίστηκαν ως “άνθρωποι”) ήρθαν μπροστά στον Αβραάμ, έναν Εβραίο πατριάρχη. Τι έκαναν ο Αβραάμ και η σύζυγός του Σάρα; Προσέφεραν φιλοξενία.
«Στη συνέχεια οι δύο άγγελοι άφησαν τον Αβραάμ και τον Κύριο και ταξίδεψαν στα Σόδομα (19:1), όπου συνάντησαν τον Λωτ, τον ανιψιό του Αβραάμ. Τι έκανε ο Λωτ; Πρόσφερε φιλοξενία. Τα δύο περιστατικά φιλοξενίας εξηγούνται με την ίδια ακριβώς γλώσσα.
«Οι “άνθρωποι των Σοδόμων” (19:4), όπως τους περιγράφει η Βίβλος, δεν προσέφεραν την ίδια φιλοξενία σε αυτούς τους μεταμφιεσμένους αγγέλους. Αντίθετα, προσπάθησαν να τους ταπεινώσουν (και τον Λωτ (19:9)) απειλώντας να τους βιάσουν. Γνωρίζουμε ότι ήταν ετεροφυλόφιλοι, επειδή ο Λωτ, στην προσπάθειά του να προστατεύσει τον εαυτό του και τους καλεσμένους του, τους πρόσφερε τις παρθένες κόρες του (19:8).
«Ο ετερόφυλος βιασμός ανδρών από άνδρες είναι μια συνηθισμένη πράξη εξευτελισμού. Πρόκειται για μια ακραία μορφή αφιλοξενίας.
«Η ιστορία αντιπαραβάλλει την ακραία φιλοξενία (Αβραάμ και Λωτ) με την ακραία αφιλόξενη συμπεριφορά των ανθρώπων των Σοδόμων. Είναι μια ιστορία συμπερίληψης, όχι αποκλεισμού. Ο Αβραάμ και ο Λωτ συμπεριέλαβαν τους ξένους- οι άνδρες των Σοδόμων τους απέκλεισαν», αναφέρει ο καθηγητής.
Για τον ίδιο, οι επικεφαλής της εκκλησίας επιλέγουν συγκεκριμένες κομμάτια των Γραφών και συγκεκριμένες προσεγγίσεις, «επειδή έχουν μια πατριαρχική ατζέντα και αναζητούν για οποιαδήποτε Γραφή, η οποία μπορεί να υποστηρίξει τη θέση τους».
Ωστόσο, και οι Γραφές που επιλέγουν να παρουσιάσουν οι ομοφοβικοί επικεφαλής της εκκλησίας «απαιτούν προσεκτική ανάγνωση».
«Στην προς Γαλάτες 3:28 της Καινής Διαθήκης, ο απόστολος Παύλος επιθυμεί μια χριστιανική κοινότητα όπου:
“Δεν υπάρχει πια Ιουδαίος ή Έλληνας, δεν υπάρχει πια δούλος ή ελεύθερος, δεν υπάρχει πια άνδρας και γυναίκα, διότι όλοι σας είστε ένα εν Χριστώ Ιησού”», συμπληρώνει.
Έχει σημασία να τονίσουμε ότι σκοπός μας δεν είναι να αποδείξουμε αν η Βίβλος και γενικά οι Γραφές είναι ή δεν είναι ομοφοβικές, καθώς πέρα από το ότι δεν μας ενδιαφέρει η απάντηση, δεν θα έπρεπε επίσης να αποτελεί τη βάση για άσκηση πολιτικής. Ούτε επίσης θα έπρεπε να χρησιμοποιείται ως επιχείρημα για την αποδοχή του μίσους που αναπαράγει η εκκλησία. Ωστόσο, είναι πάντα ευχάριστο και σίγουρα σημαντικό να σκεφτόμαστε τους λόγους για τους οποίους η ελληνική εκκλησία έχει αυτήν την έντονα αντί-ΛΟΑΤΚΙ+ ρητορική – και σίγουρα αυτοί δεν έχουν να κάνουν με το περιεχόμενο των Γραφών.
Προς όλους τους μητροπολίτες και όλα τα συναφή – και ειδικά στον αγαπητό Σεραφείμ: Μήπως τελικά είστε αδιάβαστοι;