Στο κανάλι του OPEN μίλησε η Κατερίνα Φουντεδάκη, η καθηγήτρια Αστικού Δικαίου του ΑΠΘ που συνέταξε το νομοσχέδιο, ξεκαθαρίζοντας ότι δεν είναι δυνατόν να υπάρξουν τροποποιήσεις στο σύμφωνο συμβίωσης.
Σύμφωνα με την ίδια, το νομοσχέδιο θα είναι απλό, ξεκάθαρο και με λίγες διατάξεις, ώστε να ρυθμιστούν ζητήματα που αφορούν στον γάμο και την ισότητα.
Εξήγησε, επίσης, ότι δεν είναι νομικά δυνατόν να υπάρξουν αλλαγές στο υπάρχον πλαίσιο, δηλαδή στο σύμφωνο συμβίωσης, ώστε να μην επεκταθεί το δικαίωμα στον γάμο.
Συγκεκριμένα είπε: «Η επιστημονική απάντηση είναι όχι, για πολλούς λόγους. Όταν κάναμε το σχέδιο νόμου εξετάσαμε αυτές τις δυνατότητες, δηλαδή μήπως μπορεί να υπάρξει κάποια τροποποίηση στο σύμφωνο ή να μπουν κάποιες άλλες διατάξεις και καταλήξαμε πως δεν είναι αυτές οι λύσεις επαρκείς.
«Για να μπει κάτι στο σύμφωνο θα πρέπει να αφορά και τα ομόφυλα και τα ετερόφυλα ζευγάρια. Δεν μπορούμε να βάλουμε μια ρύθμιση που θα αφορά μόνο τα ομόφυλα ζευγάρια γιατί αυτή θα ήταν διάκριση λόγω φύλου, σεξουαλικού προσανατολισμού και θα κατέπιπτε κατευθείαν».
Και πρόσθεσε ότι: «Τα ετερόφυλα ζευγάρια που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης μεταξύ τους, μπορούν να αποκτήσουν παιδί μέσω φυσικής ή υποβοηθούμενης αναπαραγωγής. Άρα παιδί μπορούν να κάνουν, τα ομόφυλα ζευγάρια δεν μπορούν. Αυτή είναι μια διαφορά. Εάν τους εξομοιώσουμε ξαφνικά, δημιουργείται μια σειρά από προβλήματα».
Παράλληλα, η καθηγήτρια εξήγησε ότι η διαδικασία της τεκνοθεσίας θα παραμείνει ίδια, από την άποψη ότι το πλαίσιο και έλεγχος δεν θα διαφοροποιηθεί στην περίπτωση των ομόφυλων ζευγαριών.
«Υπήρχαν και τέτοιες απορίες, πολύ εύλογες για το πώς θα ελέγχεται η καταλληλόλητα των γονέων, που είναι πολύ σημαντικό. Στην υιοθεσία γενικά υπάρχει μια διαδικασία πολύ βαριά, προϋποθέσεις, έλεγχος και ίσως είναι παραπάνω βαριά από ότι πρέπει. Οι απορίες είχαν να κάνουν με αυτό. Το πλαίσιο θα είναι το ίδιο, δεν μπορεί να διαφοροποιηθεί, απαγορεύεται».
Επίσης, σχολίασε το κύριο θέμα που φαίνεται ξαφνικά να προβληματίζει τον κόσμο, αυτό της παρένθετης κύησης, χωρίς βέβαια να μιλήσει για τη διάκριση που θα βιώνουν τα άτομα που αποκλείονται από την υποβοηθούμενη αναπαραγωγή.
«Αυτό θα υπάρχει, απλώς δεν γνωρίζω ακόμα την τελική μορφή αυτής της διάταξης. Είναι μια διάταξη δύσκολη, θέλει προσοχή, όμως δεν μπορούμε να μην αναγνωρίσουμε αυτές τις οικογένειες γιατί πλέον η νομολογία του ευρωπαϊκού δικαστηρίου δικαιωμάτων του ανθρώπου είναι προς αυτή την κατεύθυνση. Δηλαδή λέει πως όταν μια συγγένεια, για παράδειγμα με παρένθετη μητρότητα, έχει δημιουργηθεί νόμιμα στο εξωτερικό, δεν μπορεί μια χώρα μετά να λέει δεν υπάρχετε, δεν συνδέεται το παιδί με αυτόν τον γονέα. Άρα μια τέτοια ρύθμιση πρέπει να υπάρχει για την αναγνώριση των δικαιωμάτων», δήλωσε.
Και συνεχίζοντας πρόσθεσε ότι: «Οι γυναίκες δεν χρειάζονται παρένθετη κυοφόρο καθώς μπορούν να γεννήσουν μόνες τους. Επομένως ένα θέμα αφορά τις γυναίκες που κάνουν υποβοηθούμενη αναπαραγωγή γιατί χρειάζονται σπέρμα δότη και πώς θα μπορούν αυτές να συνεχίσουν να έχουν αυτή την πρόσβαση. Το ότι οι άνδρες δεν μπορούν προσφύγουν στην παρένθετη μητρότητα και το ευρωπαϊκό δικαστήριο θα το επιβάλλει, είναι μια επιφύλαξη που διατυπώθηκε και χτες και η προσωπική μου άποψη είναι ότι είμαστε πολύ μακριά από κάτι τέτοιο.
«Η παρένθετη μητρότητα είναι μια μέθοδος που μπορεί να αναγνωρίζεται στη χώρα μας από το 2002 αλλά σε πολλές χώρες δεν υπάρχει καν, ώστε να έρθει το ευρωπαϊκό δικαστήριο ανθρωπίνων δικαιωμάτων και να πει πως πρέπει να την εισαγάγεις στο δίκαιό σου. Το δικαστήριο είναι πολύ επιφυλακτικό με την παρένθετη κύηση».
Κλείνοντας, είπε ότι η μη δυνατότητα πρόσβασης ενός μόνου άνδρα σε παρένθετη κύηση δεν θα αλλάξει με την εισαγωγή του συγκεκριμένου νόμου.