Με αφορμή την επέτειο 100 χρόνων από τη γέννησή του, το μουσείο φωτογραφίας της Νέας Υόρκης “Fotografiska”[1] σε συνεργασία με το ίδρυμα “Tom of Finland Foundation” οργάνωσε την έκθεση “The Darkroom”. Η έκθεση, την οποία επιμελείται ο Berndt Arell, αποτελείται από φωτογραφικά πορτραίτα που χρησιμοποιούσε ο Tom of Finland ως αναφορές για το ομοερωτικό εικαστικό του έργο.



Αυτές οι φωτογραφίες βρίσκονταν καλά κρυμμένες στα στενά όρια του προσωπικού του studio, ή αλλιώς στο darkroom του. Εκεί φωτογράφιζε στα κρυφά τα μοντέλα του και στη συνέχεια χρησιμοποιούσε τις φωτογραφίες ως υλικό για τα σχέδια του. Φυσικά, η οποιαδήποτε διαρροή των φωτογραφιών αυτών θα μπορούσε να του κοστίσει την ελευθερία του. Αφού μιλάμε για μια περίοδο, όπου η ομοφυλοφιλία στη Φιλανδία θεωρούταν ποινικό αδίκημα (μέχρι το 1971) και ήταν καταχωρημένη ως ψυχική διαταραχή (μέχρι το 1981).
Αυτός ο μικρός θησαυρός φωτογραφιών προσφέρει μια βαθύτερη ματιά στον τρόπο που ο ταλαντούχος εικαστικός δημιουργούσε τους super-macho άνδρες του. Κάθε «ζωγραφικός άνδρας» έφερε αναφορές και στοιχεία από διαφορετικές φωτογραφίες και διαφορετικούς άνδρες. Ο Tom of Finland απεικόνισε μέσα από τα σχέδιά του αρρενωπούς, ελκυστικούς άνδρες, γεμάτους αυτοπεποίθηση σε άκρως ομοερωτικές πόζες.


Αυτές οι απεικονίσεις, όπου οι άνδρες φέρουν συχνά φετιχιστικά στοιχεία της leather/rubber υποκουλτούρας και του BDSM, ιντριγκάρουν ακόμη και σήμερα. Αυτό που απασχολούσε κυρίως τον καλλιτέχνη ήταν το ζήτημα της επιθυμίας και το δικαίωμα του να μπορεί να την εκφράσει, όπως ο ίδιος επιθυμεί.
[1]https://www.fotografiska.com/nyc/exhibition/the-darkroom/
https://avmag.gr/149183/giannis-tsaroychis-o-dikos-mas-tom-of-finland/