Αρχικά δεν φαίνεται και τόσο πρωτότυπο: Οι διασταυρωνόμενες ερωτικές διαδρομές τεσσάρων νέων ανθρώπων στο 13ο διαμέρισμα του Παρισιού στην εποχή των πολυμέσων, τα οποία βάζουν κι αυτά το χεράκι τους στην πλοκή της ταινίας. Για την ακρίβεια, όλες οι συνευρέσεις ξεκινούν από μιντιακή παρανόηση.
της Δήμητρας Κυρίλλου
Ο Ζακ Οντιάρ, κινηματογραφιστής που έχει διαπρέψει στην αναπαράσταση της πιο σκοτεινής και στενάχωρης πλευράς της ανθρώπινης κατάστασης (Ένας Προφήτης, Σώμα με σώμα, Ντιπάν), αλλάζει εδώ το δραματικό μοτίβο και καταπιάνεται με τη σεξουαλική (και όχι ρομαντική) κομεντί -μήπως γεννιέται ένα νέο κινηματογραφικό είδος;
Η Εμιλί γνωρίζει τον Καμίγ κατά λάθος. Όταν έκλεισε ραντεβού ψάχνοντας για γυναίκα συγκάτοικο δεν διανοήθηκε ότι το όνομα Καμίγ δεν ανήκει σε γυναίκα αλλά σε έναν γλυκούλη μαύρο καθηγητή που χτυπά την πόρτα της και της ζητά εναγωνίως να του νοικιάσει το πολυπόθητο δωμάτιο. Με βάση την περιρέουσα ερωτική ατμόσφαιρα και το αρχαίο κινεζικό ρητό “Fuck first, see later”, η Εμιλί δέχεται. Ακολουθεί καυτό σεξ εντός και επί τα αυτά, για περίπου μια βδομάδα. Ο Καμίγ το θεωρεί «συγκατοίκηση + σεξ», η Εμιλί ζητάει περισσότερα, έχει κι όλας συνδεθεί μαζί του. Δεν είναι αφελής, ούτε ρομαντική. Μισή Γαλλίδα, μισή από την Ταϊβάν, αποξενωμένη από την οικογένειά της, δουλεύει σε εταιρία τηλε-πωλήσεων και μένει στο διαμέρισμα της γιαγιάς της, η οποία φιλοξενείται ξεχασμένη και με εμφανή κατάθλιψη σε οίκο για ηλικιωμένα άτομα.
Les Olympiades
Όλα αυτά συμβαίνουν στη συνοικία «Ολυμπιάδες», ένα συγκρότημα δώδεκα ουρανοξυστών δίπλα στην Chinatown και συνθέτουν μια πολυ-πολιτισμική γειτονιά στο νοτιοανατολικό Παρίσι. Καθώς η κάμερα στοχεύει τις τζαμαρίες για να εισέλθει στα «έσω» των διαμερισμάτων, νομίζεις ότι κάθε παράθυρο κρύβει κι έναν διαφορετικό χαρακτήρα. Καθόλου παράξενο, μια και το όλο εγχείρημα αποτελεί χαλαρή μεταφορά στην οθόνη ιστοριών από τη συλλογή κόμικ «Killing and dying» του Αμερικανού καρτουνίστα Έντριαν Τομιν. Το σενάριο ανέλαβε η αγαπημένη μας Σελίν Σιαμά (Πορτρέτο μιας γυναίκας που φλέγεται) από κοινού με την Λεά Μισιούς.
Όταν ο Καμίγ τα φτιάξει με μια συνάδελφό του, η «ερωτική φιλία» με την Εμιλί καταρρέει, όπως και η φιλόδοξη συγκατοίκηση. Η Εμιλί απολύεται από το τηλεμάρκετιγκ και καταλήγει σε κινέζικο εστιατόριο της περιοχής, από όπου συχνά δραπετεύει για περιστασιακό σεξ. Με πρωτοβουλία του Καμίγ, θα ξανασυναντηθούν για να διαπιστώσουν ότι εξακολουθούν να αναζητούν διαφορετικά πράγματα.
Νορά
«Από το παράθυρο φαίνεται ο Σηκουάνας!». Η Νορά έχει μόλις εγκατασταθεί σε κάποιο ταλαίπωρο διαμέρισμα στις Ολυμπιάδες, αλλά είναι ενθουσιασμένη. Αφήνοντας πίσω της στο Μπορντό έναν δίκαια διαλυμένο γάμο και μια καριέρα στις πωλήσεις ακινήτων στο μεσιτικό γραφείο του θείου και συζύγου της (!), έρχεται στο Παρίσι να σπουδάσει νομικά. Ο ενθουσιασμός της θα τσακιστεί από μια άθλια παρεξήγηση: Στο φοιτητικό πάρτι όπου εμφανίζεται με πλατινέ περούκα, οι συμφοιτητές της την μπερδεύουν με το εξωτικό καμ γκερλ Amber Sweet. Ακολουθεί χοντροκομμένο bulling και η Νορά τρέπεται σε άτακτη φυγή. Σε αναζήτηση εργασίας, τα βήματά της θα την οδηγήσουν στον Καμίγ, που τώρα δουλεύει περιστασιακά στην αγορά ακινήτων. Η ερωτική συνεύρεση θα συμβεί, όχι όμως η προσωπική επαφή. Η Νορά έχει πάθει εμμονή με το άλτερ ίγκο της, την σταρ του σεξ Άμπερ Σουίτ, την οποία αποφασίζει να γνωρίσει, ακόμα κι αν χρειαστεί να αγοράσει τις καυτές διαδικτυακές υπηρεσίες που η τελευταία παρέχει επί της οθόνης. Και ναι, θα καταφέρει να τραβήξει την προσοχή της.
Οι ήρωες στροβιλίζονται αδιάκοπα στα πάθη τους και σε κάποιες στιγμές ο θεατής πάει να χάσει τη ροή των ιστοριών, ωστόσο ο Οντιάρ τελικά τα καταφέρνει, όχι να εστιάσει στους χαρακτήρες, -δεν θέλει να εμβαθύνει- αλλά να μας τους παρουσιάσει με γλυκύτητα και χωρίς να (επι)κρίνει. Το ασπρόμαυρο φιλμ συμβάλλει στην ατμόσφαιρα, το ίδιο και οι ερμηνείες, από τις οποίες ξεχωρίζουμε (ποια άλλη;) την Νοεμί Μερλάν στο ρόλο της καταιγιστικής Νορά.
Υ.Γ. Η ταινία «Παρίσι, 13ο διαμέρισμα» βρίσκεται ήδη στις αίθουσες και τα θερινά σινεμά.