Μετά τις “έμφυλες ταυτότητες”: Θέματα σεξουαλικού προσανατολισμού και ταυτότητας φύλου στην εκπαίδευση – Εργαλεία για εκπαιδευτικούς
Η καταπολέμηση των διακρίσεων βάσει του σεξουαλικού προσανατολισμού ή/και της ταυτότητας φύλου και η δημιουργία ασφαλούς χώρου για όλες τις μαθήτριες και τους μαθητές, εξακολουθούν να αποτελούν ζητούμενα για την εκπαιδευτική κοινότητα. Ζητήματα σεξουαλικού προσανατολισμού και ταυτότητας φύλου παραμένουν αόρατα, με αποτέλεσμα οι ΛΟΑΤΚΙ μαθήτριες και μαθητές, καθώς και οι οικογένειες και το περιβάλλον τους, να νιώθουν αποκλεισμένες/οι από το σχολικό πλαίσιο.
Κομβικό ρόλο στην καλλιέργεια ενός κλίματος συμπεριληπτικότητας έχουν οι εκπαιδευτικοί· εκτός από την εκπαίδευση και τη διδασκαλία των μαθητριών/ών, αναλαμβάνουν την επίλυση συγκρούσεων στην τάξη, την αναγνώριση ιδιαίτερων προκλήσεων για κάθε παιδί και την πρόληψη και αντιμετώπιση διακρίσεων και εκφοβισμού. Επιπλέον, συχνά αποτελούν γέφυρα μεταξύ του παιδιού και του ευρύτερου οικογενειακού και κοινωνικού περιβάλλοντος. Είναι κρίσιμο, επομένως, για τις/τους εκπαιδευτικούς να έρθουν σε επαφή με τις βαθύτερες δεξιότητες και ανάγκες τους και να ανακαλύψουν νέους τρόπους δράσης στο σχολικό περιβάλλον.
Σε αυτό το διήμερο θα διερευνήσουμε τα απαραίτητα εργαλεία και τους καλύτερους τρόπους προσέγγισης ζητημάτων φύλου και σεξουαλικότητας συνδυάζοντας πρόσφατα επιστημονικά δεδομένα, την εμπειρία των ΛΟΑΤΚΙ ατόμων και την πολύτιμη πληροφορία που φέρνουν οι εκπαιδευτικοί από τη σχολική τάξη. Τελικός στόχος είναι να διευρυνθεί το γνωστικό πεδίο των επαγγελματιών και να αναδειχθούν καλές πρακτικές για τη διαχείριση τέτοιων ζητημάτων.
Το σεμινάριο διοργανώνεται από την Υπεύθυνη Αγωγής Υγείας της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας, σε συνεργασία με τη Γραμμή Ψυχολογικής Στήριξης “11528-ΔΙΠΛΑ ΣΟΥ” για λεσβίες, gay, αμφί και τρανς άτομα, οικογένειες και εκπαιδευτικούς και με την υποστήριξη της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση.
Η Γραμμή Ψυχολογικής Στήριξης 11528-ΔΙΠΛΑ ΣΟΥ για ΛΟΑΤΚΙ άτομα, τις οικογένειές τους και για εκπαιδευτικούς έχει την Αιγίδα του υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων (Αρ. Πρωτ.: 97606/Δ2) και λειτουργεί χάρη στη δωρεά από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, με τη στήριξη του Δήμου Αθηναίων.
Σημειώνεται, ότι ο χώρος της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι προσβάσιμος και φιλικός σε ανθρώπους με αναπηρία και εμποδιζόμενα άτομα, ενώ οι σκύλοι – οδηγοί τυφλών είναι ευπρόσδεκτοι.
Η είσοδος στο σεμινάριο είναι δωρεάν.
Θα δοθούν βεβαιώσεις παρακολούθησης.
Για να δηλώσετε συμμετοχή συμπληρώστε τη φόρμα που βρίσκεται στο τέλος της κάντε κλικ ΕΔΩ ή μπείτε στη σχετική ιστοσελίδα.
Για πληροφορίες: 2108829969, [email protected]
28-29 Απριλίου 2018
Λεωφ. Ανδρέα Συγγρού 107, Αθήνα
Πρόγραμμα Σεμιναρίου
Σάββατο 28 Απριλίου
10:30-11:00 Προσέλευση – Καλωσόρισμα
11:00-11:30 Για μια συμπεριληπτική εκπαίδευση (Μαρία Χιόνη)
11:30-13:00 Η αβεβαιότητα σύμμαχος για βιώσιμες σχέσεις (Αλεξάνδρα Βασιλείου) – Εργαστήριο
13:00-13:30 Διάλειμμα
13:30-14:00 Σχολικό Κλίμα: Στοιχεία από την πρώτη Πανελλαδική Έρευνα για την εμπειρία των ΛΟΑΤΚΙ μαθητριών-ών στο σχολείο (Colour Youth, Κοινότητα LGBTQ Νέων Αθήνας)
14:00-14:30 Βασικές έννοιες για τον σεξουαλικό προσανατολισμό και την ταυτότητα φύλου (Μαριλίνα Αβάνη, Φίλιππος Παγάνης)
14:30-15:00 Θεσμικό πλαίσιο παρεμβάσεων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (Καλλιόπη Λυκοβαρδή, Θεώνη Κουφονικολάκου)
15:00-15:30 Διάλειμμα
15:30-16:15 Σύγχρονες προσεγγίσεις και καλές πρακτικές για τον σεξουαλικό προσανατολισμό και την ταυτότητα φύλου (Έλενα-Όλγα Χρηστίδη) – Εργαστήριο
16:15-17:00 Συχνές ερωτήσεις με εμπειρικά δεδομένα από το σχολείο για τον σεξουαλικό προσανατολισμό και την ταυτότητα φύλου (Νάνσυ Παπαθανασίου) – Εργαστήριο
Κυριακή 29 Απριλίου
11:00-11:30 Παρουσίαση των υπηρεσιών και κύρια συμπεράσματα από τα δύο χρόνια λειτουργίας της Γραμμής Ψυχολογικής Στήριξης 11528-ΔΙΠΛΑ ΣΟΥ για ΛΟΑΤΚΙ άτομα, τις οικογένειές τους και εκπαιδευτικούς (Κλεοπάτρα Οικονομίδου)
11:30-12:00 Αναπτυξιακά & ψυχολογικά θέματα στην εφηβεία (Ναταλία Σκουλάκη)
12:00-12:30 Η βία επί της σεξουαλικότητας (Αντώνης Πούλιος)
12:30-13:00 Ομόφυλη γονεϊκότητα και διαφορετικοί τύποι οικογένειας: Βρίσκοντας κοινούς τόπους (Έλενα-Όλγα Χρηστίδη)
13:00-13:30 Η θέση της/του εκπαιδευτικού: Ασφαλής ή άβολος τόπος; (Ειρήνη Κουτελά)
13:30-14:00 Διάλειμμα
14:00-15:30 ΛΟΑΤΚΙ θέματα στη σχολική κοινότητα: εργαλεία για τις δύσκολες συζητήσεις (Βενετία Μπουρονίκου) – Εργαστήριο
15:30-17:30 Πέρα από την ιδιότητα της/του εκπαιδευτικού: ισορροπώντας ανάμεσα στο επαγγελματικό και το προσωπικό (Έλενα-Όλγα Χρηστίδη, Νάνσυ Παπαθανασίου) – Εργαστήριο
17:30-18:00 Τι παίρνουμε φεύγοντας; (Συμπεράσματα – κλείσιμο)
Ομιλήτριες/ές, συντονίστριες εργαστηρίων:
Στέλλα-Μαρία Αβάνη, Ψυχολόγος, Εκ. Ψυχοθεραπεύτρια*
Αλεξάνδρα-Αριάδνη Βασιλείου, Ph.D., Κοινωνική Ψυχολόγος*
Ειρήνη Κουτελά, M.Sc., Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας, Ψυχοθεραπεύτρια εκπαιδευμένη στη θεραπεία Gestalt*
Θεώνη Κουφονικολάκου, Βοηθός Συνήγορος για τα Δικαιώματα του Παιδιού
Καλλιόπη Λυκοβαρδή, Βοηθός Συνήγορος για την Ίση Μεταχείριση
Βενετία Μπουρονίκου, ΜΑ, Ψυχολόγος
Κλεοπάτρα Οικονομίδου, ΜΑ, Υπεύθυνη Έργου 11528-ΔΙΠΛΑ ΣΟΥ
Φίλιππος Παγάνης, Υπεύθυνος Έργου Transcending Youth, Colour Youth
Νάνσυ Παπαθανασίου, Ph.D., Κλινική Ψυχολόγος, Επιστημονική Υπεύθυνη του 11528-ΔΙΠΛΑ ΣΟΥ
Αντώνης Πούλιος MSc, PhD (c), Κλινικός Ψυχολόγος, Ψυχαναλυτής
Αναστασία-Ναταλία Σκουλάκη, M.Sc., Κλινική Ψυχολόγος, Εκ. Ψυχοθεραπεύτρια*
Μαρία Χιόνη, M.Sc., Εκπαιδευτικός, Υπεύθυνη Αγωγής Υγείας της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας
Έλενα-Όλγα Χρηστίδη, Ψυχολόγος, Ψυχοθεραπεύτρια & Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων*
*Επιστημονικές Συνεργάτιδες της Γραμμής Ψυχολογικής Στήριξης 11528-ΔΙΠΛΑ ΣΟΥ