Χορός στο Πόρτα: Opus, από την ομάδα του Elvedon

Οpusαπό 8/2

Χρήστος Παπαδόπουλος

 

Μετά τη μεγάλη  επιτυχία που σημείωσε το ELVEDON,  κατακτώντας μεταξύ άλλων την  πρώτη θέση στο πανευρωπαϊκό δίκτυο χορογράφων Aerowaves.Dance Across Europe, o Χρήστος Παπαδόπουλος παρουσιάζει στο ΠΟΡΤΑ τη νέα του δουλειά με τίτλο OPUS.

 

Το Opus είναι μια παράσταση εμπνευσμένη από τον κόσμο της κλασικής μουσικής. Ο όρος κλασικός προέρχεται από τη λατινική λέξη classicus και την ελληνική κλασικός. Περιγράφει τη συμμόρφωση του ύφους και της σύνθεσης στα πρότυπα της ελληνικής και λατινικής αρχαιότητας. Η έννοια λοιπόν της κλασικής μουσικής παραπέμπει σε μια «ανώτερη» μορφή μουσικής σύνθεσης (opus)  με αυστηρή δομή και πολυμορφία.

 

Βασικός άξονας της παράστασης είναι η μελέτη της δομής αυτής, η αποκωδικοποίηση και εν τέλει η οπτικοποίησή της ζωντανά στη σκηνή. Το Opus επιχειρεί να διερευνήσει το πώς οι βασικές αρχές σύνθεσης που διέπουν ένα κλασικό κομμάτι μπορούν να εφαρμοστούν σε μια εντελώς διαφορετική μορφή τέχνης όπως είναι ο χορός. Πώς το σώμα μπορεί να γίνει η οπτική εκδοχή του μουσικού οργάνου πάνω στο οποίο αποτυπώνεται η μουσική μέσω της κίνησης και πώς η παρτιτούρα του μουσικού έργου μπορεί να δημιουργήσει και την παρτιτούρα της χορογραφίας.

 

Ένα από τα χαρακτηριστικά της κλασικής μουσικής είναι η εναλλαγή μουσικών θεμάτων και ρυθμικών μοτίβων που δημιουργούν διαφορετικές εντάσεις μέσα στο έργο, καθιστώντας το αφηγηματικό. Στόχος της έρευνας  δεν είναι να ερμηνεύσει το μουσικό έργο ούτε να υπηρετήσει τις διαθέσεις και το συναισθηματικό φορτίο που γεννά. Στόχος είναι να αποδεσμευτεί από την αφηγηματικότητα, από την τάση για ερμηνεία και να καταπιαστεί με τον ίδιο τον πυρήνα της μουσικής, αντιμετωπίζοντάς την ως ένα πολύπλοκο και δομημένο σύνολο ήχων. Πρόκειται για μια απόπειρα καταγραφής της αυτόματης αντίδρασής μας στη μουσική.

 

Χρησιμοποιώντας ζωντανά όργανα  στη σκηνή (φλάουτο, βιολί, κλαρινέτο, βιολοντσέλο), οι συντελεστές ακολουθούν σωματικά πότε τη ρυθμική αγωγή και πότε τις μελωδικές γραμμές και προσελκύουν την προσοχή μας πότε σε ένα όργανο, πότε σε δύο, πότε σε όλη τη μουσική ως ενιαία σύνθεση, αρχίζοντας από τη σιωπή και καταλήγοντας  στην ολοκλήρωση της αριστουργηματικής αυτής σύνθεσης του Μπαχ. Με τον τρόπο αυτό δημιουργείται ένας ιδιότυπος σκηνικός κόσμος, μέσα από τον οποίο επιχειρείται η επανασύσταση ενός νέου κώδικα ανάγνωσης του μουσικού έργου.

 

 

 

Opus 

 Opus, μια παράσταση βασισμένη στην κλασική μουσική και το Art of Fugue Contrapunctus 1 του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ.

Βασικός άξονας της παράστασης είναι η μελέτη της δομής της μουσικής αυτής σύνθεσης (OPUS), η αποκωδικοποίηση και εν τέλει η οπτικοποίησή της ζωντανά στη σκηνή. Επιχειρεί να διερευνήσει το πώς μπορούν οι βασικές αρχές σύνθεσης που διέπουν ένα κλασικό κομμάτι να εφαρμοστούν σε μια εντελώς διαφορετική μορφή τέχνης, όπως είναι ο χορός. Το πώς το σώμα μπορεί να γίνει η οπτική εκδοχή του μουσικού οργάνου πάνω στο οποίο αποτυπώνεται η μουσική μέσω της κίνησης. Πώς η παρτιτούρα του μουσικού έργου δηλαδή μπορεί να δημιουργήσει και την παρτιτούρα της χορογραφίας.  Λίγα λόγια για τον χορογράφο

 

Ο Χρήστος Παπαδόπουλος γεννήθηκε στη Νεμέα. Σπούδασε χορό και χορογραφία στο SNDO (School for New Dance Development Holland), θέατρο στη δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου και Πολιτικές Επιστήμες στο Πάντειο πανεπιστήμιο. Έχει παρουσιάσει τις προσωπικές δουλειές “De Perdidos”, ”Gandau” και “Counter Reset” (Melkweg Τheater Amsterdam). Ως χορευτής έχει συνεργαστεί με τους Δημήτρη Παπαϊωάννου, Φώτη Νικολάου, Μαριέλλα Νέστορα, Alexandra Waierstall Noema dance company, Kirstin Andersen WEGO Company, Robert Stein, Ria Higler. Ως χορογράφος έχει συνεργαστεί στο θέατρο με τους Θωμά Μοσχόπουλο, Γιάννη Καλαβριανό, Γιάννη Κακλέα, Βασίλη Νικολαΐδη, Βασίλη Μαυρογεωργίου, Κώστα Γάκη. Μέλος της χορογραφικής ομάδας των τελετών έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών αγώνων Αθήνα 2004.

 

Η περσινή παράστασή του ELVEDON έγινε δεκτή στο πανευρωπαϊκό δίκτυο χορογράφων Aerowaves.Dance Across Europe και απέσπασε την πρώτη θέση ανάμεσα σε 540 περίπου  ομάδες χορού, συγκεντρώνοντας τη μεγαλύτερη βαθμολογία. Η παράσταση ξεκινάει  πανευρωπαϊκή περιοδεία από το Pilsen της Τσεχίας, στο πλαίσιο του συγκεκριμένου φεστιβάλ. Ακολουθούν δύο παραστάσεις στην Ιταλία- στο Cagliari της Σαρδηνίας και στο Bassano di Grapa –ενώ αναμένονται και άλλες παραστάσεις σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις.

 

 

 

Συντελεστές

 

Σύλληψη-Χορογραφία: Χρήστος Παπαδόπουλος

Μουσική: Johann Sebastian Bach

Μουσική επεξεργασία: Κορνήλιος Σελαμσής

Φωτισμοί: Νικος Βλασσόπουλος

Κοστούμια: Κλαιρ Μπρέισγουελ

 

Φωνή 1.   Ηλίας Χατζηγεωργίου κίνηση – Ναυσικά Τσάρα, φλάουτο

Φωνή 2.   Γιώργος Κοτσιφάκης κίνηση – Φαίδων Μηλιάδης, βιολί

Φωνή 3.   Αμαλία Κοσμά κίνηση – Κώστας Τζέκος, μπάσο κλαρινέτο

Φωνή 4.   Ερμής Μαλκότσης κίνηση – Αλέξης Καραϊσκάκης, βιολοντσέλο

 

 

 

 

 

 

 

 

Μεσογείων 59,

115 26 Αθήνα

τηλ.: 210 77 11 333

www.porta-theatre.gr

 

ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ

Από 8 Φεβρουαρίου μέχρι 7 Μαρτίου

 

ΗΜΕΡΕΣ ΚΑΙ ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ

Δευτέρα 21.15

 

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ 

Κανονικό 10€

Ανέργων 8€

 

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

60 λεπτά

 

 

https://www.facebook.com/PortaTheatreAthens

https://twitter.com/PortaTheatre

http://instagram.com/portatheatre

https://www.youtube.com/user/PortaTheatreAthens

 

 

ΠΡΟΠΩΛΗΣΗΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

www.viva.gr, τηλ. 11876, Public, Seven Spots, Ιανός, Reload, Media Markt

Μανώλης Βαμβούνης

Αν δεν σας μιλάω εδώ, θα είμαι κάπου και θα βλέπω θέατρο. Ή θα διαβάζω comics. Ή θα βλέπω drag queens στην τηλεόραση. Ή θα βλέπω κάτι με spandex ή περούκες στο σινεμά. Ή τελοσπάντων θα κάνω κάτι απροσδιόριστα geeky. Στο Antivirus είμαι τα τελευταία δύο χρόνια υπεύθυνος των σελίδων του Culture και συνιδρυτής των θεατρικών βραβείων Gay Theatre Awards. Αν δεν με δείτε κάπου έξω (δεν με χάνετε, promise) κυκλοφορώ στο προσωπικό μου blog project www.gkoultoura.gr και στο twitter ως @manolis.




Δες και αυτό!