Κύπρος: Η σεξουαλική αγωγή αλλάζει – Έγγραφο του Yπουργείου Παιδείας

13/12/2016

Έγγραφο που προωθεί την ενημέρωση και ενδυνάμωση των μαθητών σχετικά με τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, συνδυάζοντας την ενίσχυση της αυτοπεποίθησής τους και του σεβασμού στον εαυτό τους αλλά και στους άλλους, συνέταξε το Υπουργείο Παιδείας της Κύπρου. Στον εν λόγω κείμενο μεριμνάται, μεταξύ άλλων, και ο σεξουαλικός προσανατολισμός των παιδιών με αποτέλεσμα να περιορίζεται η ομοφοβία, η τρανσφοβία, η ενδοσχολική βία και παραβατικότητα.

Σύμφωνα με την εφημερίδα “Φιλελεύθερος” το έγγραφο απευθύνεται στις διευθύνσεις Δημοτικής, Μέσης Γενικής και Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και περιλαμβάνει τρεις θεματικές: α) Τον ορισμό και αναγκαιότητα ολιστικής σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης, β) το θεσμικό πλαίσιο στο οποίο στηρίζεται, και γ) την πολιτική του ΥΠΠ σε σχέση με τη συγκεκριμένη διαπαιδαγώγηση.

Όπως αναφέρεται, το Υπουργείο, ως όφειλε, ανταποκρίνεται σε μια σειρά από διεθνείς, ευρωπαϊκές και εθνικές συμβάσεις και συνθήκες που προβλέπουν την παροχή σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης στους μαθητές, διασφαλίζοντας πληθώρα δικαιωμάτων τους. Η πολιτική του Υπουργείου καθορίζεται: μέσα από α) το Πρόγραμμα Σπουδών Αγωγής Υγείας (ΠΣΑΥ), β) την αντιρατσιστική πολιτική «Κώδικας Συμπεριφοράς κατά του Ρατσισμού & Οδηγός Διαχείρισης και Καταγραφής Ρατσιστικών Περιστατικών», και γ) την πολιτική σε σχέση με τη διαχείριση περιστατικών σεξουαλικής κακοποίησης στα σχολεία. Όπως διαφαίνεται, τα δύο πρώτα στοχεύουν στην πρόληψη, ενώ το τελευταίο στην αντιμετώπιση.

Στην πρόληψη αποβλέπει τόσο η χρήση του προγράμματος ΠΣΑΥ όσο και η χρήση της αντιρατσιστικής πολιτικής του Υπουργείου. Μέσα από τις θεματικές υποενότητες: Οικογενειακός Προγραμματισμός, Σεξουαλική και Αναπαραγωγική Υγεία, το ΠΣΑΥ προσεγγίζει τα στερεότυπα φύλου, την ασφάλεια, την ενδοοικογενειακή βία, την επικίνδυνη σεξουαλική συμπεριφορά, την ομοφοβία, τον ρόλο της θρησκείας και των ΜΜΕ. Έτσι οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να κατανοήσουν ότι η σεξουαλικότητα και η σεξουαλική συμπεριφορά σχετίζονται με τη ζωή τους ευρύτερα, τις ζωές των άλλων και της κοινωνίας ως σύνολο.

Στη Δημοτική Εκπαίδευση, η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση προσεγγίζεται ως τμήμα του ευρύτερου συνόλου εκπαιδευτικών παρεμβάσεων της Αγωγής Υγείας. Κύριος σκοπός είναι η προαγωγή της σωματικής, ψυχικής και κοινωνικής πτυχής της υγείας των παιδιών ως προσωπικό και κοινωνικό εφόδιο για «καλή ζωή».

Στη Μέση Εκπαίδευση, η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση πραγματοποιείται μέσα από τα μαθήματα Οικιακής Οικονομίας/ Αγωγής Υγείας στο Γυμνάσιο και Οικογενειακής Αγωγής στο Λύκειο. Εδώ, η Αγωγή Υγείας μπορεί να συμβάλει στην πρόληψη και αντιμετώπιση προβλημάτων όπως διάφορες μορφές σεξουαλικής βίας, εκφοβισμός, ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη στην εφηβεία, ομοφοβία, επικίνδυνη σεξουαλική συμπεριφορά, το HIV/AIDS και τα σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα. Η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση με βάση το ΠΣΑΥ επιδιώκει την προώθηση της κριτικής κοινωνικής συνείδησης και όχι μια ηθικολογική θέση υπέρ ή εναντίον της οποιασδήποτε επιλογής σεξουαλικής συμπεριφοράς.

Στον Κώδικα Συμπεριφοράς κατά του Ρατσισμού και στον Οδηγό Διαχείρισης και Καταγραφής Ρατσιστικών Περιστατικών εμπερικλείεται η ταυτότητα των ατόμων σε σχέση με τον σεξουαλικό τους προσανατολισμό.

Γίνεται, επιπλέον, ιδιαίτερη αναφορά στην ομοφοβία και την τρανσφοβία, στην αποστροφή, εχθρότητα ή διακρίσεις σε βάρος ομοφυλόφιλων ή ατόμων που εκφράζουν άλλη ταυτότητα φύλου από αυτήν που δηλώνει η βιολογική τους ταυτότητα. Σύμφωνα με την αντιρατσιστική πολιτική του ΥΠΠ, περιστατικά βίας που γίνονται στη βάση της διαφορετικότητας του φύλου, την ταυτότητα φύλου ή τον σεξουαλικό προσανατολισμό ορίζονται ως ρατσιστικά και αντιμετωπίζονται με τις ανάλογες κυρώσεις.

Ολιστική σεξουαλική διαπαιδαγώγηση
Ο όρος «ολιστική σεξουαλική διαπαιδαγώγηση» αναφέρεται σε προγράμματα σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης τα οποία περιλαμβάνουν «τόσο την αποχή από τη σεξουαλική ζωή ως μια επιλογή, όσο και την αντισύλληψη και τις ασφαλείς σεξουαλικές συμπεριφορές, σε ένα ευρύτερο πλαίσιο προσωπικής και σεξουαλικής ανάπτυξης, σεξουαλικών δικαιωμάτων και του δικαιώματος στην εκπαίδευση».

Όπως αναφέρεται στον προσδιορισμό της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης, εκείνη θα πρέπει να ξεκινά νωρίς κατά την παιδική ηλικία και να συνεχίζει στην εφηβική και ενήλικη ζωή. Για τα παιδιά και τους νέους, έχει ως σκοπό την υποστήριξη και προστασία της σεξουαλικής τους ανάπτυξης.

«Σταδιακά ενισχύει και ενδυναμώνει τα παιδιά και νέους με πληροφορίες, δεξιότητες και θετικές αξίες, ώστε να κατανοούν και να χαίρονται τη σεξουαλικότητά τους, να βιώνουν με υπευθυνότητα και ασφάλεια τις διαπροσωπικές σχέσεις και φιλίες τους και να αναλαμβάνουν την ευθύνη για τη δική τους σεξουαλική υγεία και ευημερία αλλά και γι’ αυτήν των άλλων», προσθέτει.

Η γνώση δεν οδηγεί στην πράξη 
Η ορθή σεξουαλική διαπαιδαγώγηση δεν οδηγεί σε πρόωρη έναρξη σεξουαλικών σχέσεων, δεν οδηγεί σε πιο συχνές σεξουαλικές επαφές ούτε αυξάνει τον αριθμό των σεξουαλικών συντρόφων των νέων ατόμων, διασαφηνίζει το Υπουργείο.

Αντίθετα, η ελλειμματική διαπαιδαγώγηση αποτελεί έναν από τους κυριότερους παράγοντες της ακούσιας εφηβικής εγκυμοσύνης, καθώς και της επικράτησης σεξουαλικά μεταδιδόμενων νοσημάτων και του ιού HIV/AIDS.

«Η αναγκαιότητα για σεξουαλική διαπαιδαγώγηση είναι κοινά αποδεκτή» παραθέτει, προσθέτοντας πως «η συντριπτική πλειοψηφία των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης την έχουν καταστήσει ως υποχρεωτικό μάθημα στα σχολεία τους».




Δες και αυτό!