Το τελευταίο δεκαήμερο παραστάσεων διανύει στο «Σύγχρονο Θέατρο» η «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Δημήτρη Ξανθόπουλου. Η πρώτη παραγωγή της νεοσύστατης Εταιρείας Θέατρου Λόγος, η οποία συνοδεύεται από υπέρτιτλους (σε δύο γλώσσες ανά ημέρα) για τις ανάγκες των επισκεπτών της Αθήνας αλλά και και των μη ελληνόφωνων μόνιμων κατοίκων της, ολοκληρώνεται το Σάββατο 12 Ιουλίου.
7 Τελευταίες παραστάσεις: Πέμπτη: 3 & 10 Ιουλίου, Παρασκευή: 4 & 11 Ιουλίου, Σάββατο: 5 &12 Ιουλίου, Κυριακή: 6 Ιουλίου
“Come see Electra, modern ancient Greek Tragedy, in heart of Athens!”
Όχι, η παράσταση του Δημήτρη Ξανθόπουλου δεν είναι μόνο για τους ξένους. Υπάρχει όμως (έξυπνα) η προνόηση για υπέρτιτλους σε πέντε γλώσσες (αγγλικά, γαλλικά, ρωσικά, ισπανικά, γερμανικά). Με όλη την προσοχή του θεατρικού καλοκαιριού στραμμένη στο Φεστιβάλ Επιδαύρου, είναι σημαντική η ύπαρξη μιας πρότασης Αρχαίας Τραγωδίας στην καρδιά της Αθήνας, η οποία να είναι προσβάσιμη τόσο στους Έλληνες όσο και στους ξένους επισκέπτες. Πόσο μάλλον όταν πρόκειται για μια τέτοια καλοδουλεμένη, μοντέρνας αισθητικής παραγωγή.
Η Ηλέκτρα της Βάσως Καβαλλιεράτου στέκεται σαν ένα γκόλεμ, σμιλεμένο από εκδίκηση και τη λάσπη που ρούφηξε το αίμα του πατέρα της, φυτεμένο στην είσοδο του παλατιού, μέσα στο οποίο η παρανοϊκή πλέον μάνα της κοιμάται με τον δολοφόνο του, να περιμένει την εκδίκηση με τη μορφή του αδερφού της. Η ερμηνεία της Καβαλιεράτου αποφεύγει τις συνήθεις υστερίες του ρόλου, ισορροπώντας συνέχεια σε περισσότερο χαμηλούς τόνους από το αναμενόμενο, για να αποφύγει ακριβώς να βγει η υστερική καρικατούρα που έχουμε συνδέσει με τον χαρακτήρα της, τροφοδοτούμενη από το έργο συνέχεια με οργή αλλά όχι δράση.
Όλοι οι ρόλοι κινούνται στους ίδιους χαμηλούς τόνους, για να δώσουν ώθηση στις σημαντικές εκρήξεις: τη συγκλονιστική σκηνή-χείμαρρο της αναγνώρισης του μεταμφιεσμένου Ορέστη, με το συνταρακτικά ωμό συναίσθημα του Γιάννη Παπαδόπουλου (το Αγόρι Τρώει το Φαγητό του Πουλιού) να αναποδογυρίζει τον κόσμο όλο, καθώς και τις σχεδόν τελετουργικές σκηνές των φόνων, καθως ο κύκλος της εκδίκησης στενεύει αμείλικτα γύρω από τους θύτες.
Τι χειρότερη μοίρα αξίζει κάποια σαν την Κλυταιμνύστρα της Μαρίας Πανουργιά (την οποία είχαμε ξεχωρίσει και πέρυσι στη Μήδεια του Φ. Κανακάρη στο Bios): παράφρονη, ξεμυαλισμένη, ένα σκιάχτρο μεθυσμένο που παραμονεύει ελκυστικά πέρα από την πόρτα του αφαιρετικού παλατιού το οποίο σε όλη τη διάρκεια της παράστασης προσφέρει μια ανατριχιαστική σκηνογραφική προοικονομία, με τον τρόπο που τα αιωρούμενα στον αέρα σκαλοπάτια του σημαίνουν σαν πένθιμες καμπάνες με κάθε βήμα πάνω τους.
***
Ηλέκτρα
Σοφοκλή
Μετάφραση: Γιώργος Χειμωνάς, Σκηνοθεσία: Δημήτρης Ξανθόπουλος
Σύγχρονο Θέατρο: Ευμολπιδών 45, Γκάζι / 210. 34.64.380.
Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο & Κυριακή στις 21:30 – για όλη την καλοκαιρινή περίοδο
Είσοδος: € 28, 14 (με υπέρτιτλους), € 18, 12 (χωρίς υπέρτιτλους). Προπώληση: www.viva.gr
Στις 15 Μαΐου ξεκίνησε η «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή στο Σύγχρονο Θέατρο, η μόνη παράσταση του φετινού καλοκαιριού που πραγματοποιεί θερινή σαιζόν στην Αθήνα και απευθύνεται σε έλληνες και ξένους, παρουσιάζοντας το έργο με υπέρτιτλους σε πέντε γλώσσες.
Μια σύγχρονη προσέγγιση της γνωστής τραγωδίας απο μια εξαιρετική ομάδα ηθοποιών της νεότερης γενιάς, υπό την καθοδήγηση του Δημήτρη Ξανθόπουλου στη μετάφραση του Γιώργου Χειμωνά. Η παράσταση συνοδεύεται απο υπέρτιτλους -σε δύο γλώσσες ανά ημέρα- για τις ανάγκες των επισκεπτών της Αθήνας αλλά και και των μη ελληνόφωνων μόνιμων κατοίκων της.
Εβδομαδιαίο πρόγραμμα υπερτίτλων:
Πέμπτη: αγγλικά, γαλλικά
Παρασκευή: αγγλικά, ρώσικα
Σάββατο: αγγλικά, γερμανικά
Κυριακή: αγγλικά, ισπανικά
Μετάφραση: Γιώργος Χειμωνάς, Σκηνοθεσία: Δημήτρης Ξανθόπουλος, Φωνητική διδασκαλία: Ρηνιώ Κυριαζή, Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη, Σκηνικά: Κλειώ Μπομπότη, Κίνηση: Ερμής Μαλκότσης, Σχεδιασμός φωτισμών: Τάσος Παλαιορούτας
Ηλέκτρα: Βάσω Καβαλιεράτου, Ορέστης: Γιάννης Παπαδόπουλος, Κλυταιμνήστρα:Μαρία Πανουργιά, Παιδαγωγός: Θανάσης Δόβρης, Χρυσόθεμις: Κατερίνα Μαυρογεώργη, Αίγισθος: Γιάννης Λεάκος, Χορός: Στέλλα Βογιατζάκη / Νάνσυ Σιδέρη, Πυλάδης: Δημήτρης Ξανθόπουλος
***
Σημείωμα Σκηνοθέτη: Στην Ηλέκτρα του Σοφοκλή όλα θα συντελεστούν στο διάστημα μιας ημέρας. Ξεκινά τα ξημερώματα με τον ερχομό του Ορέστη και θα ολοκληρωθεί το ίδιο βράδυ με το φόνο της Κλυταιμνήστρας και του Αίγισθου. Η ζωή τους τελειώνει με το τέλος της τραγωδίας. Δεν υπάρχει μέλλον. Ό,τι συμβαίνει και με μία παράσταση. Το τέλος του έργου σημαίνει και το τέλος της «ζωής» της. Αυτό το «παιχνίδι», το «πάντρεμα» της κατάστασης των προσώπων με την κατάσταση των ηθοποιών που ενσαρκώνουν τα πρόσωπα, γίνεται το κέντρο της σκηνικής δράσης
Ο Σοφοκλής κτίζει έναν κόσμο στον οποίο τα πρόσωπα είναι αναγκασμένα να «παίζουν» ένα ρόλο. Η Ηλέκτρα δεν μπορεί παρά να είναι η Ηλέκτρα, ο Ορέστης δεν μπορεί παρά να είναι ο Ορέστης, η Κλυταιμνήστρα δεν μπορει παρά να είναι η Κλυταιμνήστρα. Κι ενώ είναι στον καθένα γνωστή η ιστορία του έργου, η κατάληξή του με το φόνο των δύο εραστών, αυτό το αναπόδραστο γίνεται το πλέον ενδιαφέρον. Οι σχέσεις των προσώπων, οι ζωές τους πίσω από τα προσωπεία τους, η κατάσταση που αποκαλύπτεται από τις μεταξύ τους συγκρούσεις αλλά και τις βαθύτερες εσωτερικές τους.
Ο Λόγος γίνεται δράση σ’ αυτήν την τραγωδία , και είναι ο ίδιος που καθυστερεί την πραγματοποίηση του Έργου (δολοφονία Κλυταιμνήστρας). Και θα χρειαστεί ένα ψέμα, ένας «σκηνοθετημένος» θάνατος του Ορέστη για να περάσουν οι ήρωες στην πράξη, όταν πια τα λόγια δε θα έχουν νόημα. Ηλέκτρα: « Μόνη λοιπόν. Μ’ αυτό μου το χέρι ότι κάνω – Αλλά θα το κάνω.» Για να αποκορυφωθεί αυτή η συνθήκη του «θεάτρου μέσα στο θέατρο» με τη σκηνή της αναγνώρισης που έχει σαν επίκεντρο μια κενή τεφροδόχο, ένα άψυχο και άδειο αντικείμενο ικανό να κάνει τον Ορέστη να λυγίσει, να παρεκκλίνει από το σχέδιό του, να αποκαλυφθεί στην Ηλέκτρα.
Σαν η κάθε λέξη που βγαίνει από τα στόματά τους να είναι μια ακόμα γροθιά σε έναν πυγμαχικό αγώνα.
Δημήτρης Ξανθόπουλος
***
Παραγωγή: Εταιρεία Θεάτρου Λόγος
Κέρδισε μία από τις δέκα διπλές προσκλήσεις (πέντε για το Σάββατο 5/07 και πέντε για την Κυριακή 6/07) για την παράσταση.
Πάρε μέρος στον Διαγωνισμό
Σφάλμα: Η φόρμα επικοινωνίας δε βρέθηκε.