Η ταινία του Ηλία Δημητρίου SMAC, κυκλοφορεί από την Πέμπτη 5 Μαΐου στους κινηματογράφους ΑΑΒΟΡΑ – ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ – ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ. To φιλμ συμμετείχε στο πρόσφατο φεστιβάλ OUTVIEW (διαγωνιστικό τμήμα) όπου και απέσπασε το βραβείο κοινού.

Το SMAC μια ταινία των χρόνων «μετά το σύμφωνο συμβίωσης» θα μπορούσε να πει κανείς, αν και επικεντρώνει στην πρωταγωνίστριά του η οποία τυγχάνει ομοφυλόφιλη, δεν είναι ούτε μια queer ταινία, ούτε ένα φιλμ όπου η εμφυλότητα των ηρώων του καθοδηγεί τη δράση. Στην περίπτωση της Ελένης (Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη), της κεντρικής ηρωίδας, η σεξουαλική επιλογή είναι ενταγμένη μέσα στην καθημερινότητά της, δεν είναι αυτή που καθορίζει τη συμπεριφορά και τις αντιδράσεις της.

SMAC – ΑΠΟ 5 ΜΑΪΟΥ ΣΤΟΥΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥΣ from Ammos Films on Vimeo.

Στο ελληνικό σινεμά, οι ομοφυλοφιλία αντιμετωπίστηκε αρχικά εντελώς γραφικά (Παράβας στη δεκαετία του 70 κλπ.), ως την έλευση υπερταλαντούχων, ομοφυλόφιλων δημιουργών (Γιάνναρης, Κούτρας) που έφεραν την εμφυλότητα στο σώμα του ελληνικού σινεμά.

Σε μια εποχή όπου το σύμφωνο συμβίωσης επιτρέπει αν μη τι άλλο τη στοιχειώδη «ομαλή» διαβίωση για τους ομοφυλόφιλους, η παρουσία ομοφυλόφιλων χαρακτήρων σε δημιουργίες για τις οποίες ο σεξουαλικός προσανατολισμός των χαρακτήρων αντιμετωπίζεται ως ένα συνηθισμένο καθημερινό φαινόμενο, πιστεύουμε ότι αποτελεί ένα σημαντικό βήμα μπροστά.

[separator type=”thick”]

Η ΤΑΙΝΙΑ 

Η Ελένη (Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη), μια δυναμική, χειραφετημένη, επιτυχημένη διευθύντρια τράπεζας, μαθαίνει ότι έχει καρκίνο. Οι κλονισμένες της βεβαιότητες και η αναπάντεχη συναναστροφή της με τον «άστεγο της γειτονιάς»  Ανδρέα (Γιάννης Κοκιασμένος), θα την οδηγήσουν σε διαδρομές που δεν είχε φανταστεί ότι υπήρχαν, στην συνειδητοποίηση μιας αποκαλυπτικής  πραγματικότητας που αγνοούσε και στη λυτρωτική αποδοχή του εαυτού της.

ΕΡΜΗΝΕΥΤΕΣ: 

ΒΑΓΓΕΛΙΩ ΑΝΔΡΕΑΔΑΚΗ («Μικρά Αγγλία»),  ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΚΙΑΣΜΕΝΟΣ («Στρέλλα»),

ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΚΟΝΤΟΠΟΥΛΟΥ,  ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΜΟΥΑΓΚΕ,  

ΛΟΥΚΙΑ ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΥ,  ΝΙΚΟΣ ΓΕΩΡΓΑΚΗΣ, ΜΑΡΙΛΙΖ ΡΙΤΣΑΡΔΗ, 

ΙΟΡΔΑΝΗΣ ΧΟΥΡΣΟΥΓΛΟΥ 

ΣΕΝΑΡΙΟ –  ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ – ΜΟΝΤΑΖ: ΗΛΙΑΣ  ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ: ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΜΑΝΤΖΑΝΑΣ

ΣΚΗΝΙΚΑ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ

ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ: ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ

ΗΧΟΛΗΠΤΗΣ: ΝΤΙΝΟΣ ΚΙΤΤΟΥ 

ΜΟΥΣΙΚΗ: ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΕΩΡΓΙΟΥ

ΜΑΚΙΓΙΑΖ: ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΜΥΤΑ

ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΗΧΟΥ: ΑΡΗΣ ΛΟΥΖΙΩΤΗΣ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΣ

ΜΙΞΗ ΗΧΟΥ: ΚΩΣΤΑΣ ΒΑΡΥΜΠΟΠΙΩΤΗΣ

ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: ΗΛΙΑΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

ΠΑΡΑΓΩΓΗ: ΕΚΚ, ΟΤΕ ΤV, AMMOS FILMS, AUTHORWAVE,

PROSENGHISI F&V, FALIRO HOUSE 

ΒΡΑΒΕΙΟ «ΙΡΙΣ» ΓΙΑ ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΠΡΩΤΟΥ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΥ ΡΟΛΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ  ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη) 

3 ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ: Καλύτερης ταινίας – Σκηνοθεσίας -Σεναρίου 

Διαγωνιστικό τμήμα Φεστιβάλ Σόφιας 2016 

Επίσημη συμμετοχή Φεστιβάλ Δουβλίνου 2016 

Διαγωνιστικό τμήμα Φεστιβάλ Outview 2016 

Επίσημη  πρεμιέρα Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 2016

[separator type=”thick”]

Tο «SMAC» είναι η δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του Ηλία Δημητρίου, μετά το επιτυχημένο «Fish and Chips» (2013).  Ο Δημητρίου, ακολουθώντας ένα απέριττο, ρεαλιστικό κινηματογραφικό στυλ, προσεγγίζει ευθέως τα πρόσωπα, τα σώματα και τα πάθη των ηρώων του, ανθρώπων σε κρίση, σε μια Αθήνα της κρίσης.  Συμπάσχει, αλλά η αυστηρή του φόρμα παρακολουθεί με σκληρότητα αλλά χωρίς κυνισμό το προσεκτικό χτίσιμο των χαρακτήρων, αποφεύγοντας την εξιδανίκευση, κρατώντας τη μίνιμουμ απόσταση και το χαρακτηριστικό μαύρο χιούμορ που διέκρινε τον σκηνοθέτη ήδη  από τις (εξαιρετικά επιτυχημένες) ταινίες του μικρού μήκους. Έτσι, το «SMAC» δεν υποχωρεί σε καμιά στιγμή του προς το μελόδραμα ή την κοινωνική καταγγελία, αντιμετωπίζοντας (κάτι σπάνιο για την ελληνική φιλμουργία), καταστάσεις ειδικής ευαισθησίας (οι άστεγοι, οι μετανάστες, οι ασθενείς), στα πραγματικά τους πλαίσια, σε αποκλειστικά ανθρώπινα μέτρα, χωρίς πολιτικώς ορθούς ιδεασμούς και δραματουργικές σχηματοποιήσεις.

Σ’ αυτό το εντελώς ανθρωποκεντρικό σινεμά , συγγενές με αυτό του Μάικ Λι, είναι τα πρόσωπα, τα βλέμματα και τα σώματα των ηθοποιών που κουβαλούν την αφήγηση κι εδώ, η Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη και ο Γιάννης Κοκκιασμένος, πετυχαίνουν δυο υποδειγματικές (και βασανιστικά επεξεργασμένες) ερμηνείες, απολύτως ξεχωριστές κι απρόσμενες στη γόνιμη κινηματογραφική τους πορεία. Το «SMAC», είναι ένα κινηματογραφικό ταξίδι που περνά, χωρίς να τους προσπερνά, μέσα από παράλληλους, θεωρητικά οικείους μα τελικά τόσο άγνωστους «κόσμους» της σύγχρονης Αθήνας (οι «αόρατοι» μετανάστες των υπογείων και η κουλτούρα τους, οι «απρόσωποι» άστεγοι, οι καθημερινοί άνθρωποι της διπλανής πόρτας με διαφορετικές σεξουαλικές επιλογές), για να καταλήξει σε ένα λυτρωτικό φινάλε ανθολογίας, αυτογνωσίας, ασυμβίβαστης αποδοχής και συνειδητοποίησης.

SMAC, είναι το όνομα μιας πρωτεΐνης που ρυθμίζει τον φυσιολογικό θάνατο των κυττάρων. Χωρίς αυτήν, τα κύτταρα πολλαπλασιάζονται αέναα, οδηγώντας έτσι στον θάνατο τον οργανισμό που τα φέρει. Αυτή η βιολογική αντίφαση που κυριαρχεί στον μικρόκοσμο μα και στην ίδια την  κοινωνία, απεικονίζεται σχεδόν στην κυριολεξία της στο φιλμ του Δημητρίου, που προσφέρει πειστικά, μια πρόταση αποδοχής και υπέρβασής της αλλά και μια απολύτως καλλιτεχνική και απολαυστική μεταφορά της, σε προσωπικό και κοινωνικό επίπεδο, παρουσιάζοντας ένα έργο που μας αφορά.

ΗΛΙΑΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ 

Γεννήθηκε στην Κύπρο. Σπούδασε Θεολογία στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας και σκηνοθεσία στη Σχολή Σταυράκου. Ζει στην Αθήνα και εργάζεται ως σκηνοθέτης. Το 2008 ίδρυσε την εταιρεία παραγωγής «Ammos Films». ‘Έχει βραβευτεί για τις ταινίες του μικρού μήκους, την πρώτη του ταινία μεγάλου μήκους και τα ντοκιμαντέρ του.