Για αρκετό καιρό τα μακαρόνια αποτελούσαν το «γεύμα του φτωχού». Από την περασμένη όμως Τετάρτη, ο μεγαλύτερος ίσως εκπρόσωπος τoυ κόσμου φτιαγμένου από σπαγγέτι, βάλθηκε να μας πείσει ότι το εν λόγω προϊόν ανήκει, όχι πλέον στο φτωχό αλλά στον παραδοσιακό straight οικογενειάρχη. Μιλάμε φυσικά για την εταιρεία Barilla και το αφεντικό της. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.
Είμαστε στον αέρα
Ήταν την περασμένη Τετάρτη όταν ο επικεφαλής της συγκεκριμένης εταιρείας παραγωγής ζυμαρικών, Guido Barilla, έδινε τη συνέντευξή του στην ιταλική εκπομπή “La Zanzara” του ιδιωτικού ραδιοφωνικού σταθμού Radio 24. Κατά τη διάρκεια αυτής, ο πονηρός (από ότι αποδείχθηκε) ραδιοφωνικός παραγωγός ρώτησε τον κ. Barilla, εάν η επιχείρηση του θα έκανε ποτέ μια διαφήμιση για τα προϊόντα της στην οποία θα πρωταγωνιστούσε ένα ομοφυλόφιλο ζευγάρι. Χωρίς περισσή σκέψη ο ίδιος απάντησε: «…όχι, δεν θα το έκανα ποτέ, όχι επειδή δεν σέβομαι τους ομοφυλόφιλους, που έχουν δικαίωμα να κάνουν ό,τι θέλουν χωρίς να ενοχλούν τους άλλους, αλλά επειδή δεν σκέφτομαι όπως εκείνοι κι επειδή ούτως ή άλλως απευθυνόμαστε σε παραδοσιακές οικογένειες».
«Εάν τους αρέσουν τα μακαρόνια μας και η στρατηγική επικοινωνίας μας, μπορούν να τα τρώνε, εάν δεν τους αρέσουν ή δεν τους αρέσει αυτό που λέμε, ας επιλέξουν (προϊόντα) κάποια άλλης (εταιρείας), δεν μπορείς να τους ικανοποιείς όλους ταυτόχρονα».
Εξέφρασε επίσης τις απόψεις του σχετικά με τους γάμους και τις υιοθεσίες των gay. «Σέβομαι τους ομοφυλόφιλους γάμους γιατί απευθύνεται σε άτομα που απλά θέλουν να παντρευτούν, αλλά διαφωνώ απόλυτα με τις υιοθεσίες γιατί αφορούν και άτομα που δεν έχουν τη δυνατότητα να αποφασίσουν…»
Οι αντιδράσεις και τα socialmedia
Όπως ήταν αναμενόμενο, τα συγκεκριμένα σχόλια ερέθισαν τα αυτιά αρκετών οργανώσεων που μάχονται για τα LGBT δικαιώματα στην Ιταλία. Μαζί με αυτούς και ορισμένοι πολιτικοί της κεντροαριστερής παράταξης, καθώς και ένα πλήθος ανθρώπων (στην Ιταλία αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο) οι οποίοι με όπλο τις ψηφιακές τους ταυτότητες στα social media, κάνουν λόγο για μποϊκοτάζ σε όλα τα προϊόντα της εταιρείας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η δημιουργία του #boicottabarilla στο Twitter.
Κάλεσμα που απεύθυνε και ο πρόεδρος της οργάνωσης «Equality Italia», Aurelio Mancuso, ο οποίος δήλωσε: «Κανείς δεν ζήτησε από τον εν λόγω επιχειρηματία να φτιάξει διαφημίσεις με γκέι οικογένειες, όμως η τοποθέτησή του δείχνει ότι αυτό που ενοχλεί στην πραγματικότητα είναι η παρουσία των ομοφυλόφιλων στην κοινωνία». Υιοθετώντας την προτροπή του, καλούμε σε μποϊκοτάζ όλων των προϊόντων» της εταιρίας του».
Στο ίδιο πνεύμα και ο αριστερός πολιτικός και gay ακτιβιστής, Alessandro Zan, ο οποίος υποστήριξε: «Εδώ έχουμε για ένα ακόμα παράδειγμα ομοφοβίας. Αποφάσισα να μποϊκοτάρω τη Barilla και καλώ τους άλλους βουλευτές να κάνουν το ίδιο. Έχω ήδη αλλάξει τη μάρκα των ζυμαρικών μου. Τα Barilla έχουν πολύ κακή ποιότητα».
Το ψυχρό συγγνώμη…
Ο σάλος που προκλήθηκε από την όλη ιστορία ανάγκασε τον «αρχιμακαρονά» Guido να προβεί σε απολογητικές δηλώσεις μέσα από το λογαριασμό της εταιρείας στο Facebook και στο Twitter.
Συγκεκριμένα έγραψε: «Zητώ συγγνώμη αν οι δηλώσεις μου παρεξηγήθηκαν ή πλήγωσαν τα συναισθήματα κάποιων ανθρώπων. Θέλω να ξεκαθαρίσω ότι τρέφω σεβασμό για κάθε άνθρωπο χωρίς καμία διάκριση. Σέβομαι τους gay και το δικαίωμα καθ’ ενός να εκφράζεται. Σε αυτά τα πλαίσια σέβομαι το gay γάμο. Η Barilla στις καμπάνιες της ανέκαθεν επέλεγε να αντιπροσωπεύει την οικογένεια σαν ένα σύμβολο φιλοξενίας και στοργής για όλους. Με τις προηγούμενες δηλώσεις, ήθελα απλώς να υπογραμμίσω τον κεντρικό ρόλο της γυναίκας στην οικογένεια…».
Συμπέρασμα
Είναι απόλυτα θεμιτό, σύμφωνα και με τις επιταγές τις σύγχρονης κοινωνίας, ένα προϊόν να προσκολλάται σε συγκεκριμένα «αγοραστικά κοινά». Είναι όμως αθέμιτο να δημιουργούνται «λανθάνουσες κοινωνικές αντιλήψεις» για ευάλωτες πληθυσμιακές ομάδες.