Tο καλοκαίρι ευνοεί τις πιθανότητες να πάθουμε θερμοπληξία ή ηλίαση. Έχουν παρόμοια συμπτώματα, και η αντιμετώπιση τους είναι ίδια και στις δυο περιπτώσεις. Παρακάτω θα σας μιλήσω για το τι είναι η κάθε κατάσταση, για τα σημάδια που προειδοποιούν τον κίνδυνο, καθώς και τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσετε προκειμένου να προλάβετε σοβαρότερες επιπλοκές.

Θερμοπληξία

Η θερμοπληξία είναι μια επικίνδυνη κατάσταση, όπου η θερμοκρασία σου σώματος ανεβαίνει σε υψηλά επίπεδα. Συμβαίνει πολύ πιο συχνά κατά τη διάρκεια καύσωνα, όμως ένα ζεστό περιβάλλον μπορεί να είναι εξίσου βλαβερό. Επηρεάζει όλες τις ηλικίες, με τα ηλικιωμένα άτομα να χρίζουν περισσότερης προσοχής. Τα πιο συνηθισμένα συμπτώματα, μεταξύ άλλων, είναι:

  • Τάση για λιποθυμία ή λιποθυμία
  • Θερμοκρασία σώματος 39°C και άνω
  • Κράμπες
  • Zαλάδα
  • Tάση για εμετό ή εμετός
  • Γρήγορη αναπνοή
  • Aσθενείς καρδιακοί παλμοί

Ηλίαση

Σε αντίθεση με τη θερμοπληξία που μπορεί να συμβεί σε ζεστό περιβάλλον, η ηλίαση αφορά παρατεταμένη έκθεση στον ήλιο -ιδίως της περιοχής του κεφαλιού. Μερικά από τα πιο συνηθισμένα συμπτώματα είναι:

  • Κράμπες
  • Ζαλάδα
  • Τάση για εμετό ή εμετός
  • Υπερεφίδρωση
  • Πονοκέφαλος
  • Σκουρόχρωμα ούρα
  • Πυρετός

Τι πρέπει να κάνουμε και στις δύο περιπτώσεις:

  • Καλούμε το 166 ή το 112
  • Μεταφέρουμε τον/την πάσχοντα σε δροσερό μέρος, φροντίζοντας να ξαπλώσει κάπου άνετα.
  • Αφαιρούμε τα βαριά ρούχα ή και όλα.
  • Χρησιμοποιούμε οποιονδήποτε τρόπο προκειμένου να δροσίζεται το σώμα (κλιματισμός, ανεμιστήρας, βεντάλιες).
  • Τοποθετούμε κρύα επιθέματα (π.χ. πετσέτα βουτηγμένη σε κρύο νερό) στον αυχένα, στις μασχάλες, στην πλάτη ή ραντίζουμε πρόσωπο και σώμα με κρύο νερό.
  • χορηγούμε άφθονα υγρά (μη αλκοολούχα και μόνο σε περίπτωση που δεν έχει προηγηθεί εμετός).

Μιας και η πρόληψη είναι η καλύτερη θεραπεία, θα πρέπει να θυμάστε τα εξής:

  • Αποφεύγουμε να κυκλοφορούμε σε ημέρες καύσωνα, παρά μόνο αν είναι αναγκαίο.
  • Αντί για καφέ ή αλκοόλ, επιλέγουμε νερό ή φρέσκους χυμούς για ενυδάτωση.
  • Φοράμε ελαφριά και ανοιχτόχρωμα ρούχα.
  • Επιλέγουμε αντηλιακό με υψηλό δείκτη προστασίας.

Σημαντικό: Καλέστε το 166 ή το 112 πριν οποιαδήποτε ενέργεια, μιας και η θερμοπληξία είναι δυνητικά θανατηφόρα κατάσταση. Να θυμάστε ότι τα συμπτώματα είναι διαφορετικά σε κάθε άτομο. Συνεπώς, μπορεί να εμφανιστούν κάποια ή και λίγα.


Πηγές

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/heat-stroke/symptoms-causes/syc-20353581
https://www.health.harvard.edu/a_to_z/heat-stroke-hyperthermia-a-to-z#:~:text=It%20is%20standard%20for%20a,two%20months%20to%20a%20year.
https://www.healthline.com/health/heat-stroke-vs-heat-exhaustion#prevention
https://www.medicalnewstoday.com/articles/321972

Η Drag Queen της καρδιάς σας, τώρα και στο antivirus! Τα άρθρα μου κινούνται ανάμεσα στην κωμωδία και στην φάρσα, με τις αναλαμπές σοβαρότητας να είναι σπάνιες. Διαβάστε με δική σας ευθύνη και μην ξεχνάτε ότι η αλεπού κι αν κρύβεται, προβάλλει η ουρά της. Ακούστε με online κάθε Σάββατο στις 22:00 στον Mercury Radio www.mercury-radio.net Έχω και σελίδα στο Facebook, βρείτε με κι εκεί (κάνω αραιές αναρτήσεις, αλλά μαζεύω likes).