Υπάρχει ένα πολύ κοινό και χαρακτηριστικό πρόσωπο στο σύμπαν των ταινιών τρόμου. Είναι η γυναίκα που κατόρθωσε να κατατροπώσει τον μανιακό δολοφόνο σε ένα εντυπωσιακό φινάλε, αφήνοντας έκθαμβους τους θεατές, να τσιρίζουν με ευχαρίστηση και σοκ, καθώς εκείνη κοιτάζει την αυγή με δακρυσμένα μάτια. Είναι το Τελευταίο Κορίτσι -ή αλλιώς The Final Girl- και αυτή είναι η ιστορία της.

Από τη Μελίτα Σκαμπώ

Από τα τέλη της δεκαετίας του ’70 και μετά, οι ταινίες τρόμου απέκτησαν νέα ζωή και δημοφιλία. Χάρη στο Halloween του John Carpenter, οι φανς της φρίκης είδαν την αναγέννηση της κλασικής ανατριχίλας μέσω ενός καινούριου είδους: των slasher films. Το κουρασμένο κοινό που είχε βαρεθεί τις γοτθικές φιγούρες των στοιχειωμένων κάστρων και τις avant-garde δολοφονίες από κρυμμένες σκιές, βρήκε διέξοδο σε νέους πρωταγωνιστές. Αυτή τη φορά, τη θέση των ευφυών μανιακών που προσχεδίαζαν τις κινήσεις τους, πήραν μπρατσωμένοι μακελάρηδες που, με τσεκούρια και αλυσοπρίονα, κατακρεουργούσαν όποιον βρισκόταν στο διάβα τους.

Όμως, αυτή η νέα τάση για τους θύτες, έπρεπε να δημιουργήσει και νέα θύματα. Όσο πιο λυσσασμένοι και διαστροφικοί ήταν οι χασάπηδες της ταινίας, τόσο πιο δυναμικά έπρεπε να είναι και τα υποψήφια πτώματα. Και εκεί ακριβώς γεννήθηκε η καινούρια, βελτιωμένη έκδοση του τελευταίου επιζώντα: ήταν το κορίτσι με τα πολύχρωμα φουστάνια και τα μοιραία μαλλιά που άφησε πίσω της ασπρόμαυρες προκατόχους της. Λεπτοκαμωμένη, εύστροφη και πάντα σε εγρήγορση, το Τελευταίο Κορίτσι των δεκαετιών του ’80 και του ’90 δεν ήταν νοικοκυρά με φιμέ καλσόν. Ήταν νέα και δροσερή, έτοιμη να πολεμήσει ενάντια στις αντιξοότες και να βγει αλώβητη μέσα από λουτρά αίματος. Σε κάθε ταινία τρόμου, ήταν εκείνη που με το λαμπερό της χαμόγελο έδινε την ανακούφιση στους θεατές, ότι το κακό νικιέται πάντα.

Παρ’ όλες τις καινοτόμες αυτές ικανότητες, αυτό το κορίτσι είχε και αρκετά στερεοτυπικά στοιχεία. Ήταν κοντούλα, με καστανά μαλλιά και αθώο βλέμμα. Δε φορούσε τα καυτά σορτς των συμμαθητριών της και δε χάριζε την παρθενιά της στους επίδοξους εραστές. Παρέμενε συνετή και, μένοντας μακριά από ναρκωτικά και αλκοόλ, κρατούσε τον δυναμισμό της για την τελευταία πίστα.  Η λάμψη της κράτησε το ενδιαφέρον του κοινού για σχεδόν τρείς δεκαετίες, αλλά ο χρόνος και οι σκληροπυρηνικοί fans είναι αμείλικτοι. Το κορίτσι έπρεπε να πεθάνει για να δώσει τη θέση του στην επιζήσασα του νέου millennium.

Η καινούρια εποχή, άφησε στην άκρη τα ταμπού και τις συστολές των κοριτσιών των προηγούμενων ετών και εισήγαγε μια πιο ώριμη και υποψιασμένη φιγούρα. Έχοντας μεγαλώσει σε σκληρότερα περιβάλλοντα από τη μαμά της, η νέα φιναλίστ καπνίζει, βρίζει και κάνει σεξ με τους πάντες. Άλλες φορές straight και άλλες bi ή λεσβία, ο χαρακτήρας της είναι πιο άμεσος και up to date. Ένα επιπλέον ατού της είναι ότι, σε αντίθεση με την πρόγονή της, ξέρει ότι στο τέλος της ταινίας ίσως και να εξολοθρευθεί. Συνεπώς, δεν αφήνει ευκαιρίες να πάνε χαμένες και μπαίνει επιθετικά στην αρένα, συναγωνιζόμενη τον δολοφόνο από την πρώτη στιγμή. Δε διστάζει να σκοτώσει αθώους προκειμένου να επιβιώσει μα ταυτόχρονα δεν το παίζει ηρωίδα, μιας και γνωρίζει ότι ο θεατής θα σκοτώσει και εκείνη, όταν έρθει η σειρά της.

Το Τελευταίο Κορίτσι του σήμερα είναι η σοφότερη όλων. Γνωρίζει το ματωμένο ιστορικό των περασμένων δεκαετιών και αφουγκράζεται την επιθυμία του κοινού για νέες συγκινήσεις. Είναι παρούσα σε όλα τα καρέ μα διεκδικεί χώρο -όχι μόνο για τον εαυτό της- αλλά και για τις συμπρωταγωνίστριές της. Κάνει όσα έχουν κάνει και οι γιαγιάδες της, και επιτυγχάνει εις διπλούν μιας και δεν αφήνεται στη ματαιοδοξία της. Μέσω του πάθους της για τη μόνιμη τιμωρία όσων έσφαξαν εκείνες που τη γέννησαν, συσπειρώνει τις καταπιεσμένες ψυχές και αντιμετωπίζει τον φονιά μαζί τους σαν γροθιά. Έτσι, μεταμορφώνεται σε μια δυναμική ακτιβίστρια ανθρώπινων δικαιωμάτων, που εξουδετερώνει όσους πάνε να της κλέψουν τη ζωή. Με την πολύτιμη παρέα της και τον δολοφόνο νεκρό, τρέχει λαχανιασμένη για το φινάλε, κρατώντας από το χέρι όλα τα Τελευταία Κορίτσια του κόσμου. Ξέρει ότι ο βασανιστής θα αναστηθεί με άλλες μορφές, αλλά εκείνη είναι ένα βήμα μπροστά. Καθώς οι τίτλοι τέλους πέφτουν στην οθόνη, μας κλείνει το μάτι πονηρά, μιας και έχει ήδη υπογράψει για το sequel.