Ανατρεπτικοί δημιουργοί, πρωτότυπα αφιερώματα, 178 ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους και 49 μικρού μήκους από όλο τον κόσμο, ανάμεσά τους και 50 μεγάλου μήκους και 31 μικρού μήκους ελληνικές παραγωγές, η Αγορά Ντοκιμαντέρ και μια σειρά από ξεχωριστές παράλληλες εκδηλώσεις. Αυτές και πολλές άλλες κινηματογραφικές εκπλήξεις μας περιμένουν στο 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης [1-10/3/2019], που γιορτάζει για άλλη μια χρονιά την συναρπαστική τέχνη του ντοκιμαντέρ.

Εμείς σας παρουσιάσουμε συγκεντρωμένες τις LGBTQI+ προβολές του φεστιβάλ.

Ο Τζόναθαν Αγκάσι μου έσωσε τη ζωή / Jonathan Agassi Saved My Life
του Τόμερ Χέιμαν | Tomer Heymann Ισραήλ, Γερμανία 2018, Έγχρωμο 106΄

O Τζόναθαν Αγκάσι, ένας από τους πιο επιτυχημένους gay αστέρες της βιομηχανίας πορνό, αποτελεί την ενσάρκωση αμέτρητων ανομολόγητων φαντασιώσεων, που δεν έχουν βρει ακόμη τρόπο να υπερβούν τα στεγανά των ταμπού. Μια ενδοσκοπική ματιά στα άδυτα του πορνογραφικού σύμπαντος, σε συνδυασμό με τη σκιαγράφηση μιας ξεχωριστής σχέσης μητέρας-γιου, που πηγαίνει κόντρα σε όλα τα στερεότυπα. Ένα ντοκιμαντέρ για μια μοναχική ψυχή, που ξοδεύει την ύπαρξή της υλοποιώντας επιθυμίες πάντα δανεικές και ετερόφωτες.

Λεμεμπέλ | Lemebel της Ζοάνα Ρεπόσι Γκαριμπάλντι | Joanna Reposi Garibaldi
Χιλή, Κολομβία 2019, Έγχρωμο/Ασπρόμαυρο 96΄

Μια αναδρομή στον βίο και τα πεπραγμένα του Χιλιανού εικαστικού καλλιτέχνη και συγγραφέα Πέδρο Λεμεμπέλ –ένα ταξίδι καλλιτεχνικής δημιουργίας και αντίστασης μέσα σε μια συντηρητική κοινωνία, από τα πρώτα χρόνια της αφάνειας μέχρι την εποχή της καταξίωσής του. Μέσα από προσωπικές φωτογραφίες και βίντεο, συνεντεύξεις και αρχειακό υλικό από εμβληματικές παραστάσεις, σκιαγραφείται το συγκινητικό πορτρέτο ενός καλλιτέχνη που, επί Πινοσέτ, μετατράπηκε σε σύμβολο της queer κουλτούρας και έδωσε, με όπλο την τέχνη του, σθεναρή μάχη ενάντια σε κάθε μορφή κομφορμισμού και αυταρχισμού.

Κατασκευάζοντας τον Μοντγκόμερι Κλιφτ / Making Montgomery Clift των Ρόμπερτ Κλιφτ, Χίλαρι Ντίμον | Robert Clift, Hillary Demmon ΗΠΑ 2018, Έγχρωμο/Ασπρόμαυρο 88’

Ο Μοντγκόμερι Κλιφτ, με την απαστράπτουσα ομορφιά και το ακόμη πιο λαμπερό ταλέντο, υπήρξε ένα ζωντανό σύμβολο της απατηλής λάμψης τoυ Hollywood. Χτυπημένος από προσωπικές τραγωδίες, έρμαιο των παθών του, αθεράπευτα μελαγχολικός και κυνηγημένος από τους προσωπικούς του δαίμονες, ο Κλιφτ πρόλαβε να δείξει ένα μικρό μόνο δείγμα του ερμηνευτικού του μεγαλείου. Πάνω από μισό αιώνα μετά τον θάνατό του, ο ανιψιός του θρυλικού ηθοποιού ξεθάβει ιστορίες από το οικογενειακό αρχείο, φωτίζοντας άγνωστες πτυχές μιας εκτυφλωτικής
προσωπικότητας.

Νορμάλ | Normal της Αντέλε Τούλι | Adele Tulli
Ιταλία, Σουηδία 2019, Έγχρωμο 70΄

Ένα ψηφιδωτό από καθημερινά στιγμιότυπα, κινηματογραφημένα στην Ιταλία απ’ άκρη σ’ άκρη, που αποτυπώνουν τον τρόπο με τον οποίο εγγράφονται η ανδρική και η γυναικεία ταυτότητα στον ψυχισμό των ανθρώπων. Ένα ντοκιμαντέρ που αιχμαλωτίζει τις κομβικές στιγμές στη διαδρομή της ζωής, από τη γέννηση μέχρι την ενηλικίωση, με το κοινωνικό φύλο να διαμορφώνει τις επιθυμίες, τη συμπεριφορά, τα όνειρα και τους φόβους μας. Μια χορογραφημένη παρέλαση εικόνων, οι οποίες καταγράφουν και παράλληλα αξιολογούν, ωθώντας μας να διερωτηθούμε πώς ακριβώς σχηματίζεται η έννοια του ≪κανονικού≫.

Ανδρο-πρέπεια | Man Made του Τ Κούπερ | T Cooper
ΗΠΑ 2018, Έγχρωμο 93´

Τέσσερις τρανς άνδρες (που, όπως και ο σκηνοθέτης της ταινίας, γεννήθηκαν και ανατράφηκαν ως γυναίκες) προετοιμάζονται για τη συμμετοχή τους στον μοναδικό παγκοσμίως transgender μπόντι-μπίλντινγκ διαγωνισμό και αφηγούνται τις ιστορίες τους. Μια ταινία που φλερτάρει με το σινεμά-βαριετέ και διερευνά τις έννοιες του κοινωνικού φύλου, της αρρενωπότητας, της ταυτότητας και της κοινωνικής αποδοχής. Διότι καθένας από εμάς έχει το δικαίωμα να ορίζει την ύπαρξή του όπως επιτάσσει η καρδιά του.

Μισώ τη Νέα Υόρκη | I Hate New York του Γκουστάβο Σάντσες | Gustavo Sánchez
Ισπανία 2018, Έγχρωμο 73΄

Με επιρροές από το κίνημα του Δόγματος και μοναδικό εξοπλισμό μια απλή βιντεοκάμερα, ο σκηνοθέτης παρακολουθεί επί δέκα χρόνια (2007-2017) τη ζωή τεσσάρων διεμφυλικών γυναικών, που δρουν ως καλλιτέχνιδες και ακτιβίστριες στην underground σκηνή της Νέας Υόρκης. Σταδιακά, οι μαρτυρίες τους αποκαλύπτουν ψήγματα ενός ταραχώδους παρελθόντος, άλλοτε συναρπαστικού και άλλοτε βαθιά τραυματικού. Με έντονο παλμό, το ντοκιμαντέρ μάς μεταφέρει στην καρδιά ενός παθιασμένου αγώνα για τον αυτοπροσδιορισμό της ταυτότητας φύλου.

Ίρβινγκ Παρκ | Irving Park του Παναγιώτη Ευαγγελίδη 
Ελλάδα 2019, Έγχρωμο 117΄

Η ιστορία τεσσάρων γκέι αντρών μεταξύ 60 και 70 ετών, που ζουν ως Κύριοι και Σκλάβοι στο σημερινό Σικάγο. Μια οικογένεια που βασίζεται στην ελεύθερη επιλογή και τη συναίνεση στην απώλεια της προσωπικής ελευθερίας προς χάριν της επιθυμίας του Άλλου.

Άνοιξη | Spring του Νίκου Ζιώγα
Ελλάδα 2018, Έγχρωμο 10΄

Η ταινία ακολουθεί δύο νεαρές λεσβίες από τη Συρία, οι οποίες άφησαν πίσω τους οικογένεια, σπίτι, και τον πόλεμο, και φτάνουν στην Ελλάδα, όπου ξεκινούν μια νέα ζωή. Το μόνο που επιθυμούν είναι να ζήσουν ελεύθερα, σε αρμονία τόσο με τον εξωτερικό κόσμο όσο και με την εσωτερική τους φύση: μια νέα Άνοιξη.

Οβίλ και Ουσμάν | Ovil and Usman του Δημήτρη Γέρου
Ελλάδα 2019, Έγχρωμο 47΄

O Οβίλ και ο Ουσμάν είναι ένα ζευγάρι ομοφυλόφιλων μουσουλμάνων που θέλουν απλά να ζήσουν μαζί. Ο μόνος τρόπος για να το πετύχουν είναι να εγκαταλείψουν την Ασία προς τον «Παράδεισο της Δύσης». Ακολουθώντας το καραβάνι των προσφύγων, θα καταλήξουν στον διαβόητο καταυλισμό της Μόριας, όπου ο “Παράδεισος” θα δείξει το άσχημο πρόσωπό του.

Λεπτομέρειες για τις ταινίες που θα προβληθούν στο 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης μπορείτε να βρείτε εδώ.