Λίγο πριν ξεχυθούμε και πάλι στις παραλίες, ρίχνουμε μια ματιά σε νέους (και κάποιους παλaιότερους) τίτλους – κουήρ- βιβλίων, ώστε να βρούμε αυτούς που θα μας κρατήσουν συντροφιά στις προσωπικές μας στιγμές χαλάρωσης. Είναι γνωστό άλλωστε πως οι σωστές καλοκαιρινές διακοπές χρειάζονται πάντα «λίγο κρασί, λίγο θάλασσα και το… βιβλίο τους».
Φοβάμαι, ταυρομάχε
(Πέδρο Λεμεμπέλ, Καστανιώτη)
Χιλή, 1986. Ο Αουγούστο Πινοσέτ, ο μισητός δικτάτορας της χώρας, έχει μάλλον αρχίσει να διαβλέπει το τέλος της κυριαρχίας του. Εκείνη την καθοριστική χρονιά, το Πατριωτικό Μέτωπο Μανουέλ Ροδρίγκες προετοιμάζει μια απόπειρα εναντίον του. Μέσα σε μια ατμόσφαιρα απόλυτης τρομοκρατίας, στις φτωχογειτονιές της πρωτεύουσας, του Σαντιάγο, που φλέγεται από τις κινητοποιήσεις και τις διαμαρτυρίες, οι αντικαθεστωτικοί αντάρτες προσπαθούν να κρύψουν τον οπλισμό τους σε ασφαλείς χώρους. Σε μια τέτοια συνοικία, σε μια τέτοια γειτονιά μένει και η Τρελή, ένας μεσήλικος ομοφυλόφιλος που περνά τις μέρες του κεντώντας θεϊκά τραπεζομάντηλα και ακούγοντας παθιασμένα μπολέρο. Κάποια στιγμή ο ίδιος θα δεχτεί να φυλάξει στο σπίτι του ορισμένα μυστηριώδη κιβώτια τα οποία θα μεταφέρει εκεί ο Κάρλος, ένας νεαρός και όμορφος φοιτητής. Καθώς τα γεγονότα τρέχουν, οι ζωές των ηρώων θα τραβήξουν απρόβλεπτα μονοπάτια και θα αλλάξουν με τρόπο που κανένας από τους δύο δεν φαντάζεται. Υπάρχει όμως και ένας δρόμος κοινός, αμφίσημος και αμφίβολος, ανάμεσα στο χαμόγελο και στο δάκρυ.
Η κυνηγός του Χίτλερ
(Κέιτ Κουίν, Κλειδάριθμος)
Η Νίνα Μάρκοβα έχει γεννηθεί στη Ρωσία και ονειρεύεται να γίνει πιλότος. Γίνεται μέλος της μυστικής γυναικείας οργάνωσης με το όνομα Μάγισσες της Νύχτας, που βομβαρδίζουν αποκλειστικά τη νύχτα προκαλώντας χάος στο ανατολικό μέτωπο του Χίτλερ. Ο Βρετανός ανταποκριτής Ίαν Γκράχαμ, που έχει καλύψει όλη τη θηριωδία του πολέμου και τις Δίκες της Νυρεμβέργης, αποφασίζει να γίνει κυνηγός Ναζί. Συναντά τη Νίνα, τη μοναδική επιζήσασα που έχει ξεφύγει από την τρομερή και περιβόητη Ναζί δολοφόνο, γνωστή ως «Κυνηγό». Θα μοιραστούν ένα κοινό μυστικό που θα τους δυσκολέψει στον εντοπισμό της Κυνηγού. Από την άλλη πλευρά, η 17χρονη Τζόρντανμεγαλώνει στη μεταπολεμική Βοστόνη παλεύοντας να διεκδικήσει το όνειρό της να γίνει φωτογράφος. Ο πατέρας της, επί χρόνια χήρος, φέρνει στο σπίτι τη νέα του σύντροφο και αρραβωνιαστικιά. Έχει γερμανική προφορά και δείχνει να κρύβει ένα μεγάλο κι επικίνδυνο μυστικό.
Μπορούμε και καλύτερα
(Ρούμπεν Σερράνο, oposito)
Μεγαλώσαμε ακούγοντας προσβολές του τύπου «πούστης», «τζιβιτζιλού» και «τραβέλι», και αφομοιώσαμε ότι η ύπαρξή μας ήταν κάτι το αρνητικό, κάτι που προκαλούσε μίσος στους υπόλοιπους. Αυτό το βιβλίο στοχεύει να αποτελέσει ένα μέρος για να εκτιμήσουμε τον εαυτό μας και να αναγνωρίσουμε ότι οι ζωές μας έχουν αξία και είναι πολύτιμες. Είναι ένα μέρος για όλους εμάς που δεν μας άφησαν να μιλήσουμε, που μας έκαναν να αισθανόμαστε ότι έπρεπε να κρατάμε το στόμα μας κλειστό και να σκύβουμε το κεφάλι. Σήμερα, αυτή η υποταγή φτάνει στο τέλος της. Όμως, αυτό το βιβλίο επιχειρεί να αποτελέσει και ένα μέρος για να μας ακούσετε και να μάθετε πώς μπορεί να αισθανόταν ο γκέι αδελφός σας στην εφηβεία του, τι αισθάνεται αυτή τη στιγμή η τρανς φίλη σας ή τι αισθάνθηκε εκείνο το κορίτσι, που συνάντησες στον διάδρομο του σχολείου, όταν τη φώναξες «βρωμολεσβία». Χωρίς εσάς δεν θα υπάρξει καμία αλλαγή και αυτή η βία θα συνεχίσει να διαιωνίζεται.
Αγνοείται
(Μπριζίτ Ζιρό, Διόπτρα)
Ο Λίβιο παρουσιάζει μια εργασία-εξομολόγηση στην τάξη, που γίνεται η αιτία όλοι να στραφούν εναντίον του. Κι αμέσως μετά εξαφανίζεται. Μια νεανική ιστορία για την αναζήτηση ταυτότητας, τη διαφορετικότητα, τη διεκδίκηση και το bullying. Πέντε διαφορετικοί άνθρωποι αναλαμβάνουν να αφηγηθούν τα γεγονότα, ο καθένας μέσα από τη δική του οπτική και τη δική του αγωνία. Με το δραματικό έργο της Vivre Vite, το 2022 η Μπριζίτ Ζιρό, έγινε η δέκατη τρίτη γυναίκα που βραβεύτηκε με το Prix Goncourt.
Οι 120 μέρες των Σοδόμων
(Μαρκήσιος ντε Σαντ, Gutenberg)
Ένας αριστοκράτης, ένας επίσκοπος, ένας δικαστής και ένας δημοσιώνης αποσύρονται σε έναν απομονωμένο πύργο κάπου στη Γαλλία και αναζητούν, με κάθε τρόπο, την απόλυτη σεξουαλική ικανοποίηση. Μαζί τους οκτώ παιδίσκες και οκτώ αγόρια που έχουν απαχθεί ειδικά για την περίσταση, υπηρέτες και τέσσερις ηλικιωμένες πόρνες που αφηγούνται με την παραμικρή λεπτομέρεια ποικίλες ιστορίες με σεξουαλικές πρακτικές κάθε είδους. Μιαρό, άσεμνο, ωμό, αποκρουστικό, βέβηλο, σοκαριστικό; Ή σαγηνευτικό, προκλητικό, ηδονικό, λάγνο, μεθυστικό, επαναστατικό, ακόλαστο, συνταρακτικό; Το ακραίο ερωτογράφημα του «θεϊκού Μαρκήσιου», όπως τον έχει αποκαλέσει ο Απολιναίρ, έχει, επί αιώνες, αποτελέσει αντικείμενο εμβριθούς μελέτης από στοχαστές, φιλοσόφους, συγγραφείς, αλλά και στόχος ανελέητων διώξεων. Γράφτηκε λίγο πριν από τη Γαλλική Επανάσταση, τη δεκαετία του 1780, όταν ο Σαντ ήταν έγκλειστος στη Βαστίλη, αλλά εκδόθηκε, μετά από πολλές περιπέτειες, για πρώτη φορά το 1904.
Ντέλα
(Γιάννης Παρίς, εκδόσεις Πολύχρωμος Πλανήτης)
«Πολλά κουλά είδα στα ντέλα και πίκρες μεγάλες πέρασα. Και τσόλια καλιαρντά και ότι άλλο θέλεις συνάντησα. Κάθε καρυδιάς καρύδι. Μπερδεμένα στη νύχτα εγκληματικά. Δεν με πείραζαν όμως. Ήμουν Κυρία, με σεβάστηκαν. Ούτε είπα, ούτε έδωσα, ούτε είπα κακό για κανέναν. Το κορμί μου έδινα και την αγάπη μου και κακό το στόμα μου δεν είπε. Αγαπούσα και ζούσα όπως ήθελα. Γι’ αυτό μην πετροβολάτε ανθρώπους διαφορετικούς, μοναχικούς που δεν ξέρετε τίποτε γι’ αυτούς και δεν σας έβλαψαν ποτέ. Αφήστε να ζήσουν όπως αυτοί θέλουν. Το σώμα τους είναι δικό τους. Δική τους και η ζωή. Τους ανήκει….» Το συγκεκριμένο βιβλίο προσεγγίζει μέσω της προσωπικής εμπειρίας ενός τρανς προσώπου ένα θέμα για το οποίο λίγοι θέλουν να μιλούν, ενώ όταν αυτό συμβαίνει συχνά γίνεται με περισσή υποκρισία ή υποτίμηση. Αυτόματη, απροσχημάτιστη και δίχως περιττά στολίδια γραφή, «η αλήθεια μου από την όμορφη πλευρά» όπως αναφέρει στο τέλος του βιβλίου που καταγράφει μιαν εποχή η οποία έχει παρέλθει με έναν γλυκόπικρο τρόπο. Στις υποσημειώσεις υπάρχουν οι αναγκαίες επεξηγήσεις όσων λέξεων είναι στα καλιαρντά.
Queer αισθήματα
(επιμ: Λίντσεϊ Μουν, εκδόσεις Oposito)
Το βιβλίο παρουσιάζει μια σειρά από σύγχρονες, καινοτόμες και ριζοσπαστικές ιδέες και προσεγγίσεις που ακόμη απουσιάζουν από τα πτυχία ψυχολογίας και τις ψυχοθεραπευτικές εκπαιδεύσεις, διερευνώντας θέματα όπως: η χρήση της queer θεωρίας στη θεραπευτική πρακτική, η ομοφυλοφιλία και το coming out, η τρανς επιθυμία, ο ρόλος της θεραπείας και των θεραπευτριών στο BDSM, οι θεωρητικές συζητήσεις σε θέματα HIV, οι queer μεθοδολογίες. Το Queer αισθήματα αμφισβητεί κατεστημένες ιδέες στον χώρο της ψυχολογίας και της ψυχοθεραπείας όσον αφορά το σεξ, τη σεξουαλικότητα και το φύλο, και αποτελεί ένα απαραίτητο ανάγνωσμα για τα προγράμματα ψυχοθεραπευτικής εκπαίδευσης, καθώς και πολύτιμο εργαλείο για όλες τις ψυχοθεραπεύτριες, συμβούλους, ψυχιάτρους και κλινικές ψυχολόγους, οι οποίες θα αντλήσουν ενδιαφέρουσες κατευθύνσεις πάνω σε θέματα σεξουαλικότητας, με τα οποία έρχονται αντιμέτωπες στην καθημερινή τους πρακτική.
Ίσως φύγεις στο εξωτερικό
(Νικόλας Κουτσοδόντης, εκδόσεις Θράκα)
Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι τα κουήρ άτομα να συνεχίσουν περισσότερο πλέον ευάλωτα την τέχνη τους ακόμη και τη ζωή τους; Όμως ακριβώς εδώ βρίσκεται ο διαφορετικός λόγος και ρόλος μέρους της σύγχρονης ποίησης. Αποκαλύπτει άμεσα φανερώνει θα έλεγα, διεκδικώντας και ταυτόχρονα διακυβεύοντας: τη σωματική ακεραιότητα, την ψυχική υγεία, τη φήμη, την εργασία, την κοινωνική υπόσταση. Στη συγκεκριμένη συλλογή ο Νικόλας δεν έρχεται μόνο να εκθέσει το ατομικό τραύμα, που οδηγεί στην κατάρρευση μιας σειράς κωδίκων ζωής (τρυφερότητα, φροντιστικότητα, συντροφικότητα αλληλεγγύη). Η τρυφερότητα της ευάλωτης ζωής μπαίνει από το πρώτο μέχρι το τελευταίο ποίημα, όπως και η ευαλωτότητα. Έτσι λοιπόν αυτά τα ποιήματα έρχονται να μιλήσουν μέσα από το ατομικό για τη σχέση ηθικής και πολιτικής (της Βαρβάρας Ρούσου).
Δάκρυα Ξυράφι
(Σον Αντρέ Κόσμπι, εκδόσεις Gutenberg)
Ο Άικ ντρέπεται που ο γιος του Αϊζέια είναι ομοφυλόφιλος και έχει παντρευτεί άντρα – και μάλιστα λευκό. Ο Αιζέια ντρέπεται για τον πατέρα του, επειδή έχει περάσει καιρό στη φυλακή, καταδικασμένος για εγκλήματα. Όταν όμως ο Αϊζέια και ο σύζυγός του Ντέρεκ δολοφονούνται βίαια, ο Άικ κυριεύεται από ενοχές και πάθος για εκδίκηση. Συνεργάζεται με τον πατέρα του Ντέρεκ, πρώην κατάδικο επίσης, αλλά και ρατσιστή, και απευθύνονται σε γνωστούς τους από τον υπόκοσμο. Παρά τις προκαταλήψεις που τους χωρίζουν ο μαύρος και ο λευκός πατέρας είναι αποφασισμένοι να βρουν τους δολοφόνους και να τους τιμωρήσουν ανελέητα.
Να είσαι εσύ
(Μέγκαν Μάντισον, Τζέσικα Ράλι, εκδόσεις Μίνωας)
Αυτό το βιβλίο, σχεδιασμένο από ειδικούς, θα βοηθήσει τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς να μιλήσουν για τα έμφυλα στερεότυπα, ώστε στα παιδιά να κατανοήσουν καλύτερα αυτά που βλέπουν, ακούν και αισθάνονται. Με σαφή και απλή γλώσσα που μπορούν να κατανοήσουν τα παιδιά, αποτελεί ένα πολύτιμο εργαλείο και αφορμή να ξεκινήσουν σημαντικές συζητήσεις για δύσκολα και ευαίσθητα θέματα, με τρόπο ενημερωμένο και ασφαλή. Ποτέ δεν είναι πολύ νωρίς για να ξεκινήσουμε αυτήν τη συζήτηση. Ένα βιβλίο που μιλά στα παιδιά βοηθώντας τα να καταλάβουν τον εαυτό τους και τους γύρω τους, ενώ παράλληλα διευκολύνει γονείς και εκπαιδευτικούς να προσεγγίσουν τα θέματα φύλου και τα στερεότυπα.
Μπαμπά, θέλω να ντρέπεσαι για μένα
(Sam Albatros, εκδόσεις Sam Albatros)
Μπαμπά, όταν πέθανε η αγαπημένη μητέρα του Roland Barthes εκείνος άρχισε να κρατάει το ημερολόγιο της απουσίας της. Αν πεθάνεις αύριο, μπαμπά, δε θα μπορούσα να κάνω το ίδιο για εσένα. Είμαστε ήδη απόντες ο ένας από τη ζωή του άλλου χρόνια τώρα. Πώς θα μπορούσα να χαρτογραφήσω την απουσία μου; Τόσα χρόνια και δεν έχουμε καταφέρει να γίνεις πραγματικά ο μπαμπάς μου και εγώ ο γιος σου. Γι’ αυτό σου γράφω τώρα, ελπίζοντας ότι δεν είναι αργά. Μπαμπά, θα ήθελα να έχουμε κάτι να χάσουμε, κάτι που να αξίζει να μας το πάρει ο χρόνος.