Bohemian Rhapsody: Ωδή στους Queen

17/10/2018
από

To Bohemian Rhapsody είναι μια ωδή στους Queen, τη μουσική τους και τον ξεχωριστό τραγουδιστή τους Φρέντι Μέρκιουρι. O Φρέντι αψήφησε τα στερεότυπα και τους συμβιβασμούς για να γίνει ένας από τους πιο αγαπητούς καλλιτέχνες του πλανήτη.

Η ταινία ακολουθεί τη ραγδαία άνοδο της μπάντας μέσα από τα εμβληματικά τραγούδια και τον επαναστατικό τους ήχο. Γνωρίζουν απαράμιλλη επιτυχία αλλά σε μια απροσδόκητη τροπή ο Φρέντι, περιτριγυρισμένος από κακές επιρροές, παρατάει τους Queen για να κάνει σόλο καριέρα. Έχοντας υποφέρει πολύ χωρίς τους Queen, καταφέρνει να επανενωθεί μαζί τους λίγο πριν τη συναυλία «Live Aid» .

Από την 1 Νοεμβρίου από την ODEON

Ενώ έχει μόλις διαγνωσθεί ως φορέας του AIDS, ο Φρέντι οδηγεί με γενναιότητα την μπάντα σε μία από τις καλύτερες συναυλίες στην ιστορία της ροκ μουσικής. Οι Queen αφήνουν μια κληρονομιά που συνεχίζει να εμπνέει τους ασυμβίβαστους, τους ονειροπόλους και τους λάτρεις της μουσικής μέχρι και σήμερα.

Ο θρύλος του Φρέντι Μέρκιουρι

Ο παραγωγός Γκράχαμ Κινγκ δε χρειάστηκε δεύτερη σκέψη για να αγοράσει τα δικαιώματα της ιστορίας του Φρέντι Μέρκιουρι και των θρυλικών Queen. «Είπα αμέσως ναι! Λατρεύω τους Queen!», αναφέρει ο ίδιος και δεν είναι ο μόνος φυσικά αφού όλοι οι συντελεστές της ταινίας δέχθηκαν αμέσως.

Στο πλευρό τους είχαν τους ιδρυτές των Queen, Μπράιαν Μέι (κιθαρίστας) και Ρότζερ Τέιλορ (ντράμερ). «Η ταινία είναι μια γιορτή της μουσικής και η ευκαιρία να δει μια καινούρια γενιά τη σημασία των Queen και του Φρέντι Μέρκιουρι, το παρελθόν του στη Ζανζιβάρη, την άφιξή του στο Λονδίνο ως πρόσφυγα, την προκατάληψη που αντιμετώπισε μεγαλώνοντας, την εσωστρέφεια και τις ανασφάλειές του, πώς βρήκε μια δεύτερη οικογένεια στα μέλη της μπάντας, την καινοτομία του και την επαναστατικότητά του.

Η περίοδος 1970 με 1985 είναι το πιο σημαντικό διάστημα στη ζωή του Φρέντι Μέρκιουρι αλλά και της μπάντας και το επιστέγασμα όλων είναι το θριαμβευτικό live στο Live Aid», αναφέρει ο Κινγκ και μας εισάγει στην ιστορία της ταινίας.

Ο Μπράιν Μέι και ο Ρότζερ Τέιλορ ήταν μέρος της ομάδας καθ’όλη τη διάρκεια της διαδικασίας και βοήθησαν σημαντικά την παραγωγή αλλά και τους ηθοποιούς αφού είναι οι μόνοι που έχουν ζήσει από πρώτο χέρι όλη την ιστορία. Δεν είναι περίεργο που ο Φρέντι Μέρκιουρι κατέχει μια ξεχωριστή θέση στην καρδιά του Μέι: «Έχω τόσες αναμνήσεις από τον Φρέντι. Θυμάμαι το σαγηνευτικό του χαμόγελο και τη λάμψη στα μάτια του.

Ήταν πάντα συγκεντρωμένος στον στόχο του και σε αυτό που ήθελε ο ίδιος να καταφέρει. Αυτό είναι ένα καλό μάθημα γι’ αυτούς που προσπαθούν να ευχαριστούν πάντα τους άλλους», θυμάται ο Μέι. Η ταινία δεν είναι μόνο για τον Φρέντι Μέρκιουρι αλλά για το πώς οι Queen βρήκαν τον ήχο τους, πώς έγιναν ένα από τα πιο θρυλικά συγκροτήματα όλων των εποχών χωρίς κανείς να μπορεί να τους κατατάξει σε ένα είδος μουσικής.

Μία από τις σκηνές που χάρηκε που είδε ο Μέι ήταν η πρώτη εμφάνιση της μπάντας στη θρυλική εκπομπή του BBC «Top of the Pops» το 1974 που χάρισε παγκόσμια φήμη στην μπάντα παρά την εκκεντρική παρουσία του Φρέντι Μέρκιουρι και το προκλητικό του ντύσιμο. «Ήμασταν τυχεροί γιατί μια άλλη μπάντα ακύρωσε την παρουσία της. Το περίεργο για εμάς ήταν η πολιτική του BBC να μην παίζουμε live. Μας έδωσε όμως την ευκαιρία να γυρίσουμε το βίντεο του Bohemian Rhapsody που έφτασε στο νούμερο ένα και έμεινε εκεί για έξι εβδομάδες», σχολιάζει ο Μέι.

Η ταινία ξεκινάει και τελειώνει με την ανατριχιαστική ερμηνεία του Φρέντι Μέρκιουρι στο Live Aid με σκοπό τη συγκέντρωση χρημάτων για τους ανθρώπους της Αιθιοπίας. Μια συναυλία καθοριστική για τη μπάντα αφού ήταν η επανένωσή τους. «Ο Φρέντι μπορούσε να ενώσει τους ανθρώπους άσχετα από την εθνικότητα και τη σεξουαλικότητά τους, όλοι ανατρίχιαζαν όταν τον άκουγαν. Μάλιστα εκείνη την ημέρα μόλις είπε “σηκώστε τα τηλέφωνά σας και καλέστε τώρα” όλοι άρχισαν να καλούν με αποτέλεσμα να μαζευτεί το ποσό του ενός εκατομμυρίου λιρών που για την εποχή ήταν εξωπραγματικό», σχολιάζει ο Κινγκ.

Το ταλαντούχο καστ

O Ράμι Μάλεκ κουβάλησε το μεγάλο βάρος της μοναδικής προσωπικότητας του Φρέντι Μέρκιουρι. «Ήξερα ότι οι Queen ήταν πασίγνωστοι και ο Φρέντι Μέρκιουρι ένα είδωλο και ήρωας για πολλούς αλλά δεν είχα καταλάβει ακριβώς το πόσο σημαντικοί ήταν για μια μεγάλη μερίδα ανθρώπων σε όλο τον κόσμο. Πολλοί έχουν στον νου τους τον Φρέντι με κοντά μαλλιά, αμάνικες μπλούζες, μουστάκι, γυμνασμένο και λίγο μάγκα. Ήταν φοβερό για εμένα να ανακαλύψω την πολύ τρυφερή πλευρά του», σχολιάζει ο Ράμι Μάλεκ. Η μέθοδος που ακολούθησε ήταν αυτή που ακολουθεί πάντα στους ρόλους του ο Μάλεκ. «Τον “έγδυσα” από τα κατορθώματά του, το φοβερό του ταλέντο να κυριαρχεί στη σκηνή, τη φωνή του και κράτησα τον άνθρωπο κάτω από όλα αυτά» .

Σημαντική ήταν η βοήθεια της κινησιολόγου Πόλι Μπένετ που και αυτή ακολουθεί μια ενδιαφέρουσα μέθοδο. «Η κίνηση δεν είναι μόνο η παρουσίαση και η ερμηνεία. Είναι όλα όσα ο χαρακτήρας είναι και έχει υπάρξει», σχολιάζει χαρακτηριστικά η ίδια και συνεχίζει: «Ο Ράμι κι εγώ ακούσαμε όλα τα τραγούδια του Φρέντι και προσπαθούσαμε να καταλάβουμε τι είχε συμβεί πριν από το καθένα, πώς ένιωθε. Αναλύσαμε όλη του τη ζωή από το 1950 μέχρι το 1985. Το γεγονός ότι ήταν μποξέρ, γκόλφερ και δρομέας μεγάλων αποστάσεων φαίνεται στην κίνησή του. Βλέπεις ότι ρίχνει γροθιές στον αέρα, σηκώνει τα γόνατά του και κάποιες φορές χρησιμοποιεί το μικρόφωνο σαν μπαστούνι του γκολφ» .

Ο Γκράχαμ Κινγκ προσθέτει: «Η Πόλι και ο Ράμι δούλεψαν άριστα μαζί. Ο Ράμι είναι εκπληκτικός. Μπορώ να πω με περηφάνεια πως είναι μια από τις καλύτερες ερμηνείες που έχω δει εδώ και πολύ καιρό» .

Το υπόλοιπο καστ συμπληρώνεται από επίσης ταλαντούχους ηθοποιούς. Η Λούσι Μπόιντον έχει τον ρόλο της Μαίρη Όστιν, του έρωτα της ζωής του Φρέντι Μέρκιουρι που παρέμεινε η καλύτερή του φίλη και μετά το τέλος της ερωτικής τους σχέσης. «Η Μαίρη βλέπει στον Φρέντι κάτι που τον κάνει διαφορετικό από όλους τους άλλους που έχει γνωρίσει. Υπάρχει μια στιγμή που τον “πιάνει” να κοιτάει τον εαυτό του στον καθρέφτη.

Βλέπουμε έναν άνθρωπο που προσπαθεί να δει τον εαυτό του, δοκιμάζοντας ταυτόχρονα άλλους “εαυτούς”. Αυτό την τραβά σε εκείνον και όταν αρχίζουν να παίζουν με το μακιγιάζ βλέπει πως είναι ένας χαμαιλέοντας», σχολιάζει η ίδια. «Είναι μεγάλη πρόκληση να υποδύεσαι κάποιον που ζει ακόμα, θα σε δει και θα έχει άποψη. Ο σκοπός μου ήταν να προστατεύσω τη Μαίρη, δεν θέλω να μιλήσω από μέρους της», συμπληρώνει η Μπόντον.

Ο Γκουίλιμ Λι υποδύεται το ιδρυτικό μέλος των Queen και κιθαρίστα Μπράιαν Μέι. Ο Μπράιαν είχε μια μεγάλη ακαδημαϊκή καριέρα μπροστά του, κάνοντας το διδακτορικό του στην αστροφυσική την οποία παράτησε για να παίζει μουσική στους Queen.

Για να πάρει τον ρόλο του ντράμερ Ρότζερ Τέιλορ, ο Μπεν Χάρντι χρειάστηκε να πει ψέματα ότι ξέρει να παίζει ντραμς και έτσι κατέληξε να κάνει εντατικά μαθήματα για να αποδείξει ότι είναι έτοιμος για τον ρόλο.

Το τέταρτο μέλος της μπάντας, ο μπασίστας Τζον Ντίκον, έρχεται στη μεγάλη οθόνη από τον Τζο Ματζέλο. Ο Τζο περιγράφει τον ήρωά του ως έναν εσωστρεφή κατά τύχη ροκ σταρ που απολάμβανε να ασχολείται με τα ηλεκτρονικά και βρέθηκε να παίζει με τους Queen σε μεγαλειώδεις συναυλίες.

Ο Άλεν Λιτς ενσαρκώνει τον Πολ Πρέντερ, τον προσωπικό μάνατζερ του Φρέντι Μέρκιουρι που ξεγέλασε τα συναισθήματα του Φρέντι και τον πρόδωσε με τον πιο φρικτό τρόπο. Μη γνωρίζοντας πολλά για τον χαρακτήρα του, ο Άλεν έπρεπε να προσπαθήσει να τον γνωρίσει. «Ο Πολ ήταν μια αρνητική δύναμη στη ζωή του Φρέντι. Ήταν λογικό για τα μέλη της μπάντας να μην το συμπαθούν. Από την άλλη, θέλει μεγάλη προσοχή γιατί υποδύομαι έναν υπαρκτό άνθρωπο. Πρέπει να βρεις ισορροπίες.

Ο Πολ έκανε αμέσως σχέση με τον Φρέντι σε μια περίοδο που ο Φρέντι δεν είχε αποκαλύψει τη σεξουαλική του ταυτότητα και έτσι του έδωσε την ευκαιρία να γνωρίσει την γκέι κοινότητα. Η σχέση τους όμως έγινε τοξική όταν ο Πολ πήρε τον Φρέντι από τη μπάντα και τον έπεισε να κάνει καριέρα μόνος του. Μια δυνατή σκηνή είναι όταν ο Φρέντι συνειδητοποιεί ότι ο Πολ δεν ήταν μαζί του εκεί για εκείνον αλλά για τον εαυτό του» , σχολιάζει ο Άλεν Λιτς.

Τα σκηνικά

Ένα από τα βασικά στοιχεία της ταινίας είναι τα απαιτητικά σκηνικά που έπρεπε να αντιγράφουν πιστά τα μεγάλα στάδια που φιλοξένησαν τις μεγαλειώδεις συναυλίες των Queen. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Άαρον Χάι εξηγεί τη μέθοδο της δουλειάς του: «Φτιάξαμε ένα χρονοδιάγραμμα και ύστερα ταιράξαμε με την κάθε χρονιά την αντίστοιχη χρωματική παλέτα.

Από το ’60 μέχρι το ’70 έχουμε ζεστούς γήινους τόνους του πορτοκαλί και του καφέ. Στη μέση του ’70 και μετά είναι σχεδόν ντίσκο η παλέτα και χρησιμοποιούμε κυρίως τα τρία βασικά χρώματα μέχρι να φτάσουμε στο ’80 που κυριαρχούν τα νέον γυαλιστερά χρώματα. Είναι χρονιές που συνέβησαν μεγάλες αλλαγές αισθητικά και μας έδωσαν πολύ υλικό για να παίξουμε» . Η παραγωγή είχε την ευκαιρία να επισκεφθεί το πραγματικό σπίτι του Φρέντι Μέρκιουρι παίρνοντας την άδεια των τωρινών του ενοίκων ώστε να μπορέσουν να το μεταφέρουν πιστά στα σκηνικά τους, κάνοντάς το βέβαια πιο μεγάλο για τις ανάγκες των γυρισμάτων.

Το πιο δύσκολο σημείο ήταν η αναπαράσταση του Wembley όπου έγινε και η συναυλία Live Aid. «Έπρεπει να το ξαναφτιάξουμε έχοντας εικόνες από φωτογραφίες και υλικό από ένα ντοκιμαντέρ. Υψώσαμε μια πλατφόρμα 5,5 μέτρα από το έδαφος ώστε να μοιάζει με το ύψος του Wembley και το σκεπάσαμε με ένα ειδικό πανί τέντας. Φτιάξαμε ακόμα και τις σκαλωσιές ίδιες», λέει ο Άαρον Χάι. Μια ενδιαφέρουσα σύμπτωση είναι ότι δύο από τα μέλη της κατασκευαστικής ομάδας είχαν εργαστεί και στην κατασκευή του αυθεντικού stage. Όταν μάλιστα ο Μέι ανέβηκε στη σκηνή ένιωσε όπως τότε.

«Κάθε λεπτομέρεια ήταν εκεί. Ήταν απίστευτο. Το σετ των ντραμς μου, οι ενισχυτές πίσω μου, στα παρασκήνια αποτσίγαρα και κουτάκια αναψυκτικών. Έκαναν φανταστική δουλεια», δηλώνει ο ίδιος συγκινημένος. Η πιο διασκεδαστική σκηνή από την άλλη ήταν η μεταφορά του video του «I Want to Break Free» για το οποίο μάλιστα χρησιμοποίησαν 35mm φιλμ για πιο πιστό αποτέλεσμα.

Κοστούμια και προσθετικά μέλη

Στο θέμα των κοστουμιών η παραγωγή ήταν και πάλι τυχερή αφού είχε πρόσβαση στα αυθεντικά κομμάτια ρούχων της εποχής. Ο Μπράιαν Μέι επίσης τους δάνεισε πολλά κομμάτια και ρούχα που είχε φορέσει σε συναυλίες. Φυσικά τα κοστούμια ακολουθούν το ίδιο χρονοδιάγραμμα με τα σκηνικά και την αισθητική της κάθε δεκαετίας. Οι πρόβες ήταν πολύωρες αλλά τουλάχιστον έδιναν την ευκαιρία στον Ράμι Μάλεκ να συνηθίσει τα 10 πόντων παπούτσια του. Μάλιστα η παραγωγή ζήτησε από μεγάλες εταιρίες να ξανακυκλοφορήσουν κάποια ρούχα και παπούτσια της εποχής που δεν υπάρχουν πια.

Τα προσθετικά μέλη ήταν ένα σημείο λεπτό καθώς απαιτεί ιδιαίτερο χειρισμό για ένα άρτιο αποτέλεσμα. Τα χαρακτηριστικά δόντια και η γαμψή μύτη του Φρέντι Μέρκιουρι χρειάστηκαν πολλές δοκιμές για να εξασφαλίσουν ταυτόχρονα την αληθοφάνεια αλλά και την εκφραστικότητα του Ράμι Μάλεκ.




ANTIVIRUS POLLS

Πόσο σημαντικά θεωρείτε ότι είναι για τα κόμματα στην Ελλάδα τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα;

View Results

Loading ... Loading ...

Δες και αυτό!