Συνέντευξη: Σωτήρης Χατζάκης

06/03/2018

Το πολυβραβευμένο μιούζικαλ Cabaret που σφράγισε την ιστορία των μιούζικαλ, όχι μόνο στο χώρο του θεάτρου αλλά και του σινεμά ανεβαίνει στο Παλλάς σε παραγωγή Θεατρικών Σκηνών. Εμείς μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη Σωτήρη Χατζάκη για να μάθουμε περισσότερα.

Πώς φτάσαμε στο Cabaret και στην σκηνοθεσία αυτής της παράστασης;

‘Όταν τελείωσε η ενασχόλησή μου με τα Κρατικά θέατρα, στο πλαίσιο των επαγγελματικών μου επαφών, αξιολόγησα διάφορες προτάσεις. Η κορυφαία ήταν του Γιάννη Κέντ, ο οποίος μου πρότεινε να σκηνοθετήσω το ”Καμπαρέ”. Δέχτηκα με ενθουσιασμό, γιατί ανέκαθεν θεωρούσα ότι είναι ίσως το σημαντικότερο μιούζικαλ που έχει γραφτεί. Είχα πέσει και εγώ θύμα της γοητείας του Bob Fosse της Laiza Minnelli και του Joel Grey. Είχα παρακολουθήσει τις εργασίες των συναδέλφων μου,που το είχαν κατά καιρούς ανεβάσει και θεώρησα ότι ήταν εύνοια της τύχης το να το ανεβάσω στο Παλλάς, με έναν μεγάλο και καταπληκτικό θίασο, με ηθοποιούς,τραγουδιστές, χορευτές και με πολυμελή ορχήστρα επί σκηνής. Ο Γαλέος, η Μάνου, ο Πρίφτης, ο Παντελιδάκης, ο Μέντης, ο Παπάζογλου, ο Παυλόπουλος, μία υπέροχη ομάδα συντελεστών, εργάστηκαν σκληρά μαζί μου για το αποτέλεσμα που είδατε ή θα δείτε στην σκηνή του θεάτρου Παλλάς.

Σε παλιότερη συνέντευξη σας είχατε δηλώσει ότι ήταν ένα όνειρο ζωής για σας να ανεβάσετε αυτό το πολιτικό μιούζικαλ. Ποιες είναι αυτές οι πολιτικές αναγνώσεις που μπορούμε να κάνουμε στο έργο;

Από το ίδιο το κείμενο αλλά και από την σκηνοθεσία προκύπτει το συμπέρασμα ότι καμία ανθρώπινη σχέση δεν μπορεί να καρποφορήσει όταν την απειλεί και την εξουσιάζει η βαριά μπότα του ολοκληρωτισμού. Ο ναζισμός, ο φασισμός, η οικονομική κρίση, η ανεργία, η βία, η φτωχοποίηση είναι δυστυχώς τα σημεία επαφής του έργου-Βερολίνο του 1930-με τον σημερινό κόσμο.

Πόσο επίκαιρο είναι;

Η άνοδος του φασισμού στην Ευρώπη αλλά και στην Ελλάδα απειλεί το Δημοκρατικό οικοδόμημα. Στοιχειώδη δικαιώματα καταπατούνται, ζωές παγιδεύονται, η λογική υποχωρεί από την επέλαση του θυμικού, λαοί δυστυχούν και ο Εθνικολαικισμός ενισχύεται. Η μαζική βεβαιότητα και η υστερία βίαιων αφηγημάτων απαξιώνουν την ιδιωτική οδό και την ιδιαιτερότητα στις ψυχές των ανθρώπων.

Το cabaret αποτελεί ένα από τα αγαπημένα μιούζικαλ της gay κοινότητας. Γιατί πιστεύετε ότι συμβαίνει αυτό;

Οι άνθρωποι που διεκδικούν την ελευθερία, την ευαισθησία και την τρυφερότητα και προτάσσουν το δικαίωμα της ευτυχίας, μέσα σε δομές που δυστυχώς ακόμα ορίζονται από τον ολοκληρωτισμό της κανονικότητας, είναι εκείνοι που αντιλαμβάνονται άμεσα οποιαδήποτε βία εκπορεύεται από αυτόν. Ο φασισμός δεν έχει χρώμα,ταμπέλες και στρατόπεδο,διατρέχει όλες τις μορφές του Κράτους και της κοινωνίας. Τα ιδεολογικά, πολιτικά, οικονομικά, θρησκευτικά, οικογενειακά, προσωπικά πιστεύω μας δέχονται ενδογενείς και εξωγενείς πιέσεις, από ηθικολόγες δογματικές αντιλήψεις, που διακατέχονται από φόβο για την ετερότητα και νοιώθουν να απειλούνται από αυτήν. Όμως ο άλλος δεν μας απειλεί, μας συμπληρώνει.

Θεωρείτε ότι υπάρχουν στερεότυπα στον χώρο του θεάτρου και συγκεκριμένα γύρω από την ιδιότητα του ηθοποιού;

Οι ρόλοι που παίζουμε στο θέατρο, είναι εκδοχές της ανθρώπινης ύπαρξης. Ο ηθοποιός δεν δικάζει, δεν κρίνει, δεν τιμωρεί. Ο ηθοποιός νιώθει, κατανοεί, ελευθερώνει. Εφημερεύει είναι διαθέσιμος και παρηγορητικός.Α ντιπρόσωπος του μαρτυρίου της ύπαρξης,συνηγορεί υπέρ του ανθρώπου έναντι της Ιστορίας και της μοίρας. Αυτή η λειτουργία φωταγωγεί τον ηθοποιό, τον κάνει ιερό και καθορίζει το τελετουργικό στοιχείο της σκηνικής του πράξης.

Πώς αντιλαμβάνεστε τον όρο “διαφορετικότητα”;

Ως εμβίωση ελευθερίας.

Ποιοι είναι οι σημαντικότεροι σταθμοί στην καριέρα σας;

Ήμουν και είμαι καθ’οδόν. Αγάπησα με πάθος ότι έζησα στο θέατρο και θεωρώ όλες μου τις δημιουργίες παιδιά μου και οικογένειά μου. Σημασία έχει να εργάζεται κανείς,να εργάζεται και να εργάζεται. Σε ένα έργο του Ταρκόφσκι,κάποιος ποτίζει κάθε μέρα ένα ξερό κλαδί.Με αφοσίωση, με πίστη, με ελπίδα .Δεν αποθαρρύνεται γιατί γνωρίζει ότι η αγάπη κάνει την ζωή ν’ανθίζει.

Τι άλλο πρέπει να γνωρίζουμε για εσάς;

Έιμαι ευγνώμων για την κάθε μέρα που ξημερώνει. Αγαπώ τους φίλους μου, τον πρωινό ελληνικό καφέ, τον καπνό, την βρόχη, τις νεραντζιές και τα μικρά σημειωματάρια. Λατρεύω τα σκυλιά, τους γάτους και τους σκαντζόχοιρους. Τρελαίνομαι για ασπρόμαυρες ελληνικές ταινίες, βλέπω και ξαναβλέπω το ”True detective” και τα κινούμενα σχέδια ”Rabbids Invasion’. Είμαι ανοιχτός στο αναπάντεχο και όταν πυκνώνει ο αέρας στο ζειμπέκικο,σηκώνομαι και χορεύω. Νοσταλγώ την πατρίδα μου την Κρήτη αλλά την νοιώθω να κυλά στο αίμα μου και να κατέχει την ψυχή μου.


Θέατρο Παλλάς, Βουκουρεστίου 5, Αθήνα
Τετάρτη: 19.00
Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο: 21.00
Κυριακή: 19.00

Vasilis Thanopoulos

Από μικρός ήθελα να γίνω αστροναύτης. Εξάλλου, πάντα θυμάμαι να μου λένε ότι "πετάω στα αστέρια". Λόγω όμως σχετικής υψοφοβίας αποφάσισα να αλλάξω επαγγελματικό προσανατολισμό και να γίνω δημοσιογράφος (απ' το κακό στο χειρότερο), Μπήκα στο Πάντειο (Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων & Πολιτισμού) και λίγους καφέδες αργότερα πήρα το πτυχίο μου. Έκτοτε το επαγγελματικό μου μετερίζι με έχει οδηγήσει στην πόρτα ανθρωπιστικών οργανισμών (Διεθνή Αμνηστία, Έλιξ) αλλά και πολλών έντυπων και διαδικτυακών μέσων (Esquire, Nitro, Protagon, κλπ). Η σχέση μου με το Antivirus ξεκίνησε τυχαία τον Μάρτιο του 2013. Έκτοτε έγινε λατρεία... Είτε εδώ είτε στο περιοδικό, όλο και κάπου θα με πετύχετε. Αν τώρα θέλετε να κάνετε και κάποιο σχόλιο... θα με βρείτε στο [email protected]. Cu!




Δες και αυτό!