«Από Πρώτο Χέρι», μια παράσταση για τα καπνά

Η επιτυχημένη παραγωγή του Μικρού Θεάτρου Αγρινίου «Από πρώτο χέρι – Μια παράσταση για τα καπνά», σε σκηνοθεσία Γεωργίας Μαυραγάνη, μετά από μια σειρά παρουσιάσεων με μεγάλη αποδοχή σε Αγρίνιο, Αθήνα και Θεσσαλονίκη, επανέρχεται στη σκηνή του θησείον, ΕΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΕΧΝΕΣ, από τις 07 Οκτωβρίου και για λίγες παραστάσεις μόνο.

Τρεις ηθοποιοί, με υλικά τις πραγματικές μνήμες και αφηγήσεις των ανθρώπων που εργάστηκαν ως καπνεργάτες ή ως αγρότες-καλλιεργητές στα καπνά του Αγρινίου, συνθέτουν μια παράσταση – ύμνο στον καθημερινό μόχθο των ανθρώπων και στην πατρογονική γη. Γυρίζοντας στη ρίζα της πόλης και της φύσης τους, αναζητούν να θυμηθούν και να εμπνευστούν από το πείσμα ζωής αυτών των ανθρώπων, που στην ουσία έχτισαν, άνδρωσαν και έκαναν διάσημες τις πόλεις του καπνού.

H Γεωργία Μαυραγάνη επενδύει σε μνήμες και εμπειρίες από γιαγιάδες, προγιαγιάδες, παππούδες και παιδιά που μεγάλωσαν και ωρίμασαν μέσα στη μυρωδιά και την κόλλα του καπνού. Χώμα, γη, δάκρυα, γέλια, καπναποθήκες, όνειρα, χωράφια, έρωτες, κόπος, τσακωμοί και μια ανεξήγητη επιθυμία επιστροφής σε εκείνη την εποχή.
Η παράσταση «Από πρώτο χέρι», είναι αποτέλεσμα μιας μεγάλης έρευνας των συντελεστών της, που στηρίζεται σε αφηγήσεις καπνεργατών και καλλιεργητών καπνού του Αγρινίου, σε πληροφορίες από το βιβλίο του Ευάγγελου Παπαστράτου Η δουλειά κι ο κόπος της, σε ιστορικά στοιχεία που προκύπτουν από το ιστορικό δοκίμιο Καπνεργάτες – οι κυνηγοί του ονείρου του Αριστείδη Μπαρχαμπά, και σε μια σειρά συναισθηματικών, λογοτεχνικών και μουσικών συνειρμών.

 ΑΠΟΣΜΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

«Μια περφόρμανς με τον τίτλο «Από πρώτο χέρι», αφού βασίζεται σε επιτόπιες έρευνες, ηχογραφημένες συνεντεύξεις, μνήμες, δημοσιεύματα, μέσα από τα οποία η Αγρινιώτισσα σκηνοθέτις, η άξια Γεωργία Μαυραγάνη, έστησε ένα άρτιο σκηνικό γεγονός. Με κάτι από την ατμόσφαιρα της «Ιστορίας του Αλή Ρέτζο» του Μάρκαρη και κάτι από την ορμή και το χιούμορ μικρής πολιτικής επιθεώρησης. Οι τρεις ηθοποιοί της λιτής, πολυλειτουργικής παράστασης, Κατερίνα Καραδήμα, Μαντώ Κεραμιδά και Δανάη Σπηλιώτη, γεμάτες ζωντάνια, χιούμορ και στοχασμό, γέμισαν τον χώρο με δράση, μνήμες, γεύσεις, συνειρμούς και συγκίνηση.»

Άννυ Κολτσιδοπούλου, Η Καθημερινή

«Όσο η παράσταση προχωρούσε στο «Bios»,τόσο η συγκίνηση με καταλάμβανε -για να με πνίξει στο τέλος. Όσο η παράσταση προχωρούσε, τόσο σκεφτόμουνα τι αίσθηση, τι συγκίνηση θα πρέπει να προκάλεσε στους Αγρινιώτες όταν πρωτοπαίχτηκε πέρσι στο Αγρίνιο -ντόπια, δικιά τους παραγωγή. Ήταν παράσταση του «Μικρού Θεάτρου Αγρινίου» που δημιούργησε το 2009 η επίσης Αγρινιώτισσα ηθοποιός Κατερίνα Καραδήμα. Και ήταν -είναι- μια παράσταση βγαλμένη απ’ τα σπλάχνα του Αγρινίου, απ’ το αίμα του. Μια παράσταση απολύτως λιτή, «φτωχή» αλλά με φλέβες πλούσιες. Πολύ πλούσιες.»

Γιώργος Σαρηγιάννης, Το τέταρτο κουδούνι

 «Μια θεατρική παράσταση – ντοκουμέντο, σπάνια και πολύτιμη, με ψυχή, τσαγανό και συγκινητική αλήθεια, που μυρίζει χώμα και καπνό, βασισμένη σε πραγματικές ζωές και μαρτυρίες ανθρώπων που έσκυψαν πάνω από τη γη, πολλές νύχτες από τα καλοκαίρια τους, μεγαλώνοντας και γερνώντας παρέα με την πρωινή υγρασία και τον λιγοστό ύπνο, που ποτέ δεν περίσσευε. Η παράσταση αγαπήθηκε, συζητήθηκε, συγκίνησε και πήρε απανωτές παρατάσεις. Ο αγώνας για ζωή. Αγώνας αληθινός, όχι αστεία”. Η παράσταση πέρα από τις σπαρταριστές μαρτυρίες ανθρώπων που ο καθένας τους αποτελεί μια ξεχωριστή ιστορία γεμάτης ζωής, καταγράφει μέσα από ιστορικά ντοκουμέντα την ιστορία του εργατικού κινήματος του οποίου οι καπνεργάτες αποτέλεσαν την αιχμή. Διατρέχει όλη την σύγχρονη πολιτική ιστορία του τόπου έως το χρονικό των επιδοτήσεων που αποτέλεσαν και την ταφόπλακα των καλλιεργειών.»

Μάνια Ζούση, Η Αυγή

«Σκληρή δουλειά όλων των μελών της οικογένειας -ακόμη και των μικρών παιδιών – από την άνοιξη έως το Φθινόπωρο, όνειρα «χτισμένα» τα…αξημέρωτα (όταν ξεκινούσε και η συγκομιδή του καπνού) και χέρια ποτισμένα με υγρασία και μελίγκρα, «στοιχειώνουν» τις μνήμες όσων γνώρισαν από κοντά τι σημαίνει η καλλιέργεια καπνού και τι κόπος απαιτούνταν μέχρι τα φύλλα του να φτάσουν αποξηραμένα στις αποθήκες του Παπαστράτου και από εκεί στις ταμπακιέρες των καπνιστών. Αναμφίβολα η παράσταση «μίλησε» στις καρδιές των ντόπιων και πυροδότησε σειρά συζητήσεων στο Αγρίνιο.»

Βασιλική Κόκκαλη, Πρώτο Θέμα

«Το δημιούργημα της Μαυραγάνη, που υπηρετείται από επαγγελματίες ηθοποιούς, είναι αρκετά θεατροποιημένο· εντοπίζεται η διάθεση θεατρικής μεγέθυνσης και όχι «ρεαλιστικής αληθοφάνειας», όπως το έντονο παίξιμο σε σημεία, χρησιμοποιούνται θεατρικά στοιχεία (ρόλοι, κοστούμια, μουσική), ακόμη και οι πρωτότυπες συνεντεύξεις δεν ακούγονται όλες ηχογραφημένες, κάποιες τις «δανείζονται» οι ηθοποιοί. Η Μαυραγάνη δεν κάνει εκπτώσεις στη θεατρικότητα και τη σκηνική ευφράδεια, αλλά ούτε και στον ιδεολογικό στόχο του είδους που υπηρετεί η παράσταση, και δημιουργεί ένα σκηνικό αποτέλεσμα που -ταυτόχρονα- πληροφορεί, προβληματίζει και ψυχαγωγεί· μία παράσταση που είναι μαζί θεατρική απόλαυση, ύμνος στο μόχθο των καθημερινών ανθρώπων, χρονικό των εργατικών αγώνων και διεκδικήσεων και αποτύπωση της κοινωνικής-οικονομικής-πολιτικής πορείας της χώρας για διάστημα τουλάχιστον έξι δεκαετιών.»

Τώνια Καράογλου, elculture.gr

«Όσον αφορά στη ροή, μοιάζει περισσότερο με ένα συνδυασμό περφόρμανς και ζωντανού ντοκιμαντέρ αφού δε στηρίζεται σε κάποια μυθοπλασία και αποτελείται από διαφορετικές θεματικές ενότητες και μικρότερα σκετσάκια, ο τρόπος της αναπαράστασης όμως σε κερδίζει. Η αφήγηση του οδοιπορικού στα χωράφια του Αγρινίου ξεκινάει μέσα από προσωπικές μαρτυρίες ανθρώπων που έζησαν εκείνες τις εποχές, ώστε αφού θέσει τη μνήμη ως βάση να συνεχίσει με μια εξιστόρηση των γεγονότων που συνδέονται με τις καπνοκαλλιέργειες από τον 19ο αιώνα μέχρι και σήμερα. Και λόγω του ότι έχει προηγηθεί, κάτι που στα χρόνια του σχολείου θα έμοιαζε με στυγνή παπαγαλία εδώ αποκτά έντονο συναισθηματικό βάρος. Η παράσταση «Από πρώτο χέρι» παρουσιάζει μια Ελλάδα που οι άνθρωποι της Αθήνας έχουν αφήσει πίσω τους και που όμως λειτουργεί ως αντανάκλαση των εαυτών τους. Σέβεται τις επιρροές της ώστε να τις αναδείξει σε συναισθηματικό επίπεδο ενώ παράλληλα κάνει και ένα σαφέστατο κοινωνικό σχόλιο. Όσοι μεγαλύτεροι έχουν προλάβει τη ζωή στην ύπαιθρο θα χορτάσουν αναμνήσεις και οι νεότεροι θα μάθουν ιστορία με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.»

Γιάννης Μόσχος, [email protected]r

«Ήταν σίγουρα η πιο ευχάριστη έκπληξη της έναρξης της νέας θεατρικής περιόδου. Η παράσταση «Από πρώτο χέρι» ενός μικρού περιφερειακού θεάτρου, του Μικρού Θεάτρου Αγρινίου, που έφτασε ως εμάς, εδώ στην πρωτεύουσα, και πραγματικά μας δίδαξε. Μας δίδαξε τι μπορούν να κάνουν, ακόμα και στην ελληνική περιφέρεια, καλλιτέχνες, όταν δεν είναι αποκομμένοι, αλλά συνομιλούν με την κοινωνία και τον περίγυρό τους. Όταν μπαίνουν στις διαδικασίες να κατανοήσουν τον κόσμο γύρω τους, να τον αναπαραστήσουν και εν τέλει να τον εκφράσουν. Όποιος γνωρίζει στοιχειωδώς για τα «καπνά» ξέρει πως αυτή η δουλειά έχει πολύ σκύψιμο και πως το πιο δύσκολο απ’ όλα είναι «το πρώτο χέρι». Αυτό όμως, «Το πρώτο χέρι» του Μικρού Θεάτρου Αγρινίου δεν μας έδειξε μόνο τον κόπο και τους ανθρώπους του καπνού, αλλά τον κόπο και τους ανθρώπους της εργασίας γενικώς. Και την Αντίσταση, την Οργή, ακόμα και την Αποχαύνωσή μας.»

Βαγγέλης Σαρακινός, Artplay.gr

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία: Γεωργία Μαυραγάνη, Βοηθός σκηνοθέτη / σκηνικά / κοστούμια: Λίλη Κυριλή, Φωτισμοί: Τάσος Παλαιορούτας, Καλλιτεχνικός συνεργάτης: Αντώνης Μίκροβας, Φωτογράφιση: Βαγγέλης Πατσιαλός, Βίντεο παράστασης: myagrinio, Παραγωγή: Μικρό Θέατρο Αγρινίου

 Παίζουν: Κατερίνα Καραδήμα, Μαντώ Κεραμυδά, Δανάη Σπηλιώτη

 

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Πρεμιέρα: Παρασκευή, 07 Οκτωβρίου στις 19:00

Παραστάσεις: Παρασκευή, 07 Οκτωβρίου 2016 έως Σάββατο, 03 Δεκεμβρίου 2016

Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Κάθε Παρασκευή & Σάββατο στις 19:00

Διάρκεια: 70 λεπτά

Εισιτήριο:  10€ γενική είσοδος

Διεύθυνση: θησείον, ΕΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΕΧΝΕΣ, Τουρναβίτου 7, Ψυρρή, Τηλ: 210-3255444, ώρες ταμείου : 17:00 – 20:30 (ανοικτό μόνο τις ημέρες των παραστάσεων), www.facebook.com/theseumtheatre | www.pro4.gr

 Ticket services: Πανεπιστημίου 39 (εντός Στοάς Πεσματζόγλου), Τηλεφωνική αγορά 210 7234567, Online: www.ticketservices.gr

Μανώλης Βαμβούνης

Αν δεν σας μιλάω εδώ, θα είμαι κάπου και θα βλέπω θέατρο. Ή θα διαβάζω comics. Ή θα βλέπω drag queens στην τηλεόραση. Ή θα βλέπω κάτι με spandex ή περούκες στο σινεμά. Ή τελοσπάντων θα κάνω κάτι απροσδιόριστα geeky. Στο Antivirus είμαι τα τελευταία δύο χρόνια υπεύθυνος των σελίδων του Culture και συνιδρυτής των θεατρικών βραβείων Gay Theatre Awards. Αν δεν με δείτε κάπου έξω (δεν με χάνετε, promise) κυκλοφορώ στο προσωπικό μου blog project www.gkoultoura.gr και στο twitter ως @manolis.




ANTIVIRUS POLLS

Πόσο σημαντικά θεωρείτε ότι είναι για τα κόμματα στην Ελλάδα τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα;

View Results

Loading ... Loading ...

Δες και αυτό!