Το Αntivirus στο 62ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

08/11/2021

Το φεστιβάλ κινηματογράφου Θεσσαλονίκης επέστρεψε ξανά στις αίθουσες και για να είμαστε ειλικρινείς, έχει διαφορά.

της Δήμητρας Κυρίλλου

Μπορεί να διεξάγεται κάτω από περιορισμούς όπως μικρότερος αριθμός προβολών επί τόπου (που αναγκαστικά καλύπτεται με παράλληλες online), ανάγκη έκδοσης εισιτηρίων online, απολυμάνσεις αιθουσών, ωστόσο η επιστροφή στην -αληθινά και όχι κατ’ευφημισμό- Μεγάλη Οθόνη, στη συλλογική παρακολούθηση, στη συζήτηση είναι στοιχεία ξανακερδισμένα για τους φίλους του κινηματογράφου αλλά και για κάθε κοινωνικό ον.

Το πρόγραμμα είναι πολύ πλούσιο και περιλαμβάνει 197 συνολικά ταινίες διαρθρωμένες σε διαγωνιστικά τμήματα και ειδικές ενότητες- αφιερώματα.

Στην πρώτη κατηγορία βρίσκουμε το Διεθνές Διαγωνιστικό, το Φεστιβάλ Ελληνικών Ταινιών, την ενότητα «Meet the neighbors», την ενότητα «FF-Film Forward» που περιλαμβάνει πιο ριζοσπαστικές ταινίες, τα αγαπημένα μας «Mermaid Awards» για την καλύτερη ταινία ΛΟΑΤΚΙ+ θεματικής από όσες συμμετέχουν στο επίσημο πρόγραμμα, αλλά και διαγωνιστικό podcasts.

Στη δεύτερη ξεχωρίζουμε το «Balkan Survey», μια σταχυολόγηση από τις καλύτερες κινηματογραφικές στιγμές της χρονιάς στη Βαλκανική χερσόνησο, αλλά και τους «Ανοιχτούς ορίζοντες». Ένα μικρό διαμάντι αποτελεί το αφιέρωμα στη μεγάλη δημιουργό Μπίνκα Ζελιάσκοβα (1923 -2011), πρώτη γυναίκα κινηματογραφίστρια στη Βουλγαρία, που με τις ταινίες της ανέδειξε μια «άλλη», αιρετική πλευρά της γειτονικής μας χώρας, σε σχέση με την κυρίαρχη εικόνα για την κοινωνία που αναδύθηκε μετά τον Β΄Παγκόσμιο πόλεμο.

Εκτός από τις προβολές, να αναφέρουμε μια πολύ ιδιαίτερη έκθεση, αφιερωμένη στην ταινία «Ο κανόνας του παιχνιδιού» (La Règle du Jeu, 1939). Δέκα εικαστικοί φιλοτεχνούν ισάριθμα έργα, έχοντας αντλήσει ελεύθερη έμπνευση από την αλησμόνητη καυστική σάτιρα του Ζαν Ρενουάρ. Η ταινία προβλήθηκε επίσης την Κυριακή. Όπως σωστά λέχθηκε στην παρουσίαση, πρόκειται για μια ταινία που μάς υπενθυμίζει «πόσο γρήγορα μπορούν να αλλάξουν από στιγμή σε στιγμή οι κανόνες του παιχνιδιού και πόσο σημαντικό είναι να τους ορίσουμε και πάλι από την αρχή».

Τέλος, να αναφέρουμε το μεγάλο αφιέρωμα «Το μοντάζ και τα μυστικά του». Ένα από τα πιο κομβικά στάδια της κινηματογραφικής διαδικασίας φιλοξενεί ται στο 62ο ΦΚΘ. Σε αυτό κορυφαίοι μοντέρ από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο θα μοιραστούν με το κοινό την πολύτιμη εμπειρία τους σε masterclasses και workshops.

Η επίσημη έναρξη φιλοξένησε μια πολύ εμβληματική και επίκαιρη ταινία, το «Συμβάν» (L’Εvenement) της Οντρέ Ντιγουάν. Επίκαιρη, όχι γιατί έρχεται με τον Χρυσό Λέοντα της Βενετίας στις αποσκευές της, αλλά γιατί αναδεικνύει σημερινές σεξιστικές πολιτικές κατά των γυναικών. Η ταινία χρειάστηκε να επιστρέψει στη Γαλλία της δεκαετίας του ’60 και να αφηγηθεί την ιστορία μιας νεαρής φοιτήτριας, που αντιμέτωπη με μια απρόοπτη εγκυμοσύνη έχει να επιλέξει ανάμεσα σε μια απαγορευμένη έκτρωση και το τέλος της ελευθερίας της.




Δες και αυτό!