Το Σωματείο Υποστήριξης Διεμφυλικών (ΣΥΔ) απαντά στο από 21 Δεκεμβρίου Δελτίο Τύπου της «Ένωσης Επιστημονικού Προσωπικού Νοσοκομείου ‘Ο Ευαγγελισμός’» .

Αθήνα, 28  Δεκεμβρίου 2017

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Θέμα: «Απάντηση του ΣΥΔ στο από 21.12.2017 Δελτίο Τύπου της Ένωσης Επιστημονικού Προσωπικού Νοσοκομείου ‘Ο Ευαγγελισμός’ – Ε.Ε.Π.Ν.Ε.».

Το Σωματείο Υποστήριξης Διεμφυλικών (ΣΥΔ), μη κυβερνητική οργάνωση εθελοντικού χαρακτήρα για τα δικαιώματα της τρανς κοινότητας, με το παρόν δελτίο τύπου, απαντά στο από 21 Δεκεμβρίου Δελτίο Τύπου της «Ένωσης Επιστημονικού Προσωπικού Νοσοκομείου ‘Ο Ευαγγελισμός’».

Συγκεκριμένα, μετά την πραγματοποίηση εκδήλωσης την Τρίτη 12 Δεκεμβρίου από την ΕΕΠΝΕ στο Αμφιθέατρο του Ευαγγελισμού «Δώμα», «με θέμα:  «Διαταραχές Ταυτότητας Φύλου: Νεότερα δεδομένα ως προς τη διάγνωση και την αντιμετώπιση» με ομιλήτρια την παδιοψυχίατρο, κυρία Καλλιόπη Προκοπάκη[1], το Σωματείο Υποστήριξης Διεμφυλικών εξέδωσε την ίδια ημέρα σχετική ανακοίνωση με τίτλο: «Αντιεπιστημονική εκδήλωση στον Ευαγγελισμό που ψυχιατρικοποιεί την ταυτότητα φύλου»[2], όπου αναλύθηκε διεξοδικά και τεκμηριωμένα μέσω των θέσεων διεθνών, ευρωπαϊκών και εθνικών αρμόδιων οργανισμών το γεγονός ότι η ψυχιατρικοποίηση της ταυτότητας φύλου βρίσκεται εκτός των διεθνών εξελίξεων και ως εκ τούτου κείται μακρά των επιστημονικών εξελίξεων, αφετέρου στιγματίζει περαιτέρω και περιθωριοποιεί τα τρανς πρόσωπα, ενώ για το ζήτημα έχει κατατεθεί από τις 15 Δεκεμβρίου σχετική ερώτηση 13 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ προς το αρμόδιο Υπουργείο Υγείας[3].

Στις 21 Δεκεμβρίου 2017 λάβαμε σχετικό δελτίο τύπου της ΕΕΠΝΕ το οποίο παραθέτουμε.

[πατήστε στην φωτό για μεγέθυνση ή δείτε το εδώ (λινκ) σε pdf]

Στο δελτίο τύπου της ΕΕΠΝΕ, αναφέρεται: α) Το Δ.Σ. Συμβούλιο της ΕΕΠΝΕ είναι υπεύθυνο για την κατάρτιση του εκπαιδευτικού – ενημερωτικού προγράμματος και η διοίκηση του «Ευαγγελισμού» δεν παρεμβαίνει σ’ αυτό, β) Η ΕΕΠΝΕ ενθαρρύνει την ελεύθερη διάδοση ιδεών, το βήμα των εκδηλώσεών της είναι ελεύθερο χωρίς λογοκρισία και οι ομιλητές εκφράζουν τις απόψεις τους και όχι αναγκαία της ΕΕΠΝΕ ή και του Νοσοκομείου, ενώ, γ) ως προς την ουσία του θέματος οι αντιδράσεις και οι καταγγελίες για την εκδήλωση αυτήν εκφράστηκαν μέσα από τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης από συλλογικότητες χωρίς να ακούσουν το περιεχόμενο της εκδήλωσης που, όπως αναφέρεται, «δεν προσέβαλε κανέναν».

Δεν μπορούμε παρά να συμφωνήσουμε ότι η ελεύθερη έκφραση απόψεων και ιδεών δίχως λογοκρισία, συνταγματικά κατοχυρωμένα αγαθά, είναι παραπάνω από πολύτιμα, και μάλιστα να υπερθεματίσουμε, ιδίως όταν ανήκουμε σε μία μειονότητα που είτε τα στερείται, είτε δεν έχει ισοβαρή πρόσβαση στη δημόσια ενημέρωση και η φωνή της τρανς κοινότητας είτε δεν ακούγεται καθόλου, είτε δεν ακούγεται ισομερώς.

Η παραπάνω εκδήλωση όμως δεν ήταν στα πλαίσια φόρουμ έκφρασης ιδεών ή οποιασδήποτε δημόσιας εκδήλωσης, αλλά ήταν όπως αναφέρεται και στην σελίδα του Γ.Ν.Α. «Ο Ευαγγελισμός» (βλέπε σύνδεσμο 1) επιστημονικό εκπαιδευτικό σεμινάριο στο οποίο μάλιστα δόθηκαν βεβαιώσεις παρακολούθησης στους συμμετέχοντες που δήλωσαν συμμετοχή, και έγινε σε ένα νοσοκομείο του Εθνικού Συστήματος Υγείας, δεν ήταν μία οποιαδήποτε εκδήλωση ή ημερίδα και ασφαλώς ο σκοπός της ήταν η ενημέρωση – εκπαίδευση επιστημονικού προσωπικού. Ως εκ τούτου όφειλε να διέπεται από το ελάχιστο των επιστημονικών στάνταρντς και επιστημονικής δεοντολογίας, ακριβώς επειδή το Δ.Σ. της ΕΕΠΝΕ είναι υπεύθυνο για την κατάρτιση του εκπαιδευτικού ενημερωτικού προγράμματος και συνεπώς στην εκπαίδευση – ενημέρωση του προσωπικού και δεν μπορεί να βαφτίζεται απόπειρα «λογοκρισίας» η υπόμνηση ότι σε εκπαιδευτικά σεμινάρια που απευθύνονται σε επιστημονικό προσωπικό είναι απαραίτητη η επιστημονική αλήθεια και τεκμηρίωση. Το επιστημονικό προσωπικό δεν μπορεί σε ένα δημόσιο νοσοκομείο να επιμορφώνεται μέσω «απόψεων», αλλά επιστημονικά τεκμηριωμένων θέσεων.

Επί τις ουσίας, αναφέρθηκε ότι οι συλλογικότητες διαμαρτυρήθηκαν χωρίς να ακούσουν το περιεχόμενο της εκδήλωσης. Πέραν του ότι οι θέσεις της ομιλήτριας κυρίας Κ. Προκοπάκη είναι γνωστές και δημοσιοποιημένες μέσα από πολλά άρθρα και ομιλίες  και είναι μακράν οποιασδήποτε επιστημονικής τεκμηρίωσης όπως θα αποδειχθεί παρακάτω, υπάρχουν δημοσιοποιημένα στα διαδίκτυο τόσο η ίδια η ομιλία της ηχογραφημένη[4], όσο βέβαια και η παρουσίαση της ομιλίας της στις 12.12.2017 στον Ευαγγελισμό σε powerpoint[5].

Πέραν του ότι οι αναφορές σε ότι ονομάζει «διαταραχές ανάπτυξης φύλου» εννοώντας εντός παρενθέσεως «intersex conditions», οι παραπομπές που δίνει στο powerpoint της παρουσίασης είναι εντελώς εκτός περιεχομένου ενώ υπάρχει ιδιαίτερα πλούσια βιβλιογραφία για τα ίντερσεξ πρόσωπα που δεικνύει το εύρος και την ποικιλία αναφορικά με την ίντερσεξ κατάσταση που σύμφωνα με τις σύγχρονες παραδοχές τα ίντερσεξ πρόσωπα υπολογίζονται περίπου στο 1,728 του γενικού πληθυσμού[6] και όχι μόνο 4 περιπτώσεις όπως αναφέρει, ενδεικτικό της αντιεπιστημονικής θεώρησης είναι ότι αναφέρει ως «συμπεριφορές φύλου» πέραν της ταυτότητας και των ρόλων φύλου και τον σεξουαλικό προσανατολισμό, ενώ είναι απολύτως σαφές από την επιστημονική βιβλιογραφία ότι ο σεξουαλικός προσανατολισμός είναι εντελώς διαφορετικό πράγμα από το φύλο και την όποια θεώρησή του. Μάλιστα αναφέρεται επί λέξει ότι: «παιδιά με ‘διαταραχή ταυτότητας φύλου’ αναπτύσσουν ομοφυλοφιλικό σεξουαλικό προσανατολισμό κατά την εφηβεία / ενηλικίωση».

Ενδεικτική ακόμη είναι η θέση που εξέφρασε: «η εφηβεία είναι κρίσιμη περίοδος για την δημιουργία ‘μη κανονικών ταυτοτήτων φύλου», κάνοντας την αυθαίρετη παραδοχή περί κανονικών ή μη κανονικών ταυτοτήτων φύλου και χωρίς να σταθούμε στην ανορθόγραφη αναφορά του φύλου με δύο λάμδα στην παρουσίασή της, αναφέρει ότι: «Αν και συνήθης έκβαση της ‘διαταραχής ταυτότητας φύλου’ η ομοφυλοφιλία αποτελεί διαφορετική κατηγορία».  Όλη της δηλαδή η θεώρηση διέπεται από την αυθαίρετη και εντελώς αντιεπιστημονική θέση ότι η ταυτότητα φύλου συνδέεται ή, όπως λέει, έχει «έκβαση την ομοφυλοφιλία», ενώ η σαφέστατη διεθνής επιστημονική θέση από όλη την βιβλιογραφία είναι ότι δεν συνδέονται ο σεξουαλικός προσανατολισμός με την ταυτότητα φύλου. Αυτήν την αντιεπιστημονική θέση άλλωστε δεν την εκφράζει για πρώτη φορά η κυρία Κ. Προκοπάκη καθώς στις 28.11.2008 είχε διατυπώσει σχετική θέση ψυχιατρικής θεώρησης της ομοφυλοφιλίας: «Από την δεκαετία του 1980, η ομοφυλοφιλία σταδιακά «αποιατρικοποιήθηκε», καθώς ο χαρακτηρισμός της ως «νόσου» θεωρήθηκε από τα ομοφυλοφιλικά κινήματα ως νέο στίγμα. Η διεθνής σύγχρονη προσπάθεια νομιμοποίησης της ομοφυλοφιλίας ως φυσιολογικής πρακτικής δεν βασίζεται σε επιστημονικά ιατρικά δεδομένα, αλλά σε «φιλοσοφικά-κοινωνικά» δεδομένα και ισχυρές πολιτικές πιέσεις»[7]. Στην ουσία δηλαδή αφού αποδίδει την αφαίρεση της ομοφυλοφιλίας από τις ψυχικές διαταραχές εδώ και δεκαετίες αποδίδοντάς την σε «πολιτικές πιέσεις, πρόκειται περί άρνησης επιστημονικών δεδομένων.

Επιβεβαίωση της άρνησης επιστημονικών δεδομένων, είναι ακόμη και η άρνηση της έννοιας του κοινωνικού φύλου, έννοιας που τεκμηριωμένης από πολλές θεωρητικές επιστήμες, αλλά  για να είμαστε δίκαιες/οι θα πρέπει να πούμε ότι κατά το μάλλον δείχνει να μην την καταλαβαίνει, και τούτο γίνεται φανερό μέσα από παράδειγμα (φυσικά απαράδεκτων) επανορθωτικών θεραπειών που δίνει και ασφαλώς δεν σχετίζεται με την έννοια του κοινωνικού φύλου (βλέπε αναφερόμενη υπόθεση Money 1965 που ασφαλώς δεν σχετίζεται με κάτι τέτοιο).

Τέλος παρότι θα μπορούσαμε να παραθέσουμε πολλά ακόμη σημεία που δεικνύουν θέσεις εκτός επιστημονικών εξελίξεων, θα πρέπει να πούμε ότι σε πολλά σημεία της παρουσίασής της οι θέσεις που εκφράζονται βρίσκονται σε πλήρη αναντιστοιχία με τις παραπομπές που δίνονται, ενώ θα πρέπει οπωσδήποτε να επαναλάβουμε ότι ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, από τις 22.8.2014, βασιζόμενος στα νέα δεδομένα, έχει καταλήξει ενόψει της αναθεώρησης του ICD και της κυκλοφορίας της νέας έκδοσής του να αφαιρεθεί εντελώς η κατηγορία F64 (καθώς και η επόμενη F65) και αντί αυτής την πρόσθεση κατηγορίας 6 («Conditions related to sexual health» – 6A50)  ως απλή ιατρική κατάσταση (εκτός των διαταραχών) η έννοια της ασυμφωνίας φύλου (gender incongruence)[8]γεγονός που μπορεί να επιβεβαιωθεί στον διαθέσιμο διαδικτυακά ICD 11 Beta Draft[9], ώστε οι τρανς άνθρωποι να μπορούν να έχουν πλήρη πρόσβαση σε ιατρικές υπηρεσίες μετάβασης χωρίς να στιγματίζονται και δίχως να θεωρείται η τρανς κατάσταση ως ψυχική διαταραχή στην κατεύθυνση της αποψυχιατρικοποίησης της ταυτότητας φύλου.

Κλείνοντας, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι ο σεβασμός στην τιμή και την αξιοπρέπεια όλων των συνανθρώπων μας, ανάμεσα σ’ αυτούς και των τρανς ανθρώπων, δεν διακηρύσσεται, αλλά αποδεικνύεται. Η φράση «δεν προσέβαλε κανέναν» δεν έχει κανένα πραγματικό αντίκρισμα, όταν ντε φάκτο θεωρεί κάποιος ότι οι τρανς συνάνθρωποί μας είναι ψυχικά διαταραγμένοι, αντίθετα τούτο είναι βαθύτατη προσβολή στον πυρήνα μάλιστα της προσωπικότητας που οδηγεί σε προκαταλήψεις, στιγματισμό, άνιση μεταχείριση, διακρίσεις και αποκλεισμούς.

Το Σωματείο Υποστήριξης Διεμφυλικών, θα εντείνει τόσο τις προσπάθειές του στην κατεύθυνση της ενημέρωσης σύμφωνα με τα σύγχρονα δεδομένα, μακριά από ιδεοληψίες, στερεότυπα και προκαταλήψεις, όσο και στην κατεύθυνση της εναρμόνισης της χώρας μας σύμφωνα με τις επιταγές τόσο της Απόφασης 2048/2015 της Κοινοβουλευτικής Ολομέλειας του Συμβουλίου της Ευρώπης που ανάμεσα στα υπόλοιπα καλεί τα κράτη-μέλη: «6.3.3. Nα τροποποιήσουν τις κατηγοριοποιήσεις νοσημάτων που χρησιμοποιούνται σε εθνικό επίπεδο και να υποστηρίξουν την μεταβολή των διεθνών κατηγοριοποιήσεων, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι τα διεμφυλικά άτομα, συμπεριλαμβανομένων των παιδιών, δεν κατηγοριοποιούνται ως διανοητικώς ασθενή, εξασφαλίζοντας και την πρόσβαση στις απαραίτητες ιατρικές θεραπείες χωρίς στιγματισμό»[10], αλλά και του Ψηφίσματος της 22.11.2012 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου που αναφέρει: «94. εκφράζει τη λύπη του διότι οι διεμφυλικοί εξακολουθούν να θεωρούνται πνευματικώς ασθενείς σε ορισμένα κράτη μέλη· καλεί τα κράτη μέλη να εισαγάγουν ή να αναθεωρήσουν τις διαδικασίες για τη νομική αναγνώριση του φύλου, με βάση το μοντέλο της Αργεντινής, και να επανεξετάσουν τους όρους (συμπεριλαμβανομένης της εξαναγκαστικής στείρωσης) που τίθενται για τη νομική αναγνώριση του φύλου· καλεί την Επιτροπή και την Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας να αποσύρουν τις διαταραχές ταυτότητας φύλου από τον κατάλογο των ψυχικών και συμπεριφορικών διαταραχών και να διασφαλίσει μια μη παθολογοποιητική αναταξινόμηση στις διαπραγματεύσεις επί της 11ης έκδοσης της διεθνούς ταξινόμησης των νόσων της ΠΟΥ (ICD-11)·»[11].

ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΌ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΔΙΕΜΦΥΛΙΚΩΝ
ΣΥΓΓΡΟΥ 29, 1οςΟΡΟΦΟΣ, ΑΘΗΝΑ, 11743
Τηλ. 210.9210697
Ώρες γραφείου: Δευτέρα έως Παρασκευή
09.00-14.00 & 17.00-20.00
transgender.support.association@gmail.com


 

Σύνδεσμοι – Παραπομπές

[1] Μπορείτε να δείτε εδώ περισσότερα: http://www.evaggelismos-hosp.gr/index.php/triti-2017-2018.

[2] Δελτίο Τύπου ΣΥΔ 12.12.2017 «Αντιεπιστημονική εκδήλωση στον Ευαγγελισμό που ψυχιατρικοποιεί την ταυτότητα φύλου: https://transgendersupportassociation.wordpress.com/2017/12/12/%ce%b4%ce%b5%ce%bb%cf%84%ce%b9%ce%bf-%cf%84%cf%85%cf%80%ce%bf%cf%85-%ce%b1%ce%bd%cf%84%ce%b9%ce%b5%cf%80%ce%b9%cf%83%cf%84%ce%b7%ce%bc%ce%bf%ce%bd%ce%b9%ce%ba%ce%ae-%ce%b5%ce%ba%ce%b4%ce%ae/.

[3] Ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ για τα σεμινάρια του Ευαγγελισμού περί ταυτότητας φύλου: http://t-zine.gr/erotisi-voulefton-tou-syriza-gia-ta-seminaria-tou-evangelismou-peri-taftotitas-fylou/.

[4] https://www.youtube.com/watch?v=58pPRJoZT1Y&feature=youtu.be

[5] https://drive.google.com/file/d/1zfcY4Ywt6xwCRWFm-kw1VBykHGSPUu3B/view.

[6] Anne Fausto-Sterling, Sexing The Body: Gender Politics and the Construction of Sexuality, Basic Books. ISBN: 978-0465077144

[7] Ιατρικά δεδομένα για την ομοφυλοφιλία (Καλλιόπη Προκοπάκη, Ψυχίατρος παιδιών και εφήβων): http://alopsis.gr/%CE%B9%CE%B1%CF%84%CF%81%CE%B9%CE%BA%CE%AC-%CE%B4%CE%B5%CE%B4%CE%BF%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%B1-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%BF%CE%BC%CE%BF%CF%86%CF%85%CE%BB%CE%BF%CF%86%CE%B9%CE%BB%CE%AF/.

[8] Πρόταση του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για την αναθεώρηση του διεθνούς ταξινομητικού καταλόγου: https://tgeu.org/who-publishes-icd-11-beta/.

[9] ICD 11 Beta Draft: Gender Incogruence  HA40-HA41: https://icd.who.int/dev11/l-m/en#http%3a%2f%2fid.who.int%2ficd%2fentity%2f411470068.

[10] Απόφαση της Κοινοβουλευτικής Ολομέλειας του Συμβουλίου της Ευρώπης 2048(2015): http://t-zine.gr/psifisma-2048-2015-diakrisis-kata-diemfylikon-stin-evropi/.

[11] Ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου 22.11.2017: http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+REPORT+A7-2012-0383+0+DOC+XML+V0//EL.

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ